MHD v Hradci Králové zjednoduší jízdní řády a zavede dopravu v taktu, ušetří řidiče

Nové autobusy Iveco Urbanway. Foto: Dopravní podnik města Hradce KrálovéNové autobusy Iveco Urbanway. Foto: Dopravní podnik města Hradce Králové

Taktovou dopravu podnik zavádí nejprve na linkách, které nejezdí přes Fortnu.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kryštof

Ono se stačí inspirovat v sousedních Pardubicích, kde ta MHD funguje slušně

P3p3

Tady už nic nepomůže!!!! Musí se začít od změm tras linek. Hradec výstavbou rozšířil linky pouze tím, že posunul konečné zastávky nebo přidal linku, která jezdí po stejné trati s jinou. Jak již jsem psal, je potřeba dostat všechny linky na terminál. Potom stanovit křížení linek a tím vzniknou přestupní zastávky. Potom doplnit tratě, které jedou mimo město a tím vznikne pro THD jasné místo pro přestupy pro cestující. Nemělo by se stávat, že i když má třeba linka č.15 zpoždění ujedou ji spoje 2,6,13,17,24….., do teď se to stávalo pořád. Když dobře zaplatíte řidiče, tak Vám nebudou utíkat jinam.… Číst vice »

Šejdr

DPMHK zavádí taktový provoz, není to neúcta k místní tradici? V Hradci přece vždycky byly intervaly, které si zapamatoval jen cestující s fotografickou pamětí.

prt

„Taktová doprava se snadno zapamatovatelnými odjezdy se již stává standardem v Evropě ve vlakové i meziměstské dopravě,“ uvedl Abraham.

Pokud je výrok z minulého století, tak souhlas.
Ale pokud je výrok aktuální?

Jiří Kocurek

Tak v tom případě vylezl z jeskyně, kde byl 30 roků zalezlý a mezitím NASA nafotila Pluto.

Sch

OMG, MHD kde linky nemají takt, to je neuvěřitelné. Z článku to vypadá, že chtějí o krok dál a mít integrovaný takt tedy odjezdy z terminálu ve stejnou dobu.

Libcha

Člověk si říká, že když očekávají od zavedení taktu samá pozitiva, proč na to nepřišli už dávno?

yxc

To by mne taky zajímalo.
Hlavně by ale měli zavést přestupní jízdenku třeba na 45min. místo té jednorázové na vlez do busu.
A od věci by nebyla celková úprava koncepce MHD. A to tak, aby se z okrajů HK sjížděli busy do centra (na vnitřní okruh), kde by navazovali na nějaké ty páteřní linky. Teď spousta linek přejíždí z jedné okrajové části přes centrum na druhou a je to dost neefektivní.

Nokkonen

Vy asi nejste z Hradce, že?

***** Petr

To mohu potvrdit. Nejspecifičtější dopravní podnik v čechách. Na šesti kilometrech sedmnáct zastávek a půl hodiny jízdy , bez karty vyjde levněji taxi za sto.A to stání pěti strojů blokující křižovatky když se nevejdou do zastávky navíc jedoucí stejným směrem vyjma poslední jedné či dvou zastávek. Absolutní absence páteřních linek Tam není nedostatek řidičů ale jejich totální plýtvání.

Frantík

Mně tenhle systém nepřipadá nějak neefektivní… ale je otázka, co je myšleno tím centrem, že. Pokud se dotknou jedné zastávky v centru (jak se třeba teď navrhuje v U. Hradišti), pak je to asi k ničemu.

Kryštof

Přestupní jízdenky jsou nesmysl v dnešní době. Proč myslíte, že je nemají ani v Pardubicích?

Pavel

Ani by mě nenapadlo, že v 21. století v krajském městě nejezdí autobusy MHD v taktu, protože tohle už dávno objevili i v menších městech. A ono fakt. Koukám třeba na https://www.dpmhk.cz/common/cms_files/jizdni_rady/05_od_2019_06_09_p21.pdf.

Stepan

V sobotu a v neděli přes den tam náznak taktu vidím.

***** Petr

Výjimečně a jen sudem nebo lichém týdnu a výhradně v přestupním roce. 😜

czhunter

V HK je ovšem širší problém.

Proč obecně existují takty?
Aby na sebe spoje navazovaly.

V HK neexistuje žádné místo (přestupní bod, uzel) kde by něco mohlo navazovat na cokoliv jiného* – kromě autobusáku.

Takže i když v HK takt zavede, tak bude v praxi cestujícím k ničemu, protože ten základní problém je mnohem hlubší.

