Melbourne zakázalo sdílené elektrokoloběžky. Po městě jsou poházené jako odpadky, říká starosta
Koloběžky Lime v Melbourne. Foto: City of Melbourne
Provozovatelé koloběžek mají 30 dnů na jejich odvoz.
Provozovatelé koloběžek mají 30 dnů na jejich odvoz.
Buď jako každý podnikatel zřídit a nahlásit provozovny všude, kde chcete mít „parkoviště“, nebo pokuty za každou povalujicí kraksnu se na veřejném prostranství přímo provozovateli tehle super služby. Tady se pomalu musí hlásit i to, když si jdete na ulici zahrát na kytaru za účelem zisku a tohle je povolené. Nebo taky mohu začít prodávat třeba maso na ulici, když se mi zrovna bude chtít? Fakt nevím, proč má tohle takové výjimky.
Poslete to Hribovi, at udela aspon jednu jedinou uzitecnou vec za cely svuj, jinak zcela tragicky, mandat.
V článku mi jen chybí informace, kolik dolarů dostal starosta od provozovatelů taxi služeb, aby uvedený zákaz prosadil.
Kolobezky konkurence taxikum? 😀 vtipne 🙂
Na to nemusel dostavat zadny uplatek. Staxi hlas obyvatel.
Kolobezky jsou sice super vec, ale to, ze je lidi mechavaj, kde je napadne, a prekazej pak vsem, je realita.
A co zakázat auta, taky občas nějaké stojí na zákazu. Není lepší pokutovat řidiče a odtahovat překážky?
Nejlepší by bylo pokutovat provozovatele co to půjčuje. To by se to zredukovalo samo…
Tak se ho zeptejte.
Tak hlavně to není sdílení. To je normální půjčovna, at si teda provozovatel platí prostory pro podnikání.
Souhlas. Se stejnou sazbou za m2 jako parkovací stání. Rovné tržní podmínky pro všechny.
Souhlas. Proto přidat provozovatelům půjčoven spotřební daň k elektřině, kterou potřebuji k nabíjení a zamyslel bych se i nad “chodníkovou” daní (ekvivalent silniční).
Tyhle krámy nemají na chodníku co dělat, ať už jsou jakékoliv kategorie. Je jen výsměch celému právnímu systému, že to lidi nejen ignorují, ale často už ani nechápou.
tyhle „prostory pro podnikání“ ale mají domluvené s vlastníky těchto „prostorů“, tak o co vám jde?
Všude to dopadá stejně…
To samé sdílení jízdních kol. Jeden velký nepořádek.
Tak jako u nás – zřídili si půjčovny, provozovny ale udělali z veřejných prostranství.
Už ať je to pryč z ulic. Mj. to nemá nic společného s dopravou. Drtivou většinu uživatelů tvoří turisté, kteří se chtějí povozit. Nic proti tomu, mohli by se ale své zábavě věnovat ve vyhrazených areálech a ne v centrech měst.
K tomu by mě taky zajímalo, jestli máte nějaká data. Znám ze svého okolí celkem dost lidí, co to příležitostně využívá, tak by mě zajímalo, jestli to tvrzení máte něčím podložené nebo střílíte od pasu.
„Je příliš takových, kdo jezdí po chodnících. Lidé je neparkují správně. Po městě jsou poházené jako konfety nebo odpadky, a tak hrozí, že o ně někdo zakopne,“. Tohle všechno jde uplatnit i na auta, (včetně ježdění po chodníku), byť teda měřítkově to úplně nesedí, o auto člověk asi nezakopne a teda samozřejmě i na kola. Představte si, že by auta/kola kvůli tomu ve městech zakázal. Takže jo, řešme to u koloběžek, ale řešme to stejně důsledně i u jiných typů dopravy, protože jinak to je zkrátka směšné.
Náklady a efektivita. U aut je postihování přestupků relativně snadné, u koloběžek (a kol) prakticky nemožné. Jistě, nějak by to nakonec i šlo, třeba to pohazování po městě formou sdílené odpovědnosti – pokuta majiteli a ať si to vyřídí s tím, komu to půjčil. Jenže to by do toho nesměla vstupovat ideologie a muselo by se chtít.
Vzhledem k tomu, že těch vlastníků na trhu je jen pár, tak si myslím, že je to ve výsledku naopak mnohem jednodušší. Každá koloběžka/kolo má GPS (jasně, problém rozptylu). Ono už to dneska tou „přenesenou“ nebo jak píšete sdílenou odpovědností funguje – nevím teda jak moc dobře v Praze, ale v Brně a ve Vídni myslím celkem bez problémů. Ale přesně jak píšete, vnímáme to ideologicky.
Myslím, že dost záleží na ceně. Bez toho, jaká je realita v Melbourne, těžko hodnotit. U nás jsou kola (= s nožním pohonem) do 30 korun za 30 minut, přičemž prvních 15 minut zdarma. Nenašel jsem koloběžky, co by tomuto konkurovaly.
