umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Letectví Letiště

Město a kraj jsou připraveni pomoci pardubickému letišti. Kumulovaná ztráta je 100 milionů

Letadlo Ryanairu startuje z Letiště Pardubice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Letadlo Ryanairu startuje z Letiště Pardubice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Za loňský rok vykáže letiště ztrátu kolem 40 milionů.

Město Pardubice a Pardubický kraj jsou připraveny pomoci civilnímu letišti, pokud se dostane do finančních potíží. Novinářům to dnes řekli zástupci města a kraje. Letiště provozuje společnost East Bohemian Airport (EBA), kterou ze dvou třetin vlastní Pardubice, z třetiny kraj. Firma má kumulovanou ztrátu kolem 100 milionů korun, splácí stavbu terminálu a potýká se kvůli pandemii s krizí v letecké dopravě.

„Myslím si, že ve spolupráci s Pardubickým krajem najdeme řešení pro rok 2021. Mluvím za sebe, prioritou akcionářů by mělo být, aby v těžkých chvílích společnosti pomohli,“ řekl primátor Pardubic Martin Charvát (ANO).

Loni EBA ze základního kapitálu se svolením akcionářů přesunula 16 milionů korun na provozní výdaje, podruhé stejnou částku dostala na provoz a na drobné investice. „Budeme připraveni o tom jednat i v letošním roce, finančně se podílet. Ale těžko se teď můžeme bavit o konkrétních číslech,“ řekl vedoucí krajského odboru dopravy Ladislav Umbraun.

EBA stavěla v minulých letech letištní terminál za 266 milionů korun, v provozu je od roku 2018. Investici společnost splácí. Podle Charváta je důležitý pro rozvoj regionu. Očekává, že jakmile skončí pandemie koronaviru, obnoví se klasické cestování a zájem bude obrovský.

Za loňský rok EBA vykáže ztrátu kolem 40 milionů korun, za rok 2019 je přibližně 35 milionů korun. Kumulovaná ztráta je kolem 100 milionů korun, řekl ČTK předseda představenstva EBA Petr Juchelka.

Ztráty mají příčinu ve vnějších okolnostech, které podle Juchelky nešly předvídat. V roce 2018 bylo letiště dva měsíce zavřené, protože armáda opravovala leteckou dráhu. Pak přišel zákaz pro letouny Boeing 737 MAX, které kvůli vážným nehodám nesměly létat.

„Když jsme se z toho už dostávali, otevřeli linku SkyUp na Ukrajinu, přišel covid. Situace není normální už delší dobu. Ztráta je způsobená i novým terminálem, něco z toho jsou odpisy, s dofinancováním nám pomáhají akcionáři. Jsme domluvení s akcionáři, že nám poskytnou podporu,“ řekl Juchelka.

Nový Terminál Jana Kašpara Letiště Pardubice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nový Terminál Jana Kašpara Letiště Pardubice.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Civilní přeprava z Pardubic funguje od roku 1994. V roce 2019 letiště odbavilo 102.045 cestujících, loni 34.238 lidí. Podle Charváta by Pardubice měly mít kvalitní regionální letiště. „Je to funkce veřejné dopravy, která mívá problémy s vlastní rentabilitou,“ dodal Charvát.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Místo nový ranveje v Ruzyni mohli ty peníze použít na přivedení rychlodráhy do Pardubic (dál na Olomouc, Ostravu Varšavu) rychlou rychlodráhu (400km/h), tak že by byl člověk za půl hodiny na Hlaváku a bylo by mu jedno jestli přistál na letišti Pardubice. Ach jo radši budem spoléhat na starou Rakousko Uherskou železnici a stavět terminály v polích.

Jan

Teď se má po Evropě ve velkém investovat do rychlodráhy (i dotačně) která má být alternativou krátkých evropských kontinentálních letů a my zvětšujeme jednu ranvej, zatímco ostatní letiště v republice dotujeme protože tam nikdo nelítá, máme podpořit infrastrukturu k těm letištím, pomohlo by to všem, i těm městům. A pak ti i*oti plánují objíždet města jako Jihlava a udelat jen zastávky Praha a Brno. Diletanství. Máme prokrvit co nejvíce měst co nejrychlejší dráhou.

