Mezi Plzeň a Karlovy Vary vyjíždí spěšné vlaky, zatím s dieselovým RegioSharkem
Jednotka 844 RegioShark v Plzni. Foto: České dráhy
Podle původních plánů měly vyjet o rok a půl dříve a s elektrickými jednotkami.
Podle původních plánů měly vyjet o rok a půl dříve a s elektrickými jednotkami.
Spojuje se to co dementi rozdělili naprosto nesmyslným rozdělením Západočeského kraje na pidiPlzeňský kraj a extra pidi Karlovarský kraj (s ohledem na počet obyvatel).
Jinak doprava na bývalé trati 170 je zoufalá a tyhle spěšné vlaky nejsou řešení. Například zrušili večerní vlak do Pňovan a zpět. To je zločin. Dřív jezdívala devítka a ještě jedenáctka do Plzně.
Nechci,ale musím.
Kde jsou všichni ti,co nenechávají na žluťáku niť suchou,že od roku 2022 má na severu jezdit s el.jednotkami z Polska,ale už teď se ví, že to nestihnou vyrobit,a tak Jančurovi chtějí zrušit smlouvu s krajem za nesplnění podmínek? V tomto případě je nějak není slyšet.
Nad propastí!
Dostal dvouletý odklad od změny dopravce … Na ULK není spolek hlupáků, kteří by si to neohlídali, třeba formou smluvní pokuty …
Jinak co se týče jízdních dob – Sp 1660 to dal včas, takže Sharky v pohodě…
Popř. by šly dočasně zapůjčit jednotky ř. 628/945. Asi patří k lepším vozidlům, uvážíme-li, jak se u nás jejich provoz v poslední době rozšiřuje. Nemusely by se odjinud stahovat EJ či 844.
A půjčit zatím elektrické jednotky z jiných dep Českých drah? Jsou v ČB, Ústí, Praze, Olomouci a jistě i jinde.
A jsou volné nízkopodlažní, s klimou a dvousystémové? Řekl bych, že ne…případně jen do první mimořádné události.
Takové rychlíky by měly jezdit z Karlových Varů nejen do Plzně, ale přes Písek a Budějovice na Gmünd. Vytvořit kvalitní spojené kolmé na současné převládající tahy sbíhající se v Praze. Tedy obdobné jako západní linka z Ústí do Chebu, či východní Břeclav – Přerov – Ostrava. V šoto snu „okružní“ linky propojující regionální centra kolem celé republiky.
Bylo by to pěkné, jenže kromě trasy Ústí nad Labem – Cheb je většina těchto tratí jednokolejných, což znamená, že každá výluka znamená náhradní autobusovou dopravu a tím pádem zpoždění. Za takových podmínek se na to cestující vykašlou.
Ještě že to nevědí u linky R11, která přesně tuto jednokolejkovou definici splňuje (a posledních cca 5 let jsou zpoždění na ni v převážné většině výluk eliminována díky výlukovým jízdním řádům).
Zmatek a zpoždění.
Gmünd nevím, ale na ty Budějky by to vycházelo. Dřív jezdily Plzeň – ČB osobáky, ale to byla časově vražda… Sp v lichou ve stylu těch na Cheb (jen o 10 min déle než rychlík, panter) by byly asi dobrý doplněk těch rychlíků.
R tak jel 3x denně, jízdní doba 2 hodiny, pokud osobák někde „zbytečně“ nestál, sjel TO za 3 hodiny, pokud z nějakých důvodů musel stát, tak to bylo delší, ale žádná vražda …
Je to nemilé, že tam budou jezdit diesely.
Pořád lepší nízkopodlažení žraločí diesel než vysokopodlažní béčko s koženkou, které se na té trati občas dosud objevuje.
Katastrofa. Z Varů do Plzně dvě a půl hodiny. Autem za hodinu. Gratuluji k pokroku.
Lidé nejezdí pouze z Varů do Plzně. Třeba z Karlových Varů do Mariánských Lázní nyní bude více možností, jak cestovat z jednoho do druhého města. Dosud převažující spojení přes Bečov nad Teplou nemusí vyhovovat třeba z časových důvodů.
