Po 60 letech začala stavba tramvajové trati Počernická
Tramvajová trať do Malešic v Počernické ulici. Zdroj: Metroprojekt Praha, Ateliér Onixia

Pražský tramvajový boom pokračuje, tentokrát se začalo stavět v Malešicích.
Pražský tramvajový boom pokračuje, tentokrát se začalo stavět v Malešicích.
A v Ostravě se od VŠB směrem k duze stále nic neděje 🤣🤣🤣👏
„V Praze nemůžeme stavět oddělené cyklopruhy, protože by se nevešly do úzkých středověkých uliček.“
Tohle je fakt smutný. Člověk často vidí lepší infrastrukturu podmínky pro cyklisty i v daleko chudších městech a zemích. Ale tady budou pořád lidi zaseklí v devadesátkách hýkat, ať si „pumpičky“ strčí svoje kola někam
Maly dotaz, podpovrchova tram. se mela stavet prevazme v centru, na okrajich mela byt na povechu.
Z clanku vyplyva, ze i tato trat mela byt podpovrchova, ale to se mi nezda…
Data pro to nemám, radši se zeptám znalejších, ale nemá to nějak moc zastávek? To samé nedávno prezentované prodloužení někde na sever za Prahu, taky pár km a hromada zastávek. Přijde mi, že je potřeba tam najít nějaký kompromis, jako pro kolik lidí je to pak efektivní a atraktivní řešení, když to pak 10 minut vyjíždí z dané „oblasti“.
Navíc je jenom hagibor, tam bylo dřív území nikoho a teď je tam masivní bytová výstavba. Jinak všechno při starém jako za autobusů.
Jeste Tuchorazska je nova
Neni, je to prejmenovana Sild. Malesice, kyera je dvakrat.
Jeste radi budeme vzpominat na autobusy a neznicenou Pocernickou…. Koleje za 2 milardy, co konci na konci ulice a nemaji dalsi reseni. A stejne ty tramvaje do centra mesta nepojedou, to klidne vsadim lahev vyborne palenky.
Tak tuhle sázku s radostí přijímám, už jen protože prodloužit linku (a spíš to budou obě linky) ze Smyčky Olšanské hřbitovy bude levnější, než tam provozovat jednu linku jen z Olšanských hřbitovů.
Linkové vedení je dávno vymyšlené a linky do centra dojedou. Také uvidíte že většina lidí tou tramvají pojede dál než na nejbližší metro, podobně jako u tramvaje ze sídliště Barrandov. Poprosil bych když tak o meruňkovici.
Z trochu jiného soudku – nemá nějak moc zastávek?
Myslím, že vzhledem k tomu, že jde o koncový úsek, tak ne. Vysoká hustota zastávek je problém v oblastech kterými větší množství cestujících projíždí (a tedy je zastávky jen zdržují) a menší množství cestujících nastupuje (a tedy zastávky využívají). Ovšem tady tou tramvají nikdo neprojíždí, všichni se akorát snaží nastoupit co nejblíž jejich domu
Ještě některé mohou být na znamení, tím se zrychlí průjezd večer.
Myslím, že zastávky na znamení se na této trati moc neobjeví. Současné rozšíření zastávek na znamení pro tramvaje tomu příliš neodpovídá a evidentně není v plánu to měnit. Jediná zastávka, kde bych tipoval charakter na znamení, je Na Palouku. Je ještě mimo sídliště a také je to jediná zastávka na trase, která byla na znamení pro autobusy ještě předtím než se zavedly zastávky na znamení plošně.
A bude to navždy koncový úsek?
Jakou spádovost má třeba zastávka „Na Palouku“ ?
Trochu škoda té smyčky „násilně před křižovatkou“. Jsem se už těšil na likvidaci toho autobazaru… A úplně ideálně by to mohlo být dovedeno až k trati plus aspoň provizorně vyřešeno nějaké nástupiště na ní. Nebo je úmysl opakovat Podbabu (= dodělat ještě malý kousek až dodatečně)?
Níže přidal Jan T. odkaz na projekt který ukazuje že autobazar asi zmizí a místo něj bude parkoviště. Jinak myslím že tohle umístění smyčky naopak umožňuje do budoucna protáhnout trať dál rovně k železnici a případně dál Teplárenskou.
