Matylda znovu zadýmala, hotový je nový válec pro brněnskou Pětasedmu

Parní lokomotiva 313.432 Matylda z roku 1904. Pramen: ČD NostalgieParní lokomotiva 313.432 Matylda z roku 1904. Pramen: ČD Nostalgie

Porucha válce vyřadila brněnskou lokomotivu 475.101 z provozu v květnu 2021.

Generální oprava olomoucké parní lokomotivy Matyldy (313.432) z roku 1904 se po letech chýlí ke konci. České dráhy už lokomotivu zatopily, a to na posledním letošním parním víkendu koncem října v muzeu v Lužné u Rakovníka. Zatím jen jako statický exponát.

„Objevil se nějaký minoritní problém na regulátoru páry, tak si s tím kolegové v Lužné ještě musejí vyhrát, aby vše bylo ve stoprocentní kondici,“ doplnil mluvčí Českých drah Filip Medelský. Lokomotiva by měla být připravena na příští sezónu.

Po završení všech oprav proběhne v Lužné zkušební provoz a následně bude provozní lokomotiva deponována v Olomouci. Její oprava vyšla podle Medelského zhruba na 10 milionů korun, milionovou dotací na opravu kotle přispělo ministerstvo dopravy. Kotel propadl už v roce 2007.

Čekání na Matyldu přitom připomíná čekání na Godota. Původně se počítalo s tím, že lokomotiva vyjede ještě před koncem roku 2022, pak ČD Muzeum odhadovalo její zprovoznění na polovinu roku 2023. „Zpoždění v opravách jsou dány zpožděním dodávek od externích dodavatelů,“ sdělil Medelský.

Matylda je nejspíš poslední existující z 35 vyrobených kusů řady 313.4, vyrobila ji První Českomoravská továrna na stroje v Praze. Série se vyráběla i v Linci a Vídeňském Novém Městě.

Příznivcům parostrojní železnice slibují České dráhy i brzké opětovné zprovoznění brněnské lokomotivy 475.101 (Pětasedma, Šlechtična), kterou v květnu 2021 vyřadila z provozu porucha válce. Tehdy měla zajišťovat nostalgické jízdy na trati Břeclav – Lednice, kvůli poruše ji ale musel nahradit Skaličák (433.001) z roku 1948. Paradoxem je, že se do Brna vrátila jen krátce předtím (v lednu 2021) po náročné tříleté opravě. Dostala mimo jiné nový tendr.

„Nový válec pro parní lokomotivu 475.101 je již hotový. Běží příprava na usazení válce na lokomotivu, to by mělo proběhnout v zimě. Rádi bychom, kdyby lokomotiva vyjela v první polovině roku 2025,“ sdělil Medelský.

Lokomotiva 475.101 byla vyrobena v roce 1947 v plzeňské Škodě. Po absolvování zkušební jízdy v úseku Choceň – Pardubice, při níž dosáhla maximální rychlosti 115 km/h, byla v prosinci 1947 v České Třebové předána tehdejším ČSD a přidělena do depa v Praze.

Postupně vystřídala řadu dep v českých zemích i na Slovensku, až zakotvila v Brně. Tam byla v roce 1979 vyřazena z provozu a převedena na vytápěcí kotel. O deset let později byla opět zprovozněna již jako muzejní stroj.

Parní lokomotiva 313.432 Matylda z roku 1904. Pramen: ČD NostalgieLokomotiva 313.432 Matylda. Pramen: České dráhyParní lokomotiva 475.101. Pramen: FB ČD NostalgieParní lokomotiva 475.101 (Šlechtična) Českých drah. Pramen: České dráhy
Tagy ČD Muzeum České dráhy parní lokomotivy železniční nostalgie
23 komentářů