Městským dopravním podnikům stále chybí 500 řidičů, chtějí uvolnit pravidla pro nábor

Řidička autobusu pražské MHD. Autor: DPP/Petr HejnaŘidička autobusu pražské MHD. Autor: DPP/Petr Hejna

Dopravní podniky volají po zjednodušení lékařských prohlídek pro řidiče trolejbusů nebo snížení věkové hranice pro řidiče na 18 let.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

Jako strojvedouci mam za 160h mesicne cca 40k cisteho. Jako ridic busu bych to musel zvysit u mesicniho uvazku o cca 60h. Mam „papiry“ a praxi na oboji 😉 A rozhodne je narocnejsi ridit bus nez vlak. Samozrejme udelat si licenci a osvedceni na vlak je extremne slozitejsi nez profesak na bus, ale samotny vykon na pozornost a vnimani je proste u busu narocnejsi. Pokud ridici busu budou brat tak smesnou mzdu za hodinu, tak nikdy jich nebude dostatek 🙁

Beny

A ani strojvedoucích není zrovna přehršel…

Pepa z depa

Plat DPMB nástupní 150 Kč a o kus dál Amazon 209 Kč tak co je lepší

Pavel B.

Když uděláte chybu v Amazonu a upustíte krabici, nedostanete osm let za obecné ohrožení…

Pája

Jako syn autobusáka svým synům tuto profesi rozmlouvám. Jedna noha v kriminálu, rostoucí agresivita cestujících i ostatních účastníků a to hrozné vstávání, zdraví v pr.. Tolik peněz aby tohle vyvážily jim a nejen jim nikdo nenabídne. A to klidně už v 18… Ani omylem.

Krizak201

Snížit tu věkovou hranici je hazard a blbost.Ono i těch 21 může být málo,pokud dotyčný řidič moc nenajezdil..Řešením by nejspíš bylo zatraktivnit obor lepším platem i bohatšími benefity,ale do toho se podnikům moc nechce…Radši budou brečet,jak je nás řidičů autobusu málo…

Frantík

Ne vždycky za to můžou podniky, když musí žádat o peníze od města…

Vojtěch

Jenže to pak není charakteristika věku, ale počtu najetých km. Někdo může mít ve 20 najetých 30k km a jiný ve 30 neseděl nikdy za volantem.

Vladislava Trojanová

Souhlasím, už nyní, kdy je řidič ze dne na den postaven do reality je to na pováženou. Dříve musel mít 3 roky na nákladu, oni ti komunisti to měli promyšlené. Na takovou profesi musí člověk vyspět a mít talent. Souhlasím s tím, že se musí řidičům hromadné dopravy udělat zázemí. Tato profese se nedá řídit jenom s kanceláře. Jde o obecné ohrožení.

Marek Janík

No newim. Já mám D a stejně bych to jako HPP nedělal. Proč? Zrovna peníze bych neviděl problém číslo jedna. Spíš rozložení směn. Vstanete ve 3:00 ráno, začnete třeba 4:15. To by znamenalo (při jinde běžné pracovní době 8h) dělat do 12. Jenomže kabanos, děláte do 14h, prohodíte se s kolegou a ten to tahá do půlnoci. Odpočinek o víkendu? Prdlačky, ještě dostanete 15h směnu, protože i víkend je potřeba pokrýt. A hlavně – musíte být „furt ve střehu“, prostě nonstop soustředění. Drobná nepozornost a můžete skončit v kriminále. To je strašně vyčerpávající, únavné. Dlouhodobě to dělat prostě vydržet nejde.… Číst vice »

Pavel B.

Platit nebudou, ale brečet ano. Kdyby jim nedejbože schválili věk řidičů od 18 let, tak za rok zjistí, že se žádný zázrak nestal. Co budou dělat potom? Chtít schválit řízení busu od 15 let? I mladí umějí počítat. 145 korun na hodinu dostanou všude, většinou víc, i v nádvorní četě. A nebudou mít směnu patnáct hodin, ze kterých jim zaplatí jen některé. Zajímavé, že na výlukách řidiči vždycky byli. Protože ty jsou zaplacené…

Tom

Domnívám se, že jedním z velkých problémů je stále se snižující prestiž tohoto povolání. V první půli devadesátých let jsem autobus MHD řídil, dnes by mě to ani nenapadlo. Ne, že bych věděl, jak to vyřešit. Nicméně řidiči v uniformě vypadají jako sekuriťáci, ne jako piloti (berte to prosím s nadsázkou). V kabinkách vídáme různé týpky, kteří mají 150 kg, mluví sprostě, někdy oblečení vypadá, že by se ho člověk bál dotknout. Občas chybí zuby. Netýká se to samozřejmě všech, sem tam někdo vypadá dobře a působí na mě v autobuse i jako autorita. Nicméně běžně řidiči vypadají tak, že… Číst vice »

král j

To není dobré řešení.

