Megalomanské trubky po celém nádraží bezpečnost nezvýší, říká zakladatel projektu Zábradlománie
Instalace zábradlí ve stanici Stará Paka. Foto: Zábradlománie
Přístup k projektování zábradlí se pomalu mění k lepšímu, míní Vyka.
Nedávno jsem byl ve Zwieselu a tam je to samé. Není to jen věc SŽ. SŽ tuhle módu jen převzala. Ono je to koneckonců výhodné: šmelináři, co s těma zábradlíma obchodují mají slušné kšefty a jsou štědří ke svým chlebodárcům. Předpokládám, že to budou stejní lidé, co s těmi zábradlími kšeftují jinde a teď se rozhodli podojit českou republiku. Za vším hledej prachy.
No když jsem se podíval na stránky autora, tak jsem zjistil, že sice často má pravdu, ale taky pobral o třídu více ega než rozumu.
Jsem projektant železničních staveb pro SŽ – zábradlí na železničních zastávkách. Je to téma, o kterém se někdy možná příliš nemluví, ale jako projektant, který se zaměřuje na infrastrukturu, vám mohu říci, že je to klíčová otázka bezpečnosti. Nejprve bych rád zdůraznil, jak důležité jsou normy v tomto odvětví. Normy jsou tu proto, abychom měli jasně stanovené směrnice, které nám pomáhají zajistit, že všechny železniční stanice a zastávky jsou bezpečné pro všechny cestující. Přísně dodržované normy znamenají konzistentní bezpečnost – a to je něco, na čem si opravdu zakládám. Berme v potaz lidi se sníženou orientací pohybu a jejich důvěru,… Číst vice »
Taky by bylo vhodné spočítat jako kinetickou energii by musel člověk mít, aby plasticky zdeformoval prut z trubky TR 100×6 (nebo jaká se používá) z oceli 11 373. Pokud bude součinitel bezpečnosti větší než 50, bylo by vhodné se zamyslet, jestli by nebylo vhodné snížit náklady na materiál (Pokud tedy neplníte Feroně kvóty na odebrané zboží, a válcovnám v Třinci držíte slíbené množství vyrobených trubek)
Pak taky určitě není v pořádku, pokud 300 kilový svařenec zábradlí drží v podkladu pouze 8 ks šroubů M8. Pak bude slabé místo v šroubech a po nárazu se díl zábradlí nepoškodí ale utrhá šrouby.
Nevím kde berete tyto informace. Já dodržuji směrnice sž a vzorové listy. Tedy 2XM16 do chem. kotvy s kloubovou maticí co 1m.Nosný sloupek TR HR 60x40x5, Patní deska P15-80×180, svislá výplň P10x50, horní madlo TR HR 60x30x4. Ocel S235 JR. Kotvení je souzeno dle CSN EN 1992-4, DLE ČSN EN 10210-1 (UZAVŘENÉ PROFILY)
ČSN EN 10025-2, ČSN EN 10219-1
TŘÍDA PROVEDENÍ EXC2 DLE ČSN EN 1090-2+A1
CHEMICKÉ Z KOROZIVZDORNÉ OCELI A4-70 DLE ČSN EN ISO 3506-1 S CERTIFIKÁTEM ETA. Když změníte normy na menší zatížení, když myslíte, že to projde standardizací…
Děkuji, zajímavé, příspěvek byl lehce sarkastický.
Podle čeho se dimenzuje pevnost zábradlí? Co to musí udržet? Ale dávat zábradlí mezi přístupovou cestu a trávník, nebo budovu je holý nesmysl. Tam by stačily dvě svislé trubky D50 po 1500 mm a jedna příčná mezi jako madlo. Dokonce jsem někde viděl modré zábradlí nástupiště a za ním drátěné pletivo sousední firmy. To už je na hlavu.
