Měla vést v podzemí, zhatil to vodovod. Po 60 letech začala stavba tramvajové trati Počernická

Tramvajová trať do Malešic v Počernické ulici. Zdroj: Metroprojekt Praha, Ateliér OnixiaTramvajová trať do Malešic v Počernické ulici. Zdroj: Metroprojekt Praha, Ateliér Onixia

Pražský tramvajový boom pokračuje, tentokrát se začalo stavět v Malešicích.

Pražský dopravní podnik (DPP) slavnostně zahájil výstavbu nové tramvajové tratě v Počernické ulici. K předání staveniště budoucí 2,4 kilometru dlouhé trati sice došlo už před měsícem a místy už práce pokročily, kvůli koordinaci 11 slavnostních řečníků nastal oficiální termín až nyní.

Trať povede od křižovatky s Vinohradskou po křižovatku s Dřevčickou ulicí, kde bude ukončena smyčkou. Bude na ní šest párů zastávek. Výstavba potrvá 32 měsíců. Zhruba dvě třetiny z prací zaberou přeložky a rekonstrukce inženýrských sítí.

Výstavba tramvajové trati v Počernické ulici v pražských Malešicích. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýVýstavba tramvajové trati v Počernické ulici v pražských Malešicích. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýZahájení výstavby tramvajové trati v Počernické ulici v pražských Malešicích. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTramvajová trať do Malešic v Počernické ulici. Zdroj: Metroprojekt Praha, Ateliér OnixiaTramvajová trať do Malešic v Počernické ulici. Zdroj: Metroprojekt Praha, Ateliér OnixiaTramvajová trať do Malešic v Počernické ulici. Zdroj: Metroprojekt Praha, Ateliér OnixiaVizualizace tramvajové trati Počernická. Zdroj: DPPVizualizace tramvajové trati Počernická. Zdroj: DPPPlánovaná tramvajová trať do Malešic. Pramen: DPP/dokumentace EIA

Zejména náročná přeložka páteřního Káranského vodovodního přivaděče zabere skoro polovinu času výstavby a čtvrtinu celkových nákladů. Dva přivaděče jsou dlouhé 25 km a pocházejí z roku 1913 a 1939. A právě kvůli nim čeká malešické sídliště na tramvaje už přes 60 let.

Tramvaj měla být podpovrchová

Plány na výstavbu sídliště Malešice totiž podle technického ředitele DPP Jana Šurovského počítaly s jeho dopravní obslužností tramvajemi. Komplikované křížení s vodovody však bylo pro stavbu největší překážkou.

Kdyby zde ten vodovod nebyl, tak by tu tramvaj pravděpodobně v těch šedesátých letech postavili. Bylo to sice období, kdy se sice tratě příliš nestavěly, ale ještě zároveň nebylo rozhodnuto o tom, že by v Praze bylo metro,“ uvedl pro Zdopravy.cz Šurovský.

Navržení Počernické ulice bylo podle něj plně kompatibilní s podpovrchovou tramvají. „A rozhodnutí o tom, že se nebude stavět podpovrchová tramvaj padlo až v roce 1967. To znamená, že pokud by se to opravdu integrálně s tím sídlištěm postavilo, tak ta tramvaj tady byla. Vodovod byl v podstatě jediná překážka, která tomu bránila,“ dodal.

V územním plánu je trať v Počernické ulici zanesena zhruba 30 let. Technické řešení rekonstrukce vodovodů a výstavby tratě se podařilo nalézt díky několika studiím až v období let 2017 – 2020, čímž projekt dostal nový impuls.

Vodovody budou nyní vymístěny ze středního tělesa ulice. „Podle norem by mělo být křížení kolmé, ale takhle obrovské vodovody nemohou mít pravoúhlé oblouky. Takže se hledal vhodný úhel a shoda vodohospodářů s DPP,“ dodal Šurovský.

Podcast: Tramvajová trať v Počernické je evergreenem, má zpoždění 60 let, říká Jan Šurovský z DPP

Trať staví sdružení společností Subterra, OHLA ŽS a Pragis. Předpokládané náklady výstavby činí 1,479 miliardy korun bez DPH. Většinu z nich, 85 % uznatelných nákladů pokryjí dotace Evropské unie. Ta už na pražské tramvaje dala v uplynulých letech přes pět miliard korun.

Etapy stavby

DPP předpokládá zahájení zkušebního provozu na nové trati na konci roku 2027. Přípravné a předstihové práce na inženýrských sítích začaly už na začátku letošního roku. V rámci nulté etapy nyní na cca 800 metrů dlouhém úseku mezi křižovatkami s ulicemi Na Palouku a Nad Úžlabinou zhotovitelé budují dočasné vozovky a ve stávajícím středovém pruhu provizorní parkovací místa.

Doprava v tomto úseku Počernické ulici bude od soboty 16. srpna převedena do severního pásu. V uvolněném jižním pásu začnou od křižovatky ulic Na Palouku a Počernické v rámci první etapy práce na přeložkách kanalizace, od zhruba poloviny září také na přeložkách a rekonstrukci páteřních Káranských vodovodů. Práce budou probíhat v ohraničeném plovoucím pohyblivém záboru, který se bude postupně posouvat dle průběhu stavby směrem z centra, tj. k Dřevčické ulici.

Těžkotonážní diskomfort. Proti 60 let chystané tramvajové trati do Malešic bojuje na poslední chvíli petice

Obdobný postup bude následovat od pátku 5. září v rámci druhé etapy na dalším staveništi u křižovatky Počernické a Dřevčické ulice. Nejdříve zde zhotovitelé vybudují dočasné komunikace pro převedení dopravy, od 22. září pak začnou práce na přeložkách horkovodů a kanalizace.

Stavební práce v tomto režimu budou v rámci obou etap probíhat zhruba do jara 2026. V návaznosti na přeložky inženýrských sítí a rekonstrukci tzv. Káranských vodovodů bude na povrchu, ve stávajícím středovém pásu Počernické ulice postupně vznikat nová tramvajová trať. Její dokončení v celé délce, ale také pokládka nových povrchů vozovek a veškeré sadové úpravy proběhnou v posledním roce stavebních prací.

Nové zastávky

Na tramvajové trati Počernická vznikne šest párů zastávek: Hagibor, Na Palouku, Hostýnská, Plaňanská, Tuchorazská a Sídliště Malešice. Tři z nich, Na Palouku, Plaňanská a Sídliště Malešice, budou sdružené, tj. budou sloužit pro společné odbavování tramvajových a autobusových spojů.

Povrch trati bude z větší části zatravněn nebo osázen rozchodníky mimo prostor zastávek, přechodů pro chodce a přejezdů pro auta, které budou vydlážděny nebo vyasfaltovány.

Dopravní režim Počernické ulice se po dokončení celého projektu oproti původnímu uspořádání zásadně nezmění, protože už při výstavbě Sídliště Malešice se počítalo s tím, že jej budou obsluhovat tramvaje. Tomu odpovídá velkoryse široké založení Počernické ulice a pro tramvajovou trať připravený středový travnatý pás. Profil Počernické ulice se v rámci stavby nebude rozšiřovat.

Tagy dpp Jan Šurovský. Nové tramvajové tratě v Praze tramvajová trať Počernická
34 komentářů