Mezinárodní rychlík musí mezi rybníky zpomalit na 30 km/h, počká si na elektrizaci
Rychlík Silva Nortica. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Plán na vylepšení a elektrizaci tratě mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí získal v říjnu souhlas centrální komise ministerstva dopravy.
Odkud se vzala centrální komise ministerstva dopravy? Jak se stát jejím členem? Zodpovídá se někomu?
Členy jsou vrcholní úředníci Ministerstva dopravy. Tj. např. pan ing. Sosna, PhD.
Mě to tady fakt baví 👍
Jo jo, mě taky…
Pozoruhodné. Velké peníze utraceny do tratě ČB-Č. Velenice, kterou nechcete používat a nyní navrhujete víc než 10 miliard do DUPLICITNÍ tratě.
Pokud nejste blázni, tak jste byli „líní“ ozvat se včas. Holt „líná huba=holé neštěstí“
Čili jestli toužíte po investici do duplicitní tratě do Č. Velenic, tak obstarejte peníze. Je to na Vás.
Z jakého titulu si dovolíte určovat, na co mají jít v SŽ peníze? Už se konečně proberte a nechte to na odbornících.
Nick Axel je patrně názoru, že největším potěšením a rozmarem MD, SŽ a třeba i nás je vyhazovat peníze daňových poplatníků a že jsme naprostí idioti, kteří neví, co dělají.
Jemně si dovolím připomenout, že jste neuvedl jeden, jediný argument do věcné diskuze. Proč? Protože podle Vás nezáleží na názoru daňových poplatníků, neboť železniční „tlustí kocouři“ si to šolíchají dle svého?
Zveřejníte výsledek analýzy k investici? Myslím Cost benefit analýzu, popř pokud byla jiná (např. MKA) tak i tu?
A zveřejníte podklady, které ŽESNAD poskytl na SŽDC, projektanty, MD… použité k této investici?
A vidíte, mě zase to, ze se zainvestuje do další tratě, která má zvýšit variabilitu přeshraniční nákladní dopravy, jako daňovému poplatníkovi nevadí 🙂
V Řecku nebo Sazce hospodaření taky vedli „odborníci“. Má ČR pokračovat v utrácení peněz, které nemá a to na nepotřebné účely, aby dopadla jako Řecko, či SAZKA?
Nápad utratit víc než 10 miliard do duplicitní tratě do Č. Velenic mi připadá jako kdyby rodina bydlela v nedostavěném domě bez střechy, ale půjčila si si na čtvrtý zahradní altánek.
Sazka investuje do dopravy? Řecko zkrachovalo kvuli investicím do dopravy? Vy jste fakt úplně mimo 😀
Připomenu, že diskutují o chybách při, kdy prioritou se stane všechno a tudíž se skutečná priorita zhatí.
Podobnou chybou je, když podružnost je prosazení jako priorita.
V obou případech nakonec bývá totální zhroucení.
V případě Sázky došlo k obojím chybám.
1. Mnoho priorit (terminály, kurzové sázky, zčásti automaty, kasina etc,, sportovní/entertainment projekt).
2. A podružnost vydávaná za prioritu = silně předdimenzovaný projekt SAZKA arény na trhu, kde chyběla kupní síla plus silná ( levnější) konkurence plus investice v době, kdy si dodavatelé navyšování ceny kvůli přetlak poptávky v tomto oboru/úrovni stavebnictví
Nenápadně pane Axeli upozorňuji, že investice do dopravní infrastruktury mají svá pravidla. Příprava revitalizace tratě ČV – ČB se dělala v době, kdy si nikdo nedokázal představit budoucí potřeby ekonomicky rozumné nákladní dopravy (bláboly o 2% příspěvku na dopravní cestu si zde vynechte) a tak se tato trať stala nevyužitelnou pro ekonomicky přijatelnou NŽD. Příprava revitalizace tratě ČV – VnŽ se již děla v době, kdy byl ŽESNAD. Ten předal standardní přepravní prognózu o čtyřech párech vlaků denně, pokud bude trať elektrizovaná a vyhovující pro délku vlaků 740 metrů. Určily se na základě dopravní technologie křižující stanice s těmito vlaky,… Číst vice »
Díky za částečnou odpověď. Doplňte, prosím, zbytek, ať může začít věčná debata, kterou prioritní investici zrušit, aby si stát půjčil na těch víc než 10 miliard na duplicitní trať do Č. Velenic
Nic doplnovat nebudu, nemam k tomu duvod.
Od doplnovani je Centralni komise a schvalovatel statniho rozpoctu.
A aby vubec to mohlo jit do CK a na MF, tak ty projekty musi byt zpracovane…
Děkuji. Souzníte-li s názory pana Sládka v tomto vláknu, pak tento Váš postoj chápu jako aroganci železničářských „tlustých kocourů, kteří spolu mluví“
Dost mě zaráží ta vaše drzost a troufalost. To si fakt myslíte že timhle dětinskym chovánim dokážete urazit kapacity jako jsou pánové Sládek a Šimral, a že jim to teda jako takhle nandáte? Kdo si jako myslíte, že jste, vy koště? To nabobtnalý ego je už vážně přes čáru.