Záleží v jakém to je místě, ale standartně asi takto: ZATÍŽENÍ DOPRAVA 1,0 kN/m, 1,0 kN DLE ČSN EN 1991-2 ed.2 AERODYNAMICKÉ ÚČINKY DO 200 km/h DLE ČSN EN 1991-2 ed.2 VÍTR VĚTRNÁ OBLAST III DLE ČSN EN 1991-1-4 ed.2 KATEGORIE TERÉNU I (určí zakládací poměry když to není na zdi nebo v římse). Některá zábradlí opravdu vypadají, že nedávají smysl, ale v kombinaci s vyhláškou 398/2009 vychází napojení zábradlí na vodící línie a držení této línie v celé trase pro vyvedení osoby pryč z nebezpečné zony. Příklad, skončí na zemi „takový ten hrbolatý pruh pro slepeckou hůl a slepec… Číst vice »
Znám to i ze své práce (zábradlí v průmyslových zařízeních) Zábradlí, výška 1,1m (ve výšce 6m) z profilů jekl 40×20×3.
Ale snad to lze dělat trochu s rozumem, i ohledem na architektonický vzhled nádraží. Místo svislých trubek lze dávat i vodorovné. Podívejte se ostrůvky tramvají v Brně. To jsou 4 svařené trubky. A to kolem neustále jezdí auta.
Ne si normy vykládat doslovně a mimo normu ni krok. Ale jestli tomu pomůže aktualizace, budiž. Chtělo by to srovnání se zahraničím.
A to nezmiňuji jiné problém SŽ.
Vodorovné se nechce obecně proto, aby na to lidé nestoupali.. 🙂 Pak na to člověk musí dimenzovat tzv. 100kg vandala a hurá máte jekl jako kra__ 🙂
….Odborný názor vím, teď je řada na vás… občanech….
Bože chraň! Tu džungli si nikdo nedokáže představit. Odbornost nelze nahradit občanskými řečmi. Vidíme to i u mostu na Výtoni.
Pane JaneK fandím vám, děláte ve své práci správnou věc. Kašlete na mluvky!
dovoluji se připojit s poznámkou, že jako roztroušený sklerotik vítám možnost opory kdekoli, kde to zdravému spoluobčanu přijde div ne zbytečné. Holt, „Už zase neskáču přes kaluže….“
Tento příspěvek tady zoufale chyběl. Zdravý jedinec často změní názor na cokoli až spadne do skupiny „nemocných“. Naštěstí projektant musí brát v úvahu i osoby se ztíženou schopností pohybu a orientace. A současně využívat i nové prvky, jako například zábranu visící u závor přejezdu v místě nad chodníkem, což slouží jako zarážka pro bílou hůl. Blahé paměti jsem byl na školení a psycholožka probírala téma jak si poradit s věčnými kverulanty. Poradila zásadní věc: Dejte jim funkci, nebo možnost na těch věcech pracovat, aby pocítili za ty výsledky odpovědnost, a to nejenom firemní, ale i trestní. Uvidíte, jak pod vlastní… Číst vice »
jojo, takove ty poznamky „copak nekdo nemuze udelat tri kroky do tramvaje“ prislusne sokoliky prejdou s prvnim vymknutym kotnikem…
Ona je ta radikalizace dost oboustranná. Proti tomu máte „svodidlo“ co by zastavilo i rozjeté SUV, jen aby se někdo mohl chytit neb opřít, na což není nutné vysokopevnostní monstrum.
Tedy pořád dokola, logika a chytrá řešení se nahrazují stereotypem (schovaným za nějakou dále nezdůvodněnou normou – prostě někdo naspal, že se to tam podle zrovna téhle dává, tak se to tam podle ní dává a nikdo nerozporuje, že jsou i jiná legální řešení).
Já jen nechápu, jak jsme na těch nádrážích, kde mnohdy byly jen sypané perony , vůbec mohli přežít, natož odjet někam vlakem.
ze by to bylo dane tim, ze lidi v 60 natahli backory?
a postizeni lide bud neopousteli domov, nebo byli zavreni v ustavech?
a nejake zraneni nebo i smrtak se neresil, protoze hodnota lidskeho zivota vlastne nijak zasadni nebyla?
b) je správně. Byli zavření, aby nenarušovali dojem ze zdravého národa a nepobuřovali.