A taky tam neplatí …. no víte co
Nevím co? Já tam platím normálně jako jiní.
Že by tam neplatila zmýlená?
😀
Jízdní řád z Plzně do Chebu dejme tomu, ale v Chebu tomu o 8 minut ujede Krušnohor, který do těch Varů jede taky, a nejen tam. Je nějaká šance, že modernizace podkrušnohorské magistrály to umožní brzy provázat?
Pokud by to mělo být provázané, tak by přece padl „argument“ přímého spojení Plzně s Karlovými Vary.
Celé je zajímavé, jak pojedou krátce po sobě mezi Chebem a KV rychlík a „Sp“ (ve skutečnosti všudezastavující) vlak.
Jinak se to asi udělat nedá. Časové polohy dálkových vlaků Praha – Plzeň – Cheb a Praha – Ústí – Cheb jsou dány mezistátní dohodou mezi českým MD a bavorským objednatelem BEG na provozu Sp Cheb – Nürnberg, přičemž snaha českého MD je mít přípoje z obou směrů, tedy jak z Plzně, tak z Ústí nad Labem. Vzhledem k tomu, že ta přípojová skupina je v X:30, tedy mimo osu symetrie, znamená to, že vlak z Plzně přijede cca v L:30 a vlak do Ústí odjede cca v S:30. To znamená, že proklad v celé trase Plzeň – Karlovy Vary… Číst vice »
„Vzhledem k tomu, že ta přípojová skupina je v X:30, tedy mimo osu symetrie, znamená to, že vlak z Plzně přijede cca v L:30 a vlak do Ústí odjede cca v S:30. To znamená, že proklad v celé trase Plzeň – Karlovy Vary se udělat nedá“
To je ale falešné dilema v tom smyslu, jako by bylo „povinností“ mít přímé „Sp“ (reálně velmi couravé) vlaky Plzeň – Karlovy Vary. Nebýt této „povinnosti“, mohly by být Os vlaky Cheb – KV vázané na R od Plzně, čímž by se paradoxně zrychlilo spojení Plzně s KV.
Je tam problém, že Sp Plzeň – Cheb mají víc zastávek a tím pádem delší jízdní dobu, takže ty naopak nemají šanci stihnout R do Ústí. Tuto vazbu by jinak bylo vhodné zajistit především kvůli cestám v rámci Karlovarského kraje.
Nejlepším řešením by bylo prodloužit Ex zastávkově do Karlových Varů. Na 140 by to mělo proklad a jízdní doba by byla kratší než u těch přímých Sp. Ano, holt by chyběly vazby typu Lipová – Nebanice. Ale nadcházející stav na mě dělá dojem chytání příliš mnoha zajíců do jednoho pytle.
Měli jsme ty nejlepší úmysly, ale dopadlo to jako vždy
Nejlepší úmysly dláždí cestu do pekla, to nevíte?
Nedávno jsem byl na dovolenou ve zmíněných krajích a zjistil jsem, že jsou tam snahy připojit kolejí Bezdružice a Teplou, čímž by Plzeň a Karlovy Vary získaly přímé spojení, kde by se Regio Sharky dobře hodily. Nevím, proč příslušné úřad v rámci této veřejné prospěšné věci nekonají, jako mnohde jinde. Na příklad Moldava, Kravaře ve Slezsku i jinde. Článek beru jako snahu ČD o náhradní řešení tohoto, což je chvályhodné. Ale zmíněné oblasti to neovlivní, tak nutno na krajských úřadech se správou železniční sítě jednat dál. Těším se na to, chystám se tam znova.
čí snahy to projit? nějakých obcí? nejsou to spíš jen sny???
