Megatrolejbus začal v Praze vozit cestující. Dvojité zalomení je zážitek
Pravděpodobně nejdelší trolejbus na světě má 24 metrů, tři články a čtyři nápravy.
V Praze pokračuje homologace prvního 24metrového bateriového trolejbusu Škoda Solaris 24m. Po nájezdu potřebných kilometrů bez cestujících dnes slavnostně začala další fáze testů. Lidé se trolejbusem mohou svézt v běžném provozu a vyzkoušet si tak nevšední zážitek z obřího prostoru velkokapacitního vozu.
Provoz s cestujícími začal na trase Palmovka – Trutnovská od 13:06 hodin. Jízdní řád na následující dny mohou zájemci najít zde. „Vzhledem k tomu, že se jedná o zkušební provoz, není tento vložený spoj garantován,“ upozornil dopravní podnik.
Pokud na trolejbusu vznikne technická závada, musí se z provozu stáhnout a po odstranění závad výrobcem se nasadí zpět.
DPP bude tříčlánkový trolejbus nasazovat na linku č. 58 denně od ranního výjezdu do skončení denního provozu s cílem najezdit maximální počet kilometrů. V průměru se bude jednat o cca 340 kilometrů denně. Pokud by nájezd povinných kilometrů byl pouze na jediném vozidle, trvala by tato fáze minimálně 45 dnů. Proto v průběhu ledna DPP nasadí do zkušebního provozu s cestujícími i druhý trolejbus, přičemž nájezdy obou vozidel se budou sčítat.
Trolejbus se nejdelším vozidlem MHD v Česku, po dokončení nutných testů spojí od března pražský Veleslavín s Letištěm Václava Havla. Půjde o novou trolejbusovou linku, která získá číslo 59. Celkem bude těchto tříčlánkových bateriových trolejbusů do února 2024 z Plzně dodáno 20. Přepravní kapacita na letiště se tak podle DPP od poloviny března zvýší o třetinu.
Zkušební jízdy bez cestujících začaly před měsícem. Probíhaly na zatím jediné pražské trolejbusové trati z Palmovky do Miškovic. V současné fázi se však nejezdí celá elektrifikovaná trasa.
„Budeme jezdit jen v úseku Palmovka – Trutnovská, tj. po kruhový objezd u obchodního centra Globus v Čakovicích, protože v navazujícím úseku do centra Čakovic dochází ve špičkách k dopravních zácpám a naší společnou prioritou i s výrobcem je najezdit povinné kilometry co nejdříve,“ uvedl vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP Jan Barchánek.
První exemplář jezdil nonstop na tři směny. Za tři týdny nasbíral 5 950 kilometrů. V rámci této fáze homologace s cestujícími pak musí vozidlo dohromady najezdit 15 tisíc kilometrů.
Na stejné trase už v současnosti jezdí zkušební jízdy s cestujícími i standardně dlouhé kloubové trolejbusy SOR v rámci linky 58.
Trolejbusy budou po dokončení trasy na letiště umístěny v garážích Řepy, buduje se tam pro ně napájecí infrastruktura i zvětšené odstavné plochy.
Obrazem: Tři články, téměř 25 metrů a nezvyklý zvuk. Škoda ukázala obří trolejbus pro Prahu
Z Veleslavína až na staré ruzyňské letiště budou vozy napájeny z trolejí, zbylý úsek k terminálům 1 a 2 pojedou na baterie. Podle výrobce jsou v plném naložení schopny ujet na bateriový pohon až 12 kilometrů.
Tříčlánkový bateriový trolejbus s pěti dvoukřídlými dveřmi přepraví až 179 cestujících. Vozidlo je čtyřnápravové s pohonem druhé a třetí nápravy. Veškerá plocha trolejbusu určená pro stojící cestující je 100% nízkopodlažní, průchozí prostory uvnitř trolejbusu jsou bez schodů.
Podesty a stupně pod sedadly jsou ve vozidle kvůli zajištění maximální bezbariérovosti co nejvíce omezeny. Vozidlo disponuje celkem 52 sedadly.
Dva motory
Stejný typ trolejbusu si objednala i slovenská Bratislava. Od Škody jich dostane celkem šestnáct, první kusy tam již jezdí s cestujícími od poloviny listopadu.
Zatímco karoserie a podvozek jsou od polského Solarisu, Škoda má na starosti elektrovýzbroj, nastavení softwaru a finalizaci včetně oživování. Delší trolejbusy se podle Škody ve světě pravděpodobně nevyrábějí, model se stejnou délkou nabízí jen švýcarský výrobce Hess.
Trolejbus má dva motory, což je v Česku také unikát. Škodovka v minulosti dva pohony dodávala jen pro trolejbusy pro americký Boston, které byly nedávno vyřazeny z provozu.
Dva motory se budou nyní montovat také do trolejbusů pro Ústí nad Labem, tam ovšem půjde o vozidlo standardní 18metrové délky.