Vojtěch Suchan

No, a nebo bychom ty lidi mohli zaplatit. Česko je holt v kolotoči extrémně nízkých mezd.

Nokkonen

A vezmete na to přes zvýšení cena jízdního? Například

Vojtěch Suchan

No, ono kdyby lidi měli mzdy odpovídající produktivitě, tak bude daňovej výběr o tolik větší, že by vhd v česku mohla bejt klidně zadarmo, ale tak samozřejmě, že z vyšší mzdy se taky líp platí dražší a kvalitnější vhd.

Původní Pražák

Úplně nechápu, jak si to představujete. Myslíte, že když se průměrný plat zvedne dejme tomu na 100 000, tak se najednou vybere dost na to, aby řidiči mohli taky brát 100 000? A jak vůbec merite produktivitu právě řidičů?

Pavel B.

Úplně postačí, když to jízdné bude platit každý kdo jezdí. Zastupitelé mnoha měst nechávají populisticky jezdit důchodce (což je nejvetší procento cestujících) jezdit zdarma, ale platit to za ně nechtějí. Takže ty peníze v systému chybí.

adamgolias

stačí nestavět bronzové dědky před radnicí na žulovém soklu . 16 mio ušetřeno. jedno stč město na východ od prahy a jiné 3,14 …oviny . tím bych začal

JackBrno

Ta mzda řidiče nedělá z nákladů na hodinu jízdy autobusu zase tak velkou část, aby i významné zvýšení mezd muselo být provázeno výrazným zvýšením jízdného. Ale ano, když řidiči nejsou, tak se prostě holt mzdy zvýšit musí. Případně zlepšit pracovní podmínky. To že dopravní podniky brečí v tisku, jak nemůžou sehnat lidi, to nevyřeší a snižovat už tak dost nízké nárok na řidiče y, taky není zrovna ideální cesta. Věkově dolů bych to moc nedával. Na druhou stranu, snížit nároky na řidiče trolejbusů na stejnou úroveň, jako pro autobus, to je určitě rozumná cesta. Trolejbus je z nepochopitelného důvodu brán… Číst vice »

ABC

§1, 4

Bohumil

Naprostá klasika. Všichni tady vyřvávají, že se musí zvýšit mzdy, aby to někdo dělal. Ale když se má DP dat vyšší dotace na provoz nebo zvýšit cenu jízdného, tak ti stejní hned vyřvávají zase.

A jo, já zapomněl, že jsem v Česku.

Péťa

Já bych to nedělal ani za zlatý prase. Stačilo mi vozit ten dobytek po železnici.
Když se něco dělo tak v tom vlaku jsme alespoň ve třech ale být sám v autobuse/tramvaji a nechat si nadávat/vyhrožovat od egomaniaků a nevychovaných dobytků, vstávat bůh ví kdy a mít za všechno jednu nohu v kriminále?
100 000 čistého by mě možná donutilo nad tím přemýšlet, do té doby raději budu vozit uhlí a kontejnery.
Obdivuji lidi co zvládají každý den být v kontaktu s cestujícími a nepřijít a rozum.