Ano, pořád o hodně pomaleji než autobusem a zcela mimo civilizaci. Ultrazzzz šoto 😀
jsou tam snahy připojit kolejí Bezdružice a Teplou
jo, to už tak dobře dvacet let 🙂
jo a taky tam nemají jezdit RegioSharky, ale RegioSwingery 🙂 !
https://www.bezdruzickalokalka.cz/?p=plekvar.html&m=menu_plekvar.html
Chaotičtěji tu trasu spoje napsat už asi nešlo, což?
Horší by to určitě šlo taky…
Když ona se pořád tak blbě klikatí…
Propojovat znova kraje by mělo být normální, zatím si každý hrabe jen na svém písečku viz. Zlínský kraj. Cestovat ven z odněkud kraje zejména mimo samotný gottwaldov (dnes Zlín), třeba na Brno je stále velký problém, který tady před rozdělením na kraje NEBYL.
Kdyby tomu tak opravdu bylo, nejezdily by třeba Sp Uherské Hradiště – Brno nebo Os Kroměříž – Kojetín, od kterých je možné přestoupit na R do Brna. Jediný problém s dopravou ven ze Zlínského kraje je z hlediska spojení na Slovensko, který ale nové vedení kraje chce řešit.
V návrhu GVD 2022 zatím nic není, protože kvůli pandemii ještě neproběhla jednání mezi Zlínským krajem a slovenským Ministerstvem dopravy a výstavby (MDV).
Ono to spojení od Vlárského průsmyku opět na Brno je opravdu tak růžové? Naštěstí nám jezdí aspoň bus Bobospeed 👍.
Spojení na SVK a na co, když se nedopravíme ani v rámci kraje nebo do Brna.
Vlaky jezdí. Holt s přestupem v Uherském Brodě a Uherském Hradišti. Ale do Brna se dostanete.
Ano dostaneme, za 2 až 3 hodiny a na X přestupů z couráku na spěšňák nebo přes Břeclav? Na to seje bílý tesák.
Naneštěstí přímo z krajského města rovnou na východ na Slovensko jet vlakem nejde. A s tvrdohlavostí Valašského berana je tahle varianta celá desetiletí odmítána.
Ano to krajské město se samo uzavřelo pro veškerou dopravu a teď fňukají.
To údajné přesedání na hranici kraje mi přijde spíš jako imaginární problém s diskuzí než něco co se v praxi skutečně děje
Konkrétně tady se to děje, a od zítra přestane.
Tak ono je těch příkladů více.. např. Na trati Pardubice – Havlíčkův Brod.
Praha – Zábřeh taky. Do Kolína Elefant, pak Syslograf protože modrogumí baví synchronně obracet, z MuN kvůli poptavce motorák na korydoru 🙂
Ale když se chce, tak to jde, Praha – Ústí nad Labem S4/U4.
Prosím? Není lepší jet z Prahy do Třebové rychlíkem než celou trasu osobákama?
A taky vám jedou do Zábřehu přímé vlaky Ex Valašský Expres a Ex Silesia. Jesti teda má být vaše přestupování způsbeno existencí Krajů a důkaz toho, že to dělají blbě, no tak to jsme asi v blázinci.
Březnice (200)
Ze Zlína doskáká člověk Regionohou do Otrokovic a odtud jezdí v dvouhodinovém taktu R Moravan, v mezičase možnost sjet EX na Břeclav a dalším EX Brno. Nebo varianta přes Přerov, ale tam prudí žluťák /tzn buď dvě jízdenky, nebo předražený one ticket/ a tamní jednokolejná trať je spíš na kochání než rychlé cestování. Jezdíval jsem i busem, ale po nasazení SOR už busem nejezdím a neumím říct, zda ještě někdy budu ochoten se k autobusu vrátit.
Já jezdím na Brno z kopanic dávno busem Bobospeedem k naprosté spokojenosti a nejen mé. Vlárská dráha do Brna pro nás dávno skončila.
Zlín, dříve dočasněně 40 let Gottwaldov. Stejně jako Plzeň hlavní, dříve po bolševicku Gottwaldovo
Pilsen KGB
Jinak ČD zde mají smlouvu jen do 12/2023, následně bude třeba přesoutěžení.
