Metro, železnice i špatný signál. Ropid vysvětluje, proč nejde po Praze cestovat jako v Ostravě
V ostravské MHD jezdí už více lidí na elektronickou jízdenku než papírovou. Foto: DPO
Minulý týden zavedená možnost koupit jízdenku ve všech tramvajích v Praze bezkontaktní platební kartou vyvolala řadu otázek, proč pražský systém
Nejlepší MHD systém po Praze mi stejně přišel ten v Amsterdamu – pípnutí při check-in a check-out, všude 1 jízdenka s čipem a je to… Tedy až na ty noční spoje, kde neplatí 1 hodinová jízdenka a platí jen ta celodenní, jinak máte smůlu
„…Tyto vlaky jezdí po celé ČR…“ S tím plně souhlasím. U nás v Broumově se párkrát objevila Středočeská Regionova s nálepkami PID. A to jsme v Královéhradeckém kraji a asi 200 km od Prahy.
standardu, který bude spojovat jednotlivé dopravce a infrastrukturu.
Přenos informace a dat na dálku – Problém v 21. století. Jako zákazník nechci řešit jakou jízdenku a kdy. Chci se jen nejvýhodněji dostat z A do B. zbytek má řešit rezervační systém. Otázka datovéHO
Takže si stáhněte PID Lítačku, ta vám cenu předloží jak na podnose.
Pro celou republiku?
Článek je snad o PID. Co se týče jednotné jízdenky skrz ČR, má to řešit v dalších fázích SJT.
Nedávno jsem použil bus 381 z Prahy do Mukařova. U řidiče jsem se jal koupit si jízdenku a hned první problém vznikl jakou že to jízdenku chci. Netušil jsem , že existuje x-variant za kolik se dá na jedno místo dostat. No nakonec jsem něco obdržel a konečně zaujmul místo v buse. Další věc co mě překvapila, myslel jsem že jsem v linkovém autobusu do Kutné Hory, ale vůbec jsem netušil, že si z něj pražáci po jižním městě udělali MHD. Takže kdesi v Petrovicích a Uhříněvsi, půl busu ven a půl zas dovnitř. Integrace asi fajn, já osobně jsem… Číst vice »
Jak kolik variant? Správná je jen jedna, a to taková, že musíte mít tolikapásmovou jízdenku, kolik pásem projedete (+ hlavně v regionu na vesnických linkách hlídat časovou platnost). Navíc PID Lítačka vám cenu vyhodí přímo pod nos, tak co řešíte?
Co je špatného využívat autobus v uvnitř jednoho pásma idkyž jich jede víc? Taky jezdím do práce 347 v rámci pásma POB, takže vlastně využívám příměstský bus po městě…
Hlavně mnohdy je pomocí příměstských linek zajišťována pražská dopravní obslužnost v místech, kde se nevyplatí tahat městskou linku, viz Ďáblice viz Prunéřovská a podobné prdelky.
To ovšem neni pripad Petrovic a Uhrinevse, kde skutečně aspoň soudě podle moji cesty je chaos mezi městskymi a mimoměstskymi. Jinak bych rád přišel, koupil jednu jizdenku z bodu A do bodu B treba dle kilometrů a ne zjišťoval jestli mam Prahu, nebo ne ,nebo nejakou card nebo kolik chci hodin apod.
Jenže Uhříněves je stále Praha….
To je těžký, kdyby busy 300 nezastavovaly na své cestě mezi hranicí Prahy a metrem, Praha by neměla důvod jejich jízdu platit a vnější obce a Kraj by je zaplatit v tomto úseku nedokázaly. Praha by si platila městkou linku na hranice a integrace do regionu by neexistovala. Do Prahy by se pak jezdilo skutečně bez zastávek, ale na komerční jízdné (tj. jezdilo by jen to, co by se z hlediska dopravců z jízdného uživilo + pár školních spojů). Což je ročně aktuálně o cca 10 000 Kč víc na jízdném už třeba z lokalit ve třetím pásmu. To, že… Číst vice »
Vždyť si můžete, jak říkáte, u řidiče koupit jízdenku z A do B a o tom, že máte Prahu už zaplacenou mu neříkat. Akorát (logicky) zaplatíte víc.