Vzduchovozič

Na ČD Cargo slyším furt jen chválu. Jak prosím jste na tom s volnem, kolik dní kdy nenastupujte ani nekončíte směnu máte do měsíce? Jak víkendy?

oce

Z osobky se do Carga utíká docela často, obráceně pamatuji jen pár jednotlivců. Asi to tam špatné není

Radim

Nojo, moc malá nezaměstnanost a moc malé platy. To dohromady nejde. Když může dělat skladníka někde s pevnými směnami a stejným (spíš vyšším) platem, tak se do řízení nikdo nepohrne…

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Kdybych mohl radit:
– peníze
– plánování směn
– stop bossingu

A budou si vybírat.

noerf

Problémy DP nedostatek lidí. Řešení je růst mezd. Pokud si elektrikáři vydělají ve firmě 40 000 hrubého, jako živnostník 60 000 hrubého, tak těžko někdo půjde dělat elektrikáře do dílny za 25 – 30 000 hrubého.
Stejne jako řidiči si dnes u Student agency či Umbrelly vydělají více.
Peníze se mohou řešit růstem cen jízdenek o inflaci nebo dosypem měst, což bude do budoucna problém, protože některá města budou muset řešit nedostatečné kapacity škol, rozvoj obce (sítě, chodníky) či opravy nemovitého majetku.

Jiří Kocurek

Možná z těch řidičů taky přestat dělat občany druhé kategorie určené k likvidaci, jak tady mají někteří řidičobijci ve zvyku – že jim ničí město a zabírají lebensraum. Jednomu dokonce vadí i tramvajové koleje, zlí řidiči tam zabírají mmísto lidem.

adamgolias

a jéje . vy jste to zase popletl. pokud jsem měl možnost si všimnout , tak ti řidiči co zabírají místo ve městech jsou v osobních autech . jedou do kerfíru nebo kauflandu pro deset rohlíků a s dětmi do a ze školy . nebo s kšiltovkou na lebce zevluji a ubíjejí si čas. řidič busu bude vítán , on výše popsané dokáže povozit v jednom stroji najednou. ti místo šetří.

LáďaH

Student Agency nabízí mzdu na vnitru až 40 000 Kč, to je nějakých +- 227 Kč/hod.

DP Praha nabízí nějakých 250 Kč/hod.

Ať počítám jak počítám, vychází mi nabídka DPP lépe. Můžete mi vysvětlit, jak jste dospěl k názoru, že 227 Kč je více, než 250 Kč?

Jméno.m

Ať počítám, jak počítám, obojí je ubohé.

LáďaH

Kolik je adekvátní částka?

adamgolias

po tom jak je čr poslední dobou ,,řízena ,, , oběd za 200kč , elektrika za 6t/ měsíc , daně budou brzy i na vydechnutý vzduch , tak cca 60t . jo a of mi slibovalo v r 1990 ze za 7 let( to bylo jejich číslo na kandidátce 1. voleb) budeme mít úroveň kupní síly jako v A . 2,50 za šiling prý hravě doženeme .
za 30 let , kdy jsem nebyl ani den nezaměstnaný , nyní vyšší státní úředník , se rozmýšlím zda koupit vnukům zmrzlinu , protože stojí 75kč . x3 děti.

oce

No vidíte. A komunisti vás slibovali komunismus kde vlastně ani ty peníze neměly být. Prostě ráj na zemi. A kde nic, tu nic. Reálně se lidé měli mnohem hůře než na západ od železné opony.

MSE

Nevím zda není lepší dělat pokladní v obchodě

LáďaH

Což o to, to je každého věc. Jen mě zaujalo tvrzení, že v RegioJetu (až 227 Kč/hod) si řidič vydělá více, než v dopravním podniku (250 Kč/hod).

Pavel B.

Nejde jen o porovnání těch čísel. Ale hlavně o to, že RJ nabízí a DPP skutečně dává.

Gumidek

Jste blízko ale já jsem třeba u flixbusu spokojen na vnitru průměr 220 čistého hod to vychází.studenty nebrat šílená buzerace

Pavel B.

Vy jste zaměstnancem Flixbusu? Pokud vím, tak řidiči v jejich mundůru jsou ve skutečnosti zaměstnanci smluvních firem.

Jan T.

