lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Metrans má první vectron, vyjede do dvou týdnů

Siemens Vectron MS pro Metrans. Foto: Petr Šimral
Siemens Vectron MS pro Metrans. Foto: Petr Šimral

Jeden ze tří největších železničních nákladních dopravců v Česku zařazuje po desítkách lokomotiv od Bombardieru poprvé do své flotily lokomotivu Siemens Vectron MS. Pro Metrans Rail začne nová lokomotiva jezdit oficiálně od 11. listopadu.

„Lokomotiva vykonala úspěšně technicko-bezpečnostní zkoušku, 11. listopadu proběhne slavnostní předání a pak bude zařazena do provozu,“ řekl projektový manažer Metrans Rail Petr Šimral.

Siemens a Metrans oznámily podpis smlouvy na dodání deseti lokomotiv Vectron MS letos v dubnu s opcí na dalších dvacet kusů. Při běžné ceně kolem 100 milionů korun za lokomotivu jde o kontrakt v hodnotě až tři miliardy korun.

Siemens Vectron MS pro Metrans. Foto: Petr Šimral
Siemens Vectron MS pro Metrans. Foto: Petr Šimral

Metrans chce nové lokomotivy nasadit na přeshraniční provoz v rámci regionu střední a východní Evropy. „Podtrhuje to naše ambice v dalším růstu společnosti a schopnosti pružněji reagovat na přání našich zákazníků. Lokomotivy Vectron jsme si vybrali, protože jsou moderní, zcela bezpečné a šetrné k životnímu prostředí,“ řekl  generální ředitel skupiny Metrans Peter Kiss.

Metrans dosud jezdí hlavně s lokomotivami od Bombardieru, zejména s traxxy. Ve svém vlastnictví jich má 40, loni přebral poslední kus z velké objednávky. Především díky zakázce od Metransu si držel Bombardier na trhu nových vícesystémových lokomotiv v Česku náskok před Siemensem.

Celkově má Metrans ve flotile 56 lokomotiv: kromě 40 vlastních traxxů ještě dalších 16 strojů v pronájmu. Jde o sedm lokomotiv Siemens řady 189, zbývající jsou od Bombardieru. Podle jednatele Metrans Rail Martina Hořínka by nové vectrony měly nahradit především stroje, které má firma v pronájmu.

Lokomotivy pro Metrans mají výkon 6 400 kW a dosahují maximální provozní rychlosti 160 km/h. Jsou vybaveny potřebnými národními vlakovými zabezpečovači včetně evropského zabezpečovače ETCS. Lokomotivy jsou schváleny pro provoz v České republice, Maďarsku, Německu, Polsku, Rakousku a na Slovensku a je možný budoucí upgrade pro Bulharsko, Chorvatsko, Nizozemsko, Rumunsko, Slovinsko a Srbsko.

Údržba nových lokomotiv bude probíhat v Metrans Dyko Rail Repair Shop, dceřiné společnosti skupiny Metrans v Kolíně.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
IGCT

Docela se divím že po tolika Traxxech od Bombardieru kupují najednou Siemensácké loko. Žeby nějaká nespokojenost, či lepší cena? Třeba nám to tu pan Šimral objasní.Byl bych za to rád. Děkuji

Petr Šimral

Ono je to poměrně jednoduché. TRAXX MS2e je výběhovým typem a bylo možno koupit již jen poslední sérii. TRAXX MS3 je na druhou stranu zatím nevyzkoušenou řadou lokomotiv.
Tedy byla nutná změna buď letos nebo příští rok. A VECTRON je vyzkoušený typ lokomotiv jezdící relativně bez problémů, jako byl v roce 2013 TRAXX MS2e, když byl VECTRON ještě neschváleným typem v ČR a SK. .

IGCT

Diky za vysvětlení. V tomto případě tedy rozumné rozhodnutí 👍

Vectron

To mi vážně hlava nebere.Všichni soukromí nákladní dopraci mají prakticky nové lokomotivy(což jim samozřejmě přeji).
A my u ČD Carga(relativně pořád největšího nákl.dopravce) jezdíme s rachotinama typu 122,123,šestikolák,hrbatá…a pod,které dávno mají být na pohřebišti dějin.Pokud k nám jednou za uherský rok do Ostravy dorazí Vectron,tak je to sláva,že málem natahují červené koberce.Buď soukromníci umí lépe hospodařit nebo se na Cargu kurevsky krade.Spíše bych se přikláněl k té druhé možnosti.
Co si o tom myslíte ostratní?Děkuji za názory:-)

Herman

S tím kancelářským aparátem u CDC to jinak nebude.