možná nevím jaký je železničářských název pro semafor apd. Ale vím, že utratit lze pouze tolik mám v kapse a maximálně tolik kolik zvládnu splatit. Ani jeden z obou pánů neprokázal tuto znalost. Chápu, ono největším nepřítelem lobbystů je kalkulačka. Vyzval jsem je, aby předložili dokumenty, na které se odvolávají, když od veřejnosti chtějí, abychom se zadlužili na duplicitní trať. Jejich arogantní reakci si může přečíst každý. Ti kdo nejsou „praštění kolejnicí“ vůbec nechápou proč utrácet ty desítky miliard do železnice. Čili ta nenasytnost železničářských „tlustých kocourů“ se obrátí proti většině kolejové dopravy. Prostě mlaskají si až moc nahlas. A… Číst vice »
Ja uz Vam to psal. Je mi lito, ze to nejste schopny pochopit… Stat vypise nejaky zamer, zadani Studie proveditelnosti. My jako ZESNAD jsme vyzvani k poskytnuti prepravni prognozy. Ta je porovnana s dopravnim modelem uplne stejne jako zamery objednatelu osobni dopravy a studie je zpracovana s doporucenim sledovani urcitych variant. A dale rozhoduje Centralni komise a pokud odsouhlasi, rozjede se projekcni priprava. Je to zcela standardni postup, ktery pokud neudelate, tak zjistite, ze mate penize, ale nemate projekty. A pak zase mate projekty a nemate penize. Vy jste o techto problemech nikdy neslysel? Ani o propadlych EIA a podobne?… Číst vice »
V letech 2011 až 2020 průměrné investiční dotace na SŽDC byly 11 miliard ročně. Pokud se nestane nic mimořádného, tak se vrátíme na tyto částky navýšené o inflaci. V běhu jsou investice do 3 tratí za 230 miliard. Plus cca 50 miliard do pražského a ostravského uzlu. Plus cca 5 miliard ročně na obnovu dožilých částí transevropských tratí. Tj. priority investic jsou vyčerpány na cca 25 až 30 let, a pokud se podaří sehnat nějaké miliardy navíc, tak půjdou do 5. koridoru Praha-MB-Liberec-Goerlitz-Berlin. Váš návrh na 10 miliard do duplicitní tratě Veselí-Č. Velenice tedy lze ZREALIZOVAT POUZE, že se zruší… Číst vice »
Jenže železnice neni jen rub a líc. Je tam vic aspektů do kterych se investuje. Osobní doprava, nákladní doprava, koridorx, regionální tratě, údržba, nyní postupná příprava VRT atd atd.. Nelze určit jasnou prioritu. To je stejne, jako kdybyste ve zdravotnictví určil, že prioritou bude třeba chirurgie, proto přestaneme posílat peníze třeba do kardiologie.
Postata příspěvků pana Axela je asi taková, jako kdybych řekl že chobotnice je ryba. Sice jako ryba nevypadá, ale žije přece ve vodě 😀
Ta neschopnost a pomalost ve všem je děsivá
Poslechnou, elektrizace je výraz pro něco úplně jiného. Pokud jde o natažení elektřiny kamkoliv, je to elektrifikace, líběj vodpustit při jejich vzdělání…
Omlouvám se, že ve svém věku vstupuji do této diskuse.
Studoval jsem v letech 1961-1965 železniční průmyslovku ve Valticích a pamatuji si, že někdy v uvedené době nás učili, že pojem „elektrifikace“ zastaralý a nově se má používat „elektrizace“…
A pokud se nemýlím, nějaký podnik se jmenoval „Elektrizace železnic“.
Netroufám si soudit, který pojem je v dané souvislosti správný a rád se nechám poučit.
Elektrifikace je sice v tomto kontextu přesnější, ale elektrizace také není špatně:
http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=5875
A koneckonců největší firma v daném oboru je Elektrizace železnic, ne Elektrifikace železnic.
a co je správně: „65 míst k sedění“ nebo „65 míst k sezení“? 😀 …. Dnes se použije druhá varianta, ale správně česky jsou obě 😉
Tato trať není prioritní ve smyslu TEN-T. A připomínám, že SŽDC hospodaří tak, že dle NKÚ: „S ohledem na 95% růst nákladů na realizace prioritních projektů existuje podle NKÚ riziko, že se nepodaří zajistit dostatek peněz na dokončení všech těchto projektů. “
https://www.nku.cz/cz/pro-media/tiskove-zpravy/rekonstrukce-vybranych-zeleznicnich-trati-se-vyznamne-zpozduji-a-take-zdrazuji–naklady-na-prioritni-projekty-vzrostly-o-95–id12698/
Tudíž do této tratě už ani kačku, na dluh nás daňových poplatníků. Nebo-li milí vlakomilci, tak dlouho „napínejte luk“, až praskne a státní finance půjdou tak do 2-3 dálkových železničních tratí a pár příměstských. Všechno ostatní fuč
Tratě TEN-T jsou ale v rámci Evropy, ty vůbec nekorespondují s využití tuzemských tratí. A než zase začnete psát o dluzích, tak si uvědomte, že tady je na dluh vsechno a železniční infrastruktura (v rámci dopravy) je jednim ze základu fungování státu, vedle zdravotnictví, školství atd.
Vy s ním ale máte výdrž!
To tady víc lidí, až se nám všem divím 😀
Tím, že napíšete nesmysl, se nic nezmění.
Nákladní veřejná nákladní železniční pouze v rámci ČR nemá perspektivu růstu.
To co může narůst, je mezinárodní železniční doprava směrem na západ
Protiřecit si ve dvou větách umíte opravdu jen vy 😀 Perspektivu právě zvýšite tou variabilitou tratí, ne omezováním, jak vy navrhujete 😀
Pokud se začne dovážet zboží z Číny výrazně více po kolejích, tak ne jen na západ.
Ze Vy jste z Tetcic? … o))
Ne. Proč? Připadá Vám lepší zrušit investici např. do tratě směr Mnichov?
Neboť to by byl důsledek, kdyby se splnilo přání šotobláznů na investici do duplicitní tratě do Č. Velenic.
Tak si půjčíme na obě investice, co Vy na to? Inflace nám hraje do karet… 👍
Tak už jste se kvůli realizaci téhle akce konečně opupínkoval, nebo tady budete dál vyvádět, jako Euálie Čubíková ze Zvonokos?
