Městský soud zamítl žalobu proti stavebnímu povolení na metro D

Metro D, zárodky na rohu ulic Na Strži a Budějovické u budovy České pošty. Pramen: MetrostavMetro D, zárodky na rohu ulic Na Strži a Budějovické u budovy České pošty. Pramen: Metrostav

Pokud by soud žalobě vyhověl, dopravní podnik by musel zastavit všechny práce a stavbu zakonzervovat.

Městský soud v Praze zamítl žalobu proti stavebnímu povolení na metro D. Proti rozhodnutí lze podat už pouze kasační stížnost. ČTK to řekl dosluhující primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě). Žalobu podali odpůrci stavby ze sdružení Pankrácká společnost v reakci na rozhodnutí ministerstva dopravy, které zamítlo jeho odvolání proti vydání povolení.

DPP zahájil loni v druhé polovině dubna stavbu úseku z Pankráce na Olbrachtovu ulici, na který naváže úsek na Nové Dvory. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Celkové náklady by měly být při započtení inflace předběžně 52,09 miliardy korun.

„Žalobu podala Pankrácká společnost a dnes ji soud v plném rozsahu zamítl. Do 30 dnů bude vyhotoven rozsudek. Nyní už proti tomu není odvolání, lze pouze podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu,“ řekl Scheinherr.

Pokud by soud žalobě vyhověl, dopravní podnik (DPP) by musel zastavit všechny práce, stavbu zakonzervovat a získat stavební povolení znovu. To by stavbu nejen zpozdilo, ale rovněž prodražilo. Podle Scheinherra by to mohlo být v řádu stamilionů korun až miliard.

Žalobu podala Pankrácká společnost v květnu 2022, avšak měla procesní chyby, doručila ji ke špatnému soudu. Spolek proti stavbě podal několik stížností, mimo jiné obvinil magistrát ze systémové podjatosti, což ministerstvo dopravy následně zamítlo. Od stejných stěžovatelů řešilo i stížnost proti vydání stavebního povolení. Antimonopolní úřad se zabýval také stížností na tendr, ve kterém DPP vybíral zhotovitele stavby. Také tato stížnost byla zamítnuta.

Příprava stavby metra D se potýkala s řadou problémů. Město se muselo dohodnout s vlastníky pozemků podél plánované trasy. K dohodě všechny strany dospěly v roce 2019.

DPP nyní pro stavbu druhého úseku metra D z Olbrachtovy na Nové Dvory vybírá stavbaře ze tří konsorcií, která tvoří 16 firem z pěti zemí. Vyhlášení vítěze tendru plánuje do konce března 2023 a zahájení stavby ve druhém pololetí letošního roku

Tagy Metro D
40 komentářů