* neexistuje mimojiné proto, že základní jízdenka pro hradečáka je NEPŘESTUPNÍ, takže se všichni snaží nepřestupovat a proto je jim jedno, že to celkově nenavazuje.

Twix

Tohle všechno by se konečně mělo vyřešit integrací MHD do IREDO, takže by se daly využít přestupní jízdenky, platné i pro přestup na vlaky, které tam světe div se jezdí v taktu už spoustu let. Říkám si že to musí být strašně pracné vymyslet v tak velkém městě netaktovou MHD 🙂 Ale pokud chci vést přímé spoje odevšad všude a nemám nekonečno řidičů, asi mi nic jiného nezbyde.

Kuba

Existuje třeba Magistrát města, případně Adalbertinum/Muzeum, kam spousta linek jezdí. Při jízdě na městskou kartu na jednotlivé jízdné je jeden přestup za 4 kč ale jen do 35/50 minut od nástupu do prvního vozu, ale problém je kolem 17-19 hod., kdy už MHD jezdí méně a nenavazuje, takže se to do těch 35 minut často nestihne přestoupit. (a těch 50 min. platí až od 19 hod. a o víkendu) Takže pak místo 14+4kč se musí zaplatit 14+14kč. Další nevýhoda tohoto systému je, když náhodou to časově vychází líp s dvěma přestupy, ale to už je paradoxně snad výhodnější SMS jízdenka… Číst vice »

Jiří Kocurek

Tahle posedlost mikromanagementem je snad dědičná od Rak Uh.

Frantík

Takt je i k tomu, aby se lidi nemuseli pořád dívat zároveň na hodinky a do jízdního řádu. Ovšem to také vyžaduje nějakou páteřnost/pravidelnost linek, jinak se stejně na ten JŘ budu muset dívat.

yxc

Ona by stačila jedna linka: Termninál-Centrál-magistrát-Fortna-FN-Lipky-gočárovka-Terminál, co by se točila v obou směrech v 5min intervalu.
Pak jednu Terminál-Centrál-okolo vnitřního okruhu a zpět.
Jednu páteřní na Slezké: Terminál-Centrál-Magistrát-Slezké
Jednu páteřní na JV: Terminál-Centrál-fortna-Brněnská -Pod Strání. Po dostavbě Milety další: Terminál-FN-Benešovka-Pod Strání.
A vše ostatní od jihu a JV se může sjízdět na Fortně. Od východu, severu a SV na magistrátu (oboje objetím vnitřního okruhu) a vše ostatní na terminálu.

czhunter

Na Fortně je podle mě strašně málo místa – bylo ho ta málo a bude i po rekonstukci. Magistrát samozřejmě je jedním z nejlogištějích míst přestupních uzlů, akutálně tomu absolutně neodpovídá vybavení a mobiliář té zastávky (aby někdo chápal, že je to uzel). Dnes je podle mě v HK „uzlů“ dle chápání cestujících několik, ale všechny jsou na maličkém místečku těsně vedle sebe (Terminál, nádraží, Atrium, Ulricháč) a zcela mimo oblast, kde bydlí lidé, což je jim úplně k ničemu. Pak jsou sice další zastávky, kde se přestoupit dá – Magistrát, Adal, i třeba Garni a Alessandria, ale ty vůbec… Číst vice »

yxc

Po rekonstrukci budou na fortně dvě zastávky za sebou v každém směru a mezi nimi přechod. Zaslepuje se ul. J. Koziny, takže tam přibylo místo pro další zastávku. Na druhé straně zůstane lehce posunutá, co je teď a další bude před soudem. Místa tam bude dost. Problém bude ta miniokružní křižovatka se sloupem trakce uprostřed. to se opravdu nepovedlo. Zpomalí to dopravu, sníží propustnost křižovatky a pro kloubové trolejbusy to bude taky neštěstí. Navíc přeskakování obrub na té OK bude mít jistě vliv na opotřebení vozového parku MHD, zvlášť elektrobusům s těžkou baterii na střeše to nebude dělat dobře. Kdyby… Číst vice »

Peka

A není jediné, Liberec je podobná tragedie

knyta

tak on se podstatně lépe konstruuje jízdní řád když nemusíte dbát na takt a spoje si šoupat o několik minut sem a tam, hlavně aby vám vyšly pauzy pro řidiče a určitý počet vozidel na lince…pak vznikne pro cestující nezapamatovatelný paskvil… na druhou stranu, i s tím novým taktem teď něco ušetří, protože krom zavedení pravidelného taktu také určitě bude osekání počtu spojů za hodinu…

Frantík

To je jasné už i z titulku, druhou a třetí věc nejde splnit najednou bez redukce spojů.