Určitě by bylo záhodno trať prodloužit až na průmyslovou a třeba ji po ní propojit se Zahradním městem, alespoň by se vyřešil problém cancourů dlouhými dojezdy z vozoven a zároveň by byla lepší dojížďka do místního průmyslu.
Bylo by hezké mít tu trať prodlouženou až na Jahodnici, ale nedělám si iluze, že k tomu dojde.
Jaká by pak byla jízdní doba?
A jak je v Praze, zejména když do toho mluví DPP, obvyklé, kvalitní cykloinfrastrukturu se „nepodařilo“ (rozumněj nechtělo) dostat ani do takto velkoryse široké ulice. Dědina, Libuš, Počernická, kolik takových staveb v ulicích s víc než velkorysým profilem ještě vznikne, než se do vedení DPP dostanou lidi, kteří si uvědomí, že bezmotorová doprava je pro MHD výhodný spojenec a ne nepřítel, kterého je třeba potírat všemi způsoby? A kolik století ještě mezitím tramvaje a autobusy stráví trčením v zácpách IAD, které tato krátkozrakost DPP i města generuje.
DPP opravdu není od toho, aby budoval infrastrukturu pro cyklisty.
Mělo to normálně být v požadavcích, když se rekonstruuje prakticky čeká ulice. Navíc DPP patří Praze, takže nějak na to přispět by problém nebyl.
Když DPP chystá a provádí stavbu, která na desítky let určí fungování významné ulice, má to dělat pořádně. DPP má sloužit městu a jeho obyvatelům, ale tyhle jeho akce vypadaj, jako by to bylo naopak. Jako by provoz MHD byl cíl, kterému se mají obyvatelé a návštěvníci města přizpůsobit. Což je úplně padlé na hlavu.
Ale zase dpp nezačal budování tramvajové trati jako blesk z čistého nebe, vyjádřit se k tomu mohlo a mělo tolik lidí, až to není pěkný. Dpp ať dělá to co má, umí to výborně a cykloinfrasturu ať dělá v projektové fázi někdo jiný.
Jinak v rámci přípravných prací byl nejdřív primátorem a teď radním pro dopravu a sebepropagaci jistý hřib, o kterém rozhodně asi nikdo neřekne, že je zastydlý devadesátkový autíčkář z ods. A stejně skutek utek.
Jo, jde to i za vedením města, MČ, TSK, a dalšími aktéry.
Zůstává skutečnost, že výsledek je neskutečnej hnus…
Na to je tak možná černokněžník Zababa 😀
V takovém případě je otázka, jestli by měl mít pod sebou podobné stavby DPP nebo raději jiná městská organizace, protože tohle neslouží jen autobusům a tramvajím.
Co si mám představit pod pojmem „kvalitní cykloinfrastruktura“?
Ty cyklopruhy vyobrazené na všech vizualizacích to tedy asi nebudou.
Ne, tyto fakt nejsou. Kvalitní cykloinfrastruktura je lákavá a je použitelná pro daleko víc lidí než pro pár vyznavačů adrenalinu. Obvykle se jako ukazatel udává použitelnost od 8 do 80 let. Tedy abyste se nebál na ní vjet s dětmi a/nebo jejich prarodiči…
Takže správné ( a samozřejmě i v daném případě realizovatelné ) řešení je jaké?
Asi nějaké zařízení, které by umožňovalo ty přejeté cyklisty rychleji seškrabávat…
mmm, vkusnej humor:)
Blinkáte hezky, ale u špatného korytka. DPP he odpovědný výhradně za trať, vše okolo řeší Maroš přes TSK, v objektu bývá silná čára co je ještě DPP a co ne, hlavně kvůli nákladům.
Je mi dost jedno, jak si to uvnitř rozdělí. Tyhle akce prezentuje DPP jako své investice a z pohledu města jako celku stojej bez výjimky za starou bačkoru, protože vše kromě trati bývá totálně nedotažený. Včetně např. přístupu na zastávky a podobně, kterej by DPP sakra měl zajímat.
Jo, vím, že to nejde jen za DPP, ale i za vedením města a vedeními MČ a nejspíš i za tou TSK a dalšími aktéry.
Každopádně ale platí, že jsou to zpackaný projekty, obrovský ušlý příležitosti udělat to pořádně, a že ty akce, kde se do toho DPP zapojí, dopadaj nejhůř.
