„Mechaniky“ mizí z dalších tratí, zbývají jich více než dvě stovky
Přejezd v Butovsi. Foto: Google Street View
Starší technologie postupně zmizí ze tří desítek přejezdů.
Starší technologie postupně zmizí ze tří desítek přejezdů.
Muhehe
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=80286891&newest=1&yaw=2.196&fov=1.020&pitch=-0.086&x=15.2625632&y=50.3347333&z=20&base=ophoto
Dle webu mechaniky.cz je velké množství těchto přejezdů trvale uzavřeno (např. tratě 080, 160, …) , příp. otevíráno pouze na požádání.
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=81851514&newest=1&yaw=0.070&fov=1.571&pitch=-0.129&x=14.7047545&y=50.6557432&z=20&base=ophoto
Tady je dokonce ještě původní a plně funkční zvonek…
Já nevím proč si SZ nenakoupi třeba 50 sad na osazení přejezdu.. a postupně by je osazovala ..nebylo by to levnější.jo bylo.. jako kdyby si pořídila např. Podbíječky.
Jakože by si SŽ koupila 50 přejezdů „na sklad“? Tak to je dobrá blbost. Levnější by to rozhodně nebylo, protože většina přejezdů se staví za podpory evropských peněz a nebo jsou součástí staveb, na které se čerpá i více jak 50% evropských dotací a to by u přejezdu „na sklad“ rozhodně nešlo. Nehledě na to, že velká část ceny přejezdu tvoří projekční práce, výkopové práce, pokládka, montáž, atd. a to si do skladu nedáte.
Tak větší část tvoří blikače ,kabely ..budka s technologií to si do skladu jde dát. A když se ví že těch 50 přejezdu se bude modernizovat..
S tím, že konfigurace technologie a položení kabelů bude to nejdražší.
Protože skoro každý přejezd je originál a je třeba ho projektem přizpůsobit na míru příslušnému místu.
A taky na to v rozpočtu nikdo nepřidělil peníze, protože zásoby peníze vážou.
Jak to bude třeba se zárukou na takovýto materiál?
S podbíječkama s váma souhlasím, ale myslím si, že by stačila jedna na celé SŽ (a k tomu ta 3-4 čety na obsluhu), že by se nemusela přes sezonu zastavit. Pak je otázka co z těma četama přes zimu. Asi by se něco našlo na údržbě stroje.
A co třeba záruční doba?
A tady stejně nepomohlo ani PSZ (bez závor) = viz třeba:
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-na-hradecku-smetl-vlak-auto-uvnitr-zustali-zaklineni-dva-lide-40462010
– zřejmě šlo o místní silnici spojující Zachrašťany a Mlékosrby.
V jakési statistice figurovaly přejezdy typu „bába s klikou“ jako ty nejbezpečnější. Asi nikdo nechtěl dostat klikou. Což se jednou prý i stalo.
Jo, třeba bába s klikou v Bezděčíně.
V Rožďalovicích taky a hodně to zdržuje. Celkem čekáme i pět minut kvůli jednomu motoráku.
Ve Studenci se jeden čas stálo klidně 20. Přejezd šel dolu hned, jak vyrazil vlak z Náměstě (tj 7 minut), pak křižování, výstup nástup, loudavý rozjezd (už aby ty hydry zmizly), a pak pro jistotu počkat až bude vlak 2 km od stanice. Kdo jel na devátou a nestihl projet, přijel v 9:20.
To déle, vlak přijede do zastávky Rožďalovice a u přejezdu jsou závory stále dole.
Místa kde se budou nahrazovat mechaniky:
P2060, P2061 ovládá ZV Žim
P2816 ovládáno z Hrádku nad Nisou
P4038 ovládáno z Doudleb nad Orlicí
V Doublebech jsou ještě druhé mechanické závory (P4037)a nezdá se mi že by modernizaci přežily.
Ještě by měly padnout mechanické závory v Novém Bydžově a Sokolnici – Telnici.
žst.Doudleby by se údajně měly příští rok předělávat komplet,celá stanice je na ruku a klíče.Existence mechanických závor je tak propojena s existencí výhybkářů.Na zhlaví směr Letohrad jsou dva páry závor,směr Týniště jeden pár už s plastovými břevny.
Možná budu v neděli trochu sentimentální, ale dokud bude za každou zrušenou mechanikou automaticky zakázka pro AŽD, raději bych sponzoroval zaměstnance, který točí klikou.
A budete to sponzorstvi platit sam ?
To sponzorství pro AŽD? Jo to platíme všichni z našich daní, aby se náš všemi milovaný Chrdle měl dostatečně dobře :). Takže raději, ať tam je dědek a má práci…
Tak pokud tam zaměstnanec je pro práci na stavědle plus závory, tak pak je nesmysl závory měnit. Kde je jen závorář, tam naopak vyměnit
Ať počítám – jak počítám, na stránkách mechaniky.cz vidím v téhle republice asi 78 kousků. Těch 230 je asi i s již zrušenými, ne?
To je číslo uvedené v pátek Správou železnic.
Nebudou v těch 230 i uzamykatelné zábrany?
Pravděpodobně.
Těch všech možných příjezdových cest s „moderními mechanikami“ je také mnoho.
