Mezi Německem a Polskem vznikl nový železniční most, stavba nabrala dva roky zpoždění
Nový železniční most přes Odru mezi městy Küstrin-Kietz a polským Kostrzynem. Foto: Deutsche Bahn
Jde o první železniční most, na kterém jsou využity uhlíkové kompozity.
„Podle mezinárodní dohody má Německo na starost stavbu a údržbu mostů přes Odru ve Frankfurtu, Küstrinu a Neurüdnitzu.“ To jsou ksefty…
Prekvapuje me, ze chteji obnovit i zeleznicni most u Nerudnitzu/Siekierek. Byvaly tam dva, jeden je strzeny, ze druheho je cyklostezka. Kazdopadne na obou stranach byl po valce snesen navazujici zeleznicni svrsek hluboko do vnitrozemi DE/PL….Navic to prihranici v obou zemich je v podstate pustina bez velkych sidel…
Zjistil jsem vice informaci o obnove mostu v Neurudnitzu: oba puvodni mosty (zeleznicni i soubezne vedouci silnicni) byly odstreleny ustupujicim Wehrmachtem v r. 1945, zeleznicni byl sice v 50. letech z vojenskostrategickych duvodu obnoven, ale prakticky nebyl pouzivan, trat slouzila na obou stranach reky jen jako zaloha pro pripadne vojenske ucely a po rozpadu vychodnoho bloku byla zcela zrusena a zanikla. V r. 2022 byl zrekonstruovany zeleznicni most, doplneny na polske strane o podivnou „designovou“ vyhlidkovou plosinu, otevreny pro pesi a cyklisty pod honosnym jmenem Europa-Brucke… Zajimavosti byly odbocky z hlavni trati na obou stranach reky cca 1 km proti… Číst vice »
Most na trati historicky zvané jako „Pruská východní dráha“ – to ona vedla z Berlína až do Königsbergu. Realita po 2. světové válce byla nad rámec výrazného posunu státních hranic (nově Nisa + Odra) taková, že sovětští „osvoboditelé“ si za kořist vzali druhou traťovou kolej, která později byla obnovena jen takto: – už asi v 50. letech v úseku Berlín – Strausberg, ale tou druhou kolejí není klasická železnice, ale berlínská S-Bahn – v úseku Trebnitz (nově jen odbočka, nikoliv jako dříve stanice) – Seelow-Gusow (tam nevím od kdy) – v úseku Strausberg (mimo) – Rehfelde (asi od roku 2018),… Číst vice »
… a měl by to být ten most, který byl zmiňován v jedné z úvodních scén filmu „Pád třetí říše“ – té, jak Hitler volá z bunkru (též zparodováno jako „Volejte věštce“) a je tam zmiňováno, že „Rusové mají v rukou železniční most přes Odru“.
Dle příslušného odstavce zde https://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahn%C3%BCberf%C3%BChrung_Oderbr%C3%BCcke_K%C3%BCstrin-Kietz%E2%80%93Kostrzyn tím byl myšlen provizorní most jimi vybudovaný poté, co ten původní byl při ústupu zlikvidován německými vojsky.
A jak to vypadá s tratí mezi Berlínem a Štětínem? Ta je taky nějak dlouhodobě rozrytá.
Linia jest w modernizacji. Planowane zakończenie prac to grudzień 2026, ale już teraz mówi się o około 1 rocznym opóźnieniu prac.
A co trat Zitava-Liberec… ?
Mínusy Vám může dát jen osoba duchem prostá. Každý znalý ví, jak pomalu se jezdí po peážní tratí přes Polsko a v jakém nedobrém je stavu. Předpokládám k ní směřoval Váš povzdech.
Ano, presne tak, a to bylo Polsku nabidnuto, ze to opravime i za sve nebo ze v Prajowe postavime zastavku.
Polaci vse odmitli a to maji povinost trat udrzovat.
A co dráty, budou?
Je to v článku. 😉
Připraven je jedna věc, jestli bude, druhá…
Asi má smysl dělat je v celé trase z Berlína do Kostrzyna naráz.
Jaa by uřčitě zadrátoval samotný most, to se přece vyplatí 🙂
Ale samozřejmě, přesně tuhle debilitu jsem měl na mysli, abych se zavděčil zrovna takovým intelektuálním gigantům, jako jste vy.
Navazující trať v Polsku je také bezdrátová.
Ne, přípravu dělali, protože to dělat nebudou. 😁 To, že některé věci se u nás nějak dějí, není etalonem pro postupy jinde. 😉
https://mapy.cz/s/kolulukede
Tady je příprava taky hotová a nedá se říct, že by se návazná stavba zrušila.
No tak.
Příprava na spoustě tratí byla i na druhou kolej třeba, přesto v řadě míst není dodnes a často už to ani nemá smysl.
V Německu? 😉
Jo, příprava byla v původní stopě a původních rychlostech, např. z Benešova na jih. By mě zajímalo, co by Jaaa říkal, kdyby použili tu původní trasu, když mu vadí, že ji nepoužili.