Růst mezd je zas problém pro městem placené dopravní podniky s omezenými rozpočty. To je stejné jako třeba u státu placení IT odborníků podle tabulkových platů. Musí se to hodně dohánět různými benefity a odměnami, jinak na takovou nabídku člověk ani nepomyslí. K tomu velká inflace a DP nestíhá přidávat ohodnocení, tak mu budou lidi odcházet.

noerf

1) stačilo by v dopravních podnicích zredukovat dozorčí rady na tři členy místo stávajících 5 – 15 osob
2) zaměřit na efektivitu provozu a jeho náklady dieselové autobusy, plynové autobusy, vodíkové autobusy, elektrobusy, trolejbusy, tramvaje)

milan

NEDOSTATEK ŘIDIČŮ AUTOBUSŮ APOD. NENÍ NÁSLEDKEM CHYB V NÁBORU, ALE V CHYBNĚ VYSOKÉ FLUKTUACI – ODCHODU ZAMĚSTNANCŮ Z TÉTO PROFESE K JINÉ A NIKOLIV ZEJMÉNA DO DŮCHODU = Městským dopravním podnikům i jiným dopravcům v tzv. veřejné hromadné dopravě budou řidiči chybět, dokud jim budou ti dosavadní utíkat, protože se k nim chovají nedůstojně – bude po nich požadováno, aby „si nechali tzv. 💩 na hlavu“ od cestujících, okolních účastníků provozu i svých nadřízených, a NETRVALI NA PLNĚNÍ SVÝCH ZÁKONNÝCH PRÁV JINÝMI LIDMI – https://youtu.be/4n_vbaXWqYE !

Peeetr

Managoři hoří touhou po mladých nemajetných, kterým by mohli nařizovat nepravidelně dlouhé přesčasy, aby mohli snadno zaplňovat směny, které blbě naplánovali.
Místo toho by měli najmout uklidněné a vyježděné matky, které by jim rády pracovali za nic moc platy, když jim budou schopní manažeři plánovat směny na doby, kdy mají děti ve školách.

Pak už jen zbývají chřipkové sezóny, na kteroužto dobu je třeba mít rezervu přesčasů, dopředu zákázat dovolené, a minimálně poloviba administrativy mít od firmy taky řidičáky, aby mohla v pár nejhorších týdnech zaskočit.

Ivan_pha

Matky za volantem?
dobrej matroš…
jenže i tak, špička je ráno a odpo a to matky stejně moc nemohou.

Peeetr

Za prvé jsem nepsal kojné, a za druhé neexistují jen 8 hodinové směny. MHD ve větších městech by zvládly zaměstnávat i polovinu žen. Matky starších školáků mají čas klidně od úplného rána do 17hod. a potřebuj hlavně volné víkendy a svátky. Matky mladších školáků některé musí být ráno vyprovázet, ale nekteré ne, a vracejí se mezi 14-15 hod. Matky předškoláků, jejichž partner musí makat dlouhé hodiny na hypotéku, můžou jsou limitovány především školkymi, ráno můžou strávit s rodinou libovolně dlouho, a dělat odpolední směny, a pak záleží jen na městě kdy své školky zavírá. No a chlapi, co si potřebují… Číst vice »

Mimopražský

Jistě by v takovém případě jelo v autobusu homologovaném pro jeden kočárek kočárků minimálně pět.

dizgrafyq

Já jsem usiloval o pozici řidiče tramvaje. Čistý TR, žádné body ani pokuty v kartě řidiče, považuji se za bezkonfliktního a klidného člověka. Bum! Neprošel jsem dopravně.psychologickými testy. Psycholožka mě ani detailně neseznámila s výsledky. Jen mi oznámila, že bych se na tuto práci nehodil a můj psychologický profil je nekompatibilní s požadavky na pozici řidič tramvaje. Nashledanou, přejeme hezký den.

Pan průvodčí

Asi k tomu měla důvod. Psycholog na to studuje několik let. Že se vy považujete za bezkonfliktního člověka ještě neznamená, že neshledala problém jinde. Ono to není jen o bezkonfliktnosti.

Leinad

Je fakt, že by mě zajímaly výsledky testu. A skutečně je to v jeho případě povahová vlastnost nebo léčitelná diagnóza?

dizgrafyq

Její odborný názor nezpochybňuji. Vím že to není jen o nekonfliktnosti. Prostě mi subjektivně nepřišlo, že bych byl psychologicky nezpůsobilý řídit tramvaj. Na druhou stranu to také může vysvětlovat, proč dopravní podniky stále nemají dostatek řidičů. Člověk musí být bezúhonný, mít čistý řidičák, potom to profiltrují na psychotestech, lékařských prohlídkách a samotných zkouškách a když tím vším projde, tak ho posadí za volant za 200,-/hodinu.

Frantík

Možná by se o tramvajáky měli starat tak, aby jim nehrozilo, že jim rupne v bedně… například přepravní asistenti, nezřizovat parkovací místa těsně vedle tramvajových pásů…

Leinad

I tak budou chodci přebíhat, auta nedávat přednosti.

Rychlé Eso

Na psychologa stačí bakalář a studuje se na filozofické fakultě. Nemá to absolutně nic společného s medicínou.

Jiří Kocurek

https://www.muni.cz/bakalarske-a-magisterske-obory/24317-psychologie

Bakalářské studium psychologie je prvním krokem na cestě k profesi psychologa. Samotný bakalářský stupeň nevede ke konkrétní profesní kvalifikaci, neopravňuje tedy absolventy k výkonu profese psychologa v jakémkoli zařízení ani k otevření vlastní psychologické praxe.

Jan T.

Jedna věc jsou testy, druhá věc ten kdo je vyhodnocuje. Já potkal několik řidičů MHD, kteří byli vyložené agresivní, nadávali na svého zaměstnavatele kudy chodili, jejich styl jízdy nebyl defenzivní ale spíš naopak, hádali se s cestujícími. Jeden vlastní chybou sjel z trasy, cestujícím nic neřekl, dispečerovi se neozval, až za pár zastávek mu volali kudy a proč jede, tedy komunikace nula. Nebo někteří divoce gestikulovali až vyhrožovali když jsem si fotil jejich vůz. Tím chci říct, že se nabírají lidi, u kterých se člověk diví jak vůbec mohli přes ty psychologické testy někdy projít. Buď to nějak uhráli anebo… Číst vice »

Ares

Souhlas, zažil jsem až agresivní řidiče autobusů. Takže o psychologickém vyšetření si myslím své. Dá se i naučit, jak odpovídat na otázky. Tohle má fakt filtrovat magory a ne z toho dělat vědu.

Pavel B.

Otázky jsou tam k ničemu. Podstatné jsou úkoly a situace. Zjišťují se reakce a chybovost pod zátěží. Když sedíte třetí hodinu před monitorem, tak nic nezfixlujete. Buďto na to máte nebo ne. A samozřejmě to dnes u slušných psychologů vyhodnocuje počítač a ne člověk.

Mgr.pavel

Pak je ale vhodné napsat proč neprošel. Jestli je to něčím co lze trénovat a zlepšit, tak člověk ví na čem pracovat před 2. pokusem. Ale po té zkušenosti předřečníka ten 2.pokus nemá smysl.

adamgolias

psycholog na to studuje , ale testy probihaji částečně na počítači( udržení pozornosti po dlouhou dobu při monotóní zátěži mozku ) částečně na papír ( někdy i toto se klape do pc ) , zde se jedná o jednoduché ,, křižné ,, otázky aby se trochu odkopala povaha jedince , a jednoduché logické iq testy . při nástupu na fci strojvedoucího i koordinace sluchových zrakových vjemů s kombinací se správným tlačitkem klávesnice . . z toho plyne , pokud frekventant neprojeví sklony k riskování , lehkovážnosti , je schopen udržet pozornost po dobu 15 minut , nezmatkuje , projeví průměrné… Číst vice »

Johnny Cash

Není psycholog jako psycholog. Zkusil bych ještě další dva kvůli porovnání. Taky mi dělal jeden peklo. Starý dědek v důchodu. A chlubil se, jak jednoho Ukrajince nepustil na kamion, protože odhalil, že je Banderovec. Samozřejmě, že dotyčný Ukrajinec dnes kamion řídí.

Jméno.m

Jen její názor. A erudovanost může mít velmi diskutabilní.

Blume

Psychologie, stejne jako ekonomika nejsou žádné vědy. Tam si může vykládat kdo co chce, protože to nejde ani nijak polehlivě ověřit, ani vyvrátit.