To mate pravdu, nicméně já třeba používám oboje na vzdálenosti třeba do cca 5 minut jízdy. A pak je ve výsledku ta cena víceméně stejná.
Jako v pohodě, koloběžky poházené na chodníku člověka akorát naštvou. Ale že takhle ostří nejsme i co se týče aut, to mi hlava nebere. Asi slabší lobby nebo co.
Teď nevím, kolik stojí v Praze odtah a pokuta za špatné parkování. Ale mám pocit že 1000 Kč by uživatel koloběžky nerozdýchal.
Pokud jezdíte na koloběžce přes apku, jistě víte , že jízda se neukončí a strhava vám to peníze pokud nevyfotíte kolobězku po jízdě. ( na stojánku)
To že se najde pár debilů co na to nemají a kopnou do ní, za to ti, co koloběžku použili opravdu nemohou.
Mně je ale celkem jedno, že je koloběžka na stojánku, když stojí uprostřed chodníku a brání chodcům v průchodu. Ať si provozovatelé najmou od města nebo jiných majitelů pozemků místa, kam se budou koloběžky odkládat, ale proč to má stát kdekoliv kde to jezdce napadne?
Jako já vám rozumím, ale tady auta totálně okupují chodníky, z části nelegálně ale z části dokonce legálně a proti tomu se nic neděje. Ale jak jde o koloběžky, tak je prostě zakážeme. V Brně fakt dnes a denně potkávám auta, která parkují na chodnících a v místech, kde zhoršují podmínky chodcům, město postupně osekává chodníky na úplné minimum (někdy i pod minimum), ale kolem toho je ticho po pěšině.
Tak já tedy parkující auta uprostřed chodníku v centru Prahy tak často nevídám. Koloběžky častěji.
Může být, statistiky na to asi úplně nemáme, nadruhou stranu nutno podotknout, ze jedno auto tvoří násobně větší překážku než jedna kolobezka ze jo. Zkratka rozhodne to není marginalita v porovnání s kolobezkama, ale zakazovat auta nikdo nebude.
Protože naprostá většina populace je závislá na autech a neumí si život bez aut absolutně představit. A včetně těch, kdo o nás rozhodují.
Asi bych neřekl naprostá většina, ale jasne, ta politická vůle je tam jiná, byť ten problem ne velmi podobný. Ale pak je to proste hrozny pokrytectvi ze jo. Tak buď nám něco principiálně vadi a pak to řešíme u vsech typu dopravních prostředku a nebo nám to teda nevadi. Ale přijde mi bizarni u něčeho privirat oči a u něčeho byt radikální a rovnou to zakázat.
Můžou normálně na silnici, kdyby to nebylo přemodrané.
Z čeho plyne ten pocit? Teď si představte, ze by někdo v nějakém městě zakázal auta. Třeba kvůli tomu, že část řidičů soustavně parkuje, kde nemá. Vždyť to je nepředstavitelné, pravděpodobně ny tady nastalo občanská válka a další defenestrace.
vam se o tech autech musi normalne i zdat.
Ne, to jen vy jste si na tu absurditu zvykl a čerstvý vítr vám v tom smrádečku vadí.
Co kdybyste reagoval radši na tu podstatu o které píši? Mám pocit, že Vám se snad musí zdát o mě. Sundejte si fanatické brýle a můžem se bavit.
Fanatik nekomu zacne radit, aby si sundal fanaticke bryle … to je vtipne 🙂
Tak přečtěte si, co jsem tam psal. Máte pocit, že to neodpovídá realitě? Dokážete si fakt reálně představit, že by někdo ve městě zakázal auta jen proto, že část řidičů parkuje tam kde nemá? Vždyť vy byste byl první na barikádách a vykřikoval o omezování svobody apod. Nebo ne? Pokud Vám to nepřijde jako dvojí metr, tak spolu dál nemarněme čas, stejně z toho nic kloudného nikdy nevznikne. Já vám přeji hezký den a můžeme se domluvit, že na sebe nebudeme reagovat, protože prostě naše názory jsou tak diametrálně odlišné, že jakákoli snaha o diskuzi je jen mlácení prázdné slámy.
Pokuta jsou typicky dvě stovky a odtah se nekoná. Takže jako by to nebylo.
Je to tak. S koloběžkama se vypořádat jde (a to i absoutně), s autíčkářema ne.
Například debilů, co mne dneska na chodníku ohodilo vodou z kaluže, protože prší, ale oni potřebují jet rychle, byla asi třetina. To je dost za hranicí, u které lze uvažovat o opatřeních postihujících je všechny.
Mě jednou málem ohodil jedoucí autobus, ty by jste také chtěl zakázat? 😉
Ale tak když někdo zakazuje koloběžky kvůli parkování na chodníku a auta taky parkují nelegálně na chodníku..tak byste k tomu teda přistoupil jak?
Stačila by dvacítka.
To se dá smluvne ošetřit, rovnat a uklízet je bude město a pošle frakturu provozovateli. Pokud se mu to nebude líbit, bude moct odejít dobrovolně.
