Mattoni slaví deset let železničních přeprav, vlaky nahradily 20 tisíc kamionů
Provoz na vlečkách zajišťuje společnost Railsystem, většinu trasy jede vlak s minerálkami v režii ČD Cargo.
Společnost Mattoni 1873 slaví koncem srpna deset let od obnovení vlečky z Vojkovic do Kyselky a s tím souvisejícího zahájení přeprav minerálních vod po železnici. První novodobý vlak s nápoji vyjel z Kyselky 28. srpna 2012. Firma spočítala, že celkem 762 vypravených nákladních vlaků nahradilo 20 tisíc plně naložených kamionů.
„Náš projekt dokazuje, že i rychloobrátkové zboží lze přepravovat rychle a kvalitně po železnici. Za deset let, co jezdí nákladní vlaky s našimi nápoji, je bohužel využívání železnice čím dál náročnější jak z hlediska organizace, tak finančně. I přes svůj ekologický přínos není železniční doprava nijak podporována nebo přinejmenším nejsou odstraňovány překážky, které komplikují větší využívání železnice pro přepravu výrobků. My ale vytrváváme, protože chceme, aby byl nápojový průmysl plně udržitelný,“ uvedl generální ředitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale.
Osmikilometrovou trať z Vojkovic nad Ohří do Kyselky nechal vybudovat Heinrich Mattoni, do provozu byla uvedena v roce 1895. Veřejná osobní doprava na ní skončila v roce 1935, do roku 1997 pak fungovala jako nákladní vlečka. V roce 2012 společnost Mattoni 1873 (pod názvem Karlovarské minerální vody, KMV) investovala 10 milionů korun do rekonstrukce celé trati. Při rekonstrukci bylo vyměněno 560 pražců a nahrazeno 820 metrů kolejnic. Každý rok Mattoni 1873 pravidelně investuje několik milionů korun do zlepšování technického stavu vlečky.
Vlaky s nápoji jezdí z Kyselky do distribučního centra v Mostkovicích u Prostějova, a to zhruba dvakrát týdně. Roční množství výrobků Mattoni 1873 přepravených po železnici vzrostlo z 64 tisíc palet v roce 2013 na 70 až 80 tisíc palet v posledních letech. Trať ale neslouží jen převozu lahví s vodou – v posledních letech se po ní mohli svézt i návštěvníci kraje díky prázdninovému provozu osobní dopravy.
Vlaky s výrobky Mattoni pro spotřebitele na Moravě jezdí po trase (470 km) Kyselka – Vojkovice nad Ohří – Kadaň – Chomutov – Ústí nad Labem – Kralupy – Nymburk – Pardubice – Česká Třebová – Mohelnice – Olomouc – Prostějov – Kostelec na Hané – Mostkovice u Prostějova. Provoz na vlečce (v Kyselce i v Mostkovicích) zajišťuje společnost Railsystem s vlastními dieselelektrickými lokomotivami řady 749. Zároveň zajišťuje nakládku a manipulaci se železničními vozy. Po naložení odevzdává ucelený vlak ve stanici Vojkovice společnosti ČD Cargo, případně odjíždí s touto soupravou společně do Chomutova. Z Chomutova je jízda soupravy již v režii společnosti ČD Cargo, která doveze soupravu až do Prostějova, kde si soupravu přebírá opět společnost Railsystem a zaváží ji na vlečku do Mostkovic.