„Mechaniky“ mizí z dalších tratí, zbývají jich více než dvě stovky

Přejezd v Butovsi. Foto: Google Street ViewPřejezd v Butovsi. Foto: Google Street View

Starší technologie postupně zmizí ze tří desítek přejezdů.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jméno*

Dle webu mechaniky.cz je velké množství těchto přejezdů trvale uzavřeno (např. tratě 080, 160, …) , příp. otevíráno pouze na požádání.

Trumway

Tady je dokonce ještě původní a plně funkční zvonek…

kopeček

Já nevím proč si SZ nenakoupi třeba 50 sad na osazení přejezdu.. a postupně by je osazovala ..nebylo by to levnější.jo bylo.. jako kdyby si pořídila např. Podbíječky.

MaRa

Jakože by si SŽ koupila 50 přejezdů „na sklad“? Tak to je dobrá blbost. Levnější by to rozhodně nebylo, protože většina přejezdů se staví za podpory evropských peněz a nebo jsou součástí staveb, na které se čerpá i více jak 50% evropských dotací a to by u přejezdu „na sklad“ rozhodně nešlo. Nehledě na to, že velká část ceny přejezdu tvoří projekční práce, výkopové práce, pokládka, montáž, atd. a to si do skladu nedáte.

kopeček

Tak větší část tvoří blikače ,kabely ..budka s technologií to si do skladu jde dát. A když se ví že těch 50 přejezdu se bude modernizovat..

Alibaba

S tím, že konfigurace technologie a položení kabelů bude to nejdražší.

Alibaba

Protože skoro každý přejezd je originál a je třeba ho projektem přizpůsobit na míru příslušnému místu.
A taky na to v rozpočtu nikdo nepřidělil peníze, protože zásoby peníze vážou.
Jak to bude třeba se zárukou na takovýto materiál?

S podbíječkama s váma souhlasím, ale myslím si, že by stačila jedna na celé SŽ (a k tomu ta 3-4 čety na obsluhu), že by se nemusela přes sezonu zastavit. Pak je otázka co z těma četama přes zimu. Asi by se něco našlo na údržbě stroje.

Nasranej

A co třeba záruční doba?

praktik

A tady stejně nepomohlo ani PSZ (bez závor) = viz třeba:
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-na-hradecku-smetl-vlak-auto-uvnitr-zustali-zaklineni-dva-lide-40462010
– zřejmě šlo o místní silnici spojující Zachrašťany a Mlékosrby.

tarten

V jakési statistice figurovaly přejezdy typu „bába s klikou“ jako ty nejbezpečnější. Asi nikdo nechtěl dostat klikou. Což se jednou prý i stalo.

nowas

Jo, třeba bába s klikou v Bezděčíně.

leos

V Rožďalovicích taky a hodně to zdržuje. Celkem čekáme i pět minut kvůli jednomu motoráku.

O.K.

Ve Studenci se jeden čas stálo klidně 20. Přejezd šel dolu hned, jak vyrazil vlak z Náměstě (tj 7 minut), pak křižování, výstup nástup, loudavý rozjezd (už aby ty hydry zmizly), a pak pro jistotu počkat až bude vlak 2 km od stanice. Kdo jel na devátou a nestihl projet, přijel v 9:20.

Jirka

To déle, vlak přijede do zastávky Rožďalovice a u přejezdu jsou závory stále dole.

Alešl

Místa kde se budou nahrazovat mechaniky:

P2060, P2061 ovládá ZV Žim

P2816 ovládáno z Hrádku nad Nisou

P4038 ovládáno z Doudleb nad Orlicí

V Doublebech jsou ještě druhé mechanické závory (P4037)a nezdá se mi že by modernizaci přežily.

Ještě by měly padnout mechanické závory v Novém Bydžově a Sokolnici – Telnici.

Aleš

žst.Doudleby by se údajně měly příští rok předělávat komplet,celá stanice je na ruku a klíče.Existence mechanických závor je tak propojena s existencí výhybkářů.Na zhlaví směr Letohrad jsou dva páry závor,směr Týniště jeden pár už s plastovými břevny.

Milan Dvořák

Možná budu v neděli trochu sentimentální, ale dokud bude za každou zrušenou mechanikou automaticky zakázka pro AŽD, raději bych sponzoroval zaměstnance, který točí klikou.

PvvS

A budete to sponzorstvi platit sam ?

Marana_CZE

To sponzorství pro AŽD? Jo to platíme všichni z našich daní, aby se náš všemi milovaný Chrdle měl dostatečně dobře :). Takže raději, ať tam je dědek a má práci…

Luboš Beneš

Tak pokud tam zaměstnanec je pro práci na stavědle plus závory, tak pak je nesmysl závory měnit. Kde je jen závorář, tam naopak vyměnit

Cestgui

Ať počítám – jak počítám, na stránkách mechaniky.cz vidím v téhle republice asi 78 kousků. Těch 230 je asi i s již zrušenými, ne?

a8n

Nebudou v těch 230 i uzamykatelné zábrany?

FilFee

Pravděpodobně.

Těch všech možných příjezdových cest s „moderními mechanikami“ je také mnoho.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Na webu SŽ mají zvláštní řádek v tabulce, takže asi ne 🤷‍♂️

martin hodek

U nás byly dlouho hned vedle autobusového a vlakového nádraží. Jen pro pěší, ale zato v permanenci. Vždy, když jsem je někomu ukázal, tak jsem si dělal srandu, že jsou plně automatické. Když se pak divili, že ze sousední budky vyběhl panáček v oranžové vestě, tak jsem říkal: „Však jo, zazvoní to a vyběhne plně automatický dědek… ;-)“ Jinak zůstaly částečně zachovány v parku hned vedle. Lidé se jich nechtěli vzdát.
Ty nové jsou otravné, furt to cinká, což v centru města je fakt výhra…

Michal M

Neboj, při elektrizaci a zdvojkolejnění se tam udělá podchod.