Toto je pseudoproblem. Jde zde přece o bezpečnost a usměrnění pohybu.
zabradli je pouze dusledek typicke ceske vlastnosti – alibismu.
Inu,
Dobrá Správa. Jediné co zvládla ona a její adoranti je postavit modré zábradlí a navážet se do Vyky.
ja nemam s dobrou spravou nic spolecneho a o vykovi si myslim, ze je i s dalsimi dvema cleny jeho spolku absolutni klaun.
On má ten spolek víc než jednoho člena?
musi, jinak ho ministerstvo vnitra nezapise. 🙂
Potrefená husa se ozvala…
jak muzete byt takovy osel a predpokladat, ze kdokoliv ze zde pritomnych stavi modra zabradli?
Kdo dává jako vzor „bezzrábadlového“ nádraží bariérovou Ostružnou si takové navážení zaslouží.
Jojo, pán rozumí všemu. A nejlíp. Škoda že v Pace nedocenil tu recyklovanou červenou dlažbu, která dřív byla v megaprostoru před VB, tam jsem nějakou korunku na to zábradlí ušetřil:)
Tak ono by asi chtělo kdyby se proměnila mentalita lidí, a nějaký osvětový kampaně u nás zrovna nepomáhají. Tady je celkem běžný chození v kolejišti i na hlavních tratí a když ho příslušný zaměstnanec dráhy vykáže (protože nic jiného dělat nemůže, krom zavolání policie), tak dotyčný se ještě brání, že tady ničemu nevadí.
Tvrzení, že u nás strojvedoucí nenahlašují pohyb v kolejišti je úplně mimo. Vždy záleží na strojvedoucímu, jestli to ohlásí příslušnému výpravčímu, který následně kontaktuje policii, se kterou se domluví na omezení nebo zastavení provozu.
Jsou tu pěkně primitivní příspěvky,je to úplně jedno jestli se jedná o zábrdlí ve Staré Pace nebo v Zábřehu na Moravě snad jde o bezpečnost obecně.
Chybejici zabradli mezi nastupistem a travnikem mi prijde mene nebezpecne nez chybejici zabradli mezi nastupistem a koleji. Jenze jak by se pak nastupovalo do vlaku?
Tak jsem si prohlédl odkazované stránky na ksichtoknize.
Uznávám, že některé kreace zábradlí jsou na pováženou. Akorát mám pocit, že autoři stále nepochopili smysl a principy.
Zábradlí má usměrňovat a navádět, ža tomu říkají „ulička hanby“ je jen jejich komplex, na příkladu Staré Paky bych se jich rád zeptal, jak by to mělo vypadat, když před přestavbou tam nebylo žádné vysoké nástupiště a lidi se volně motali v kolejišti.
Dává ta jako následováníhodný vzor stanici Lučenec, akorát si neuvědomuje, že tam jsou bariérová nástupiště, které se SŽ snaží nahrazovat.
Kolik smrtelných úrazů se stalo ve Staré Pace za 40 let před zavedením zábradlí? Dále mě fascinuje to množství jednostranných peronů. Už jenom ostrovní nástupiště ušetří 2 řady zábradlí.
Nevím, kolik smrtelných úrazů se tam stalo. Nedalo se tam bezbariérově nastupovat.