To nevadí…to jsou 2 roky něco vymyslet…
RegioShark by měl nahradit všechny 810. Problém je, že 810 se z neznámých důvodů vyrobilo hromady, takže nahradit je všechny je problém a jezdit jimi dnes je potupné.
810 se vyrobilo tolik aby nahradily 801. Nebýt toho jezdíme stále na dřevu. 😀
Původně se předpokládala výroba 150 kusů M 152.0, pro ty nejkratší lokalky typu Rozmital, zbytek hurvinku (a další řady), měla nahradit chrochtadla.
Ono to bylo složitější, původně měla řadu M131.1 nahradit M 230.5, bohužel díky nespolehlivosti je nahradila M 152.0 a M 240.0 přežila jen pár let. Řada 860 měla nahradit 830 na hlavních tratích, což se částečně povedlo až 842.
Ano, ty M475 měly přezdívka Chrochtadlo podle zvuku motoru 6PA 185 Pielstick. Bohužel byly vyrobeny jen dva. Byl navržen typ s pohonem podobným, jako dnešní 842 Alisson ale tehdy byl odmítnut!!! Namísto něj objednali 810.
801 nahradit 810? Z bláta do louže.
to bych si netroufnul tvrdit…problem je, na jaké výkony se sukafon nasazoval. a ono už i ty výkony hurvinku byly mnohdy dost problémové…
A to bylo ČD rádo, když mělo 810. Po rozdělení Československa, šly motory na Slovensko, kde je šoupli do kopřiv a v Čechách nebylo čím jezdit tak se na osobní vlaky nasazovala i 704 + vůz Bh.
Pro ty co nevěří, zde jsou fotografie těch vlaků https://wayback.webarchiv.cz/wayback/20201027124045/http://www.prototypy.cz/zobrgal.php?gallery_name=704g2
Na fotkách nevidím jediný vlak v kopřivách.
1. Regioshark se svou kapacitou 120 sedadel není náhrada za sólo 810. Snad jen tam, kde jezdí 810 s vlekem, což už moc vlaků není.
2. 810 se vyrobilo tolik, protože plánované hospodářství RVHP nezvládlo vyrobit chrochtadla M 475, jako náhradu za všechny starší čtyřnápravove motoraky a kratší klasické soupravy.
nejde jen o kapacitu, určitě by také nastal problém s vyšší spotřebou než 810
Leda že by se několikanásobně zvýšil počet cestujících, protože u 810 je hrana smysluplnosti 12 cestujících (průměrně na vlak)
Jde mně hlavně o to, že RegioShark má klimatizaci. A jezdit vlakem v létě bez ní je na zdechnutí. Ježdění (nejen) 810 v létě by mělo být zdarma.
814 = 840/841
814.2. = 844
Plánované hospodářství nezvládlo vyrobit M475 protože jeden hasičský mamlas zapálil motorárnu na Smíchově, aby mohl hasit a pak nebylo kde potřené motory vyrábět, protože čmeláčí motory 310 se musely dělat jinde a proto nebyla kapacita na motory pro M 475.
jak píše Kubrt, původně mělo být 810 „pár kousků“, na většině výkonů+nějaké rychlíky měli jezdit chrochtadla (https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_860), bohužel tehdejší socialistický průmysl nebyl schopen dotáhnout jejich vývoj až do sériové výroby, jako náhrada se vzala 810, protože nic lepšího v nabídce nebylo a staré „lokálky“ se už odebírali do věčných lovišť
Chrochtadla nešla do sériové výroby protože ZŤS Martin odmítly výrobu motorů neboť byly vytíženy výrobou motorů do tanků.
No dobře, ale to nebyl jediný výrobce motrorů v ČSSR. A navíc prototypy jezdily s motrem Pielstick.
Motorem Pielstick… vyrobeným v ZTS. Výrobců motorů bylo více, ale vytížení byly všichni, uvažoval se i dovoz motorů z CCCP. Nakonec tedy motory dodával LIAZ (do M 152.0).