JirkaJJ

Nevím o jaké trati je řeč, ale abyste se té elektrizace, zdvojkolejnění a podchodu někdy dožili… 😀

Ingot

Já bych to tipl na Náchod 😄

Michal M

Tak to jisté samozřejmě není, protože je tam ještě potřeba vykutat tunel… 🙂

MilanSima

Nejznámější mechaniky asi v Karlštejně. Jediné mechaniky na koridorových tratích v republice. A možná i v Evropě 😎.

Miloš Kariera

Sloužil jsem tam pár let jako výpravčí i signalista

MilanSima

Prý se mají letos v rámci rekonstrukce také nahradit světelnými závorami.

Doctor

Ano, přesná informace..
PZM v Karlštejně bude nahrazeno PZZ se závorami provázaným do JOP, v dopravní kanceláři stanice Karlštejn, v rámci optimalizace trati Beroun – Karlštejn (včetně).

B.W.B.

To je škoda, těšil jsem se, že potáhnou drátovod až na Balabenku. A vedle počítače tam u příslušného dispečerova stolu bude i klika:-)
Rušení dopravních kolejí již tak veselé není…

Sériový jezdec

To si nemyslim. V Německu jsou stále dost rozšířeny jak mech. přejezdy, tak i návěstidla.

MilanSima

To samozřejmě ano, ale měl jsem na mysli koridory. Pochybuji že by tam byly mechaniky. Ale jistý si samozřejmě nejsem, jem domněnka. Možná někdo znalý německé železnice by nám dal odpověď. 😊.

asdf

V Německu i na hlavních tratích. Nevím, zda přímo PZM, ale mechanická návěstidla, osvícená propan-butanem a na elektromorický pohon tam jsou i na tratích, kde se jezdí výrazně rychleji než 100 km/h.

Jinak PZM je nejbezpečnější přejezd, víceméně nikdo si ho netroufne podjet. 🙂

asdf

*projet

Twix

Myslím že se najdou i mechaniky na tratích kde jezdí i ICE (samozřejmě ne vysokorychlostních). Dost mechanik bylo mezi Norimberkem a Bambergem kde jezdí ICE na Berlín, ale tam už byly nejspíš nahrazeny.

Michal M

Německé „mechaniky“ nejsou totéž co u nás – mají elektrické ovládání a ne drátovod.
Hezký článek o německých mechanikách byl před pár lety myslím v Dráze, popisovalo se tam že i když znaky jsou stejné, konstrukce je od našich rakouských dost odlišná.

FrantaM

Pro neznalého: A jak to funguje v tom Karlštejně? To tam zaměstnanec každých <10 minut ručně stahuje/vytahuje závory?

MilanSima

No řekl bych že ano. Hned kousek je několik firem kam jezdí i kamiony plus zástavba, takže signalista se při tom železničním provozu musí docela ohánět.

FrantaM

To aby jich tam bylo víc a střídali se jak na hokeji, ne? 😀

MilanSima

Před lety mi někdo vyprávěl, že každé pracoviště na této trati má 5 zaměstnanců, kteří se průběžně střídají. Takže se asi jedou 12tihodinové směny v nepřetržitém provozu. Ale jestli to tam takhle funguje dál, to nevím.

M 474 003

Tahle technologie, které se všichni smějete, fungovala v mnoha případech tak, že u ní seděl hradlař, který měl z každé strany oddílové návěstidlo, které nemohl postavit na volno, dokud nezavřel závory. Nedovedu si představit hradlaře, který by mezi závory zavřel vrtnou soupravu a pak by dovolil jízdu vlaku.

MilanSima

Ona existovala i samotná pozice závoráře, ten mechaniky obsluhoval dle informací od výpravčího, který mu nadiktoval čas odjezdu vlaku ze stanice.

M474003

Ten to měl horší. Bavím se o přejezdech mezi návěstidly.

Michal M

A v mnoha případech byly ty závory stovky metrů daleko od stanoviště zaměstnance a nebylo na ně vidět, stejně jako dnes…

Radim Škopec

No a přitom je plno případů, kdy závorář zapomněl zavřít a vlak se potkal s autem nebo i autobusem, protože přece nemůžeme každý přejezd krýt oddílovými návěstidly… Doporučuji třeba knihy „Železniční nehody na Slovensku“.

Jiří Kocurek

Je tu někde znalec, jak to tam bylo?
Ty závory by nejpíš byly ovládané drátovodem ze stanice, což je 1600 m daleko a za obloukem. V noci vidět 1600 metrů nemyslitelné.

Jiří Kocurek

Aneb vrátit se do idelaizované či kompletně smyšlené minulosti, jaká nikdy nebyla. Jenže to současným nehodám nezabrání.

Vlaky se srazily už v prvním dnu provozu trati Brno-Břeclav-Vídeň a to tam byla traťová rychlost 32 km/h.

Výpravčí ze Severozápadní dráhy

U takovych závor musí závorář umět počítat . Zavírají se podle počtu otáček kliky, například 60 otáčkové, 15 otáček předzvánění, 45 otáček zavírání zavor. Že jsou uzavřeny poznáte podle citu , změní se odpor dratovodu

nowas

Ne, jen třeba pustili autobus před rychlík a tak podobně.