Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Metrostav dokončil pětikilometrový tunel na islandském vídrholci

Na stavbě tunelu Dýrafjarðargöng. Pramen: Metrostav
Jedno z nejbizarnějších míst, kde jsme kdy stavěli, tvrdí pracovníci Metrostavu.

Na Islandu se v neděli 25. října otevřel řidičům nový silniční tunel Dýrafjarðargöng. Dvoupruhový tunel o délce 5,3 kilometru postavila česká skupina Metrostav, jejíž zástupci označují jižní portál tunelu za „zřejmě nejbizarnější místo, kde jsme kdy stavěli“.

„Jde o jednu z největrnějších oblastí na Islandu, která byla až do zprovoznění tunelu prakticky nepřístupná. Přes zimu jsme tam byli až pět týdnů úplně odříznuti od světa. Zažili jsme i vichřice, za kterých jsme nemohli opustit základnu. Jsem rád, že je projekt hotov a nikomu se nic nestalo,“ uvedl vedoucí projektu Josef Malknecht. Práce na tunelu přitom vedle zimy, tmy a samoty komplikovala i koronavirová nákaza. Kvůli ní byl i otevírací ceremoniál skromný, islandský ministr dopravy otevřel závory na dálku ze své kanceláře v Reykjavíku.

Tunel vede skrz náhorní rovinu Hrafnseyrarheiði. Pro místní obyvatele je důležitý, protože propojuje dva fjordy a řidičům zkracuje cestu o více než 30 kilometrů. Až dosud bylo v zimním období běžné, že sníh a mráz vyřadil z provozu původní silnici a odřízl celou oblast od civilizace na týdny až měsíce.

Metrostav působí na Islandu téměř 14 let. V zemi vybudoval již čtyři tunely o celkové délce 23 km. Ten poslední postavil ve sdružení s místní firmou Suðurverk. Metrostav si dlouhodobě stěžuje na nedostatek „tunelových“ zakázek v tuzemsku, 30 procent tržeb skupiny plyne ze zahraničí.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luki

Na tunely jsme dobří a máme i hlavního tuneldědka.

Hanzi

Tak šup domů a dodělat Blanku II nebo Vlastu nebo jaký to má mít název.

Pražák

Pláčete sice hezky, ale na zcela špatném hrobě. Pokud Vám jde o vnitřní okruh, doporučuji jít plakat na Mariánské náměstí, tam je sídlo Magistrátu hlavního města Prahy, případně na vedení Čižinského party z Letné, respektive na vedení Pirátů. Ale pochybuji, že Vám to bude něco platné, výše jmenovaní se již rozhodli, že vnitřní okruh je přežitek starých časů (tedy časů před jejich nástupem k moci) a dostavovat se nebude. Jen nemají odvahu říct to na přímo. Takže nezbývá než čekat na další volby a tiše doufat, že se bude opakovat brněnský scénář.

Kalanis

Od dob Béma se nepíše Mariánské, ale Mafiánské.
Zásek okruhu – v čem? Já tam vidím posun k projednatelnosti (hlavně kvůli hluku).
Brněnský scénář se opakovat nejspíš nebude – aktuální parta (a to je nemám rád) celkem něco udělala a umí to i prezentovat.

Jiří Kocurek

Především jim budte muset za tu práci zaplatit. Máte vůbec projekt a platné stavební povolení?

XXXD

Tedy s tvrzením, že v Česku je málo tunelových zakázek, se úplně nemůžu ztotožnit. Je tedy asi pravda, že na začátku těch zakázek jich tunelových moc není, ale na konci jich je tunelových už docela dost.

MLB

Krásné místo. Musí to být náročná práce, ale nějakou brigádku bych si tam klidně dal… 🙂

lokodepo

Povšimněte si, jak zde vypadají tunely v těchto zemích. Zde je evidentně jen stříkaný beton vyztužený kari sítěmi. Geologie některých tunelů umožňuje i pouhé vyrubání ve skále bez jakékoliv výztuže. I profil je výrazně menší než u našich tunelů. Je vidět, že zde převládá rozum a důraz na hospodárnost.

Greta

Tak u nás se nestaví pětikilometrové tunely na silnicích druhé třídy, kudy projede méně než 1000 aut denně.

lokodepo

To s tím snad nesouvisí, ne? Hospodárnost technického řešení by měla být platná jak pro tunely projednokolejnou a dvoukolejnou trať, tak i pro tunely silniční pro třídu I., II., III. ad.
Geologie umožňuje trvanlivost a bezpečnost tunelu bez ostění, tak se to prostě udělá bez ostění. Ostění se udělá jen v případě nepříznivých geologických a hydrogeologických poměrů. Zatímco u nás se ostění dělá vždy bez ohledu na poměry.
Pokud část tunelu vede v příznivých podmínkách a část v nepříznivých podmínkách, proč se musí ostění dělat v celé délce takového tunelu?