Pozn.:
„Zvonokosy“ je nejslavnější román francouzského spisovatele Gabriela Chevalliera, který poprvé vyšel v roce 1934 a stojí za přečtení i dnes.
K fotogalerii: Ví někdo, jak se dostal Taurus H-START až do Velenic?
Dojel tam.
Taurusy H-START jezdí u ÖBB v rámci vyrovnávky výkonů, někdy se stane, že některý z nich se objeví i ve Velenicích.
Za těch 10 a víc miliard nutných investi nestojí ta doprava do řídce osídlené oblasti.
Dneska existuje duplicitní trasa Praha-ČB-České Velenice.
Tak proč utrácet peníze které SŽDC nemá, nedokáže vydělat od dopravců… a je otázkou jestli věřitelé půjčí za slušný úrok našemu státu na tak ztrátovou investici jako je trať Veselí n.L.-České Velenice.
Jsou plánované investice 230 miliard do 3 projektů:
– Choceň-HK-Nymburk-Děčín
– Plzeň-Domažlice-Česká Kubice-Mnichov
– Brno-Přerov
Plus spousty miliard do 5. koridoru: Praha-MB-Liberec-Frýdlant Görlitz.
A doufám, že se najde těch pár stovek milionů na elektrifikaci 20 kilometrů do Marktredwitz na německém území směr Cheb.
Proč to furt píšete sem? Napište ty své moudra přímo na SŽ ne?
Když sem můžou psát zástupci nákladních dopravců, kteří tvrdí, že neberou dotace, ale na útratách SŽDC se podílí zhruba ve výši 2%….
Jojo, to dává perfektní smysl, aby ten, kdo na celé síti SŽDC 9,5 tisíce km za použití kolejí zaplatí 1,5 miliardy, si diktoval zbytečnou investici do 50 kilometrů tratě za víc než 10 miliardy.
Ta údajně duplicitní trasa je cargem nevyužitelná. A naopak Česko má závazky ohledně převodu carga na koleje, k čemuž je nutná TAKÉ tato trasa, kterou kritizujete.
Podporuji cargo dopravu a proto tvrdím, že by ČR měla zaplatit elektrifikaci tratě na německém území do Marktredwitz. Elektrifikovaná trať České Budějovice-Č.Velenice je transevropská. Duplicitní trať Č. Velenic do Veselí nad Lužnicí transevropská není. Miliardy do tratě z ČB do ČV už jsou utracené. Nákladní dopravci tehdy mlčeli, když dneska tvrdí, že se tehdy plýtvalo. Žádné další miliardy nejsou, tož nákladní dopravci ať si ty potřebné miliardy seženou ze svého, trať ať si odkoupí a můžou si jezdit dle libosti. Když v ČR existuje z privátní peněz živených 4 tisíce km tratí (vlečky), tož trať 50 kilometrů Veselí-Č.Velenice není nic… Číst vice »
A četl jsi vůbec co sem před tebou napsal Oldřich Sládek?
A neni náhodou dobře, že čím víc preshraničních tratí (i pro náklady), tím lépe? Větší variabilita, více možností. Pak bude výluka jako u Dráždan a musí se improvizovat. Vy byste to tady ale rád zazdil, jak vidím.
To se dálé proto, aby SŽ vydělala od dopravců – těch nákladních. A nejen SŽ, ale také zákazníci přebírající/expedující zboží. Doprava na nefunkční infrastruktuře bude vždycky dražší pro všechny strany.
Trasa přes Budějovice je delší než přímá výškový profil taky horší. Může tak sloužit spíš jako záložní.
SŽDC je co za firmu?
Vidíte, v těch vyjmenovaných částkách se těch 10 mld. Kč do trati Veselí – Velenice ztratí.
Proč by se měla elektrizovat trať do Marktredwitz?
Jaký to bude mít přínos, když tam Němci dál elektriku mít nebudou?
Co se zlepší v logistice takovéhoto vlaku, obzvlášť, když je v Chebu seřaďovací nádraží?
1) kvalitní doprava do periferií znamená, že přestanou být periferiemi
2) trať bude mít značný přínos pro nákladní dopravu
3) tahat všechno přes hlavní koridor je nesmysl, jak kapacitně, tak pro případ MÚ
4) 199 by taky musela projít modernizací, taky tam nejde tahat jenom osobku
5) financování bych řešil zdražením dálničních známek, víc podojit EU a dalšími způsoby, škrtat na investicích je to nejhořší, co jde, vzpomeňte si na Bártu
6) na toto téma jsou diskuze s vámi jako házet hrách na zeď
Ad 5)
zdražení vlastnictví a používání aut určitě bude, ale i tak z toho nezbyde nic na železnici.
víc podojit EU jaksi nejde. Neboť bohatší státy EU už nemají ani sami pro sebe viz před 2 měsíci 5 bilionů Kč dotací, které Německá vláda pošle němcům, nikoliv do EU. A to jenom letos, uvidíme kolik němci nepošlou do EU příští rok.
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/nemecky-parlament-schvalil-az-200-miliard-eur-na-regulaci-cen-energii/2274610
Kdo mluví o škrtech v investicích? Doufám, že těch 230 miliard se povede dodržet do tří tratí Plzeň-Domažlice, VOCHOC a Brno-Přerov. Plus další miliardy na 5. koridor přes LIberec.
5) a když už si to auto nebude moct nikdo dovolit, tak zjistíme, že nikdo nemůže dovolit ani traktor. Takže orat bambor bude zase zpátky kriminalita mládeže. Mají si ho koupit v obchodě.
Jak dlouho by po modernizaci tohoto úseku mohla trvat cesta z Prahy do Vídně přes Gmünd? Teď je to o 40 min delší než klasicky přes Brno.
Jenže letošní jízdní doba přes Brno je dočasně prodloužená, protože se jezdí přes Vysocinu. Normálně to jsou 4h a to přes Velenice jentak nedosáhnete.