S množstvím jednostranných perónů taky nesouhlasím, jsou ale vyvolané primárně přístupem, že by ve stanici měla být (pokud to lze) nástupištní hrana bez nutnosti přecházet kolej(e) nebo muset do podchodu. Třeba v Roztokách u Prahy by řešení s ostrovním nástupištěm (dvě hrany v kolejišti) vyústilo povinné použití podchodu u všech vlaků.
https://www.vlakemjednoduse.cz/wp-content/uploads/2021/06/Koromeriz-2020-08-16_22_small.jpg
Přemýšlím kolik lidí by se motalo v kolejšiti, kdyby to zábradlí vlevo nebylo. A chce se mi dodat, že v Kroměříži se s tím zábradlím opravdu krotili a to na fotce vpravo od přechodu bych i nechal. Jen jako naváděcí prvek nemusí být tak husté.
Až tam bude nasněžíno tak, že nepoznáte kde je přechod, tak bych se nedivil, že by se tam lidi v koleji motali.
Zabradli lze vhodne doplnit pomoci ceduli a ruznych svetelnych a zvukovych upozornovacu https://1iq.cz/i/jP5Xx/nbT8M.jpg
Raději řešit proč nejsou zastřešené perony, proč nejsou lavičky a když už tak proc nejsou oplocená nádraží a dospělí i s dětma chodí přez koleje a krátí si tím cestu.
Ty lavicky by slo pridelat na to zabradli. Takovy ty sklopne 😉
Přestože prezentace pana Vyky trpí mnoha nedostatky, což popsali ostatní diskutující, přijde mi, že jeho stránka Zábradlománie posunula standardy na SŽ správným směrem. Byl vydán vzorový list Ž12 Zábradlí, který jednak upravuje podmínky pro použití, umístění a vůbec nutnost osadit zábradlí, jednak zavádí jednotné provedení konstrukce zábradlí. Pro zájemce je ke stažení na https://typdok.tudc.cz/ po zadání Ž12 do pole vyhledávání Co se týče nutnosti použití, zmírňuje požadavky do té doby všude aplikované ČSN ČSN 74 3305 Ochranná zábradlí. Tato norma, původně navržená hlavně pro budovy, požaduje mimo jiné zábradlí jako ochranu proti pádu při rozdílu výšek povrchů >0,5 m. V… Číst vice »
To je dobře, že se to povedlo.
Škoda jen, že se k tomu nedošlo mnohem dřív…
„při rozdílu výšek povrchů >0,5 m“
Bohužel. Tam vpravo okolo chodníku… nejen Správa železnic. https://urbancentrum.brno.cz/wp-content/uploads/2020/12/201217_VMO_Zabovreska_I_etapa_foto_sch040.jpg
Jestli někomu vadí obcházení zaparkovaného automobilu délky 3,5 metru, tak tohle je od zadních dveří šaliny celých 30 metrů.
Většina z těch zábradlí která jste podal jako příklad jsou vcelku důstojná, kultivovaná a potřebná. Nicméně i mezi těmi 5 příklady najdete jeden, https://mapy.cz/s/molucagetu, kde je opět část zábradlí naprosto zbytečná. Proč nemůže zábradlí začínat na kraji schodiště, ale pokračuje cca metr do prostoru?
Pokud se nepletu, to je požadavek pro slepce, nesmí mít zarážku pro hůl hned na hraně schodiště, nebo tak něco.
Zábradlománie popsaná frázokdydománií. Kdyby byl článek čtvrtinový, vše by v něm bylo taky. Já to vydržel asi do 3/4, ale popáté zmiňovaná stejná myšlenka (z 90% stejnými slovy) mi jen potvrdila, že metoda boje „proti“ je stejná jako ta kritizovaná – opakovaný odstavec místo holé věty je stejný jako kilák zábradlí místo cedulky…☹️
svaz tri sotousu ve verejne doprave je zpet na scene? 😁
Nevím proč zrovna zábradlí by mně mohlo vadit. Kdyby o tom nebyl článek, ani by mně nenapadlo uvažovat o zábradli. V zimě může sloužit jako opěra při ledovce, náledí. Například. Nebo bránit přechodu přes koleje, kde to není vhodné.
jedina blbost je ta jasne modra a leskla barva, coz je dano setrenim na architektovi.
