Metro D se poprvé otevře veřejnosti. DPP připravuje prohlídky, rezervace spuštěny

Návštěvníci si budou moci prohlédnout většinu stavby z povrchu i podzemí.
Pražský dopravní podnik (DPP) připravuje den otevřených dveří metra D. Budovaný úsek Pankrác – Olbrachtova si tak vůbec poprvé bude moci prohlédnout široká veřejnost. Dopravce o tom informoval ve svém časopisu DP kontakt.
Dva prohlídkové okruhy ražených stanic Olbrachtova a Pankrác D a povrchu stanic jsou v plánu na víkend 17. a 18. května.
„Návštěvníci si budou moci prohlédnout staniční tunel stanice Olbrachtova i Pankrác D včetně ražeb k technologickému tunelu, odstavný tunel k Pankráci, dílčí výrub ke strojovně vzduchotechniky až k ražbám technologického tunelu. Na povrchu pak uvidí zařízení staveniště PAD2 a dvojici stavebních jam,“ píše DPP.
Bezplatná prohlídka potrvá zhruba devadesát minut. Pro vstup do podzemí je nutná rezervace na webu dpp.cz/dodmetrod, kde jsou k dispozici také bližší podrobnosti k akci. Prohlídka povrchu bude možná bez registrace. Občané bez přístupu k internetu se budou moci ke vstupenkám dostat v infocentru metra D v Neveklovské ulici.
„Minulý týden proběhly na stavbě prvního úseku metra D další dvě důležité prorážky. První z levého dílčího výrubu samotné stanice Pankrác D do mezistaničního tunelu směrem k budoucí stanici Olbrachtova. Druhé místo, kde se stavaři prorazili a spojili dva stavební objekty, se nachází mezi eskalátorovým tunelem do severního vestibulu a nástupištěm ve stanici Olbrachtova,“ uvedl DPP.
S výstavbou nové trasy metra se začalo před třemi lety. Stavba se ale týká zatím jen úseku I.D1a Pankrác – Olbrachtova, tedy nejsložitější části 10,6 kilometru dlouhé trasy, která povede až do Písnice.
Nová trasa metra bude plně automatizovaná, jezdit po ní budou soupravy bez strojvedoucích. Celý úsek I.D1a je ražený, s výjimkou vestibulů, a provádí se takzvanou novou rakouskou tunelovací metodou (NRTM), tedy klasickou ražbou pomocí mechanického rozpojování hornin s průběžným zajišťováním čelby a výrubu.
Obrazem: Čtyři metry pod vlaky metra se razí nová stanice. Přestup přitom na Pankráci být neměl
Z nedávno aktualizovaného harmonogramu stavby linky metra D vyplývá, že Praha stále počítá se začátkem prací na navazujícím úseku Olbrachtova – Nové Dvory v prvním kvartále příštího roku.
Podepsání smlouvy se zhotovitelem úseku už více než rok blokují rozhodnutí antimonopolního úřadu, na který se s námitkami obrátili neúspěšní uchazeči o 30miliardovou stavbu. Vyhlášení vítěze tendru bylo ze strany ÚOHS opakovaně zrušeno, samotná soutěž však dál běží a DPP se chystá znovu posoudit nabídky.
Budovaný úsek nelze provozovat samostatně
Z harmonogramu vyplývá, že zmíněná stavba I.D1 b zahrnující dispečink celé linky na Nádraží Krč začne na začátku roku 2026 a potrvá do konce roku 2031. Nyní budovaný úsek Pankrác – Olbrachtova má být dokončen v roce 2029. Minimálně dva roky tak budou hotové tunely prázdné, jelikož samostatně se provozovat nedají.
Harmonogram řeší i výhled budování dalších úseků linky D. Část I.D2 – Nové Dvory (mimo) – Libuš má vznikat od poloviny roku 2027, zprovoznění se plánuje spolu s předchozími úseky v roce 2031. Dále naváže úsek I.D2 – Libuš (mimo) – Písnice, kde plány uvádějí horizont stavby 2028 – 2032.
Posledním jižním úsekem linky bude zakončení v novém depu Písnice, kam by měly první soupravy jezdit ve třetím čtvrtletí roku 2034. Původní předpoklad dokončení celého úseku z Pankráce do Písnice byl přitom rok 2029.
Linka D se však bude rozrůstat i severním směrem do centra města. Stavba metra na náměstí Míru začne podle aktuálního harmonogramu na jaře 2029. Má trvat 84 měsíců a dokončení se plánuje v roce 2036. Nedávno pak zaúkolovali pražští zastupitelé radu města zahájením práce na studii proveditelnosti posledního úseku nové linky z náměstí Míru na náměstí Republiky. S tou zatím současný časový harmonogram stavby linky nepočítá.
Upravené plány na metro D: Urychlí se prodloužení do centra. Další stavba začne v lednu, věří Praha