Jenže kilometry mají své nevýhody, proto se zavedl pásmový či zónový systém… Třeba v tom, že kilometrický je nespravedlivý, když v rámci jedné obce platíte víc nebo jedete zajížďkou…
A to mel jet ten bus do te Uhrinevsi, kde do nej prestupuji lide z vlaku, poloprazdny? To je snad spravne, ze tam doveze lidi z Haju, ti v Uhrinevsi vystoupi a nastoupi jini, kteri prijeli z hlavniho nebo z Vrsovic vlakem a pokracuji do Mukarova a dal na KH.
A pokud jde o tarif PID, tak pasma kolem Prahy jsou mnohem jednodussi nez zony jako treba v IREDO, IDP nebo IDOL. Coz je samozrejme dano tim, ze uprostred systemu PID existuje prirozene spadove centrum do/z ktereho se uskutecnuje znacna cast cest.
Už aby bylo v Praze mýtné.. Problém by byl vyřešen a auto by jste si nechal na zahradě místo chatičky… MHD je s integrací v Praze jedna z nej na světě. Sice máme ještě co dohánět, ale.. Anebo si jezděte autem, ale za svoje si postavte ty další silnice a čuchejte další smog navíc
Aneb hledání důvodu proč to nejde místo toho aby se hledalo jak to udělat aby to šlo… Vymluvy Ropidu jsou směšné…ok, v OV není v metru, v Londýně ale ano…že v Praze nejsou turnikety? A co? Pokud budu mít předplacenou dlouhodobou jízdenku nic ne označují ani teď….pokud si kupují jednotlivou jízdenku,stejně si ji musím označit…to samé by bylo s jízdenky na kartě…atd atd
Samozřejmě, že to pořídit jde. Akorát by to stálo víc, než se na jízdném nyní vybere. Pokud si budete chtít jízdenku (kartu) odpípnout, potřebujete instalovat kolem 15 000 – 20 000 nových zařízení, které každé stojí několik desítek tisíc. Takže mnohamiliardová investice. Pokud v Praze roční jízdenka stojí 3 650 Kč a ve srovnatelných Varšavě či Budapešti v přepočtu 11 000 Kč či 17 000 Kč, možnosti realizovat propracovaný odbavovací systém jsou zcela jiné. V Praze už dnes tržby pokryjí jen 20 % nákladů a jejich výběr ještě 5 % z těch 20 % ukrojí. Takže z jízdného máme jen… Číst vice »
Jelikož se v této diskuzi logicky objevují komentáře hodnotící s různou zasvěceností situaci v Ostravě a ODIS, tak bych rád uvedl některé věci na pravou míru. Již v roce 2010 jsme připravili projekt tarifní filozofie ODIS, který byl a stále je postaven na dopravní čipové kartě ODISka. Tento projekt byl poté postupně realizován od roku 2011 a již několik let je plně funkční u všech dopravců zapojených v ODIS v rámci plné tarifní integrace. V roce 2015 byl připraven projekt na zapojení platebních karet s identickou tarifní filozofií jako u ODISek, avšak navíc s možností zastropování denního jízdného, tzv. autocappingu.… Číst vice »
Děkuji za insider info! To jsem rád, že to, co jsem kritizoval, je jenom dočasný stav; jako cestující jsem to jen neměl jak poznat. Zavedením pay as you go napříč celým ODISem vyřeší největší handicap systému, a to neexistenci plnohodnotných krátkodobých jízdenek. 🙂 A hodně štěstí s integrací MHD v Opavě!
To se s tím MDPO, potažmo s vedením města, tak špatně jedná? Kladou si nějaké podmínky? Nebo mají nějaké důvody, proč se plné tarifní integraci brání?
