Metrostav si u ŘSD „neškrtne“ ani jako subdodavatel, Mátl ho chválil za kvalitu
Mostní provizorium na D1. Pramen: Metrostav a.s.
Podle svého šéfa udělalo ŘSD s Metrostavem vynikající zkušenosti především při modernizaci D1.
To bohužel nepůjde, nová dceřinka nebude mít dostatečné reference, aby se o tyto zakázky mohla ucházet a mateřský Metrostav jim je již také nemůže poskytnout, tak jak to dělal u Metrostavu Infrastructure, před rozsudkem.
A co takhle rozsirit zakaz i na politicke strany ?
Měli dost času se na období bez dojení státní kasy připravit. O tom ten trest totiž je, holt budou muset pár let doopravdy soutěžit v soukromém sektoru…
V Čechách není moc soukromníků, kteří by stavěli dopravní stavby.
Metrostav Infrastructure staví jen dopravní stavby a mateřskému Metrostavu po oddělení Metrostavu Infrastructure už moc veřejných staveb nerealizuje.
Uvažuji o tom, že Hradního pána požádám, aby Krtkostavu udělil milost …
Ježiš tak to přemenují třeba na Stavmetro a podniká se dál .V Cz lze cokoliv…Přeci sakra
Předpokládám, že to jim nepomůže. Smysl toho trestu vidím hlavně v tom, aby si ostatní firmy dávaly pozor.
Na kvalitě stavby mají největší podíl pracovníci kteří stavbu provádí a řídí. Na kvalitě firmy její vedení. A firmy buď ty lidi maj nebo nemaj. No a vedení Metrostavu to dopracovalo do tohoto výsledku.
to je naprosta blbost.
na kvalite stavby ma podil i system rizeni prace, zpusob vyberu a motivace lidi.
viz podcast pana z umbrelly – ve stavebnich firmach resite neco jineho, ale cile prace s lidmi jsou stejne.
To lze? Pokud si zadavatel najme firmu A na práci, tak mu nic není do toho (a ani není důvod, aby se to dověděl) že firma A si najala firmu X jako subdodavatele. Za výsledné dílo ručí firma A.
Je vidět jistý naivismus a neznalost obchodních podmínek smluv o dílo. Zadavatel že státních peněz si pečlivě hlídá, aby ho první novinář nezačal grilovat za nedodržení zákona a rozsudku soudu. Pokud MTS nesmí tři roky čuchnout ke státním penězům, tak si pod svým IČ prostě neskrtne. Neříkám, že to neobejde, ale ne jako subdodavatel, který musí projít schválením.
Úvaha je více méně správná, ale pro soukromý prostor. Veřejný prostor je svázán mnohem více.
Otázka jestli je to opravdu účelné. Přece jenom to může vést k prodražování a zavdávat důvod ke korupci.
Že by zákaz korupce vedl k další korupci? Zajímavá myšlenka. 🤔
Tento rozsudek zaplatí každý daňový poplatník na zvýšených cenách zakázek a menší konkurenci ve stavebnictví. Očekávám růst cen o 10-15%. Je to velice špatná situace, pokud opravdu chceme s výstavbou dálnic konečně pohnout. Pro roky 2023 – 2025 vidím problém v podobě financování a právě v odchodu MI z trhu.
Vzhledem k růstu cen materiálů a energií o desítky procent, k tomu předpokládaný růst mezd v závislosti na růst životních nákladů bude bude výpadek jedné firmy z hlediska cen marginální.
Jiná věc je, co se stane u tendrů, kdy Metrostav Infrastrukture, nabídl nejnižší cenu a ještě nebyla podepsána smlouva. Protože v době pořádání tendru se firma mohla tendru zúčastnit a byla vybrána. Takže je otázka, zda se to na tyto zakázky vztahuje, protože by to mohla být zajímavá právní bitva.
Nepotrestání Metrostavu by zaplatil každý daňový poplatník na vyšších cenách ve zmanipulovaných výběrových řízeních.
Soud ohodnotil vinu pouze 10 miliony „pro státní kasu“, více dostal i Rath & spol.