Vlk

Pomáhat něčemu co se nevrátí a je téměř k ničemu ? Souhlasím za předpokladu, že radní na tuto pomoc vytáhnou peníze ze svých rodinných rozpočtů !!!

Kubík

Do letišť se cpou miliony a lokální tratě chce MD konzervovat zvoráním. Přitom je zcela bez pochyb, že letecký turismus skončil na léta. Nikdy nevkročíš do téže řeky, věděli již staří filosofové, ne tak podporovatelé klima nepříznivé letecké dopravě.

Josef Král

Otázkou je, zda by nebylo mezinárodní letiště lepší v Hradci. Je to přece jen větší a důležitější město.

Jiří Kouba

Na to jste přišel jak ?

peta

to chces udelat neco jako v Budejkach ? miliardu z okna ? tak to si dobrej pošuk když tu je kompletní letiste…hoši kam na to chodíš

Jan

Já myslím že Hradec a Pardubice jsou prostě dvě prakticky stejná malá evropská města a jednou by ideálně mohly vytvořit větší celek jako Budín s Peští vytvořily Budapešť. Bylo by to město který by hned hrálo vyšší ligu a případné vnitřní pnutí která část toho města je lepší by bylo jenom ku prospěchu.

Vlastimil Kocurek

Taková apologetika se skutečně nedá s klidem číst. Ať to zavřou a bude pokoj.

Lektor

To letiště má snad měnší roční obrat než nádráží denní, měli by to okamžitě zavřít a k tomu přidat i všechna osttatn letiště kom Prahy, Ostrava má Katovice Brno zase Vídeň a jind je to nesmysl.

Jiří Kocurek
GPGP

Normálně to letiště zavřete, poslední zhasne, a člověk vedený na pracáku tam bude chodit zdarma větrat, když je vše close tak proč ne let. v Pardubicích… 🙂

Zvěd

když tomu nerozumís tak tahni kydat zase hnůj

Zvěd

kdybys nebyl hnup tak vis že letiste je vojensky s civilní části provozu

kakov

co to mění na ztrátovosti civilní části? participuje na té ztrátě nějak armáda??

Jiří Kocurek

Spíš je otázka, kolik a jestli vůbec něco armáda ušetří, když jim civilové přestanou ojíždět VPD.

kakov

armáda neušetří nic, co by stálo za řeč, ale ušetří kraj+město, pochybuji, že civilní část platí armádě nějaké vysoké částky za využívání letiště…

Pikenin

jak to říkal Kraus v tý starý vinařský komedii….co kdyby nám tady Šmejkalová udělala striptýz? Třeba by se něco vybralo☺️☺️

Meno

Kolik má ta naše zemička letišť?

Pavel

Obecně hodně. Záleží ovšem na tom, která myslíte.

Pražák

Letišť se standardním, veřejným pravidelným provozem zatím pět a brzy má přibýt šesté.

Jiří Kocurek

https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_leti%C5%A1%C5%A5_v_%C4%8Cesku

Vcelku hodně, když se započítá i travnatá ranvej. Te nevím, kde to bylo, ale přístávalo se tam zásadně až po go-around. První průlet byl na odehnání krav.

Gwann

pokud na tohle letiště nebudou schopni dotáhnout vlak k terminálu a „nějak“ sem dostat low costy (až se začne pořádně létat, začne-li se), tak tu nemá osobní letecká dopravy jakýkoliv smysl.

40mio/rok je díra zvící půlky nového motoráku, za 10 let to je promrhaných 5 motoráků…
kdyby si místo tohoto raději koupili parovku a udržovali ji v provozu (a ještě by spousta peněz zbyla)….

Pepík

Na co vlak k terminálu ? Z nádraží to je na letiště 10 minut MHD, nebo Taxi do 100 Kč.

Jan Novak

Má-li to sloužit jako letiště „Praha-Východ“, tak jako běžný turista nechceš několikrát přestupovat, než se dostaneš do cíle (Praha (hotel))

Gwann

přesně tak, vlak z pardubic je na hlavním možná i dřív než se tam prokopete z ruzyně. a praha před krizí už nestačila. navíc rozhodně lepoší etiště v pardubicích na vlaku než nesmysl bez napojení ve vodochodech.

Zvěd

proč vlak ? podívej se na Ostravu vlak tam mají a nic tam nelita

Gwann

vlak není postačující podmínka ale nutná ano. problém letišť v Brně a Ostravě je to, že se tam nevyplatí provozovat pravidelné linky ve větším množství. Pardubice jako druhé letiště Prahy by mohly mít smysl…podívejte se na vzdálenosti letišť od milána – linate, malpensa a orio al serio (bergamo). orio al serio i malpensa jsou pořádně daleko…linate z hlavy nevím.

Jan Novak

Mezinárodní letiště je funkcí veřejné dopravy.
Doufám, že v nejbližší době někdo neotevře základnu na Měsíci, jinak se v Pardubicích mohou těšit na SpacePort 😀

Chocholoušek

Škoda že nevyužívá plný potenciál, který nabízí nedaleká železnice od Prahy i od HK.

Tomas

co konkrétního ta železnice nabízí?

kakov

že by rychlý a kapacitní návoz/odvoz cestujících letadel?? tím, že je železnice hned vedle se to přímo nabízí….

Pražák

Až na to, že do Pardubic a pak se dál vláčet vlakem nepovažuje většina lidí zrovna za terno.

Jiří Kocurek

Takže tam necháme jezdit vlak 1x za hodinu. A budeme předpokládat, že se počet cestujích zdvojnásobí oproti roku 2018. A úplně všichni pojedou na to letiště vlakem. To máme 30 – 40 lidí na spoj.
Určitě budou všichni čekat na vlak, nikdo si nezavolá taxík/známého. A už vůbec se to nesmí jet autobusem MHD.

kakov

safra, vy a další mínusáři, nechcete jít poradit kompetentním, že by měli odpískat vlak na Ruzyň? Rakušákům ať vykopou trať na Schwechat atd??

samozřejmě, že sám vlak to nespasí, ale pokud by byl letecký potenciál, je vlak jedna z dobrých vedlejší veličin

Kubrt

Když tam nic nelétá, těžko se potenciál železnice uplatní. A potenciál železnice je málo k tomu, aby se letiště chytlo.

Jiří Kocurek

Radši dodělat druhou kolej v celé délce z Pardubic do Hradce, to bude mít 10x větší přínos.

Daniela Tichá

Funkce veřejné dopravy, která mívá problémy s vlastní rentabilitou je obhajitelná někde na Sibiři, ale rozhodně ne v Pardubicích, odkud je to cca 100 na velké mezinárodní letiště. Tam se tomu říká vyhazování veřejných prostředků.

Tomas

takže podle vás by měla v ćr kompletně skončit veškerá hromadná doprava (až na několik výjimek)?

Daniela Tichá

Bavíme se o letecké dopravě, kterou má nesmysl dotovat u vnitrostátních linek třeba v Norsku, ale určitě ne v Pardubicich

kakov

ano veškerá letecká doprava až na několik výjimek 😀 osobně jsem přesvědčen, že 6 letišť je na ČR až moc, množství letadel a rentabilita to dokazuje i při pominutí korona doby, zejména, když za rohem vůči ČR je minimálně dalších 5/6 letišť…..

Nyvlt

Jaká pak veřejná doprava? To každý druhý kraj potřebuje fakt mezinárodní letiště? Co už stálo umělé vydržování. Zavřít.

Jiří Kocurek

Pardubice provozují vojáci, máte to s něma vyjednané?

Jiří Kocurek

Pro mínusáře: http://www.slp.army.cz/o-nas

kakov

ona si armáda nějak vynucuje provoz a štědré dotování civilní části?? nebo co jste chtěl říci tím, že poukazujete na armádu??

bojíte se, že až radní schválí uzavření terminálu a likvidaci provozující firmy, zajde je místní posádka postřílet? nebo co?

Jiří Kocurek

Veřejná hromadná doprava je i autobus Praha – Liberec.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast