Infrastruktura Silniční nákladní doprava Stavebnictví Vodní doprava

Metrostav stěhuje obří vrata pro slovenskou přehradu, po D1 pojede nadměrný náklad

Přeprava dílů nových vrat pro Gabčíkovo. Pramen: Metrostav a.s.
Přeprava dílů nových vrat pro Gabčíkovo. Pramen: Metrostav a.s.

Společnost Metrostav zahájí dnes přepravu druhého dílu obřích vrat pro plavební komoru slovenského vodního díla Gabčíkovo. Podle Ředitelství silnic a dálnic vyjede nadměrná souprava dnes večer z Prahy na Kolín, u Jihlavy najede na D1 a po D2 dojede na Slovensko. Odjezd z Prahy má být v 18:00 (původně uvedených 20:00 bylo kvůli situaci na slovenských hranicích upraveno), na mostě Vysočina bude náklad krátce po 20. hodině.

Vrata se stěhují po částech. Jejich celkové rozměry jsou 36 metrů krát 22 metrů, tloušťka je dva metry. I s pomocnými konstrukcemi váží 1200 tun. U Panamského průplavy jsou vrata údajně až o 200 tun lehčí. Vrata mají dvě křídla, jedno křídlo měří 18 x 22 metrů.

Metrostav vrata vyrábí ve své ocelářské dílně v Horních Počernicích, na starosti má přitom i celkovou rekonstrukci obou zdymadel na Gabčíkovu. Slováci mění vrata po téměř třiceti letech provozu přehrady, dělníci odstraňují i průsaky zdymadla a osadí nový kontrolní systém. Práce probíhají od loňska, hodnota zakázky je 150 milionů eur (cca 4 mld. Kč). Většinu z toho zaplatí Evropská unie. Kompletně hotovo by mělo být v roce 2021.

Plavebními komorami na vodním díle Gabčíkovo ročně projede na patnáct tisíc lodí. Komory mají rozměry 34 na 275 metrů a umožňují lodím překonat výškový rozdíl až 23 metrů. Obří vrata se skládají ze dvou křídel a každé z nich tvoří osm ocelových dílů. Letos se budou osazovat vrata pro první komoru, příští rok budou následovat vrata pro druhou komoru.

„Po dálnicích aktuálně jezdí místy jen polovina běžného provozu, výraznější dopravní problémy tedy neočekáváme,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Zajímavostí je, že trasa povede jinudy než u prvního transportu. Ten vyjel 9. dubna a zamířil přes Hradec Králové, Moravskou Třebovou, Olomouc, Přerov, Veselí nad Moravou a Sudoměřice. Poslední úsek Sudoměřice – Gabčíkovo má absolvovat dnes a zítra tak, aby vykládka u obou transportů byla u přehrady sladěna.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alf

Gabčíkovo doporučuji k návštěvě, takové monstrum zanechá mocný dojem v každém. Onehdá jeho stavba a současně probíhající stavba Temelína dokázaly spolknout většinu produkce cementu v ČSSR a také velkou část státního rozpočtu. Pak nebylo na pořádnou dopravní infrastrukturu ani telekomunikace. Dnes těžko představitelné, snad jen kanál Dunaj-Odra dosahuje těch megalomanských kvalit.

Chronosphere

Víte, v kterém roce skončila ČSSR,a v kterém roce bylo dokončeno Gabčíkovo?

Alf

Asi bych to někde našel, i ten Temelín. Každopádně nedostatek cementu byl za ČSSR, pak došlo k „rozvolnění“ výstavby z důvodu financí, pak Maďarska a pak i politických změn u nás.

Robert Šalda

Většina prací, kam se futroval cement vostošest rozhodně probíhala ještě za ČSSR. Maďaři od smlouvy, která počítala s výstavbou stupně Nagymaros odstoupili někdy v roce 1989 možná už 1988. Přehrazování původního toku Dunaje u Čuňova, a tím i k napouštění přívodního kanálu docházelo někdy v druhé půlce roku 1992, kdy už byla ČSFR klinicky mrtvá.

HonzaX

Na rozdíl od kanálu Baťa-Zeman přineslo Gabčíkovo významné zlepšení splavnosti (porovnej Labe) a ochranu před povodněmi, paradoxně víc pro Maďarsko. Ale paradoxně i v r.2002 ochránilo Bratislavu, která je nad ním. Odpuštění přehrady umožňuje zvětšit průtok přes Bratislavu.

Eduard

Tak ať to dojede v pořádku a bez problémů k našim východním bratrům a hlavně ať to tam dlouho slouží.

berda

Tak tahle část převozu asi nebude úplně ta nejzajímavější. Jiné zdroje mluví o třech cestách („…severní trasa vede přes Hradec Králové, Olomouc, Mohelnici a Veselí nad Moravou, střední trasa přes Chrudim, Vysoké Mýto, Olomouc, Vyškov a Brno a trasa „D1“ vede přes Kolín, Jihlavu a Brno… zdroj E15). Jestli s touhle částí chtějí vyjet v osm večer a najet u Jihlavy v deset večer téhož dne (zdroj Deník), to bude asi docela fofr (plánovač ukazuje na tuhle trasu cca 1:45 pro osobák), to moc dopravu brzdit nebude. To ta část, co vyjela 9. dubna severní trasou a má přijet zhruba… Číst vice »

Donny

kruciš, když vidím tu plavební komoru, tak si tak říkám, kolik kubíků betonu a kilometrů roxorů tam muselo padnout …..

Kubrt

Když by se mě někdo v roce 2050 jako starce zeptal, na co si vzpomínám z dětství v 80. letech z televizního zpravodajství, tak sousloví Gabčíkovo-Nagymaros bude na špici, spolu s raketami Pershing a Danielem Ortegou. Bylo to velké téma, nejprve jako budovatelske dílo, později jako problém československo-madarskych vztahů.

Eduard

Problém byl v tom, že Maďaři tu stavbu považovali za socialistický blud a byli tvrdě proti tomu vodnímu dílu. Nakonec si to Slováci dobudovali sami. K jejich velkému štěstí, protože jim to svého času zachránilo velký kus území před zatopením.

Vlastimil Kocurek

Ta stavba byla skutečně socialistický blud, a Maďaři nejsou žádní hlupáci. Dnes je problém, že Gabčíkovo se zanáší bahnem s těžkými kovy a prozatím není ani náznak toho, jak by se to mělo řešit, aby nevznikla ekologická katastrofa značného rozsahu.
Čili něco takového mít, není žádné štěstí.

Honza D.

Kde se v Dunaji berou těžké kovy? Vzhledem k tomu odkud Dunaj přitéká se mi nezdá, že by to bylo ze zahraničí. Moravou to asi také nepřitéká a dál mě napadá už jen Slovnaft. Nebo je to agentura JPP. Byl by odkaz na relevantní zdroj informace?

Kalanis

Jedna fabrika je v Gyoru na druhé straně. Svého času pár let zpět kvůli ní nastal hezký průser, když cosi netěsnilo. Příčinu už si nevzpomínám.

Honza D.

Jenže Györ je pod Gabčíkovem, takže i kdyby produkovali kadmiové bobky a olověné boby, do nádrže Gabčíkovo se nedostanou. Navíc když vidíte vodu Dunaje v Blavě, tak alespoň co se týká znečištění kalem působí čistým dojmem. Určitě je průzračnější než Sázava a co se pamatuji, Vrané nad Vltavou se v posledních padesáti letech nebagrovalo. 😉

xxx

A Rakúšania majú koľko takýchto (alebo podobných ) diel na dunaji a v poho fungujú, či sa mýlim?

Martin V.

Rakušáci jich mají celkem 10, až na Wachau a úsek pod Vídní tvoří souvislou kaskádu. Proti Gabčíkovu jsou zhruba o třetinu menší. Viz https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Schleusen_in_der_Donau

xxx

To jako ochrana pred povodňami, alebo výroba nejakej elektriny je akože socialistický blud? O čom to píšete? „a Maďaři nejsou žádní hlupáci.“- znamená to teda že ak to Slováci dostavali , tak sú naopak hlupáci?

Robert Šalda

Jenže Maďaři se k odstoupení od smlouvy o výstavbě VD Gabčíkovo-Nagymaros rozhodli v podstatně nižší fázi rozestavěnosti své části oproti Gabčíkovu. Můj osobní názor je, že kromě tlaku veřejného mínění pro ně byl i velký problém i ufinancování stavby, protože byli ekonomicky dost v p*deli i oproti nám. Vzhledem k tomu v jakém rozsahu bylo rozestavěno Gabčíkovo, pak CS straně nezbylo nic jiného než to dostavět. Pak ale vznikly i problémy mezinárodněprávního charakteru, protože stavba se dotýkala hranice a i projekt Gabčíkova doznal určitých změn myslím, že někde v obalasti Čuňova.

Eduard

Je to škoda, že to nedokončily. Dnes by se jim to více než vyplatilo.

HonzaX

To píšete o Kocourkovu?

Dusanh

Palec nahoru za Nikaraguu, už jsem na tamní soudruhy málem zapomněl 😀

Eduard

Na Daniela Ortegu se přeci jen nedá lehce zapomenout 😀

Robert Šalda

Není třeba ani vzpomínat. Ortegu mají dnes v Nikaragui zpátky u moci. Dovedete si představit, že bychom na Hradě měli dnes Míru Štěpána, kdyby neodešel na věčnost😁 ?

Jiří Kocurek

Jestli má Wiki pravdu, tak nejtěžší křídlo vrat na staré Panamě váží 662 tun. Vrata jsou dvoujkřídlá a dvoje za sebou. Nejvyšší vrata mají 25 metrů, ale nejméně 12 metrů je trvale pod hladinou vody, aby do komory mohly vplout lodi s ponorem až 12 metrů. Vzdutí je jen 8 až 9 metrů, výškový rozdíl 26 metrů mezi oceánem a Gatúnským jezerem se překonává natřikrát. A tři stupně májí i nová zdymadla. Ale to je jiný příběh.

Hajnej

Vzdutí není fyzikální veličina, tudíž se neudává v metrech. Vzdutí je jev, přičemž do souvislosti s nějakými rozměry se nejčastěji dává s délkou, jako např. že délka vzdutí toho a toho vodního díla je tolik a tolik kilometrů
Těch 8 až 9 metrů je rozdíl hladin, a to tím spíš, že je řeč o zdymadle.

Martin V.

To je pravda, jedná se o zdvih. Ale v souvislosti s tímto článkem je zajímavé si uvědomit, že původní plavební komory Panamského průplavu a komory v Gabčíkovu jsou srovnatelných rozměrů (vč. celkového objemu). A zatížení dolních vrat v Gabčíkovu bude dokonce větší, protože musí být spočítané na maximální rozdíl hladin víc než 20 metrů (na rozdíl od 9 m v Panamě). http://www.gabcikovo.gov.sk/old.gabcikovo.gov.sk/doc/manip/A_4_6.htm Ale s vraty už se tam nějaké problémy kdysi řešily – teď si nevzpomínám, jestli to bylo v souvislosti s nehodou ukrajinského remorkéru v roce 1994, nebo jindy, ale nějakou dobu stála lodní doprava na Dunaji komplet, protože… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

No doprava teď stojí komplet skoro každé léto.

HonzaX

dūvod?

súdružka Kolesárová

pekne foto plaveb.komory

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO