Městským dopravním podnikům stále chybí 500 řidičů, chtějí uvolnit pravidla pro nábor
Dopravní podniky volají po zjednodušení lékařských prohlídek pro řidiče trolejbusů nebo snížení věkové hranice pro řidiče na 18 let.
Tuzemským dopravním podnikům, které zajišťují MHD, stále chybí v součtu více než 500 řidičů. Situace zhruba odpovídá loňskému roku, podnikům se nedaří zaplnit volná místa. Vyplývá to ze statistik Sdružení dopravních podniků ČR (SDP). Dopravci proto volají po zjednodušení legislativních podmínek pro nábor nových řidičů, například po snížení věkové hranice na 18 let pro vybrané případy.
„Personální situace v dopravních podnicích, co se týká počtu řidičů, je podobná jako v loňském roce. Ve 22 dopravních podnicích, které patří do SDP ČR, pracuje přes deset tisíc řidičů. V loňském roce jsme uváděli, že celkově chybí asi pět set řidičů, nyní je situace podobná, nicméně mezi jednotlivými dopravními podniky panují rozdíly,“ uvedl předseda SDP Tomáš Pelikán.
Naplněný stav hlásí například Dopravní podnik města České Budějovice nebo Dopravní společnost Zlín-Otrokovice. „Jinde řidiči chybějí, ale v menších městech jsou to jednotky lidí. Maximálně dopravním podnikům chybí do 10 procent řidičů. Nikde ale kvůli tomu nedochází k omezování dopravní obslužnosti, nedostatek kmenových zaměstnanců se řeší brigádníky nebo přesčasovými směnami,“ doplnil předseda Dopravně provozní skupiny SDP Jan Seitl.
V oblasti náboru nových řidičů by mohla dopravním podnikům podle SDP ulehčit situaci změna legislativy, která by přinesla zjednodušení lékařských prohlídek pro řidiče trolejbusů, na které by se nově pohlíželo jako na řidiče autobusů. O této možnosti se zatím jedná s ministerstvem dopravy.
„Více zájemců o práci řidiče by mohla přinést i změna legislativy, která by za určitých podmínek snížila věkovou hranici pro řízení autobusu z 21 na 18 let. To by bylo možné například u řízení minibusů, nebo by podmínkou bylo absolvování odborného učiliště nebo střední školy s dopravně-technickým zaměřením,“ dodal Seitl.
Dalším problémem je podle SDP dlouhodobý nedostatek odborných dělnických profesí, jako jsou automechanici, autotronici a další elektro profese. Podobně jako u řidičů je u těchto pracovníků vyšší průměrný věk, a dopravní podniky se budou v blízké budoucnosti muset podle SDP „vypořádat s kritickým nedostatkem těchto zaměstnanců“.