Letecké společnosti Letectví

MAXy si za poslední měsíc nikdo neobjednal. Smartwings mají čtyři hotové v Seattlu

Boeing 737 MAX 8 společnosti Travel Service před přistáním po dodávacím letu ze Seattlu. Foto: Letiště Praha
Boeing 737 MAX 8 společnosti Travel Service před přistáním po dodávacím letu ze Seattlu. Foto: Letiště Praha

Boeing zažil jeden z nejhorších měsíců i čtvrtletí za poslední roky. Kvůli nehodě Ethiopian Airlines a následnému uzemnění letadel 737 MAX firma za březen na tento typ nezískala jedinou objednávku, prudce propadl také počet dodaných letadel.

Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Boeing na svých stránkách.  Za první čtvrtletí firma získala 95 objednávek na nová letadla, tedy o téměř polovinu méně, než ve stejném období loňského roku (180). Boieng ale v počtu nových objednávek za čtvrtletí vede před Airbusem, který ohlásil 62 nových objednávek. V součtu je ale Airbus za první tři měsíce v záporu, přišel o objednávky na 120 letadel od některých dopravců, zejména Etihadu.

Boeingu spadly dodávky letadel 737 o třetinu, za březen stihl dodat jen jedenáct MAXů. Objednávka za březen na MAXy nedorazila už žádná.

Boeing už oznámil, že sníží tempo výroby, letadla se mu ale dál hromadí. Vyrobené, ale nepřevzané, jsou například čtyři MAXy prro Smartwings. Podle blogu 737-MAX jde o letadla registací OK-SWH, OK-SWI, OK-SWJ a OK-SWK. Všechna jsou odstavena na letiští Paine Field a Boeing Field u Seattlu. Některá letadla mají za sebou už první zkušební lety.

Kdy MAXY vzlétnou znovu není stále jasné, aerolinky stále ruší lety s těmito stoji v chystaném letovém řádu, často až do července.

5
Diskuze

avatar
1 Komentáře
4 Reakce na komentáře
4 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
4 Autoři komentářů
JájaKarelFilipArimatejsky Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Karel
Host
Karel

Myslím, že teď jsme ve fázi vyčkávání. Zatím je hodně předčasné mluvit o ztrátách velkého B. Řekl bych, že v tuto chvíli je management B ve fázi volby, na co se má nejvíc soustředit – zachránit vlastní kůži / minimalizovat krátkodobé ztráty / minimalizovat dlouhodobé ztráty.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Teď už není co zachránit finanční plán i Cash Flow je totálně víte kde firma je těžká na čumák jak MAX a kdo vypadne první ten vyhraje protože má největší šanci sehnat jiný job.

Filip
Host
Filip

Kdo si myslí, že BA žije jen ze 737 a stoupá a padá s nimi, je totálně mimo. Pro firmu to nebude sranda, ale rozhodně ji to nepoloží. Civilní letadla jsou jen jednou z divizí.

Karel
Host
Karel

I v civilním sektoru mají nejen nepovedené 737, ale i skvělé 777 a někde mezi trochu problematické 787. S legendou 747 se rozloučila v pravý čas :-). Horší bude ztráta jména, zvlášť, pokud se v roce 21 vypustí konkurenti modernější C939 a MS21. Argument, že Boeingy jsou technicky a kvalitou někde úplně jinde, se právě hodně zrelativizoval…

Jája
Host
Jája

Skutečně jsou technicky a kvalitou někde jinde. Určitě jinde, než chtěli být. Právě narazili na hranici, kam až se dá natahovat 50 let starý analogový design.

Partneři