Matylda znovu zadýmala, hotový je nový válec pro brněnskou Pětasedmu
Parní lokomotiva 313.432 Matylda z roku 1904. Pramen: ČD Nostalgie
Porucha válce vyřadila brněnskou lokomotivu 475.101 z provozu v květnu 2021.
Porucha válce vyřadila brněnskou lokomotivu 475.101 z provozu v květnu 2021.
Marečkova ostuda…
Základním ukazatelem neznalosti a domněnek, fabulace a vlastně i hlouposti, by měl být pro všechny už jen názor uživatele „České Velenice“, když jeho „fundovaný“ názor je pro něj natolik vážným, že se pod něj radši ani nepodepíše vlastním jménem. Faktem je, že jsou věci a záležitostí, které nejen tento užíval křiví, upravuje a nebo vyloženě lže za účelem, aby byl „chytrý“ a vypadal, že všemu rozumí. Opak je však pravdou. Většina lidí by si měla uvědomit, že pořádnou údržbou a podstatným rozsahem oprav lokomotivy procházely neposledy v období 60. let, kdy se jelo podle norem a předpisů. V 70. letech… Číst vice »
Dobrý den, od Vás bych takovou kritiku opravdu nečekal. Přesto mám několik zásadních otázek, které považuji za důležité. Co jste Vy osobně udělal pro zachování nostalgie na železnici? Kromě pořádání několika akcí financovaných z veřejných peněz a záchrany vozidel Českých drah opět za státní prostředky? Veškeré Vaše aktivity probíhají v rámci skupiny České dráhy, což je pochopitelné, ale je to opravdu maximum, co lze dělat? Pokud by skutečně existovala chuť a odhodlání, dávno mohl vzniknout v Olomouci soukromý spolek, který by oslovil silné partnery a dokázal pořádat pravidelné nostalgické akce. Olomoucký kraj má v tomto směru obrovský potenciál, přesto zde… Číst vice »
Je evidentní, že mé aktivity neznáte, neboť byste věděl, že jsem působil (působím) v soukromých spolcích a záchrana vozidel do provozního stavu byla a je rovněž mou láskou a aktivitou. Proto dokážu posoudit výhody/nevýhody muzejních aktivit pod ČD a v soukromnu. Pod ČD taky nefunguju jen jako příjemce. Jen za poslední rok jsem investoval do vozidel v Olomouci desetitisíce ze svých prostředků… I ty akce, a tedy mé aktivity, vždy jen nefinancovalo ČD, ale peníze šly i z mé peněženky. Stejně jako si nepíšu hodiny za vše, co uděláme s kolegy na MR. Olomoucký kraj je zajímavé téma; evidentně máte… Číst vice »
Michale, přijde mi zbytečné odpovídat na někoho, kdo se snaží jen provokovat a který pro nostalgii neudělal vůbec nic. Myslím si, že by nebylo od věci, kdyby nám pan Sůra poskytl e-mail profilu „České Velenice“ať víme, kdo se za tím skutečně nachází.
Je mi jedno co čemu předcházelo, ale když se mašinka po dlouhém GO vrátí a pak se na další 3 roky porouchá, to je vostuda, ať se na to díváte jakkoliv.
Je až k nevíře, jak to v některých státních podnicích funguje. Víte, jaká byla výmluva na prasklinu válce parního stroje? Že, to nikdo to nekontroloval. Předtím, než se rozhodlo investovat 5 milionů korun do novostavby tenderu, si nikdo nedal práci s generální prohlídkou celé lokomotivy. A co víc, do projektu byly zapojeny i dotační peníze od Ministerstva dopravy. Tohle je ukázkový příklad, jak se někdy zachází s veřejnými prostředky.
Jsem rád že opět vidím 313 která stávala LD Ostrava jako pomníček a byla 1977 stažena a opravena v depu na Báňské dráze, Přejí ji ještě mnoho let a potěšení pro další generace.
Proto moc vlastně nerozumím tomu, jestli to je reálně (tak jak v článku jest napsáno) „Olomoucká“ lokomotiva, nebo spíše Ostravská.