No tak to příště (u uprostřed nízkopodlažní varianty allá VT504) bude Tatra…
Vytížení byli z důvodu vyhoření ČKD Naftové motory na Smíchově ….
Je otázka, jestli je ti jiní výrobci byly schopní vyrobit. Ty Pielsticky byly z poměrně specifických materiálů (na poměry ČSSR), když je začali v ZŤS vyrábět pro lokomotivy 735, tak se to pokusily zjednodušit (tuším jiný materiál pístů) a byl z toho dost problém. Muselo se nakoupit nové vybavení.
No a třeba Liaz je oproti Pielsticku dost jednoduchej a „zastaralej“ typ motoru, takže bych věřil, že opravdu ZŤS mohly být jediní v ČSR, kteří byli schopni to vyrobit. Jenže zakázek měli dost a evidentně se do toho vedení nechtělo.
To byl také zajímavý problém. Ty motory 12PA 185 Pielstick z francouzské licence trpěly propagováním hliníkových pístu, a tak je Češi nahradili jednoduše litinovými a ty byly bez problémů! Strojům T466 co je používaly se říkalo Fujara.
pielstickem že ZTS
Stejně by to byla další slovenská pomsta jako T 466.0
Ve výsledku zaplaťpámbu za to, neboť jinak by se ještě dnes říkalo „to je ještě dobrý“.
Je tu jedna otázka, na kterou odpovím. Těch odporných chcipaku 810 se vyrobilo 600 kusů ne z neznámých důvodů. Ty byly VELMI dobře známé. Od roků 1969 do roku. 1974 byl vyvinut ve Studénce vůz řady M475, kterého měli vyrobit 400 ks a chcipaku 810 mělo být jen 150. Ale potentovany komunistický systém NEBYL SCHOPEN ZAJISTIT výrobu motoru a elektrického přenosu výkonu ve firmách ZTS a MEZ Vsetín. Tak by nové a skvěle navržené motoráky M475 nemělo co pohánět a CSD namísto nich objednaly ty hnusné 810, které už tehdy byly hluboko pod úrovní cestování a proto je už tehdy… Číst vice »
„Potentovaný“ systém byl schopen vyrobit do doby požáru ČKD Naftové motory, pak nikoli …..
Bohužel autobus linky 323 zvládne relaci Plzeň – Karlovy Vary za 1 hod. 47 min. Regionální linka Dopravního podniku Karlovy Vary dokonce za 1 hodinu 25 minut. A to musíme ještě vzít úvahu, že spěšný vlak od/do Plzně jede z horního nádraží ve Varech, takže slje nutné připočíst cestu MHD nebo pěšky do centra Varů. Přitom autobusy končí téměř v centru města na terminálu Dolní nádraží.
Jasně; tohle řeší spíš spojení Vary – Stříbro nebo Sokolov – Plzeň, navíc tam ty spoje stejně jezdily, jen to nenavazovalo.
Nebo když potřebujete dopravit kolo z Varů do Plzně…
Přiznám se, že naprosto nechápu úvahy tímto směrem, vždyť cestující jezdí běžně mezi zastávkami, dokonce to je zmíněno i v textu. Přesto se tady objeví „odborný“ komentář předkládající mantru, že všichni jezdí jen z konečné na konečnou a k tomu ještě, že autobus je přece lepší, levnější, prostě úžasnější. Jakkoli nikomu nechci brát iluzi super busu a skvělého spojení, co i v nějakých případech může být, myslím si, že tohle neustálé podsouvání naprosté výhodnosti bus dopravy, může u nemála čtenářů působit spíš opačným efektem. Co je ovšem na tomhle záhadném psychologickém momentu nejzajímavější, tak to píší v naprosté většině tzv.… Číst vice »
Ano. Frekvence cestujících ze Svojšína do Sokolova nebo Chodova bude zajisté obrovská.
Když je to prezentováno jako nové spojení Plzeň – Vary, tak je srovnání s autobusem Plzeň – Vary zcela na místě. Mezi zastávkami mohl kdo chtěl jezdit i doteď, holt přinejhorším s přestupem v Chebu.