Pane Vyka, očekávám Vás s Vašimi sekundanty za úsvitu v parku před hlavním nádražím! Zvolte si zbraň!
Žasnu, kolik červených nepochopilo vtip a nadsázku. Za mne dobrý.
Zbraň je jasná, modrá trubka.
Pozor, dnes je již možné se setkat na nádražích s novými zábradlími v barvě oranžové či šedé 🙂
Dobrý. Pravda, Sherwood je proti zahradě kláštera karmelitek trochu skromnější, ale jeho genius loci zase pěkně zapadá do železniční tématiky. Je v novodobé etice souboje jako zbraň přípustná injekční jehla?
Před tou sochou, jak se o ní onehdá poprali sochaři?
Vypadá to opět jako spousta energie věnovaná nějaké asi v jádru správné myšlence, ale vynaložená takovým způsobem, že to zabíjí jakýkoliv účinek – zbytečně dlouhé popisy plné osobních pocitů, vykřičníků… taková komunikace nebude mít žádný dopad. Myslím že i ten prvotní terč Stará Paka je zvolen nevhodně – jistě že by zábradlí mohlo být odlehčenější a ne sytě modré, ale jinak tam vlastně žádné bariéry v potřebných směrech netvoří, nástupiště jsou navržena tak aby se bez podchodu umožnilo co nejvíce přestupů hrana-hrana s normovanou výškou. Bezzábradlové stanice, kde je u deseti kolejí nízké nástupiště, a lidi se tam brodí ve… Číst vice »
Mnohem víc mě trápí kruhové objezdy a chtěl by to spíš vytvořit stránku kruhománie 🙁 Pouze se jimi blokuje provoz a vytváří kolony tam kde dříve nebyly
Mně ten rozhovor přijde s ohledem na to, kolik v něm je informací, neúměrně dlouhý. Jak kdyby se tam některé fráze pořád opakovaly a při tom se z nich člověk už nedozví nic dalšího…
Kdo nechce cist, skoci rovnou do galerie 😀
Ok. Projel jsem si FB stránku a podíval se co pan Vyka dělal. Přiznám se, že jsem čekal někoho kdo se aktivně účastnil projektování/realizace/managementu takových projektů na straně zhotovitele a má bohaté zkušenosti v těchto věcech a dokáže smysluplně navrhnout jednodušší a elegantnější řešení a zesměšnit tak SŽDC.
Moc nechápu tuhle aktivitu, na pobavení občas dobré, ale to je asi tak vše.
K čemu je dobrý „Svaz cestujících ve veřejné dopravě“?
Ke zvýšení ega jednoho člověka.
Když uděláte příjemné posezení na nějaké zastávce za vsí, nastěhují se tam místní puboši nebo místní opilci nebo ti přespolní, je z toho příjemná alkovna nebo kuřárna. Na lavičkách se nesmí dát ležet. Nejlepší jsou z pásoviny nebo jiného kovového profilu, aby se na nich aspoň půl roku nedalo ani sedět, aby si člověk neuhnal vlka.
Na co lavičky, když si můžete sednout na to zábradlí a ještě se pohodlně zapřít o lampu. Při troše štěstí nehodite zada do kolejí nebo vás nezachytí projíždějící vlak za vystrčený batoh. Prostě bezpečnost nade vše.
Ještě udělat něco s trávníkem, aby se tam nedala roztáhnout deka.
Natřít na modro?
Článek je zbytečně dlouhý, ale zaujal mne v něm jeden do očí bijící rozpor. Na jednu stranu zábradlí značně prodlužují chůzi cestujícím. Ale na druhou stranu jdou ve většině případů jednoduše obejít.
Asi to chapu špatně, ale jestli jdou jednoduše obejít, tak asi žádné přístupové trasy neprodlužují. Pak jde tedy jen o zbytečně vyhozené a nikoli o nevhodné omezení přístupu pro cestující.
No, právě proto musejí být tak dlouhá, aby se je nevyplatilo obejít.