Plně souhlasím, že chlubit se tím, že se po třech letech bude měnit nový válec na lokomotivě, je spíš smutné. Navíc, pokud byly na tento projekt použity dotace z fondu Ministerstva dopravy a došlo k porušení několika podmínek, je to na pováženou. Jsem upřímně zvědav, v jakém stavu se 475.101 vrátí. České dráhy, respektive CHV Lužná, měly celé tři roky na to, aby se lokomotivě věnovaly a provedly potřebné opravy. Očekávám, že za tu dobu odstávky lokomotiva dostala nový celolak, protože rozdíl mezi tendrem a lokomotivou byl opravdu do očí bijící. Pokud ale po těchto letech někdo jen povrchově přetřel… Číst vice »
No kdyby jste byli zainteresovaní do daných věcí a věděli co předcházelo a následovalo po výrobě nového válce, tak by jste něco podobného ani nenapsal. A to jak se daná část CHV (tedy četa lokomotivy) staví k barevnému schématu je věc jejich, za to opravdu Marek nemůže. A jestli chcete klidně se můžete k CHV přidat aby jste věděli co se děje ve firmě. K 464.102 kde na opravě pracovalo minimálně 15 lidí a byly na to prostory a finance, to je zase jiná věc. V Lužné se dělá ale je tam na dílně 5,5 člověka. Takže jestli chcete můžete… Číst vice »
Dobrý den, situace v dílnách v Lužné u Rakovníka je bohužel alarmující. Problém spočívá především v tom, že zaměstnanci v dílně nemají dostatečnou odbornost ani pracovní morálku, a tempo práce je neakceptovatelné. Když jsem slyšel o poměrech v dílně, musím říct, že bych byl nejraději, kdyby se provoz raději ukončil. Porovnejme například dobu opravy lokomotivy 464.008 s 464.102 – rozdíl je markantní a zcela neobhajitelný. Pokud by někdo chtěl situaci zlepšit, stálo by za zvážení zadávat zakázky externím odborníkům, například panu Bednářovi, což by mohlo výrazně urychlit opravy. Co se týče barevného schématu lokomotiv, to není rozhodně otázkou rozhodnutí posádky,… Číst vice »
No ono u Bednáře. Kdyby na to CHV peníze mělo tak by to nebyl problém. U zmíněné 464.102 to bylo okolo 30 milionů, což představuje pro CHV poměrně výraznou částku když si vezmeme že roční rozpočet není ani 100 milionů. Což si prostě Lužná nemůže jen tak dovolit. Z vlastních zkušeností co jsem pod CHV dělal jsme si barevné schéma vždy dělali sami v rámci provozní jednotky na našich svěřených vozidlech. K Brnu se vyjadřovat také moc nechci. My jsme si vlastní mašinku odstavovali po akci a ještě schovávali pod střechu. Dílna jsme byli my, žádné že my jezdíme a… Číst vice »
Na to mám jedinou odpověď: i kdyby byl současný rozpočet 50 milionů Kč, stačí se podívat na příklad z Vrútek na Slovensku. Tamní tým dokazuje, co je možné dosáhnout, i s omezenými prostředky. Jejich lokomotivy jsou ve vynikajícím stavu, a to i přesto, že mají výrazně menší počet lidí a nižší rozpočet od veřejného sektoru.
Namísto neustálých výmluv a negativních reakcí by bylo vhodné se inspirovat tímto přístupem a hledat řešení, jak zlepšit aktuální situaci. Když to zvládnou tam, proč by to nemohlo fungovat i tady?
Dobře, jenomže Vrútky jsou spolek, ne akciovka, která musí všechno vykazovat. Lužná má pod sebou i nespočet lidí na DPČ. A navíc Vrútky si stejně jako ČD dělají všechno sami. A co s těmi 20 milióny to máte zprovozněnou jednu lokomotivu a dalších 30 musíte udržet v provozním stavu. což máte cca 80 tísíc jen potřebné papíry na každé vozidlo. Kde tedy vezmete potom peníze na RDŽ, NDŽ a ostatní akce to opravdu netuším.
Proč se vůbec platí lidé na DPČ, když jde často o činnost, která by měla vycházet z jejich zájmu, vášně nebo lásky k oboru? Není logické, aby za podobnou práci byli odměňováni, když ji berou jako koníček. Jediným zaměstnancem, který by měl být za svou činnost placen, je například strojvedoucí – a to kvůli zajištění bezpečnosti, dodržování zákonných požadavků a platnému pojištění. Ostatní by měli své aktivity vykonávat zdarma. Náklady na projekty jako RDŽ či NDŽ by měla hradit mateřská společnost (například akciová společnost) v rámci svého marketingu, nikoli z rozpočtu CHV. Zamysleme se, kde jinde stát financuje lidem jejich… Číst vice »
Jediným spolkem, který by měl být inspirací pro ostatní, jsou pánové z České Lípy. Jejich přístup k práci a aktivita jsou příkladné. Co však stále nechápu, je situace kolem lokomotivy 475.179. Tato lokomotiva, která čeká jen na opravu kotle, je odstavena, zatímco její sestra 475.101 stojí od roku 2017 bez jakéhokoliv využití. A teď počítejte se mnou: náklady na uvedení 475.101 do provozu se pohybují kolem 5 milionů za tender, 3 miliony za nový kotel a 3 miliony za nový válec – celkem tedy 11 milionů korun. Přitom tato lokomotiva od roku 2017 nevydělala ani haléř. Proč se tyto prostředky… Číst vice »
Kdybyste byl inteligent, tak byste mně skoro urazil. Strojvedoucí dostane zaplaceno za odpovědnost, ale zámečník ne? Neodpovídám za provedený svar, utažení rámových spojek, změřením jízdnho profilu kola? Nemusím dodržovat předpisy jako topič? Kde mám zajištění v případě úrazu? V provozovně ČD jen s respktováním přísných předpisů, o kterých se spolkařům ani nezdá (pokud zároveň nedělají na dráze). Vás bych chtěl mít za šéfa, to bychom se bavili o vzájemných povinnostech a zneužívání dobrovolnictví v akciové společnosti. Pořád mi ve vašich příspěvcích chybí výčet konkrétních aktivit k záchraně starých strojů kromě hospodského pyndání, jak tomu rozumíte nejlíp.
Tak něco málo k lok. inventárního čísla 01: Lokomotiva prošla posledním velkou opravou v dílnách České Velenice v 70. letech. Do svého konce služby najezdila ještě hodně km, poté převedena na vytápěcí kotel K742. V roce 88-89 prošla malou opravou v depu Brno dolní a zprovozněna. Lok. je v 90. letech prohlášena za Národní kulturní památku. Bez jakékoliv iniciativy ji nějak proslavit, hlavně že jezdí. Jezdila až do r.2006 kdy propadl kotel. Kotel poté vyvázán a odeslán do dílen ČV. Zde byl vyměněn nožní rám, jedna trubkovnice, vyměněny všechny kotlové roury, část rozpěrek kolem nožního rámu a dodány nové dýmniční… Číst vice »
Dobrý den, děkuji za Váš podnět. Budu reagovat postupně: Poté přišel příkaz tehdejšího ředitele DHV přepravit lokomotivu 01 i přes záporný postoj brněnských do Lužné. A vy se tomu ještě divíte? Stačí se podívat, v jakém stavu dorazila 475.101 do Lužné – špinavá, zaprášená, zanedbaná. Takto vypadá lokomotiva o kterou někdo chce pečovat? kterou někdo má rád? Pro ilustraci přikládám odkaz na fotografie, které tento stav jasně dokazují: https://www.flickr.com/photos/makovonmako/49956869251/in/photolist-2j7cb1b-2kuFCtS-2oHWETS-2ma1JHZ-2kv3LF5-2j7w1Ca-2kuWdvv-2kwfzhv-2kv25cB-cniKYj-2j7w1KV-8eE6m2-5WqNKX-2kQDFq6 Je zcela zřejmé, že na tuto lokomotivu v Brně dlouhodobě nikdo pořádně nedbal. Nelze se tedy divit, že pan Kotera prosazoval její přesun mimo Brno. To, že Veselská parta lokomotivu „obula“,… Číst vice »
Do roku 2017 jezdila mašina v Brně bez problémů, pak odstavena na tendr. A najednou někdo chtěl rozhodnou že musí z Brna pryč? Jen proto že je špinavá a zaprášená? Divné. Spíše v tom tehdá bylo něco jiného a pak Kothera chtěl vyhovět. Poté přišlo rozhodnutí že musí pryč někdo jiný. Vy jako odborník na parní trakci trvrdíte, že pára která vychází z pod válce je opravdu z trhliny? Proč je tedy vložka celistvá? Kudy by se pára dostala z válce do thliny? Nelogické ne? Ten zvuk jde prostoru mezi válcem a víkem. Ostatně poté šlo i vidět kudy (… Číst vice »
Určitě se sluší poděkovat za snahu všech zúčastněných a popřát, ať s Matyldou najezdí ještě mnoho kilometrů. Ale snad mi prominete, že má radost pramení spíš z toho, že se péče snad konečně dočká 365.024.
Ano slyšel jsem od známých z Dolní Lipky, že opravu nabízel Bednář, nicméně prý Mareček odmítnul.