Ne, ted je to o vic nez hodinu delsi nez klasicky pres Brno. Cesta do Vidne pres Havl. Brod neni klasicka.
Po rekonstrukci by to mohlo byt tak o 30 minut rychlejsi.
Bude záležet i na Rakousku, jak se postaví k uvažované modernizaci FJB a kam až daleko to dotáhne. Hlásí, že v plánu to mají.
Trať je především, samozřejmě po přestavbě, nesmírně důležitá pro nákladní dopravu. Plus se násobně zlepší využití 4.koridoru.Pokud dá ÖBB Infra FJB skutečně do koridorovych parametrů, podobně jako SŽ českou část FJB, bude to další použitelná trasa že severomořských přístavů na Balkán. SP Veselí nad Lužnicí – České Velenice podpořil ZESNAD.CZ už v roce 2017.
No a pak máme ještě bobra evropského v centru Prahy mezi Libní a Malešicemi a to je pro tento projekt FJB trochu problém 😂
Jakej bobr, Oldřichu!
Z Dluhonic jsem od Patrika objednal 2 kýble škeblí!!!
😄😄😄
Bobr je v celých jižních Čechách nežádoucí živočich a každý jedinec je bez milosti zlikvidován. Samozřejmě je to obzvláště chráněný živočich v ČR a EU, ale místní rybářské podniky jsou mocní političní hráči. Tak bobr má smolíka a to fatálního.
V celých jižních Čechách ne, jenom v rybníkářských oblastech.
Což je fakticky většina jihočeského kraje.
liben a malesice se nenachazeji v jiznich cechach, byt je tam hora (ne mesto) tabor.
Přesmyk v Libni prostě postavit nejde. To přeci víme.
Pane Sládku, můžu se zeptat proč si nákladní dopravci diktují kam investovat miliardy, které náš stát nemá a musel by si je půjčit? V 2017 od nákladních dopravců SŽDC utržila za koleje 2 miliardy. Loni to kleslo na 1,5 miliardy, tj. zhruba 2% z částky státních dotací pro SŽDC. Připomínám, že nákladní dopravci měli protestovat před lety, proti miliardové investici do tratě ČB-Č.Velenice, když tuto ELEKTRIFIKOVANOU trať nyní nákladní dopravci takřka nepoužívají. Ale mlčeli nákladní dopravci, peníze jsou proinvestované jinde než si nákladní dopravci přáli, tož nezbývá, aby se našel privátní investor do tratě Veselí n.L.-České Velenice, když podle ŽESNADU… Číst vice »
Vy byste radši tahal všechny náklady po silnici, jen si to přiznejte 🙂
Existují 3 elektrifikované tratě do Rakouska – přes Břeclav – přes Horní Dvořiště – přes České Velenice (z ČB). Proč investovat víc než 10 miliard do čtvrté tratě do Rakouska? Nikoho taky nenapadne, aby horoval pro elektrifikace tratě do Brumov-Bylnice pro nákladní přepravu na Slovensko, neboť na směrem na Slovensko kapacita tratí stačí, tak jako stačí kapacita do Rakouska a dál tím směrem. Stačí si vzít Ročenku dopravy A na báchorky typu, že se bude přesouvat nádraží v Brně a proto je nutné ještě čtvrtou trať do Rakouska z Veselí n. L…. stačí si vzít kalkulačka a zjistí se snadno,… Číst vice »
Jenže ty tratě by byly stále jen 3. Akorát by se do Velenic jelo přímo z Veselí po rovině a ne závlekem přes „horskou dráhu“ přes Budějovice. Vyžadovalo by to buď více HV na vlaku, nebo vlak dělit a pak spojovat. Přes Horní Dvořiště je to jednokolejka a taky hodně nahoru a dolů. Další variantou je Břeclav, ale ta je ideální jen pro vlaky od Ostravy a Polska. Protože když chcete jet s loženkou přes z Břeclavi do Děčína tak buď s postrkovou mašinou přes Havlíčkův Brod nebo po nejzatíženější trati u nás přes Pardubice, kde jsou ale výluky, přestavba… Číst vice »
A něco brání, aby byl stejný model pomocné/strkající lokomotivy jako přes Vysočinu? Za 3 roky bude spousta lokomotiv volných/málo využitých skrz ETCS.
Postrky nákladní dopravu prodražují, protože jsou to stroje a lidé navíc, které je potřeba zaplatit.
A těch víc než 10 MILIARD na tuto trať tedy nebude nutné zaplatit, pokud se splní přání šotobláznů?
Takže podle Vás člověk, který fandí modernizaci tratě, která pomůže nákladní dopravě, je šotoblázen? Vy jste blázen, ale korunovanej 🙂
To už skoro vypadá, že se spojil s NIMBYsty a dle vyššího levlu – nikoli podle jednotlivých staveb, ale již zcela komplexně – horuje pro zavření prakticky celé železnice naráz. To může znamenat i velmi vážné onemocnění.
Tak se podívejte na statistiky. Chybí kapacita tratí směr západ (Německo, Benelux,…) . Nikoliv směr jih.
Umíte si představit, jak velmi, velmi obtížně se bude shánět těch cca 230 miliard pro 3 prioritní projekty plus desítky miliard směr Liberec?
Připomínám, že investiční dotace pro SŽDC byly 11 miliard v průměru ročně v letech 2011-2030, tj letošních rekordních víc než 40 miliard je výjimkou.
Stejně tu trať budete časem muset opravit tak jako tak, nebo ji chcete vytrhat?
Na investice do této tratě nejsou peníze.
Nesmysl – stačilo by mašinu z kopce pořádně rozhulákat na plnej kotel a vlak by potom setrvačnosti dojel až na kopec.