Potrestání Metrostavu zaplatí každý daňový poplatník ve vyšších cenách zakázek v nezmanipulovaných výběrových řízeních …..
Ten rozsudek dávno daňový poplatník zaplatil za dražší stavby z dob řízení Pilátem a jeho dalších korupčníků.
Je tedy na čase potrestat i pražský dopravní podnik. (korupčníci že STANU ve stanu)
na jednu stranu nejaky trest byt musi, na druhou stranu stat poskozenim ci rozpadem jedne slusne vedene firmy potresta leda sam sebe.
Firma, která je už po několikáté zapletená do úplatkářské aféry, tak je dle vás “ slušně vedená“? Tohle sice není příjemná situace, ale mohlo by to pomoct se vymanit z devadesátkového úplatkářského marastu a ve výsledku by to mohlo pomoc snížit cenu ve všech tendrech pro stát. Čím víc kryplů za mřížemi a firem mimo zakázky, tím min kryplů vyvádějící peníze z rozpočtu a firem, které by toto praktikovaly
FIRMA, FIRMA – firma je název společnosti, která do ničeho, jako fiktivní právnická osoba, zapletena není. Právnickou osobu „zapletou“ osoby jednající jménem právnické osoby = statutární orgán, prokuristé – firma se takovému jednání bránit nemůže.
Tohle je uplatňování „kolektivní viny“ způsobené – dnes již bývalým vedením společnosti, stojícím rovněž před soudem. Jak mohli výběrové řízení ovlivnit stavbyvedoucí, řidiči, stavební dělníci ?
Já si myslím že z úplatkářství se nejlépe dostaneme tím že koncentrovanou moc v maximální míře rozpustíme a tím nebude důvod ke korupci. Zároveň je třeba aby se v maximální míře otevřel trh, což vlastně souvisí s tím že se rozpustí/odejme moc.
„jedne SLUSNE VEDENE firmy“ – jste si jistý, že to jsou vhodně zvolená slova?
„Firma Metrostav se podle rozsudku dopustila podplácení a manipulací s veřejnými zakázkami. VZa Metrostav obžalováni bývalý generální ředitel Pavel Pilát a šéf obchodu Jiří Anděl.“
vahal jsem, jestli to pouzit a myslel jsem to smerem na kvalitu dila (matl opravdu vi, o cem mluvi a ma v teto discipline nekolik let vlastni nervy). dva blbce bych poslal do basy, pro predstavenstvo podminku + zakaz cinnosti a firme pokutu. ale zakaz cinnosti na 3 roky u firmy, ktera ma vetsinu byznysu v zakazkach verejneho sektoru – fakt nevm… tak treba se zabavi jako subdodavatel pro vinci na D4 (tam to asi nejak omezene neni) + nejake zdroje preskupi do nezakazane dcerinne firmy (moc si neumim predstavit stavbu metra d bez metrostavu a zasadnich staveb je po… Číst vice »
Neumíte představit? Tak ani nemusíte, stačí trochu sledovat zprávy…
„Úsek Pankrác D – Olbrachtova postaví mezinárodní ‚Sdružení Metro I.D‘ společností Subterra, HOCHTIEF CZ, STRABAG, HOCHTIEF Infrastructure a Ed. Züblin.“
Vidíte tam někde Metrostav? Já ne. Asi to jde i bez nich…
Zdroj: https://www.praha.eu/jnp/cz/doprava/den_d_pro_metro_d_stavba_ctvrte_trasy.html
A Subterra vás tam netaha za oči?
hodte oko na subterra.cz, dozvite se zajimavou vec. 🙂
a tenhle usek se slozity a razi se nrtm, ale navazujici by mely uz jet tbm (a nevim, jestli tbm u nas umi nekdo jiny nez prave metrostav)…
Trest pro právnicke osoby je blbost, nikdo to nemá napsáno na čele, jak se bude chovat jako ředitel. Viz Hlubuček
Taky si říkám, navíc v kauze která se táhne… Jak vlastně dlouho? Deset let?
