Metrans otestoval další elektrotahač. Kontejnery vozila Scania, na nabití zvládla 430 km
Elektrotahač najel přes 1 100 kilometrů s průměrnou hmotností soupravy 26 tun.
Logistická skupina Metrans, jejíž součástí je i druhý největší tuzemský nákladní železniční dopravce Metrans Rail, otestovala v dubnu rozvozy kontejnerů elektrickým bateriovým tahačem.
Zkouška trvala týden, do provozu v okolí Dunajské Stredy společnost nasadila vůz Scania 40 R. Jednalo se o dvounápravový tahač návěsů určený pro regionální dálkovou přepravu.
„Vozidlo je vybavené trojicí elektromotorů o celkovém výkonu 400 kW, šestistupňovou převodovkou a bateriemi s instalovanou kapacitou 624 kWh, z čehož je 468 kWh využitelných,“ upřesnil mluvčí Scanie Martin Přibyl.
Elektrotahač najel v provozu přes 1 100 kilometrů s průměrnou hmotností soupravy 26 tun a podle Metransu přitom dosáhl spotřeby 106,6 kWh.
Metrans uvádí, že je to zatím v rámci dosavadních testů elektrických nákladních vozidel nejlepší výsledek. „Představuje dojezd přes 430 km na jedno nabití a možnost nasadit vozidlo na ranní i odpolední směny,“ uvedl vedoucí silniční dopravy Metransu Petr Lank.
Kontrola dobíjení přes QR kód
Společnost testuje elektrovozy opakovaně, loni v září vyzkoušela i Volvo FM Electric, které nasadila na přepravy námořních kontejnerů na terminále v Praze s rozvozy do okolí 100 km od terminálu. Denní nájezd byl tehdy průměrně 250 km.
Metrans kromě samotného vozidla vyzkoušel i dobíjecí řešení od Scanie, v tomto případě v podobě mobilní dobíjecí stanice Kempower o výkonu 40 kW. Scania upozorňuje, že s výjimkou třífázové zásuvky s dostatečným jištěním nevyžaduje žádnou speciální infrastrukturu.
„Test jsem si užil, auto splnilo moje očekávání. I s 30 tunami tahač zrychluje, jako by byl prázdný, a díky načtení QR kódu na dobíječce si mohu na dálku, klidně z obýváku, zjistit, jestli jsou baterie dobité nebo ne,“ cituje Metrans svého řidiče, který měl testování na starosti.
V Česku bylo loni registrováno deset nových nákladních elektrických vozidel, meziročně o šest více. Z informací webu Čistá doprava vyplývá, že jejich podíl na celkových prodejích nákladních aut činil 0,1 procenta.
Miliarda na dobíjecí huby pro elektronáklaďáky. Nákup vozů však Česko firmám nezadotuje
Celkem bylo na konci loňska v Česku provozováno 19 nákladních bateriových elektromobilů nad 12 tun.
Podpořit rozvoj tohoto typu pohonu by mohla jedna miliarda korun z evropských fondů na výstavbu rychlodobíjecích stanic pro nákladní vozidla. První výzva byla vypsána v únoru.
V EU bylo loni registrováno 5 361 nových nákladních elektrických vozidel, což představovalo meziroční nárůst o 127 procent. Hlavními zeměmi, které se na nárůstu podílely, byly Nizozemsko a Německo.
Logistické firmy zatím hlavně testují
Nástup elektrotahačů je nyní u logistických firem v Česku razantní. Volvo FM nedávno testovala společnost Gebrüder Weiss, celkem najezdil 1 000 kilometrů v kopcovitém terénu.
Elektrické Volvo FM 42 Tractor Electric si pořídila česká pobočka logistické společnosti DB Schenker. Tahač s elektrickým pohonem bude převážet produkty mezi výrobním závodem a distribučním centrem na jihu Moravy.
Další velká logistická společnost Dachser pak nedávno nasadila nové vozidlo Volvo FH Electric na trasu Kladno – Hradec Králové a zpět.