Tady mi přijde, že porovnávájí dva odlišné způsoby odbavení. Hlavní rozdíl je vlak. V Praze vzhledem k velikosti města je těch stanic více a tudiž doplňuje HMD. V Ostravě není vlak zahrnuty protože nedokaže sůplovát HMD, navíc u některých spoju je zákazana přeprava mezi Svinovém a Hl. Nádražím. Obě nadráží jsou i trošku mimo „dění“. Pak je tu Střed a Stodolní, ale jsou na pateřních linkách tramvají atd. Krátkodobá čásová jízdenka plátí pro zonu Ostrava XXL, což je Ostrava a okolní vesnice, města třeba Šenov. Odbavení kartou je ve vozidlech DPO. Ovšem kartou je možné platit v příměstkých busech a… Číst vice »
Čtečky u vstupu problém nejsou, ale kontrola jízdenek by byl problém, protože revizor musí mít on-line přístup do databáze, aby mohl ověřit, jestli si cestující „pípnul“. Což se u metra bez signálu provádí dost obtížně 😉
Tady se musím zastat Ropidu. Analýza je zpracována nesmírně dobře a i kupování papírových jízdenek kartou není vůbec špatná varianta. Vlastně není o moc horší než v tom Londýně. A vzhledem k tomu, jak relativně jednoduché a levné řešení to bylo, je to docela výhra. Praha šla holt německo-švýcarskou cestou řešení jízdenek (také kombinace prodeje papírových časově-zónových jízdenek kartou nebo přes mobilní aplikaci). Implementace v Ostravě není zrovna tak skvělý příklad hodný následování. Fakt, že pay as you go funguje jenom v prostředcích DPO, je strašně špatný precedens pro fungování ODISu jako celku. Ve správném IDS by si dopravci měli… Číst vice »
“Pohodlný systém” dle Dpo: Jedu tramvají z Kotlářky vytáhnu kartu, přestoupím na Andělu, vytáhnu kartu a pípnu a jedu na Smícháč. Vystoupím jdu na nástupiště, přijede vlak, zařadím se do fronty u dveří, půl minuty čekám, konečně pípnu. Před Černošicemi vstávám, vytahuju kartu a pípám. Jdu na autobus, vytahuju kartu a pípám při pozorování znuděného řidiče. Blíží se má cílová zastávka, odpípnu a budu trnout aby mi to neodečetlo víc než 40 kč.
A nebo si koupím v automatu jízdenku a orazím, schovám a maximálně to vytáhnu až v RegBusu.
Vy jste pane Vaňku klasický případ trolla, který má na věc názor, aniž by se obtěžoval zjistit si bližší informace o tom, jak systém v Ostravě funguje. Tak přesně tak jak popisujete nefunguje.
A jak si Vy MYSLÍTE, že ostravský systém funguje. Já jsem to jednou využil, no předtím jsem studoval asi 20 stránkové pdfko (a to jenom proto že mi to vyšlo výhodněji než lístek za 30, plus mám problém s těmi netypickými oranžovými Mypoly.
Pan Vaněk popisoval, jak by ostravský systém asi musel fungovat v Praze, protože zde je mnohem více možností cest a je třeba vždy pojistit pro systém jejich uzavření. Při neodpípnutí ve druhém vozidle už by to muselo naúčtovat nejdražší možnou jízdenku do 9. pásma. A nástup odpípnout jednotlivou jízdenku je v Ostravě skutečně povinnost v každém vozidle. Jinak je jízdenka neplatná.
Plně se ztotožňuji s argumenty Ropid. Poté, co je k dispozici PID Lítačka, není naprosto žádný důvod, proč vyhazovat peníze za jakékoliv automaty, turnikety atp.. Nejenže by to byla zcela zbytečná investice, ale navíc by narostly i provozní náklady spojené s jejich údržbou a nekonečným bojem s vandalstvím atp.. Systém PID je aktuálně na špičce, co se týče možností tarifního odbavení cestujících v MHD!
Tak s tou špičkou bych byl hodně opatrný. Kvalitní odbavení by mělo jednoduše odbavit cestující, ale zároveň bu to mělo dělat spravedlivě, aby se vybralo co nejvíc na jízdném. PID má jsou oblíbené extrémně levné lítačky. ty jsou sice výhodné pro pravidelné cestující. Průměrný Pražan tak sice vydá za měsíční jízdné celé 0,1% průměrné mzdy. Věřím, že je pohodlné jezdit z jedné strany na druhou za 10Kč/denně, ale důslednem toho musí vydat Praha jenom na dorovnání ztrát dopravcům skoro čtvrtinu rozpočtu! Pokud ale nejezdíte příliš často, tak už situace zas tak růžová není. Jednotlivé jízdenky jsou poměrně drahé, automaty berou… Číst vice »
Smyslem MHD není vybrat co nejvíc na jízdném! Ceny nesouvisejí s možnostmi odbavení a kromě toho jsou nastavené správně – MHD je především služba pro lidi žijící v daném městě, proto je předplatné výhodnější než pro turisty, resp. občasné cestující.
Poznámka o automatech, že berou jen mince je irelevantní už jen z důvodu existence zmíněné PID Lítačky – aplikace v mobilu, kde lze pohodlně a v předstihu kupovat jednotlivé jízdenky a platit kartou. Za těchto skutečností by byla „elektronická peněženka“ zcela nadbytečná a komplikovaná.