Cargo

Hrbatých si bohužel užijete ještě dost… I do řady 130 se počítá s instalací ETCS…

Já, kdo jiný

Ach jo.

Bubák2003

Proč ten povzdech?. Zas tak fajn ty loko nejsou.Jako za sucha to odveze nádraží. Za sebe ale můžu říct,že v tomhle počasí (rosa,voda)zlatá 121-3. Vždyť ta popelnice z Mnichova uvidí bouřkový mrak a je v zadeli,písek to fakt nezachrání(vyzkoušeno),má pátou změnu SW a furt neumí čistou EDB👎☹️Sám jsem zvědavý co na to chlapy z MTR.

Tonda Sehnal

Co je to „čistá EDB“??? 🤔

Bubák2003

Čistá EDB je pouze do odporníku,loko nerekuperuje.Stačí to takhle?🤗

ondra

Podle starších příspěvků zde diskutujících se s ETCS počítá dokonce i na 123,což si také představit moc nedovedu/ a moc tomu nevěřím/ Údajně jsou problémy i s dosazováním ETCS i na 16x-36x.

ABureš

Fšeci kradnú

Lukáš F.

Já si myslím, že na to mají vliv dva faktory: 1) Cargo ty lokomotivy historicky má, ostatní dopravci mají omezené možnosti, jak výhodně přijít ke starým vozidlům, a 2) zatímco se 122 neodvezete kontejnery do Hamburku, na řadu výkonů v rámci ČR a SR, které Cargo dělá, prostě stačí a proto není potřeba pořizovat nové.

ythomas_ct

…ano, svým způsobem je pro „soukromé dopravce“ asi výhodou, že typicky právě ty lokomotivy II. generace (ř. 16x/36x) vesměs nemají, protože teď nemusí řešit dilema, jestli je ještě rekonstruovat (zejména kvůli náhradním dílům a v případě SS-mašin i z důvodu plánované konverze) a vybavovat (za těžké prachy) ETCS. Zase tak staré a nevyužitelné přeci jen ještě nejsou, avšak ty potřebné úpravy zrovna levné také nejsou…

Cyklista

Bohužel, tak to u státních a polostátních institucí bývá. První jsou „odvody“ potřebným, pak odměny aparátu, pak všimné spřáteleným společnostem při dodávkách materiálu a služeb a na odměny zaměstnanců a modernizace již toho moc nezbývá.

Karel

Nová lok. stojí hromadu peněz a řada 122 adt. vydělává taky a nemusí se už splácet.

IGCT

Tak první Traxx MS3 pro ČDC se vyrábí. Budejich zatímdeset a maximálně 50. Noa spíš bych očekával postupný přesun nepotřebných 163 ke cargu

Pitrys

Který už koneckonců začal….

ondra

No u ČD těch pomalých 163 taky už moc nezbývá,a dost se jich stále u osobní dopravy uživí například kolem HK,kde ty rychlé 162 nemají vzhledem k tratovým rychlostem moc uplatnění

Kubrt

„Pomalých 163 u ČD moc nezbývá“ – tak kolem 40 jich ještě je.

Pitrys

Nebude to třeba tím, že soukromí dopravci tohohle typu prostě stroje typu 121 122 či 130 nemají? Pochybuju například, že si ČDC může dovolit šmahem se zbavit například Hrbatých. Dalším důvodem popisovaného stavu je fakt, že jsou prostě Hrbaté v Ostravě doma a máme široko daleko kolem 3 kV=.

liberal shark

K podobnému závěru můžete dojít i srovnáním EPH a ČEZ :-(. Jak má v něčem pracky stát, tak to stojí za h—o.

Pavel

Čd Cargo kupuje 40 traxxů 3 má Vectrony ,dále Bizony, 744 modernizuje 742 a uvažuje o koupi dalších těžkých nových dieselů

Kubrt

Vectronu má CDC 12.

Petr

Tak to je už luxusní flotila