Greta

Jaktože nesouvisí, tunel pro kudy jezdí vlaky 200km/h nebo kudy vede dálnice logicky musí mít jiné parametry než tunel pro pár aut na rychlost 60km/h. To že u nás je jiná geologie je věc další. Michate hrušky s fíky.

kakov

jednodušší lidé si prostě myslí, že svět je všude a v každém čase stejný, že když takový tunel postaví Island na „místní“ komunikaci, tak přeci se to úplně stejné dá postavit uprostřed Prahy na „dálnici“……

buďme rádi, že nikdo ještě napsal jak jsme blbý, že jsme postavili Ejpovický tunel 6,1 km dlouhý, když Islanďani postavili tenhle 5 km a stačí jim to.

Pavel Q

Ejpovický tunel nemá 6 km, ale něco přes 4.

Kubrt

Hlavně převládá ta geologie.

Kalanis

Není to takové terno. Zeptej se samotných metrostaváků. Viděl jsem video, kde ledová voda cáká bratru 10m vodorovně. A v tom beton opravdu netuhne.

roman

beton tuhne a tvrdne i ve vodě

Kalanis

Ne ve studené. Praxe.

Franta

U nás není vhodná geologie. Skandinávie je obrovský kus žulové skály ohoblovaný ledovcem. Metrostav staví metro ve Stockholmu a v Helsinkách a určitě dělá některé úseky jen s primárním ostěním. Island je sice mladší, ale pořád je to celistvá skála – relativně jednotný kus. Kdybyste poslouchal na hodinách přírodopisu nebo geologie, tak v České republice jsou hlavně staré (myslím tím sakra staré) horniny, které byly několikrát zvrásněny. Takže dělat třeba tunely v Praze je jako kdybyste smíchal štěrky, kameny, písek celé to zmačkal/rozdrtil pod vysokým tlakem a nechal tam miliony let působit erozi. A v tom se snažil dělat tunely.… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jistě, pod hladinou Vltavy, ve štěrcích, by to taky stačilo jenom omotat karisítí a nastříkat betonem.

Tomas Zidek

A u nas je problem udelat tunel pod Cervenohorskym sedlem…

Jakub (easydrink)

Nejsou technologie?

robert

Ty technologie existují, ale nejspíš jsou drahé.

px50pha

není politická vůle

Michal

„nedostatek tunelových zakázek“. Tak vida šup hned na tunel do Berouna, Bepráví, prokopat Vysokovskou spojku. Prace tu je dost. S přípravou staveb a plánováním je to už horší

Původní Pražák

Jestli se nepletu, tak Metrostav se, zatim nepravomocne, zadne verejne zakázky u nás účastnit nemůže.

Michal

Proto založili Metrostav Infrastructure

BND30

Neplést projekty se skutečnými poptávkami. Čar na mapě ČR je dost. Jen nejsou peníze a vůle projekty dotáhnout do konce.
Určitě by radši dělali doma.

noerf

Je to jeden z důkazů, že kvalitní stavby Češi umí postavit. Ještě, aby byli dobře projektované a byl na stavbách kvalitní stavební dozor, který si může dovolit řešit úpravy smluv (více/méněpráce) dle skutečného stavu a nechat upravit nekvalitní projekt.

robert

Pracuju jako projektant, ale požadavky zadavatelů a požadavky norem jsou leckdy protichůdné a nesplnitelné. Můžu ale zodpovědně prohlásit, že projekty mám v pořádku z 90 %. 🙂

robert

Ta úvodní fotka je úchvatná! Dělníkům jinak jejich práci nezávidím, ale tohle vidět musí být fakt zážitek. 🙂

...

Vidrholec (Wiederholz) je les u Klánovic a Újezda nad Lesy, v Praze. Vůbec to neznamená nějaký zapadákov.

Vašek

Když nevíte, co slovo vidrholec znamená, tak jej nekomentujte prosím. To slovo existuje a rozhodně to není zapadákov. Znamená větrné místo.

https://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=v%C3%ADdrholec

...

Ehm, na tom vašem odkazu je prolinkováno vysvětlení ve smyslu „osamělé, opuštěné, pusté a větrné místo“, kde minimálně to „osamělé, opuštěné, pusté“ onen zapadákov dovozuje.

Nicméně: https://en.mapy.cz/zakladni?x=14.6856819&y=50.0844709&z=16&source=area&id=199546

Kalanis

Nebo použij anglický ekvivalent „Wuthering Heights“.

brnak

V Praze? Tak to použili správně…. 🙂

Jiří Šrámek

Ta titulní fotka je parádní.

BND30

A to ještě u toho nejsou ty zvuky, smrad, otřesy….

Sitgestravel

„Metrostav si dlouhodobě stěžuje na nedostatek „tunelových“ zakázek v tuzemsku.“ Ja myslel, ze Metrostav se specializuje na ciknute zakazky.

BND30

Padouch nebo hrdina, my jsme jedna rodina. Náš obchod potřebuje talenty všeho druhu 🙂