MHD v Hradci Králové zjednoduší jízdní řády a zavede dopravu v taktu, ušetří řidiče

Nové autobusy Iveco Urbanway. Foto: Dopravní podnik města Hradce KrálovéNové autobusy Iveco Urbanway. Foto: Dopravní podnik města Hradce Králové

Taktovou dopravu podnik zavádí nejprve na linkách, které nejezdí přes Fortnu.

Dopravní podnik města Hradce Králové (DPMHK) hodlá zavést na většině linek MHD pravidelnou dopravu v takzvaném taktu. Cestujícím taktová doprava s pravidelnými odjezdy po 15 či 20 minutách zjednoduší orientaci v jízdních řádech. Dopravní podnik díky zjednodušení jízdních řádů bude moci ušetřit šest řidičů, kterých má nedostatek. Řekl to ředitel dopravního podniku Zdeněk Abraham.

Již od 1. července podnik zavedl taktovou dopravu na čtyřech linkách a od 1. září ji se zavedením nových jízdních řádů rozšíří na další dvě. U dalších čtyř linek od září bude taktová doprava po část dne, ve zbývajících časech bude jízdní řád pravidelnější než dosud. Ne na všech linkách jde totiž podle Abrahama zavést plnou taktovou dopravu, například to nejde u spojů, které zajíždějí na jiné konečné zastávky.

Taktová doprava se snadno zapamatovatelnými odjezdy se již stává standardem v Evropě ve vlakové i meziměstské dopravě,“ uvedl Abraham. Zavedení taktové dopravy podle něj v Hradci Králové nesníží rozsah dopravy. „Záměrem není uspořit kilometry. Budeme se snažit udržet rozsah dopravy na stejné výši 5,5 až šest milionů kilometrů ročně,“ uvedl.

Od 1. září standardní režim

Taktovou dopravu hodlá podnik plně či částečně zavést na 20 linkách. Hradecká MHD má osm trolejbusových linek, 20 autobusových a čtyři linky jsou noční. Hlavní přechod na taktovou dopravu by se měl odehrát po úplném dokončení padesátimilionové přestavby křižovatky Fortna v centru města, která by měla být hotová na přelomu letošního a příštího roku. Fortna je důležitým dopravním a přestupním uzlem hradecké MHD. Taktovou dopravu podnik zavádí nejprve na linkách, které přes Fortnu nejezdí.

Městská hromadná doprava v Hradci Králové kvůli nedostatku řidičů již v červnu jezdila v omezeném prázdninovém režimu, který by jinak začal až 1. července. Linky 4 a 8 podnik v srpnu dočasně zrušil. Od 1. září se doprava vrátí do standardního režimu. „Nynější stav řidičů by měl dokázat nové jízdní řády odjezdit,“ uvedl Abraham.

O zdražení jízdenek rozhodne až nové vedení

Podnik má nyní 208 řidičů a do plného stavu mu jich chybí 17. Díky červnové náborové kampani by mělo přijít 12 řidičů a další čtyři se ještě přihlásili. „Šest řidičů by mělo nastoupit v říjnu, po třech v listopadu a v prosinci a dva v lednu,“ řekl Abraham s tím, že pokračovat budou i řidiči, kteří již jsou v důchodovém věku.

Podnik se také potýká s výrazným růstem nákladů. Město proto firmě kvůli zdražení pohonných hmot, energií, náhradních dílů a dalších nákladů letos zvýšilo dotaci o 36,9 milionu korun na 330,7 milionu korun. „Pro rok 2023 navýšení nákladů vychází zhruba na 48 milionů korun,“ uvedl Abraham.

Jednou z možností, jak růst nákladů řešit, je zdražení jízdného. To ale podle Abrahama bude případně řešit až nové vedení města vzešlé ze zářijových voleb. Současná rada města sice loni v prosinci rozhodla o zdražení, v některých tarifech až o desítky procent, ale po výhradách části zastupitelů radní po šesti dnech vše zrušili. Nakonec se politici shodli na tom, že jízdné se do konce letošního roku měnit nebude.

Abraham připomněl, že jízdné se v Hradci Králové nezvyšovalo přes šest let. „Pokud by se za tuto dobu zohlednila inflace, znamenalo by to zvýšení jízdného o 30 procent,“ uvedl ředitel. Například jednorázové jízdné placené čipovou kartou by vzrostlo ze 14 asi na 19 korun a roční studentské jízdné z 1480 asi na 2000 korun.

Kvůli epidemii covidu podnik vozí proti minulým letům výrazně méně cestujících. Před epidemií v roce 2019 podnik přepravil 38 milionů lidí, loni přeprava činila 32,2 milionu lidí a předloni 31,1 milionu lidí.

ČTK

Tagy Dopravní podnik města Hradce Králové DPMHK
26 komentářů