Metrostav dokončil pětikilometrový tunel na islandském vídrholci
Jedno z nejbizarnějších míst, kde jsme kdy stavěli, tvrdí pracovníci Metrostavu.
Na Islandu se v neděli 25. října otevřel řidičům nový silniční tunel Dýrafjarðargöng. Dvoupruhový tunel o délce 5,3 kilometru postavila česká skupina Metrostav, jejíž zástupci označují jižní portál tunelu za „zřejmě nejbizarnější místo, kde jsme kdy stavěli“.
„Jde o jednu z největrnějších oblastí na Islandu, která byla až do zprovoznění tunelu prakticky nepřístupná. Přes zimu jsme tam byli až pět týdnů úplně odříznuti od světa. Zažili jsme i vichřice, za kterých jsme nemohli opustit základnu. Jsem rád, že je projekt hotov a nikomu se nic nestalo,“ uvedl vedoucí projektu Josef Malknecht. Práce na tunelu přitom vedle zimy, tmy a samoty komplikovala i koronavirová nákaza. Kvůli ní byl i otevírací ceremoniál skromný, islandský ministr dopravy otevřel závory na dálku ze své kanceláře v Reykjavíku.
Tunel vede skrz náhorní rovinu Hrafnseyrarheiði. Pro místní obyvatele je důležitý, protože propojuje dva fjordy a řidičům zkracuje cestu o více než 30 kilometrů. Až dosud bylo v zimním období běžné, že sníh a mráz vyřadil z provozu původní silnici a odřízl celou oblast od civilizace na týdny až měsíce.
Metrostav působí na Islandu téměř 14 let. V zemi vybudoval již čtyři tunely o celkové délce 23 km. Ten poslední postavil ve sdružení s místní firmou Suðurverk. Metrostav si dlouhodobě stěžuje na nedostatek „tunelových“ zakázek v tuzemsku, 30 procent tržeb skupiny plyne ze zahraničí.