Nikdo netvrdí, že smyslem MHD je vybrat co nejvíce peněz na jízdném. Jde ale o to, aby měli cestující co nejlepší služby a zároveň to příliš nezatížilo erár. No a v tom je problém pražského systému. Je sice jednoduchý, ale pro exár extrémně drahý, protože je minimálně zohledňuje to, kolik cestující opravdu najezdí. Výsledkem je to, že z vlastní kapsy cestující zaplatí minimum, ale všechno se pak dolévá z daní. To se sice do jisté míry děje v MHD vždy, ale v Praze je ten rozdíl nezdravě velký (0,1% průměrné mzdy přímo/cca. 25% z eráru). MHD je především služba pro… Číst vice »
Je obecně zcela běžné, že pokud někdo využívá služby málo nebo občas, zaplatí víc. V tom není žádné specifikum, ani diskriminace za strany pražské MHD. Naopak, většina ostatních dopravních podniků nutí lidi vlastnit nějakou městskou čipovou kartou, pro nákup jízdného elektronicky. PID Lítačka je přístupná komukoli, bez registrace a dalších obtěžujících formalit.
Ano, je to běžné u nás i v zahraničí, ale rozhodně ne takhle disproporčně. Výsledkem jsou obrovské provozní výdaje placené z eráru.
Proto tvrdím, že PID rozhodně špička v odbavování není.
V jiných městech je mhd dokonce zadarmo. Dostupná mhd je jedním z měřítek pro hodnocení kvality života ve městě a prakticky i odměna místním občanům za její využívání. Neuvedl jste žádný relevatní argument, ze kterého by vyplýval jakýkoli diskomfort v odbavení cestujících v pražské mhd.
Jak již bylo řečeno, je to politické rozhodnutí. Ono je to vždy o prioritách. Pokud pražané projezdí čtvrtinu svého rozpočtu v MHD, tak pak se nemůžou divit, že nezbývá na jiné věci – nedostatek dostupného bydlení, školek, z ulic je jedno velké parkoviště, protože chybí dostupné parkovací domy apod.
Praha se celkem rozumně rozhodla, že společensky je přínosnější podporovat mhd, nežli podporovat individuální motorismus. Co se týče bydlení, socialismus skončil, o bydlení se každý stará sám. Bytů volných nebo k pronájmu je v Praze dostatek.
https://www.sreality.cz/hledani/pronajem/byty/praha
Vycházíte z mylného předpokladu, že všichni mají chytrý telefon. To může být pravda mezi mladými, ale starší lidé (pozor, nezaměňovat s „důchodci“ – neplatiči) jsou zvyklí na svoji starou Nokii či jiný tlačítkový mobil, do kterého žádnou aplikaci nenahrajete.
V Ostravě byl na počátku problém s krátkodobými jízdenkami, že poměrně často se systém pomátl a místo ukončení krátkodobé jízdenky naopak zakoupil další normální.
Vždyť s příchodem PID Lítačky ostatní způsoby placení jízdného nezanikly, právě naopak! Stále existuje možnost sms jízdenky, nákupu jízdenky v trafice nebo v automatu s možností platit jak mincemi, tak kartou – těch kartových přitom v poslední době velmi přibývá… př. http://www.dpp.cz/praha-1/
Ano, lítačka může být fajn. To nikdo nerozporuje, ale hromada zastaralých automatů beroucích jenom mince určitě světová špička v oboru není. Zajeďte se podívat k západním a jižním sousedům. Tam v automatech koupíte všechno možné, zaplatíte kartou, bankovkama…Nějaké apky mají taky, ale stačí mít vybitý telefon a apka je vám víte k čemu. Takže brát ji jako primární prodejní kanál asi nebude úplně optimální.
V Miláně (tuším) jsem potřeboval koupit jízdenky za asi 4.5 Eura. Automat bral mince nebo POUZE 5-Eur bankovku (protože jsem kupoval za míň než 5 E). Celkem problém, protože mě zaměstnavatel vybavil pouze bankovkami od 20 Eur výše :-(.
A??? Já netvrdím, že je na tom Praha ve srovnání se zahraničím extrémně špatně, ale tvrdit, že je na absolutní světové špičce, je trochu mimo mísu.
Kdo chce platit kartou si může koupit jízdenku rovnou v PID Lítačce a nebo využije automat, ve kterém lze platit kartou, odkaz byl přiložen. Vaše argumentace s automaty beroucími jen mince je bezpředmětná, existuje X dalších možností nákupu jízdenky pro pražskou MHD.