Chce to akorát dělat stanice výhradně na kopci, to je tajemství uspechu
Strkaci lokomotiva to tu ještě nebylo
Kupodivu brání. 1. Kdo by to platil? Stát? Vy byste byl první, kdo by z toho byl opupínkovaný. 2. ETCS bude i na této trati, minimálně na vjezdu do Českých Budějovic, takže bohužel. 3. Tu trať stejně budete muset časem opravit tak jako tak. Co se hospodaření SŽ(DC) týče a jejich zbytečné utrácení za přestavby v Poříčanech, Dětmarovicích a na dalších stavbách, jen za účelem utrácení peněz, tak mě to taky štve, nicméně to je už na někom jiném, aby s tím něco dělal a hlavně to není ukazatelem nepotřebnosti zadrátování této tratě. Např. můj zaměstnavatel plánuje přetáhnout až třetinu… Číst vice »
Neplánuje se snad trvalé zachování postrků přes Havlbrod a zdvoukolejnění přes Hradec?
Existují 4.
Elektrizací úseku Veselí – Velenice se jejich počet nezvýší.
Mohu poprosit o data s počtem nákladních vlaků, které jezdí přes Znojmo do Rakouska?
Neznám data o počtu nákladních vlaku ze Znojma do Retzu, tipnul bych klidně 0 pravidelných. Ale jinak se nic na tvrzení o existenci 4 elektrizovaných přechodů do Rakouska.
Spamovací robote 🙂 , zamýšlíš se vůbec nad reakcemi a nad textem, na který reaguješ?
Jako UI se máš hodně co učit. 🙂
A to ještě zapomněl na přirovnání nákladní dopravy k metru a tramvajím 😀
To vy jste psal, že dnes jsou 4 tratě do Rakouska mimo pátou trať Veselí – Č. Velenice. Podle mě není příliš využitelná trať přes Znojmo, proto jsem od ní abstrahoval… A vy jste nakonec můj názor potvrdil… Čili změnil jste svůj původní názor.
Za mě Váš omyl považuji za vysvětlený
Jaká pátá trať?
Do Rakouska jsou 4 železniční hraniční přechody = 4 tratě, všechny jsou elektrizované.
Nic jsem nezměnil, vy nechápete, o využitelnosti jsem původně nemluvil, na tu jsem odpovídal až na váš další dotaz.
Já bych si dovedl jako 5. trať představit obnovení ve Slavonicích a jako 6. v Hevlíně, obojí elektrizované.
Protože železnice jsou teplou ekonomiky ty nejchytřejší pasažére, ví to všichni . Mýtné na dálnici nepokryje silniční opravy taky
Tepny
Silnice mě nezajímají, neboť jezdívám vlakem. Jak dlouho to bude trvat, než se celá železnice sesype?
Vždyť to nelze ekonomicky udržet, když za 80 miliard dotací do železnice je menší pasažerský výkon než za 20 miliard dotací do městské kolejové dopravy.
Nejhorší na tom je, to, že na dotace pro SŽDC si vesměs půjčujeme. A už dneska úrok, který platí stát, není nízký
A k domu máte vyšlapanou pěšinu nebo chodník? To se taky nemůže ekonomicky vyplatit.. železnice převáží zboží, zboží dělá ekonomiku, ta odvádí daně a ty jdou do infrastruktury.
VIz výše Ročenka dopravy atd. Čtvrtá nákladní trasa do Rakouska není potřeba, za ty obrovské potřebné peníze.
Nebo máte aktuální data, že těch víc 10 miliard fakt je potřeba proinvestovat? Myslím data, ne slova viz https://www.mdcr.cz/getattachment/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Zeleznicni-metodiky/Optimalizace-vyuziti-trati-s-vycerpanou-kapacitou/Optimalizace-vyuziti-trati-s-vycerpanou-kapacitou.pdf.aspx
Kapacita na SRN nedostačující, alternativně přes Rakousko cokoli. Kapacita na SK nedostačující, Kapacita na PL nedostačující. Investice trvají poměrně dlouho, do rekonstrukcí se dává průběžně. Převážně jsme tranzitní země, takže vše co odlehčí stávající přetížené síti beru jako plus. V této oblasti nejsem doma, ale když už trasujeme vlaky všude jinde než Bad Sandau kudy se dá, tak je to smutné. Potenciál přepravy je mnohem větší, než stávající, limitující jsou přeshraniční uzly. Žesnad lobuje za to, co je potřeba pro nákladní dopravu. Vše naráz nejde
Takže data nemáte.
No můžu říct jen to, že ty Velenice se tímto zkapacitní a zužitecní daleko více příznivými traťovými poměry. Nevim o tom, že by to byl čtvrtý přechod. Jinak se půjčují peníze na koleje proto, že lze využít programy EU na dopravu. Nevím o programu EU na podporu zvýšení důchodů a sociálních dávek
Trať Veselí n. L.-České Velenice není transevropskou TEN-T tratí, tudíž zapomeňte na evropský fond CEF/CEF2.
A předpokládám, že OPD3 bude zcela a plně vyčerpán na těch 230 miliard do 3 tratí (Plzeň-Mnichov, VOCHOC a Brno-Přerov).
Žádný další evropský dotační fond neexistuje.
RRF/Národní plán obnovy jsou dluhopisy čili ina dluh našich důchodů a našich dětí.