Na webu SŽ mají zvláštní řádek v tabulce, takže asi ne 🤷♂️
U nás byly dlouho hned vedle autobusového a vlakového nádraží. Jen pro pěší, ale zato v permanenci. Vždy, když jsem je někomu ukázal, tak jsem si dělal srandu, že jsou plně automatické. Když se pak divili, že ze sousední budky vyběhl panáček v oranžové vestě, tak jsem říkal: „Však jo, zazvoní to a vyběhne plně automatický dědek… ;-)“ Jinak zůstaly částečně zachovány v parku hned vedle. Lidé se jich nechtěli vzdát.
Ty nové jsou otravné, furt to cinká, což v centru města je fakt výhra…
Neboj, při elektrizaci a zdvojkolejnění se tam udělá podchod.
Nevím o jaké trati je řeč, ale abyste se té elektrizace, zdvojkolejnění a podchodu někdy dožili… 😀
Já bych to tipl na Náchod 😄
Tak to jisté samozřejmě není, protože je tam ještě potřeba vykutat tunel… 🙂
Nejznámější mechaniky asi v Karlštejně. Jediné mechaniky na koridorových tratích v republice. A možná i v Evropě 😎.
Sloužil jsem tam pár let jako výpravčí i signalista
Prý se mají letos v rámci rekonstrukce také nahradit světelnými závorami.
Ano, přesná informace..
PZM v Karlštejně bude nahrazeno PZZ se závorami provázaným do JOP, v dopravní kanceláři stanice Karlštejn, v rámci optimalizace trati Beroun – Karlštejn (včetně).
To je škoda, těšil jsem se, že potáhnou drátovod až na Balabenku. A vedle počítače tam u příslušného dispečerova stolu bude i klika:-)
Rušení dopravních kolejí již tak veselé není…
To si nemyslim. V Německu jsou stále dost rozšířeny jak mech. přejezdy, tak i návěstidla.
To samozřejmě ano, ale měl jsem na mysli koridory. Pochybuji že by tam byly mechaniky. Ale jistý si samozřejmě nejsem, jem domněnka. Možná někdo znalý německé železnice by nám dal odpověď. 😊.
V Německu i na hlavních tratích. Nevím, zda přímo PZM, ale mechanická návěstidla, osvícená propan-butanem a na elektromorický pohon tam jsou i na tratích, kde se jezdí výrazně rychleji než 100 km/h.
Jinak PZM je nejbezpečnější přejezd, víceméně nikdo si ho netroufne podjet. 🙂
*projet
Myslím že se najdou i mechaniky na tratích kde jezdí i ICE (samozřejmě ne vysokorychlostních). Dost mechanik bylo mezi Norimberkem a Bambergem kde jezdí ICE na Berlín, ale tam už byly nejspíš nahrazeny.
Německé „mechaniky“ nejsou totéž co u nás – mají elektrické ovládání a ne drátovod.
Hezký článek o německých mechanikách byl před pár lety myslím v Dráze, popisovalo se tam že i když znaky jsou stejné, konstrukce je od našich rakouských dost odlišná.
Pro neznalého: A jak to funguje v tom Karlštejně? To tam zaměstnanec každých <10 minut ručně stahuje/vytahuje závory?
No řekl bych že ano. Hned kousek je několik firem kam jezdí i kamiony plus zástavba, takže signalista se při tom železničním provozu musí docela ohánět.
To aby jich tam bylo víc a střídali se jak na hokeji, ne? 😀
Před lety mi někdo vyprávěl, že každé pracoviště na této trati má 5 zaměstnanců, kteří se průběžně střídají. Takže se asi jedou 12tihodinové směny v nepřetržitém provozu. Ale jestli to tam takhle funguje dál, to nevím.
Tahle technologie, které se všichni smějete, fungovala v mnoha případech tak, že u ní seděl hradlař, který měl z každé strany oddílové návěstidlo, které nemohl postavit na volno, dokud nezavřel závory. Nedovedu si představit hradlaře, který by mezi závory zavřel vrtnou soupravu a pak by dovolil jízdu vlaku.
Ona existovala i samotná pozice závoráře, ten mechaniky obsluhoval dle informací od výpravčího, který mu nadiktoval čas odjezdu vlaku ze stanice.
Ten to měl horší. Bavím se o přejezdech mezi návěstidly.
A v mnoha případech byly ty závory stovky metrů daleko od stanoviště zaměstnance a nebylo na ně vidět, stejně jako dnes…
No a přitom je plno případů, kdy závorář zapomněl zavřít a vlak se potkal s autem nebo i autobusem, protože přece nemůžeme každý přejezd krýt oddílovými návěstidly… Doporučuji třeba knihy „Železniční nehody na Slovensku“.
Je tu někde znalec, jak to tam bylo?
Ty závory by nejpíš byly ovládané drátovodem ze stanice, což je 1600 m daleko a za obloukem. V noci vidět 1600 metrů nemyslitelné.
Aneb vrátit se do idelaizované či kompletně smyšlené minulosti, jaká nikdy nebyla. Jenže to současným nehodám nezabrání.
Vlaky se srazily už v prvním dnu provozu trati Brno-Břeclav-Vídeň a to tam byla traťová rychlost 32 km/h.
U takovych závor musí závorář umět počítat . Zavírají se podle počtu otáček kliky, například 60 otáčkové, 15 otáček předzvánění, 45 otáček zavírání zavor. Že jsou uzavřeny poznáte podle citu , změní se odpor dratovodu
Ne, jen třeba pustili autobus před rychlík a tak podobně.