To sice existuje, ale pokrytí je stále poměrně malé. nejednou se mi stalo, že jsem večer mimo centrum spěchal. Trafika zavřená, neměl jsem dost drobných, mobil je pro SMS platby zablokovaný, navíc SMS jízdenka neplatí ve vlacích.
Nějak se s tím poprat jde, ale zároveň tvrdit, že je odbavení na světové špičce prostě nejde.
Od toho je tady PID Lítačka, která funguje 24×7.
Tady ale hodnotíte politická rozhodnutí o výši ceny jízdného. Která mimo jiné způsobila, že je extrémně zbytečné připravovat pokrytí celé sítě systémem ala Londýn, když by to stálo víc, než se na jízdném skutečně vybere. Pokud roční jízdenka stojí v Praze 3 650 Kč , ve srovnatelné Varšavě 4 čtvrtletní dohromady v přepočtu 11 040 Kč a v Budapešti roční na všechny linky přes 17 000 Kč, tak skutečně v dlouhodobém jízdném není něco v pořádku. Také proto, že ročka v Praze stála v roce 2000 celkem 3 800 Kč, takže je nyní o 4 % levnější. Průměrný plat byl… Číst vice »
Ano, je to tak jak říkáte, dlouhodobé jízdné je téměř zdarma. U těch krátkodobých jízdenek ve srovnání s ČD je to trochu sporné, záleží, jak daleko jedete. Tři zastávky za 24,- nic zas tak levného nejsou. Projet Prahu za 32 je opravdu levné. Tím chci říct, že opravdu kvalitní odbavovací systém dokáže být efektivnější. Ve srovnání s ním je ostravský systém opravdu lepší. Dlouhodobé jízdné se vyplatí jenom těm, kteří jezdí často a na jednotlivé jízdy lze jednoduše a relativně jezdit krátké občasné trasy. ve výsledku by měl být systém mnohem spravedlivější pro cestující a daňové poplatníky. Kdo jezdí hodně,… Číst vice »
Pražské výmluvy jsou poněkud směšné. Nicméně systém, kdy jediným dokladem o zaplacení je nějaké pípnutí, se mi vůbec nezamlouvá. Až přijde revizor a prohlásí, že moji kartu u sebe v systému nevidí, budu mít nějakou možnost se bránit?
Není nic horšího než ostravský systém. Při poslední návštěvě jsem se z neintuitivního automatů snažil jízdenku dostat 10 minut, mezitím pípnul asi dvacetkrát, pak zjistil, jak to funguje, raději vystoupil, došel pěšky a poté se zděšením zjistil na DP, že s tím nejsou schopni nic dělat a neřeknou mi ani, jestli jsem aktuálně pípnutý v tramvaji, nebo odpípnutý. Odešel jsem se slovy: „Tohle by se v Praze nestalo.“ Zlatý pražský systém…
Ostravský systém zvládají obsluhovat i senioři jak je jednoduchý.
Nastoupím, přiložím kartu, čtečka zezelená – hotovo. I já, coby donedávna pražák, jsem to pochopil během minuty. Za mě Ostrava 1*
No mě by spíš zajímalo, proč po Praze můžou jezdit dopravci jako Štěpánek, proč prakticky nikde na zastávkách nejsou elektronické odjezdové tabule, proč v okrajových částech a časech často jede několik autobusů těsně po sobě, aby další půlhodinu nejelo nic, jakým způsobem se soutěžil vláček do Čakovic…
Asi proto, že je levný.
Protože nad daty nevládne DPP ani Ropid, ale jakási soukromá firma a smlouvy jsou staré, pokud vůbec nějaké jsou.
Zrovna vím o případu, kdy to prostě nevychází kvůli návaznosti na jiné spoje.
Nevím.