Já snad blouzním, už zase si Vtvt plete tramvaje a rychlíky, jako by mu nebylo stokrát vysvětleno, že se jedná o zcela odlišné typy dopravy xD Už nevím jak jinak vám to vysvětlit, ale ještě nevěším hlavu, zkusím to zase trochu jinak. Cena 1 km cyklostezky je téměř stejná, ať už se jedná o cyklostezku ve městě, nebo o cyklostezku mezi dvěma obcemi. Nicméně samozřejmě ta cyklostezka ve městě bude využívána násobně víc, protože po městě se prostě pohybuje víc lidí, než mezi městy. Dle vaší logiky je pak nemá smysl stavět cklostezky mezi městy, dokud je nepostavíme ve všech… Číst vice »
Nevšiml jsem si, že by se v kolejové městské dopravě dodržoval „monopol správného dodavatele“, tak jako např. betonové pražce výlučně od jedné a správné firmy… asi je pouze shodou okolností, že jde o bývalého zaměstnavatele toho pána co dnes na SŽDC řídí investice viz foto uprostřed
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/06/trojice.jpg
Vy si tatdy děláte nějakou soukromou soutěž o nejméně relevantní komentář k tématu? 🙂
Chápu to tedy správně, že jste konečně pochopil rozdíl mezi vlakem a tramvají a nebudete tedy nadále používat toto srovnání?
Co není relevantního na tom, že na železnicií v ČR se utrácí mnohem, mnohem víc než by bylo nezbytné, např. proto že nejsou dodržovány priority (o čemž je článek) nebo protože není v pořádku některé části nákupního chování SŽDC?
Není to relevantní k tomu, co jsem napsal. Já psal o tom, že nemůžete srovnávat městskou a dálkovou dopravu. To že se SŽ neumí starat o infrastrukturu, nemá určené priority ani dlouhodobé plány/koncepce a pražce jí dodává jeden správný dodavatel, o tom asi všichni víme.
Nic to ale nemění na tom, že kolejová doprava v městských aglomeracích převeze za stejnou cenu (i nižší) více lidí. Pokud by to tak nebylo, pak by města neexistovala. Což je „argument“ který zde v mnoha diskuzích omíláte stále dokola a je nesprávný.
Jaktože nelze srovnat množství dotací na kolejích vs. přepravní výkon?
Samozřejmě, že rámcově to srovnat lze.
Množství dotací na přepravní výkon srovnávat lze, ale je potřeba to dělat u stejného typu dopravy (městská, příměstská, dálková,…)
Nemůžete ale očekávat, že dálkovým vlakem pojede stejně lidí jako metrem. Dálkové vlaky nejezdí v oblastech s hustotou osídlení 3000 ob./km, jako metro, jezdí obvykle kolem pole, kde nikdo nebydlí. Taky nejezdí každých 90 sekund a nemají zastávku každý kilometr.
Už chápete ten rozdíl? Srovnáváte hrušky s jabkama, tudíž z toho nemůžete dostat relevantní závěr.
Protože Česko podepsalo, že tyto kapacity vytvoří.
nevím o tom. Připomínám, že trať Veselí n.L. -České Velenice není transevropskou tratí TEN-T
I vy diktáte jeden, nešermujte českými termity kterým nerozumíte 🙂
Kdyby nákl.dopravci něco diktovali, tak stát automaticky každý jejich požadavek obratem udělá. Protože se tak ale neděje, nákladní dopravci si nic nediktují. Nejsou jako učitelka ve třídě při diktování diktátu,
Kdo platí, ten poroučí. Nákladní dopravci sdružení v ŽESNADU platí zhruba 2% ve srovnání s částkou kterou platí věřitelé České republiky a daňoví poplatníci z ČR a z EU.
Tudíž, pan Sládek může akorát šoupat nohama. Ledaže by už roky prosazoval úspory ve výdajích SŽDC. Např. knoflíčky s logem SŽDC je jedním z příkladů takového marnotratného vyhazování našich peněz.
„“Kdo platí, ten poroučí“. Tuhle větu si zapamatuju a připomenu Vám ji, až zas budete tepat kraje za objednávku osobní dopravy 🙂
Mohl by mi prosim nekdo znalejsi rici, co se na teto trati delalo kolem koto 2000. Vim ze tam byla nejaka vetsi invrsticni akce, ze bylo hodne poplacavani po ramenou kdyz to skoncilo. Ale me ted zarazi, ze se nedelal takove samozrejme veci jako reseni odvodneni a unostnost spodku.
Já nechápu, co jste tím chtěl říct? Ovlivní tohle nějak odstranění třicítky?
blbosti vymýšlet jim jde, ale udělat konečně koridor Brno-Přerov či Praha-Liberec to ne…
Tam by tahle částka zahučela jen za studie a projekty…
Ale to se chystá taky. A zastavením stavby v Čechách se stavební povolení na Moravě neuspíší.
chystá se od převratu a nějak nevidím posun vpřed…
Asi proto, že se nezajímáte…
Ne, v roce 1989 tam nebyly ani dráty na součsné trati. Ne, před převratem se vůbec neuvažovalo o nějakám zrychlení, jediný plán byl zapíchat sloupy k současné trati. To se stalo okolo roku 1994/5, kdy projel první elektrický vlak.
Projetkovou přípravu a projednávání územního rozhodnutí z rychlíku neuvidíte.
To si už vážně dělají pr… Vyházet je z oken.
Připomíná mi to mé studentské mládí, když v osmdesátých letech byla taková trať podél polských hranic z (Českého)Těšína do Karviné. Poddolováno. Ta monotonní pomalá hudba kol po kolejích, to by HUmoresku Antonín Dvořák nesložil, to by byl tak max pochod padlých revolucionářů.
Ale tam je pomalá jízda stále, nebo se pletu? Mám pocit že tam je 50km/h. Ale možná mne někdo opraví, už jsem tam dlouho nejel
Ano, kolem 5km padesátky.
Je to tam stále. A stále se to opravuje, protože to stále klesá.
A ještě dlouhou dobu bude. Za jízdy můžete sledovat ponořování kostela do velkých uhelných jezer.
Otázka za 100 bodů: Fakt by neslo v předstihu udělat ty 2 km už na cílový stav, a v rámci “velké” stavby pak už v daném úseku dělat jen troleje a ZZ?
Otázka za 200 bodů: Jak je možné, ze to v té CK nebo kde viselo tak dlouho? Vždy studie byla už nejméně před 5 lety.