Zábradlí nedělají projektanti dobrovolně, ale proto, protože ho požadují systémoví specialisté Správy železnic. A mnohdy se jedná opravdu o holé nesmysly. Ale pak jsou místa, kde je zábradlí opravdu potřeba.
Další věc je komunikace pana Vyky, která myšlenku zábradlománie poměrně sráží k zemi, což je velká škoda. Šotosvaz cestujících ve veřejné dopravě není třeba komentovat.
Třeba tady ve Starý Pace na titulce je aspoň o co se opřít, když už tam nedali lavičky a zbytečnou bariéru to netvoří. Já se dívám, jestli to jede načas, není v tom bordel a po ženskejch a pak ať je tam klidně hektar zábradlí. Je mi to šumák. Řeči o ovcích jsou dost mimo.
Možná, že jedním z faktorů může být i to, že „prostředí vychovává“. Pokud bude mladý a ještě „neaklimatisovaný“ projektant sedět v bublině, pro kterou je určující interní subkultura SŽ, za nějakou dobu může dojít k jeho ochočení a ztotožnění se s místní mentální masou.
V Holandsku som videl na regionálnych zastávkach miesto modrého zábradlia pekný živý plot…..
Ale nedokážem si predstaviť kto a ako by sa v ČR oň niekto staral….
Ale tie stanice vyzerajú super – jednoduché, účelné a pekné….
jenže mentalita 75% lidí používajici veřejnou dopravu ještě nedospěla do stavu , kdy je živý plot vnímán a) jako překážka , b) jako místo kam se odpadky schovávat nemají
,c) wc .
a za d) ne všude v létě vegetace přežije. ale bylo by to hezký
„ako by sa v ČR oň niekto staral“
Zaplatit zahradníka.
Na jedné straně jsou častokrát mimo různá zábradlí na českých nádražích a je fajn, že se někdo snaží o osvětu… Na druhou jsem ze zájmu mrknul na FB stránku toho projektu, protože mě ta iniciativa zaujala a mám celkem rozporuplné pocity ze způsobu komunikace toho pana Vyky. Zvláštní vyjadřování, miliony emotikonů a hashtagů v každém příspěvku, malůvky vytvořené v Malování, označování uživatelů v příspěvcích, se kterými pan Vyka řeší ideologické spory ohledně zábradlí 😀 Celá ta prezentace a snaha o nějakou osvětu pak působí trošku komicky, amatérsky, až primitivně a moc mě nepřesvědčila. Resp. i když člověk jako běžný cestující… Číst vice »
On pan prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě je docela známá figurka.
Mohl by se spojit třeba s panen Olcitem, to by pak jejich výstupy dostaly ty správné grády.
To zbytečný zábradlí je takovou hezkou připomínkou zbytečnosti lokálek…
V Golčově Jeníkově je zbytečná lokálka?
Nebýt debility lidstva nemuselo být tolika zábradlí
A jako obvykle, blbci jsou ti druzí.
Problém bude mít minimálně dvě roviny:
1. Instalovat zábradlí ano, nebo ne?
2. Pokud ano, jaké?
Většinou je instalace zábradlí opodstatněná, jde ale o její formu.
Zatím to ale vypadá, že kladné interní hodnocení a bezproblémový život autorům více zajistí masa použitého materiálu, než funkčnost a elegance.
Masivní trubková konstrukce, kterou ještě navíc zdůrazňuje použitá „kanárová modř“, nebo v případě Hustopečí „imíčová zrzavá“, pak ve větších dávkách zajistí podobný efekt, jako přemíra obrázků přešlechtěných a omlazených perspektivních můžů a žen, vycapených při volební kampani téměř kdekoliv.
Ale zase přirozený výběr blbce odstraní.
Vyměnit lidi za nadlidi, to už tady bylo. Nepovedlo se to…
Takže nezbývá než to zábradlí umisťovat s rozumem a vkusem.