A když jsme u toho, tak smysluplnost trestu za něco co se stalo před lety (zejména u právnické osoby) nevidím. Spíš tam vidím snahu o pomstě než o spravedlnosti. Lidi se mění neustále a pro dost je trest jen ten soud,. Vyšetřování vede u firem většinou ke změnám ve vedení a trestat ji po letech takto je trest pro lidi co s původním prohřeškem nemají co společného.
Podplácení se dopustili obžalované osoby jednající jménem firmy – právnické osoby.
Můžete popsat, jak právnická osoba – > právní fikce (Česká republika je taky právnická osoba) – může někoho uplácet …..?
Uplácet může jen fyzická osoba ….
Kdyby byla slusne vedena, tak se nezaplete top management do korupce, uplatku a pletich. To co pisete, neguje sam ten rozsudek. Bude to bolet, ale budme radi, ze mel soud tu odvahu do toho takto riznout. Korupci nelze akceptovat jen proto, ze potrebujeme dalnice.
Nemusí. Dám příklad.
Firma A) Nemá zavedené pořádně proces, každá zakázka se jí prodraží, neustálé problémy s kvalitou. Problém s morálkou pracovníků, projekty drhnou. Vedení se nepodílí na korupci.
Firma B) Zavedeny procesy, zajištěn kontinuální monitoring kvality, vysoce kvalifikovaní stavbyvedoucí, sehrané stavební party, zakázky plněny na čas, kvality odpovídající. Vedení občas někoho uplácí.
Která z těch firem je kvalitněji řízena.
korupce, obchod, protislužby, výběrové řízení jsou dobré jen do novin a pro hlupáky. Vy si taky nevyberete nejlevnější auto s parametrem : 4 válce, objem motoru do 2l. A to levné auto přeplatíte na opravách a životnosti. Já jsem si 2x po sobě koupil sekačku na trávu Black a Decker 1800w, cívky vinutí se probrousily po 40 hod. práce. Koupil jsem si podruhé akumulační nádrž NADO 750 Dražice. S montáží za 35 tis. Díky těsnění a přírubě z plechu tl 2mm vydrží do 10 ti let.
Kdyby to byl nějaký exces tak neřeknu, ale manipulace zakázek byla soustavná firemní obchodní politika. Právě pro postih takové situace byl ten zákon psán. Aspoň teď soud ukázal, že ani ti největší nejsou beztrestní.
Manipulace zakázek je soustavná firemní obchodní politika všech velkých firem v branži. Drtivá většina zakázek se prostě nějak předem domluví. Ano, není to čisté tržní hospodářství, jenže to trh s velkými státními zakázkami v Česku nemá být. Jednak tu máme pěkný oligopol, jednak jsme příliš malý rybník. Stavebnictví má své pravidla hry (např. reálnou nutnost fyzické přítomnosti ohromného množství technologií a mechanizace na trhu – tzn. že vidina „importu“ nových dodavatelů moc fungovat nebude, stačí si vzpomenout na Italy, Turky, Kazachy. Mnohokrát vzpomínaní Němci na trhu jsou, ale hře se přizpůsobili.)
Tak pak je tu ještě jedna možnost, přestat si na vše vymýšlet milion vlastních razítek a a jiných nesmyslů a pustit sem kohokoliv z EU a zároveň v EU tlačit na ještě větší otevřenost trhu aby stavení firmy mohly bez omezení stavět kdekoliv v EU, aby projektanti kteří sí projektovat v jedné zemi EU mohli automaticky projektovat ve všech atd. Pak odpadne problém malého rybníčku.
Možná jste už slyšel o tom, že v EU platí volný pohyb osob, zboží i služeb a že se tedy i o každou zakázku pro DPHMP smí hlásit kdokoliv od Portugalska po Estonsko.
Jenže, kupodivu, skoro nikdo o takové zakázky nemá zájem.
Ano, obvykle vidíme jen vrcholek ledovce, zbylých 9/10 je pod hladinou.Takže korupce ve velkých stavbách je zřejmě běžná.Je to signál, že takhle to už dál nejde. Fakt nejde stavět km dálnice dráž než v Rakouzku…