A provozovatel by zas mohl strhnout náklady uživateli, který to mrsknul kam neměl. Hned by těch nepořádníků ubylo.
Tak v Brně to myslím takto docela slušně funguje. Ve Vídni to stejné. Nevrátíte na stanoviště a dostanete 20 euro fee.
Jistě, ale omezením stanovišť tu mikromobilitu zabijite. Stacilo by v souladu s pravidly – pravda těžší na vymáhání.
Jako je to samozřejmě trochu slabší, na druhou stranu pokud máte dost stanovišť, tak to takový problém není. A hlavně je to pak politicky mnohem „udržitelnější“.
Zřejmě máte na mysli elektrická jednostopá motorová vozidla z půjčoven.
no tak tohle úplně mění celou situaci, převratné!
Jistě již zpracováváte svého poslance, aby koloběžky < 1kW & < 25 km/h byly z kategorie jízdních kol vyřazeny. I když mi, popravdě, důvod Vaší umanutosti IMO hodné lepší věci uniká, možná jste jej ale někdy v minulosti zmínil?
Zajímavé že poházené koloběžky vadí, ale poházené odpadky nezakážou! 😀
To by znamenalo, že všechno, co si koupíte v obchodě, smíte sníst jenom tam nebo doma.
Zajímavé, že poházené odpadky vídám akorát kolem přetékajících košů, jejichž frekvence vysypávání je zoufale nedostatečná. Případě v místech vyšší frekvence lidí, kde koše buď nejsou, nebo jsou bůhvíkde – typicky zastávky MHD a vajgly. Tady asi nebude primárně chyba na straně lidí, že?
Ty odpadky uz jsou zakazane davno.
Schválně jestli bude následovat i Praha. Před pár dny jsem viděl dobrých 25 kousků parkujících u metra I. P. Pavlova, nahoře na konci ulice před kostelem bylo dalších asi 13. Bohužel s tím často jezdí turisti po chodníku a to i ve dvou, bez helmy a dost bezohledně.
Koloběžky samotné za to nemůžou, prostorově a energeticky to je efektivní způsob přepravy. Jejich problém je, že na vozovce jsou moc pomalé a překáží řidičům a na chodníku zas moc rychlé a jsou riziko pro chodce a zvlášť děti.
Souhlas. Předevčírem jsem šel kolem muzea… zezadu od Čelakovského sadů se z kopečka vyvalily dvě koloběžky vedle sebe. Jely celkem rychle. Kdybych je nezahlédl periferním viděním a uhnul do strany, což jsem zvažoval, tak to do mne zezadu jeden z nich našil, protože to už by neměl šanci vybrat. Prostě pokud se uživatelé koloběžek neumí v provozu chovat, jezdí po chodnících a nemají potřebu respektovat chodce, tak ty koloběžky do města nepatří.
Nedávno jsem jel v ČB do práce asi v půl šestý a kolem mě šílenou rychlostí dvě koloběžky a na nich vožralý chlápci..
Tři Lime koloběžkáři mne cca před měsícem na Dlážděné málem srazili na přechodě, přestože jsem měl zelenou a oni červenou. A ještě mi na to, že jedou na červenou, jeden z nich odvětil “já vím”.
Za tohle se lidem berou řidičáky, ale na tyhle arogantní blbečky asi nic jiného než zákazy neplatí.
Stačí rychlost v takových místech omezit na 20 a bude. 😉
Ta nárokovost ridičů vynucovat si svou jízdou všude 50 (nebo i víc), přestože jde o nejvyšší dovolenou rychlost, nikoli ani o doporučenou, natož nařízenou rychlost, je ten problém.
…nazývat turistou sjetýho, ožralýho a náctiletýho dederona nebo chrchlala z amstru, je poněkud odvážné…
Vtipné je, že Melbourne nezakázalo elektrokoloběžky jako takové, ale pouze se zbavilo těch třech půjčoven. Takže Vás budou ve městě ohrožovat soukromé stroje úplně stejně.
To bude tím, že jde ve skutečnosti o půjčované (=> poházení) motoběžky (=> nehody). Je ovšem zajímavé, že dosud nevadí vliv aut na okolí.
Možná kdyby se v centru omezil provoz aut, tak by bylo víc místa pro koloběžky a kola, třeba přes ty úzké mosty s tramvajovým provozem a po nábřeží.
Omezení automobilů a motocyklů, včetně elektrických a včetně těch z půjčovny, by určitě centrům větších evropských měst pomohlo.
Auta jezdí po chodníku a rovněž tam ve velkém parkují? Pokud ano, na rozdíl od koloběžek si to policie zkasíruje.
Spíš jsou auta pohozené tam, kde být nemají.
V Brně na to kašle
No prave ze docela jo. Kupodivu i když ten systém funguje tak bezvadně jak popisujete, tak se to děje pořád dál.
To si teda nezkasíruje, vídám to běžně, včetne policajtů v místě, ale všichni se tváří že je to cajk.