Metrostav stěhuje obří vrata pro slovenskou přehradu, po D1 pojede nadměrný náklad

Přeprava dílů nových vrat pro Gabčíkovo. Pramen: Metrostav a.s.Přeprava dílů nových vrat pro Gabčíkovo. Pramen: Metrostav a.s.

Společnost Metrostav zahájí dnes přepravu druhého dílu obřích vrat pro plavební komoru slovenského vodního díla Gabčíkovo. Podle Ředitelství silnic a

Společnost Metrostav zahájí dnes přepravu druhého dílu obřích vrat pro plavební komoru slovenského vodního díla Gabčíkovo. Podle Ředitelství silnic a dálnic vyjede nadměrná souprava dnes večer z Prahy na Kolín, u Jihlavy najede na D1 a po D2 dojede na Slovensko. Odjezd z Prahy má být v 18:00 (původně uvedených 20:00 bylo kvůli situaci na slovenských hranicích upraveno), na mostě Vysočina bude náklad krátce po 20. hodině.

Vrata se stěhují po částech. Jejich celkové rozměry jsou 36 metrů krát 22 metrů, tloušťka je dva metry. I s pomocnými konstrukcemi váží 1200 tun. U Panamského průplavy jsou vrata údajně až o 200 tun lehčí. Vrata mají dvě křídla, jedno křídlo měří 18 x 22 metrů.

Metrostav vrata vyrábí ve své ocelářské dílně v Horních Počernicích, na starosti má přitom i celkovou rekonstrukci obou zdymadel na Gabčíkovu. Slováci mění vrata po téměř třiceti letech provozu přehrady, dělníci odstraňují i průsaky zdymadla a osadí nový kontrolní systém. Práce probíhají od loňska, hodnota zakázky je 150 milionů eur (cca 4 mld. Kč). Většinu z toho zaplatí Evropská unie. Kompletně hotovo by mělo být v roce 2021.

Zdymadlo Gabčíkovo. Pramen: MetrostavPřeprava dílů nových vrat pro Gabčíkovo. Pramen: Metrostav a.s.Nová vrata pro zdymadlo Gabčíkovo se vyrábějí v Horních Počernicích. Pramen: Metrostav a.s.Výroba nových vrat pro zdymadlo Gabčíkovo. Pramen: Metrostav a.s.Vrata zdymadla Gabčíkovo (2020). Pramen: MetrostavZdymadlo Gabčíkovo během modernizace (2020). Pramen: Metrostav

Plavebními komorami na vodním díle Gabčíkovo ročně projede na patnáct tisíc lodí. Komory mají rozměry 34 na 275 metrů a umožňují lodím překonat výškový rozdíl až 23 metrů. Obří vrata se skládají ze dvou křídel a každé z nich tvoří osm ocelových dílů. Letos se budou osazovat vrata pro první komoru, příští rok budou následovat vrata pro druhou komoru.

„Po dálnicích aktuálně jezdí místy jen polovina běžného provozu, výraznější dopravní problémy tedy neočekáváme,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Zajímavostí je, že trasa povede jinudy než u prvního transportu. Ten vyjel 9. dubna a zamířil přes Hradec Králové, Moravskou Třebovou, Olomouc, Přerov, Veselí nad Moravou a Sudoměřice. Poslední úsek Sudoměřice – Gabčíkovo má absolvovat dnes a zítra tak, aby vykládka u obou transportů byla u přehrady sladěna.

Tagy metrostav plavební komora vrata zdymadlo Gabčíkovo
29 komentářů