To je blbost. Přestupy běžně nenavazovaly, třeba v sobotu byl Sp spoj z Plzně do Chebu jeden, i když tam jezdil stejný počet vlaků, tak to bylo udělané blbě a spojení bylo pomalé.
no a není logičtější řešit ty návaznosti než honit Sharka pod drátama?
Škoda že nezajíždí na dolní ve Varech… to nádraží má svůj význam!
Význam dolní nádraží sice má, ale to by tam ti sharci museli zůstat napořád, což je nežadoucí. Pokud teda není v plánu to zadrátovat, což zřejmě není.
tou slavnou linkou DP KV myslíte tu co jezdí jednou v týdnu?? to je tedy řešení, které ohrozí každý pokus provozovat přímou linku Plzeň-KV 😀 mmj. Z-Group jezdí 2 až 3× denně za 1 h 25 min, ale jak tu někdo uváděl, ten vlak je také řešením pro lidi po cestě, busy jedou zcela jinou trasou, takže si mohou s těmito SP konkurovat jen mezi cestujícími, kteří jedou z Plzně do KV nebo naopak….. to znamená, že se navzájem nevylučují navíc, kolik procent lidí bydlí v centru KV? nebude hodně i těch, kteří to mají blíže na horní než na… Číst vice »
Pozor. DPKV už to nejezdí kvuli Covidu. Ted už jen Arriva .
http://portal.idos.cz/Down.aspx?f=pdf/L421105_210501_302195.pdf
DPKV v době COVIDové zrušil páteční spoj, ale v té době již žádný spoj s denním provozem neměli
Zrovna mi tím včera jedna paní jela a volala mi, že příště zkusí ten vlak, že „strašný“. Ptal jsem se i na důvody a zhruba shrnuto „Jako v roce 1984 … ve vlaku je aspoň hajzl a můžu se projít“.
To je asi blbost, Arriva má komplet nové busy, klima, rok 1984 asi ani zdaleka… A to dejme tomu v pátek jelo víc lidí a bylo vedro…
A co čekala na 80 km trase, tříchodové servírované menu?
Asi je to trochu bajka, navíc pro spojení přímo Vary – Plzeň stojí bus stovku, vlak dvě, to nebudete dělat, pokud nejste důchodce nebo student.
Pokud jedete třeba z toho Sokolova , už je to celé jiné.
Žralok sice má menší maximální rychlost, ale úplně líný rozjezd ne. Takže jako dočasný záskok za Pantera je to v podmínách ČR ještě důstojný vlak. Horší by byla NAD.
Navíc mezi Plzní a K.Varama není vyšší traťová rychlost,než 120 km/h.Takže to bude tak nějak stíhat a kapacita vlaku bude jen o málo nižší.
A 120 míst k sezení je tak akorát (v praxi) Bdt + BDs…
O tom se tu píše nějde o traťovou rychlost a ke o existenci spojení na místech, kde spoj projíždí s tím, jestli si třeba můžete vzít s sebou onen bicykl nebo vozík s nákladem. Do autobusu těžko.
Je. Viz TTP
Z jakého výkonu se Sharky na tuto linku stáhly? A co je tam nahradilo?
Oni tam už jezdili , v podstatě se jenom přerovnají jízdní řády aby to vycházelo bez přestupů v Plané a Chebu.
„Českým drahám se po dohodě s objednateli podařilo dočasně zajistit pro tuto novou linku náhradní soupravy RegioShark, které cestujícím nabídnou srovnatelný komfort“
Vždyť Sharky tam na osobních vlacích vesměs jezdily i dosud.
A srovnatelný komfort včetně stíhání jízdních dob navzdory nezávislé trakci + nižší max. rychlosti vozidla? 🙂
Pro motorovou i elektrickou trakci 844/242 nebo 844/650 jsou u téhož vlaku stejné jízdní doby ….
proč by nemohli stíhat jízdní dobu? až na dva kratičké úseky, kde je vmax 130, respektive 125 km/h, nikde není víc jak 120, které Shark umí.