Mátl: Za roční zpoždění největší dálniční zakázky nikdo nemůže, firmy využily možnosti zákona

Vizualizace budoucí dálnice D11 Trutnov - státní hranice, most v Lamperticích. Foto: ŘSDVizualizace budoucí dálnice D11 Trutnov - státní hranice, most v Lamperticích. Foto: ŘSD

Podle Mátla původní plány počítaly se zahájením stavby v roce 2027.

80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomas

Pokud byly namitky MI Roads relevantni,pak chybu tedy udelalo ŘSD pri vyberu.

pan Žemla

Před 11 měsíci zde vyšel článek, že dálnici postaví Budimex. Ke konci mě dost zaujala věta:
“ Vzhledem k velikosti zakázky lze očekávat, že se někteří účastníci nesmíří s jeho vítězstvím a budou požadovat vyloučení.“
A podařilo se.

Eko

Tak to dostala oproti Budimexu dražší MI Roads, která nemá vůbec nic společného s Metrostavem, který se nemůže státních zakázek účastnit a vůbec takto neobchází smysl zákona o vyloučení korumpujících firem 🙁

Jan

Tak to se mi ulevilo…

J.Š.Hájek

Tady nelze jinak než palec nahoru. Cesta z Trutnova na hranice ČR je očistec .
Nabízí se ovšem ekonomická otázka. Co budou teď dělat všechny ty obce které tam mají nainstalováno úsekové měření a on tam nebude skoro nikdo jezdit ? 🤔😁😁

Michal.S

Můžou si tam nacpat nějakou halu do katastru obce a doufat, že to něco hodí.

Michal M

Nemějte péči, Hájku, jistě to jde prodat. A to úsekové měření tam neměli z plezíru, ale proto, že jim tam různá vemena nedodržovala rychlostní limit v obci.

Jiří Kocurek

No tak si radncie bude muset vybrat jestli zvýší daně z nemovitostí, nebo … holt nebude akvapark – to je příklad.

jirik.e

Ony ty pokuty z radarů beztak neinkasovala obec, nýbrž nadřízená ORP – tudíž Dvůr Králové a Trutnov, které (když starostové dotyčných obcí hodně úpěnlivě prosili) jim milostivě nějakou tu tisícovku přerozdělili.

Johny

řekl bych že se investivce vrátí než bude dálnice

František

Pořád se dá vymyslet někde třicítka…třeba kvůli hluku či ochraně klimatu.

digi

Tak buď smart… jezdi podle předpisů a obec zkrachuje…

Jiří Kocurek

Dáme tam atrapu železničního přejezdu a Digi dostane pokutu, že přes něj šel na červenou.

Jiří Kocurek

Ono se totiž velice lehce zavádí samoúčelné omezení pro „ty druhé“. A ještě lehčí je zapomenout, že v takovém světě samoúčelných omezení by nějaké omezení mohlo padnout i na omezovače samotného. Jak se mu to mohlo stát!

nowas

Kdo je ten „druhej“? A co je „samoúčelné“?

Dálnice

Samoucelne je cokoliv, co JK nevyhovuje.

nowas

Konečně se nadechnou, bez těch smradlavejch kamionů a aut.

Swariner

Klidně to nemusí být až tak na tom výběru poznat. Míň aut znamená víc místa a víc místa umožňuje vyšší rychlost mnohem snadněji. Vsadím se, že taková Zašová vybere ve špičce cekem prd.

jirik.e

Zašová vybere prd už teď. Všechny pokuty z ní inkasuje město Valašské Meziříčí.

Martin Kladiva

Bude to trvat 3.5 roku a to není konečný datum takže budou pořád měřit.

Tomas

Ale porad tam jsou 2 moznosti cesty – Babi a Bernartice,takze se da hustota dopravy rozmelnit.

Martin

Kdyby fungovala také SŽ podobně, jako běží ŘSD pod Mátlem…

Edudant

Kterou soutěž má SŽ rok na UHOSU?

Lysimachia

Hostivař-Hlavní tam bylo možná dva roky.

Dizgrafyq

Aby vam soutez skoncila na UOHS musite ji napred vubec vypsat😉 Zdravim SZ.

Jiří Kocurek

Ale notak, rekonstrukce nádražních budov už zvládají soutěžit bravurně. Jen teda stavby zasahující do světa mimo dráhu, tam jim to skřípe.
Plná huba ekologie na jednu stranu a proklínání EIA ihned potom, co si obec dovoluje řešit hluk.

Tomas

To je nejaky PR RSD,ze se to tady porad opakuje ten prispevek ?

Jirka

Hlavni je, ze se konecne zacne. Rok zpozdeni v kontextu velkych staveb v Ceske republice je opravdu nic.