– Protože dostal před 10 lety smlouvu, která mu letos vyprší a na jeho linky je již vypsána nová veřejná soutěž. – Odjezdy má k dispozici pouze ROPID pro všech 26 soukromých dopravců a tyto data veřejně poskytuje. DPP pořídil v 90. letech dispečerské systémy, u nichž nevlastní data, jež tyto systémy vyprodukují. Může je použít jen pro svůj dispečink. Aby tato data byla veřejná, muselo by za ně město ročně platit desítky milionů, což se městu nechce a proto hledá jiná řešení, jak tato data pro veřejnost mít. Řešení by mělo být nalezeno do konce tohoto roku. – Návaznosti… Číst vice »
Tak pokud vím, vlaky jsou sice součástí PID, ale už ne MHD a krátkodobé jízdenky z automatů ve vozidlech se na ně nevztahují, takže železnici není ani třeba řešit. Signál v metru má zase být hotov do roku 2022, což kontroly umožní, ač je třeba přiznat, že se zatím nemluví o kvalitě signálu a kontroly mohou být dost pomalé. Pokud by chtěl ROPID přece jen zavést platby kartou v celé síti, stejně se zavedení internetu na železnici nevyhne. V takovém případě nezbývá, než popřát Praze hodně štěstí.
Papírová jízdenka z automatů ve vozidle samozřejmě ve vlaků platí. Pouze SMS jízdenka ve vlaku neplatí.
Takže nejdřív si zjistěte, jak se věci mají a teprve pak mudrujte.
SMS jízdenky sice ve vlacích neplatí, ale „nepapírové“ jízdenky z aplikace PID lítačka ANO. Navíc si ji můžete aktivovat až těsně před nástupem do vlaku a ne někde v hale nádraží, když ani nevíte, jestli vlak nemešká.
ještě doplním že SMS jízdenky neplatí ani v linkových autobusech.
Aha, takže „pokud vím“. Tak si o tom nejdříve něco přečtěte. Třeba tady: https://pid.cz/vlaky/
Jak jako“vlaky nejsou součástí MHD“? Jsou.
Jinak s tím signálem souhlas – snad se to povede dotáhnout a bude signál na všech trasách metra. Takže tahle výmluva by snad časem mohla padnout.
V celém Moravskoslezském kraji jsou vlaky už dávno součástí ODISu (integrovaného systému, který platí po celém kraji) a funguje to. Vypadá to, že PID jen hledá důvody proč něco nejde…
Systém ODIS se nevztahuje na jednotlivé jízdenky.
S papírovou jízdenkou, kterou si koupím v tramvaji v Praze, mohu jet třeba i vlakem nebo příměstským autobusem. Naopak v Ostravě mohu jet na jízdenku zaplacenou kartou pouze v MHD.
Ano na ODIS lze cestovat v Moravskoslezském kraji vlakem. Ale na dlouhodobou síťovou jízdenku,t.j. měsíční a pod. Ovšem ne na kradkodobou jako 10 minutová, půlhodinová zakoupená kartou. Tu lze použít jen ve vozidlech s odbavovacím systémem, které mají vozidla DPO, ČSAD, Arriva a jiní. Takže neklamte tady.
Takže když v kraji nastoupím do rychlíku, pípnu si při nástupu a při výstupu, a ok?
Jenže v PID nám platí jednotlivé jízdenky v ceně od 18 Kč do všepásmové za 240 Kč na celý den i ve všech vlacích na území Prahy i celého Středočekého kraje. Takže když si označíte jízdenku v metru u Muzea, můžete dojet do Kolína či Kařezu u Plzně. A protože by pokrytí celé sítě stylem Ostravy bylo pekelně drahé, máme pro tyto cesty mobilní aplikaci, kde je možné si tyto jízdenky bezhotovostně koupit. karta Lítačka, platební karta, či Inkarta je pro celý systém PID s možností koupě kupónů v eshopu samozřejmě platná též.
Aplikace PID Lítačka řeší vše, proč by měl organizátor dopravy investovat do drahého hardwaru, když dnes prakticky každý má v kapse velmi chytrý terminál na cokoliv.
Jediné co mi vadí, pokud nastavím v aplikaci odloženou platnost jízdenky a spletu čas, už nemohu říct aktivuj ihned (resp. za 2 minuty jak je běžné) a nečekej na nastavený čas.
To je proto, aby cestující nemohli podvádět revizory.
Však furt by byly ty dvě minuty. Je to jedna ze dvou debilních věcí. Pokud si aktivuji jízdenku na určitý čas, už to nejde vrátit, byť jízdenka ještě není ani v ochranné dvouminutové lhůtě. Prostě už je v procesu a hotovo. Další věc je, že pokud vypršela platnost jízdenky, jízdenka prostě zmizí a nejde již zobrazit třeba jako vypršená platnost. Nevím, jak se budu dohadovat při kontrole ve zpožděném spoji. Pak už tam mám jen takové user friendly vychytávky.
V aplikace lze zobrazit historii, kde vsechny sve jizdenky najdete.