Aha, tak vám je „dost jedno“. Hm. A teď si představte, že DPP je „dost jedno“, kudy vy pojedete na kole. Nejste jejich klient, tak co by se měl starat o váš bicykl. Vy, cyklisti jste vážně fanatici, kteří si myslí, že svět se má točit podle vašich pedálů.
Á pán už nebyl tak deset let v žádném jiném evropském městě. Jestli se Praha okolo něčeho točí, tak to rozhodně nějsou bicykly.
A proc si tedy DPP casto stezuje, ze mu tramvaje a busy vaznou v kolonach IAD? Kdyz takto pracuje na tom, aby vsichni, komu pro danou cestu hromadna doprava nevyhovuje, museli autem a nemohli pouzit kolo? To neni zadny fanatismus. Podivejte se po Evrope a uvidite, ze ve mestech, kde dokazali pridat fungujici cyklodopravu, se tim vetsinou zlepsila i MHD. Cyklodoprava totiz neni konkurence MHD, ale naopak vyhodny spojenec. Umoznuje cesty, ktere vyzaduji individualni prostredek, provest daleko prostorove usporneji nez auta, narozdil od aut podporuje zahustovani mesta (pro MHD klicove), kombinace kolo+MHD muze porazit auto na cestach, kde samotna MHD… Číst vice »
Ve vyspělých městech není dopravnímu podniku jedno, kdo a kudy pojede na kole. Stačí se do takových měst podívat. Ze všech stran nebezpečný cyklopruh na široké ulici je nepovedené řešení, které nevyhovuje nikomu kdo se tam vyskytuje.
Na co tramvaje? Kolumbus přijede lodí! Vodovodem ! 🙂
Další popis projektu s mapkou zastávek a výkresovou dokumentací je na webu DPP: https://www.dpp.cz/spolecnost/nove-stavby/tramvajove-trate-a-vozovny/tramvajova-trat-pocernicka/popis-projektu
Odpovídalo by to době vzniku vídeňského podzemního Straßenbahnu a vůbec bych se nedivil, kdyby Matzleinsdofr byl pro soudruhy inspirace. Pokud se nepletu, tak to taky bylo nějaké dělnické sídliště, kde to rvali pod zem.
Tady myslím došlo k nedorozumění. Nikdy jsem neslyšel, že by se v Počernické mělo jít pod povrch – jde o celkovou koncepci a spor podpovrchová tramvaj v centru versus metro v centru. Rozhodnutí ve prospěch metra pak vedlo k tlumení tramvajových staveb všude možně.
Ale rád se nechám přesvědčit o opaku.
Tak, přece by tam nedělali takto široký pas kdyby tam ta tramvaj vést neměla. Tady se redakce dost sekla
Redakce? Spíš pan Šurovský, jedná se o jeho vyjádření.
Teď to čtu znova a máte možná pravdu, je to napsané nejasně, co řekl pan Šurovský a co dotvořila redakce. Každopádně v roce 1967 byla zprovozněna trať přes Červený vrch a ta taky není podzemní, takže…
Podpovrchové to mělo být víceméně jen v městském jádru, okrajové tratě pak na samostatných tělesech již na povrchu, v dostatečně širokých ulicích, kde by již „nepřekážely“ souběžně jedoucím autům. I to pak byl jeden z argumentů pro samostatné metro, neb na povrchu mohla vznikat nepředpokládaná zdržení (úrovňové křížení ulic), která by se přenášela i do podzemních úseků.
Jasně, ale v tom článku je z nějakého důvodu naznačeno, že v 60. letech se uvažovalo o kompletním podzemním vedení tramvají (včetně TT do Malešic), což je dle mnohých přítomných nesmysl 🙂 Jen není jasné, jestli to řekl pan Šurovský, nebo je to redakční kreativita (mezititulek Tramvaj měla být podpovrchová).
Z textu taky chápu, že rozhodnutí o podpovrchové tramvaje se týkalo celého města a byla to varianta oproti metru, ne konkrétně podzemní vedení zde v této ulici.
Jo, ale titulek…
Jasně, že máte pravdu. Honza to řekl v kontextu uvažování té doby. Ale můžu se ho na to zeptat 🙂