Maximum 30 km/h. Olomouc s otevřením nového mostu zklidní provoz na Masarykově třídě
Na hlavní spojnici mezi hlavním nádražím a historickým centrem se vrací od zítřka i tramvaje.
V Olomouci bude po více než dvou letech od zítřka plně průjezdná Masarykova třída. Město dnes slavnostně otevřelo nový most přes řeku Moravu, který se budoval od února 2020. Otevření přinese změny ve vedení autobusových a tramvajových linek i zásadní úpravu dopravního režimu: v ulici bude nově platit rychlost 30 km/h.
Most oficiálně získal jméno podle barokního sochaře Václava Rendera, říká se mu také rejnok. Je součástí stavby protipovodňových opatření. Most spojuje dva břehy Moravy na důležité trase mezi hlavním nádražím a centrem města.
Město se rozhodlo snížit rychlostní limit po Masarykově třídě na 30 kilometrů za hodinu. Nový rychlostní limit má podle primátora Mirka Žbánka přispět ke zklidnění dopravy v této části města, kde se po dokončení nové náplavky a nábřeží bude pohybovat větší počet chodců. Podobným trendem snižování rychlosti jde řada jiných velkých měst.
Most vznikl podle návrhu architekta Antonína Nováka z atelieru DRNH. „Chtěli jsme, aby na tak důležitém místě vyrostla elegantní a architektonicky hodnotná stavba. Napadlo nás, že by mohla obsahovat i nějaké reminiscence na známý ocelový most s obloukovou konstrukcí z 19. století,“ vzpomíná tehdejší náměstek primátora Jan Holpuch.
Most je uprostřed husté městské zástavby, kde je velké množství inženýrských sítí. Ty nesměly být během stavby přerušeny, přes staveniště se také po celou dobu dalo pěšky procházet. Starý betonový most se proto boural po částech a nový stavěl po polovinách. Inženýrské sítě musely být nejprve umístěny na zbývající části starého objektu a následně přeneseny na již dokončenou novou část. Také vysouvání konstrukcí mostu, smontovaných až na místě, bylo technickým oříškem, navíc se lišil postup v případě jedné a druhé poloviny konstrukce. Využit k tomu byl systém kolejnic a hydraulických pístů.
Od zítřka dochází také k řadě změn v systému městské hromadné dopravy. V oblasti bude obnovena obsluha všech zastávek včetně včetně zastávky U Bystřičky směr Hlavní nádraží, která je nově postavena jako zastávka vídeňského typu. Současně ale dojde ke změnám v síti MHD kvůli opravě železničního přejezdu ve Wolkerově ulici a později rekonstrukci křižovatky třídy Svobody a Havlíčkovy ulice. Detaily jsou na stránkách DPMO.
Technické parametry
Nový most na Masarykově třídě je ocelový s betonovou deskou, složený ze dvou polí. Jeho celková délka činí 63,3 metru, široký je 26,3 metru. Most vede ve výšce 7,65 metru nad dnem řeky Moravy.
Konstrukce nového mostu i samotné koryto Moravy pod mostem je navrženo tak, aby zajistilo převedení 380leté vody o průtoku 650 kubíků za sekundu.
Most navrhl v roce 2014 architekt Antonín Novák z atelieru DRNH.
Konstrukci vyhotovila a v Olomouci na místě sestavila italská firma Maeg Montevarchi.
Náklady na stavbu (bez dopravního napojení) jsou cca 100 milionů korun.