Mezi Německem a Polskem vznikl nový železniční most, stavba nabrala dva roky zpoždění

Nový železniční most přes Odru mezi městy Küstrin-Kietz a polským Kostrzynem. Foto: Deutsche BahnNový železniční most přes Odru mezi městy Küstrin-Kietz a polským Kostrzynem. Foto: Deutsche Bahn

Jde o první železniční most, na kterém jsou využity uhlíkové kompozity.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dálnice

„Podle mezinárodní dohody má Německo na starost stavbu a údržbu mostů přes Odru ve Frankfurtu, Küstrinu a Neurüdnitzu.“ To jsou ksefty…

MPE

Prekvapuje me, ze chteji obnovit i zeleznicni most u Nerudnitzu/Siekierek. Byvaly tam dva, jeden je strzeny, ze druheho je cyklostezka. Kazdopadne na obou stranach byl po valce snesen navazujici zeleznicni svrsek hluboko do vnitrozemi DE/PL….Navic to prihranici v obou zemich je v podstate pustina bez velkych sidel…

MPE

Zjistil jsem vice informaci o obnove mostu v Neurudnitzu: oba puvodni mosty (zeleznicni i soubezne vedouci silnicni) byly odstreleny ustupujicim Wehrmachtem v r. 1945, zeleznicni byl sice v 50. letech z vojenskostrategickych duvodu obnoven, ale prakticky nebyl pouzivan, trat slouzila na obou stranach reky jen jako zaloha pro pripadne vojenske ucely a po rozpadu vychodnoho bloku byla zcela zrusena a zanikla. V r. 2022 byl zrekonstruovany zeleznicni most, doplneny na polske strane o podivnou „designovou“ vyhlidkovou plosinu, otevreny pro pesi a cyklisty pod honosnym jmenem Europa-Brucke… Zajimavosti byly odbocky z hlavni trati na obou stranach reky cca 1 km proti… Číst vice »

xyz

Most na trati historicky zvané jako „Pruská východní dráha“ – to ona vedla z Berlína až do Königsbergu. Realita po 2. světové válce byla nad rámec výrazného posunu státních hranic (nově Nisa + Odra) taková, že sovětští „osvoboditelé“ si za kořist vzali druhou traťovou kolej, která později byla obnovena jen takto: – už asi v 50. letech v úseku Berlín – Strausberg, ale tou druhou kolejí není klasická železnice, ale berlínská S-Bahn – v úseku Trebnitz (nově jen odbočka, nikoliv jako dříve stanice) – Seelow-Gusow (tam nevím od kdy) – v úseku Strausberg (mimo) – Rehfelde (asi od roku 2018),… Číst vice »

xyz

… a měl by to být ten most, který byl zmiňován v jedné z úvodních scén filmu „Pád třetí říše“ – té, jak Hitler volá z bunkru (též zparodováno jako „Volejte věštce“) a je tam zmiňováno, že „Rusové mají v rukou železniční most přes Odru“.

Dle příslušného odstavce zde https://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahn%C3%BCberf%C3%BChrung_Oderbr%C3%BCcke_K%C3%BCstrin-Kietz%E2%80%93Kostrzyn tím byl myšlen provizorní most jimi vybudovaný poté, co ten původní byl při ústupu zlikvidován německými vojsky.

Kamui

A jak to vypadá s tratí mezi Berlínem a Štětínem? Ta je taky nějak dlouhodobě rozrytá.

Bodek

Linia jest w modernizacji. Planowane zakończenie prac to grudzień 2026, ale już teraz mówi się o około 1 rocznym opóźnieniu prac.

Martin

A co trat Zitava-Liberec… ?

Hans N.

Mínusy Vám může dát jen osoba duchem prostá. Každý znalý ví, jak pomalu se jezdí po peážní tratí přes Polsko a v jakém nedobrém je stavu. Předpokládám k ní směřoval Váš povzdech.

Martin

Ano, presne tak, a to bylo Polsku nabidnuto, ze to opravime i za sve nebo ze v Prajowe postavime zastavku.
Polaci vse odmitli a to maji povinost trat udrzovat.

Jaaa

A co dráty, budou?

M19

Je to v článku. 😉

Jaaa

Připraven je jedna věc, jestli bude, druhá…

Jiří Kocurek

Asi má smysl dělat je v celé trase z Berlína do Kostrzyna naráz.

SYN

Jaa by uřčitě zadrátoval samotný most, to se přece vyplatí 🙂

Jaaa

Ale samozřejmě, přesně tuhle debilitu jsem měl na mysli, abych se zavděčil zrovna takovým intelektuálním gigantům, jako jste vy.

Kamui

Navazující trať v Polsku je také bezdrátová.

M19

Ne, přípravu dělali, protože to dělat nebudou. 😁 To, že některé věci se u nás nějak dějí, není etalonem pro postupy jinde. 😉

Jiří Kocurek

https://mapy.cz/s/kolulukede

Tady je příprava taky hotová a nedá se říct, že by se návazná stavba zrušila.

M19

No tak.

Jaaa

Příprava na spoustě tratí byla i na druhou kolej třeba, přesto v řadě míst není dodnes a často už to ani nemá smysl.

M19

V Německu? 😉

Jiří Kocurek

Jo, příprava byla v původní stopě a původních rychlostech, např. z Benešova na jih. By mě zajímalo, co by Jaaa říkal, kdyby použili tu původní trasu, když mu vadí, že ji nepoužili.