A co se tak podívat do záložky Historie a až potom soudit?
Tak to by vyřešila ta 2 min prodleva, ne?
Mýlíte se v předpokladu „prakticky každý“.
Aplikace od včerejška umí nabídnout správnou jízdenku i čas ke konkrétnímu vyhledanému spojení, i s provázaností na infgoramci, jaký máte dlouhodobý kupón. Po aktivaci (i na výhledový čas) skutečně už deaktivovat nejde, aby si jí cestující třeba ve vlaku neaktivovali, až když vidí průvodčího. Ale jízdenka aktivovaná dopředu už má všechny náležitosti pro kontrolu, takže od včerejška jí lze využít v kombinaci s kupóny i na odjezdu z Prahy.
Tvl, Já to těm pražákům aj přeju…Předložené argumenty hodné banánové republiky. Doufám, že ani ten pražský okruh mít nebudou, bo…
To, že pár neschopných na Ropidu nedokáží obhájit svou činnost, neznamená, že je potřeba přát lidem, aby neměli dostavěnej okruh.
Možná jste si nevšiml, ale odbavovací systém navrhuje a realizuje městská organizace OICT. Kolegové z ROPIDu pouze shrnuli argumentaci, na kterou jsou dotazováni, nicméně ROPID tvoří tarif pouze z hlediska cen a podmínek, nikoli z hlediska jeho technických součástí. Ceny jízdného v Praze jsou ale skutečně tak nízké, že nepochybně možná realizace odbavovacího systému jako v Londýně by prostě stála víc, než se vybere. A po instalaci by se tedy mohla rovnou demontovat, protože z jízdného by po odečtení provozních a pořizovacích nákladů systém neměl žádné příjmy.
Tak snad každá investice se musí nějakým způsobem odůvodnit, zda je smysluplná, ne? Samozřejmě je možné budovat systém, jako je v Londýně, ale je nutné si říci, že to také znamená investici několik set milionů až miliard do infrastruktury (pokud chceme systém jako v Londýně) a snížení komfortu pro cestující (nejenom samo pípání, ale i čekání před turnikety – doporučuji třeba stanice Farringdon nebo Old Street ve špičce). Nebo jako v Ostravě, ale z hlediska územní platnosti jízdenek z toho bude další SMS jízdenka (navíc nebude platit v metru). Nebo ten systém bude vypadat jinak, ale pak se otevírá paleta… Číst vice »
A co Čínské systémy?
Cena není závratná.
Zejména s ohledem na fakt, že většinu dopravní sítě modernizace teprve čeká.
A že to připomíná Orwelův svět? To je ta cena. Za spořivost a jednoduchost.
😉
Jako tohle? https://www.idnes.cz/technet/veda/cina-socialni-skore-doprava-vlak-letadlo-letenka.A180319_121924_veda_mla
AAA
Ano. Přesně tenhle systém. 😉
To mate tak nízké sebevědomí, že musíte přát Pražákům neco špatného? A na jaké krátkodobé integrované jizdenky jezdite ve vlaku u vas?
Na otep slámy koňovi …
Podle organizátorů dopravy je dnes už složitá i instalace označovače na některých zastávkách, protože na ní elektřina, takže se nemusí cestující vůbec odbavit, není ani možné určit trasu, kterou cestujících jel.
Tím snad autoař říká, že na některých zastávkách není elektřina?
No asi není 🙂 Ale spíše mě tak napadá, že když máme zastávky (nebo celé tratě), kde se nevyplatí instalace jakýchkoli zařízení na zastávkách/stanicích (označovače, turnikety, …), zda tam má vůbec smysl ten vlastní provoz?
Ono by se to možná i vyplatilo, ale nesměl by existovat vandalismus. Jinak řešením je automat ve vozidle. Na lokálkách je typicky jen jedno vozidlo, za to zastávek několik,
Automat ve vozidle? A vzpomínáte si na minulou diskusi, kde velká část zdejšího šotoušstva považovala za normální, že při nástupu do vozidla musíte mít jízdenku už v ruce, označit si ji nejlépe za pikosekundu a 20 sekund od nástupu že už je podle nich na pokutu???
Kdyz bude na zastavce s 1 linkou s intervalem 60 minut nastupovat kazdy den 200 lidi s predplatni jizdenkou a 5 lidi na jednotlive jizdne, ma ta zastavka smysl? Podle mne ano.
