Metrans chce investovat do terminálu ve skladu paliv v Bavorsku

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Metransu. Pramen: Siemens MobilityLokomotiva Siemens Vectron v barvách Metransu. Pramen: Siemens Mobility

Skladiště v Kraillingu v minulosti využívala Česká republika k uskladnění svých strategických rezerv.

Společnost Metrans chce investovat do výstavby velkého překladního nádraží ve skladu paliv v bavorském Kraillingu. Mluvčí německé skupiny Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), která je vlastníkem společnosti Metrans, dnes ČTK řekla, že projekt je ve velice rané fázi, proto neupřesnila časový harmonogram ani výši zamýšlené investice. Záměr Metransu, o kterém o víkendu informoval mnichovský deník Merkur, se nelíbí místním.

Okolní obce považují plány výstavby za příliš rozsáhlé a za ohrožení okolní přírody, HHLA naopak argumentuje ekologickými přínosy. Zařízení v Kraillingu bylo v minulosti spojeno s kauzou Viktoriagruppe a zmizelé části českých hmotných rezerv.

Komplex podzemních zásobníků, které nabízejí kapacitu 125.000 metrů krychlových, vznikl ve 30. letech minulého století jako součást příprav nacistického Německa na válku. Areál leží nedaleko Mnichova a jeho budování bylo maskováno jako stavba čokoládovny. Zásobníky nyní vlastní společnost G1 Krailling Real Estate GmbH a provozovatelem je firma Krailling Oils Development GmbH, kterou vedou Kateřina Radostová a Markus Neubauer.

Majitel areálu nyní uvažuje nad terminálem, který by zlepšil spojení s budovaným Brennerským úpatním tunelem pod Alpami. Tato železniční stavba propojí kolem roku 2032 Itálii s Rakouskem a v konečnému důsledku urychlí dopravu i do Německa, neboť tunel je součástí transevropského koridoru Berlín–Palermo. O investici do terminálu má zájem Metrans.

„Projekt je ve velice, velice rané fázi. Nejsou k tomu vůbec žádné podrobnosti,“ řekla ČTK mluvčí HHLA o jednání Metransu s vlastníkem skladu a s provozní společností o rozvoji skladu. Merkur od HHLA získal rozsáhlejší prohlášení. „Jsme přesvědčeni, že přeložení silniční nákladní dopravy na železnici je významným příspěvkem pro ochranu klimatu a pro změnu mobility,“ citoval Merkur postoj HHLA.

Součástí projektu, který by podle odhadů denně ušetřil na 150 jízd nákladních automobilů po hornobavorských silnicích, by mělo být nejen nové překladní nádraží, ale také několik kilometrů kolejí. Merkur uvedl, že podle Stefana Freye, který stojí v čele tamního okresu Starnberg, je záměr předimenzovaný a nepatří do okolní přírody, ale spíše do Mnichova. Pochopení nemají ani starostové okolních obcí, kteří odmítají kácení lesa a kteří se obávají nočního železničního provozu. Kritici poukazují také na to, že už teď má sklad paliv k dispozici tři nádraží.

Skladiště v Kraillingu v minulosti využívala Česká republika k uskladnění svých strategických rezerv. Po pádu společnosti Viktoriagruppe do insolvence v roce 2015 začala právní bitva o zásoby, které se nakonec postupně podařilo převézt zpět do Česka. Správa státních hmotných rezerv (SSHR) po dokončení transportu uvedla, že část paliva chybí, konkrétně 6,3 milionu litrů.

Tagy HHLA Metrans
28 komentářů