MaT

Ano, ekonomika opravdu není žádná věda, když už, tak ekonomie…

adamgolias

není . plácání o tom , za kolik bude rohlík za pět let . a lidi jak na potvoru začnou kupovat chleba . a jsou s prognozami v háji 😁

Mendy

Podobná zkušenost. Usiloval jsem o pozici strojvedoucího. Měl jsem pomalé reakce, dobře, chápu, ale jde o to, KDY jsem je měl pomalé. Jelikož to byly moje první psychotesty, nevěděl jsem, co mě čeká, a navíc jsem se ten den špatně vyspal. Pomalé reakce jsem měl NA ZAČÁTKU úkolů, než jsem se je NAUČIL dělat rychle a správně, potom už bylo všechno ok. Myslíte, že to psycholožku zajímalo? Sama mi řekla „Kdybychom vás opravdu potřebovali, tak vás pustím.“ Třešničkou na dortu byl druhý psycholog, který mi do posudku napsal „nervózní, trochu stísněný“. Kde to proboha vzal? Naopak, u jeho přátelského rozhovoru… Číst vice »

Paolo

Je to o penezých, ale i o zmene pravidel. Tahle zmena probehla uz ve vice statech EU. Naposled na Slovensku. Napr. DP v Bratislave uz resi vycvik a zaskoleni ridicu mladsich jako 21 let a bez vyznamnych potizi.

Tom

Je to o penězích. Věřím, že pokud řidiči budou brát více než skladníci v Lidlu, problém se vyřeší sám.

Leinad

I tak, člověk v 15 skončí základku a co dál? Řídit nesmí, vystuduje nebo se vyučí v něčem jiném (jen minimum puberťáků jde dělat pošťáka na fichtlu, když už tak to stejně bere maximálně jako brigádu)
A po dalších 5 letech, proč by se studovaný nebo s praxí hrnul do řízení? Dřív byla aspoň provázanost pozic řidič = mechanik a taky hodně kluků získalo řidičák na nákldaďák v rámci vojny.

Ivan_pha

Člověk, co má jen základku, nemá za volantem autobusu co dělat. O něčem to svědčí…

Jiří Kocurek

Od toho je psycholog, aby to poznal. Pokud nejmenovaný touží kamionem srážet lidi, za to že nejdou vlakem, tak může mít doktorát z humanitárních věd.

Ares

Proč by nemohl? Takových jezdí, takových znám a většinou bez problémů.

adamgolias

takových na úřadě řeším … i 5 týdně . k čemu je zákaz vjezdu , omezená rychlost aj značky asi netuší , tuší li , ignorují je . typický řidič , o kterém se dozvím ma psychickou vadu . neschopnost dodržovat předpis . je impulzivní , má potíže se sebekontrolou. málokterý takový kus prošel roky zaběhnutým kolečkem pomocník v dílně , dílna , záskok , řidič . jeden čerstvý – kuchař číšník , 2 roky bez práce , nyní řidič nákladního vozu . návěsem rozbil plot , ujel od škody , zapírá jak malej fracek , psychologické vyšetření= iq 88.

mic

Člověk s odborným vzdělání zase za volant jen tak nepůjde…

Pavel B.

Vzdělání autobusáka je jasné. Řidičák D, profesák, psychotesty, zdravotní stav. Pokud to splní, je úplně jedno jaké má další nesouvisející školy. U nás co jsme si dělali papíry na bus po čtyřicítce byly v kurzu různé původní profese, různé školy. Ale počítat jsme uměli všichni. Takže když reálná mzda řidiče busu klesla za poslední roky o 25%, někteří z nás to zabalili úplně a někteří se chodíme svézt o víkendu, kdy se to s 30% příplatkem (dpmb) a přivřenýma očima dá.

david

Penize a treba i napln prace … na to, aby prodaval jizdenku treba potrebuje zaklady cestiny. Si upne zbytecne nepomohou migranty.

Konflikty s cestujicimi a absence asistentu na autobuse mohou zase odrazovat zeny.

Peeetr

Od toho má být, ale i kvůli nemocem, uzavíratelné místo řidiče. Dnes stejně, pokud jde o nebezpečné konflikty, se to nechce řešit ani většině řidičů mužského pohlaví. Má zavolat měšťáky, a dobře vedené město, tam zvládne dopravit policejní hlídku do deseti minut.

Mimopražský

A zamyslel se někdy někdo nad tím, proč ty konflikty zejména ve městech jsou? Již v roce 2002 sepsal D – FENS na svém blogu úvahu na téma „vohnouti.“ Pointa je v tom, že vohnout zná dobře svá práva, ale absolutně rezignuje na svoje povinnosti.

Pavel B.

Dobře vedené město možná, ale co máme dělat my v Brně?