Otázka za 300 bodů: O kolik by fakticky bylo dražší udělat to v úsecích, kde je to směrové možné, na 160?
Za 100 bodů: Záleží, zda příští 3 roky chcete jezdit jedním úsekem třicítkou nabo raději upřednostníte mít tam během té doby další rok výluku.
ad 100) Vzhledem ke dvěma chlívečkům na peníze s názvy „údržba“ a „investice“, kdy je problém mezi nimi přesypávat, tak by to nešlo, protože §1.
ad 300) Co na rychlost 160 km/h říká únosnost pláně (vzhledem ke zmíněným problémům v tomto článku)? Bude to dynamicky vyjezditelné? Nebudou následně tlaky, aby se hypotetické propady (zpravidla oblouky), dále napřimovaly?
Otázka za 300 bodů: s ohledem na „významnost“ tratě pro osobní dopravu budou použity kolejnice S49, které vyhovují do rychlosti 120 km/h a nikoliv UIC 65. Tak důležitá ta trať zase není.
Do nějaké zátěže ale i S49 na 160 vyhoví.
Můžu se zeptat, kde vzít těch potřebných víc než 10 miliard na DUPLICITNÍ trať Č.Velenice-Veselí n.L.?
Pokud je to tak výrobný kšeft pro nákladní dopravu, tak proč se nenajde privátní invesor do této tratě? Vždyť v ČR existuje zhruba 4 tisíce kilometrů tratí výlučně pro nákladní dopravu, které myslím nepobírají dotace (jde o vlečky). Tak těch 50 kilometrů tratě za víc než 10 miliard by měl snadné proinvestovat, ne?
Nebo z Veselí do Č.Velenic jde o další černou díru, podobně jako miliarda v „p***li“ za trať Louny-Lovosice nebo Mšeno?
Dopravně-technologicky je na síti SŽ cokoliv nad V>120 km/h velmi problematické, takže bych to necpal tam, kde to situace nutně nevyžaduje – je potřeba řešit VCO, odvraty, ochranné dráhy atd. Díky Bohu SŽ měla rozum a nezavádí třeba V = 150 km/h pro klopidla mezi Brnem a Zastávkou, protože i tak „křižovačky“ ve Střelicích jsou mnohdy „naknop“ a ještě s VCO – to už vůbec. Ono dost se to ukáže na nové Uničovce se silnou regionálkou od června příštího roku, takové Bohuňovice nebo Újezd u Uničova s VCO jsou fakt super chuťovky a křižování tam od června dalších 1000 let… Číst vice »
Tady ale už snad bude ETCS, takže tahle problematika se neprojeví, ne? A i kdyby, není to argument proti zrychlení na širé trati.
VCO – jako takové – je věc čistě SZZ, nikoliv VZ (byť ETCS) – to znamená jedno – při V>120 km/h – pokud nemáte fyzické odvraty (výhybka/výkolejka) – tak máte VCO a to i u všech novostaveb s výhradním provozem, kde budou pouze ETCS-značky a svítilny bílá/modrá:-) Ono totiž to VCO je i dneska záležitost hlavně posunu a ten ETCS nijak neřeší – viz TNŽ 34 2620 (mj.): Zabezpečovací zařízení druhé a vyšší kategorie musí technickými prostředky znemožňovat dovolení posunu zabezpečovacím zařízením a současné postavení: – navíc všech vlakových cest s dovolenou rychlostí větší než 120 km/h, které nejsou od… Číst vice »
Nevím proč se na Vídeň nejezdí přes Linec. Takový Pinda by tam udělal parády víc než dost a na Ostravu můžou dat ty své comfort/interjety.
Interjety jsou vázány smlouvou na Cheb a Comforty budou zase jezdit Berlín, Budapešť a Vídeň přes Brno. Co tam máte dál
protože je to nesmysl
Proč se do Wien nejezdí přes Linz? Protože je trasa přes Gmünd výrazně kratší (především v rakouské části trasy).
Protože si cestující vybírají rychlejší trasu a víc jak polovina z nich jede do Brna. Lidi fakt nejezdí vlakem pro parádu, ale aby se někam dostali za rozumný čas. Šotojízdy jsou výjimka potrvzující pravidlo.
Tak se laskavě podívejte do mapy a budete to vědět.
Proč to sakra nestřihnou přes Budky? Vzdušnou čarou jeto sice delší ale jede to celou dobu pod drátama a nabídne to další spojení Praha-Budky.
Možná proto, že je to rychlík, který obslouží i jiné stanice (především Třeboň), zatímco na „Budky“ toho jezdí více než dost…
jako jo, ale v této situaci se Budějovice přímo nabízí… Z Veselí do Velenic by mohl jet „zkratkou“ Spěšňák a proložit trasu. Nemusela by se 2x přehazovat loko a Budějovice taky ok. Ještě by se mohlo navázat na přípoj od Plzně 😉
nehledě na to, že se něco zavede a v dalších letech tam začnou výluky. to bude takt super 😉
Je pravda, že i mně z laického pohledu by přišlo logičtější přetrasovat například některý Jižní Expres na Vídeň a tento rychlík ukončit na hranicích. Ale tak věřím, že nějaký důvod to má, že to jezdí tak, jak to jezdí 🙂
Protože kdyby se místní doslechli, že jim to zavedl někdo označující město jako Budky, tak by to s hrdostí odmítli.
Nebojte, dojde na to. Vzhledem k tomu, jak se CBE staví k brejlovcum to budeme dělat elektrikou přes Budějovice a Regina obslouží původní úsek 🤪🤪🤪. Už se na to těším
Právě proto, že Budějce jsou široko daleko jediná zadrátovana trať na jih. Když tam se něco zasekne, tak stojí celé jižní Čechy.