Vyplati se na takovou zastavku instalovat jakekoliv zarizeni? Podle mne ne, protoze u tech 200 lidi s predplatni jizdenkou to nicemu nepomuze a tech 5 lidi denne tu investici nemuze umorit.
Na některých zastávkách je pokud vlbec něco, tak jen veřejné osvětlení (nemusí být napájeno trvale přes den), což je například 400 V stejnosměrných. Tak pak řešíte měnič a baterii.
To už je lepší solár, jako třeba parkovací automaty.
Není tam elektřina ve smyslu ochoty kohokoliv zřídit a platit samostatnou elektrickou přípojku s vlastním elektroměrem. Pokud si tam označí jízdenku 10 lidí denně, investice v řádu desítek až stovek tisíc se v žádném případě nevyplatí. Proto existuje možnost přenést možnost označení jízdného PID do vlastního mobilu.
Malá poznámka: Ostravský systém si moc nerozumí s kartou Curve. Na konci dne žádná kalkulace jízdného neproběhne. Systém si strhne korunu po pípnutí a toť vše.
Ke stržení částky z karty dojde až po několika dnech.
Očividně ne.
Pro Boha, to je zase snůška „kvalitních“ argumentů. Demagogie jak vyšitá. Většinu těch jejich připomínek řeší turnikety a elektronické odbavovače na nádražích a stanicích. Pak není potřeba nějaký trapný revizor v metru, kterému by se prý nenačítal signál pro jeho terminál – což je ostatně další otázka k zamyšlení, proč zavedení mobilního signálu do metra DPP spolu s operátory takovou dobu blokují. Do chráněného přepravního prostoru se v běžném případě prostě černý pasažér nedostane, tudíž tam není co kontrolovat. Jinak v Londýně je zapojeno mnohem větší množství různých dopravních prostředků na podstatně rozsáhlejším území, než je Praha, a funguje to… Číst vice »
Já tam teda vysvětlení vidím. Zavedení turniketů v metru by stálo moc peněz, které by byly nenávratné. V Londýně hodně lidí používá systém pay as you go. A to jim zaručí, že za den nezaplatí víc než za celodenní lístek. V Praze je roční lítačka v ceně 33 celodenních jízdenek… to se potom vyplatí mít tu lítačku. Pokud jde o železnici, tak je to v Londýně a okolí také tak, že se chodí přes turnikety. Stanice a zastávky jsou ohraničené, tzn. všude kolem ploty nebo zdi. Výjimku má DLR, kde ale v každé soupravě jezdí doprovod, který čas od času… Číst vice »
Právě že ale v Londýně ten systém funguje on-line. Nesčítá až na konci dne, ale ihned. Proto si myslím, že Ostrava bude mít problém ten systém jakkoli dále rozšířit (vlaky, příměsto atd.).
víte… ono na papíře se zdá vše jednoduché … turnikety, odbavovače atd…
jenze .. on to nekdo musi zaridit… zaplatit.. udrzovat.. platit.
tyhle paranoidní řeči, jak DPP a operátoři blokují .. na to jste prišel kde? 😀
Turnikety? Ty jsou právě velmi problematické. V Praze jezdí MHD opravdu celká část a velká část má lítačku, Prhaa je v tomto na předním místě. Takové lidi pak turnikety pouze obtěžují a v některých stanicích narazíte i na kapacitní problémy. Představte si stanici I.P.Pavlova ve špičce s turnikety.
No jasně, dáme pípadlo nebo turnket třeba sem https://mapy.cz/s/3rE1M sem https://mapy.cz/s/3rE2a kvůli Cyklohráčku sem https://mapy.cz/s/3rE2l
Jestli se říkalo, že Opencard byl tunel, co by bylo toto?
Turnikety? Když v Praze má 90 % lidí předplatné jízdné. Pípání na bezkontaktní kartu, když cca 50 % turistů v Praze bezkontaktní kartu nemá? Snadná instalace turniketů metru? Jistě, náklady okolo 3-4 miliard. Instalace zařízení na všech 480 zastávek vlaků v regionu a do jednotlivých vozidel? Jistě, spolu s elektrickými přípojkami cca další téměř miliarda nákladů. A to vše v okamžiku, kdy tržby z jízdného pokryjí v Praze jen 20 % nákladů a z toho ještě 5 % ukrojí náklady na ten samotný výběr. Takže ročně se vytěží z jízdného tak 3 miliardy korun. Instalovat a koupit lze vše, ale… Číst vice »