Protože na rakouském území by to stejně jelo jako REX a k těm se z Budějovic dneska dostanete pohodlně Panterem každé 2 hodiny. Zavádět na české straně expresní vrstvu by neušetřilo skoro nic. Dále se z Budějovic dá každé 2 hodiny dostat obstojně do Lince a odtud každou chvíli jede něco velmi rychle do Vídně. Proto by ten přímý expres přes Budějovice nic moc nového nenabídl a je lepší vést to přes Třeboň jakožto takové meziregionální spojení.
Už zase sa hrajú z ohňom a namiesto pomalej jazdy chcú zavádzať trvalé obmedzenie traťovej rýchlosti – to im Planá nestačila?!
Alebo nech si to spokojne zavedú, poriadne to vynávestia, napríklad použijú okrem očakávaj 30 aj „opakované“ očakávaj 30 (na skrátenú zábrzdnú), ale nech tiež znížia kategóriu trate (takú, podľa ktorej sa počítajú poplatky za využitie DC) tak, aby to zodpovedalo lokálke s maximálkou 30 km/h. Skrátka, mali by politici systém nastaviť tak, aby sa SŽ nevyplatilo dávať namiesto dočasných pomalých trvalé. (A tiež, aby sa SŽ kruto nevyplatilo kašlať na údržbu a znižovať maximálnu rýchlosť v traťových úsekoch.)
Aniž bych se chtěl SŽ zastávat, tak jezdím skoro po všech elektrifikovaných tratích a když pominu přestavby, tak těch dlouhodobých pomalých jízd moc není. Zavádění TOR se mi taky moc nelíbí, ale to je asi tak jediné, co s tím udělám. Řešení defektních míst je bohužel na posudcích, měřeních a dalších věcech, nejde to udělat ze dne na den. Co mi říkal kolega, který tam bydlí, je to v těchto místech v podstatě na bažinách. Jako příklad se dá použít Karlovy Vary – Hájek, kde jsou dneska spousty sond a dokonce i kamery, které hlídají, jestli se svah nepohybuje. A… Číst vice »
Můžou se tvářit že na to nemají prachy. Je levnější tam na trvalo snížit rychlost a dát tam pár rychlostníků. To samé jako na silnici je levnější snížit rychlost a prsknout tam „nerovnost vozovky“, než ji opravit.
Pokud bude velká oprava fakt v roce 25, tak asi dává smysl to vydržet… naopak by zas jiní (nebo ti stejní? xD) odborníci nadávali na zbytečnou 4měsíční výluku pro opravu tratě, která se stejně bude opravovat a proč by to nešlo udělat najednou.
A co takhle opravit ten rozbitej usek hned do finalni podoby a o to zkratit dobu budouci rekonstrukce?
Vy snad neznáte paragraf 1?
Připadá mi to jako ta pověstná čtyřicítková výhybka u Ševětína, u které byla z obou stran snad stovka.
Pokud to vyžaduje zábor pozemků, tak to bude v rozporu se stavebním zákonem. Kdo by měl dodržovat zákony, když ne státní organizace?
PS: Pokud má někdo pocit, že státní složky nemusí doržovat zákon, ať se dostaví na policejní stanici.
A vyžadovalo by to zábor pozemků? Navíc, pokud by šlo jen o používání pozemků během stavby, se může domluvit jen pronájem dotyčných pozemků.
Kdo to udě lá? Firmy, které jsou schopny to udělat nevisí na háčku a i kdyby, musíse udělat soutěž. A to není krátkodobá záležitost.
Jestli SŽ dnes říká, že bude hotovo za 6 let, tak to určitě bude po ruce 2030. To mi teda za dveřmi nepřijde..
Tak tam už je celá léta jedna taková pomalá mezi Lomnicí n. L. a Lužnicí. Říkal jsem si, že se to neřeší právě proto, že se čeká na tu velkou rekonstrukci. Pokud je tohle něco nového (dalšího) je to asi opravdu standardní přístup SŽ k této trati.
Mlho, o tomto úseku je právě řeč…
A ta pomalá tam není léta, ale asi od září (nekamenujte mě, v květnu tam nebyla, pak jsem tudy jel až v listopadu)… Je tedy fakt, že daný úsek je problémovej dlouhodobě, pomalé tam bývají, ale vždy tak na dva měsíce a pak je zase půl roku klid. Jak vidno, asi už nestačí to jen podbít…
Zase jeden z příkladů totální neschopnosti, nekompetentnosti a diletantismu managementu Svobodovy Sebranky železnic:-(
Ano, o úpravě trati a elektrifikaci se mluví už nejméně 30 let jako o něčem, co začne ,, zítra „. Ale stále nic, tvrzení spržele o termínu zahájení prací je jen dalším blábolem. Takže ta třicítka tu bude asi dočasně navždy …
Ono to ale už začalo někdy před 13 – 14 lety. Protože elektrizace + úpravy žst. České Velenice byly označeny jako 1. etapa rekonstrukce/elektrizace trati Veselí nad Lužnicí – České Velenice. 🙂
(čímž pádem šlo o jiný projekt než elektrizaci + další úpravy tratě ČB – České Velenice (mimo), takže to pak dopadlo dočasným přesedáním z EOs na MOs v žst. Nové Hrady.)
Já myslel, že to „M“ znamená „ucelená jednotka“ (třeba s řídícím vozem). Žádné EOs neznám. Aspoň tak to bylo
…kdysi hodně dávno se označení EOs používalo..ale řekl bych, že to bylo ještě někdy v socialismu…MOs se používá (používalo) na označování osobních vlaků složených z motorových vozů (myšleno např. M152/810) a případně vozů lehké stavby (typicky Baafx/010). Odlišovaly se tak vlaky „klasické stavby“, např. z vozů B, A, Ba, BDs,…
A co trasovat expres přes Budějce?