Jakub P

Zajimay je, ze kdyz sva prava ze zakona vyuzijou komercni firmy, je to v poradku. Kdyz sva prava. Ze zakona vyuziji napr. obcanska sdruzeni, je to pro RSD neco uplne jineho.

M19

Copak SŽ, ake zdejší diskutéři. A to ještě záleží o co jde a kdo to je. 😉

Jiří Kocurek

Jistě, každý se nechá napřed se nechat prokádrovat, zda v dané věci můžete, či nemůžete vznášet námitky dle zákona. A to i majitelé dotčených pozemků či budov…

Magořina: Kádrovák nemovitost nevlastní, tak proč by měl mít někdo jiný jakási vlastnická práva.

Clovek

Onehda myslim pripominkovalo jeden usek D35 nejake legitimni sdruzeni ochranaru ze Sumperka, a pripominky byly zapracovany.

noerf

Ono jde o způsob podání námitek a možnosti řešení. Pokud někdo navrhne, že z daného důvodu je lepší jiné řešení (hluk, ochrana rostlin, zvěře, vodních toků), tak to obvykle ŘSD je schopná upravit. Pokud někdo jde do odvolání, aby se stavba co nejvíce zdržela, tak takový člověk je spíše škodič, který nikomu mimo sebe neprospívá.

Jiří Kocurek

Protože to byli skuteční ekologové, nikoliv aktivisté, kteří škodí i jim. 🙁

Lysimachia

Pořád je ale vhodné respektovat místní příslušnost. To by zabránilo dědkovi z Tetčic mít obstruovat po celé Moravě a princi Patrikovi po celé republice.

Swariner

To jo, ale čočku tady dostali i tak slušnou. Přitom ta připomínka byla tehdy zcela na místě. jestli se nepletu, bylo to něco s kácením a náhradní výsadbou, prevence úniků provozních kapalin ze strojů, krytí převážené zeminy a možná něco dalšího. Prostě nic, co by tam nemohlo a nemělo být už od začátku.

Roman J

A ještě že řidič bagru nesmí odhodit nedopalek na zem, nesmí prdět na staveništi, nesmí drobit když bude svačit. Nebo že pracovníky bude svážet Elektro bus, nebo budou bagry elektro . Taky mne napadá že by tam ještě ve stavebním povolení mohlo být že že každý pokácený strom pracovník stavby pohladí , při chůzi terénem staveniště neohrozí procházející mravence a brouky! Co tam ještě má být?

Frantík

Roční zdržení v kontextu dálnic není až takový problém. Na D49 by vyprávěli.

Jan M

Když začala výstavba, tak jsem byl na základce. Dneska už jsem pár let po výšce 😀

Michal M

Na D35 taky a já jsem u středočeského úseku D3. 🙂

Martas
Jiří Schenk

Už jsem to tu několikrát psal, na D35 se podepsal ministr dopravy Šimonovský z KDU-ČSL, který někdy v roce 2007 vyhlásil zbytečnost D35, prý stačí vylepšit na D1 třetí pruh, je to dohledatelné.

Petr

Tak viníka to samozřejmě nemá. Spíš je zvláštní to rozhodnutí UOHS. Navíc ještě ve světle toho, že má Mlsna jako svého poradce na zakázky „odborníka jakého svět neviděl“ spojeného ze slavnou karlovarskou losovačkou. Tam taky vyhrál Metrostav (tady tedy jeho dcerky). Připadá mi to takový zvláštní.

Dalimil

Proč je to rozhodnutí ÚOHS zvláštní, četl jste ho?

Petr

Jo, četl. A?

Petr

Takže fakta. Už podruhé se stalo, že UOHS změnil vítěze tendru, přičemž vítězem je stejná firma a odvolávala se na to samé (reference). Na UOHS je Misnovým poradcem, ze kterým konzultuje všechny tendry, tudíž i odvolání člověk spjatý s Metrostavem. Jinak Mátlovi, který vystudoval Stavební fakultu ty reference stačily, úředníku Mlsnovi ne. Prostě se mi to zdá divný. A snad si mohu říct svůj názor, ne?

Cikcak

No nabízí se otázka, proč Budimex tedy nedodal reference, které by věc vyřešily.
Ony ty původní byly tak trochu podivné – jeden tunel kdesi v Kolumbii?
Metrostav tunely umí. Bez ironie.
Trochu mi ty korupční teorie zavání honem na čarodějnice. Nechci tím nic obhajovat, ale zrovna tak si nemyslím, že Budimex bude vzor všech ctností.

SYN

Otázka přeci nezní zda je umí Metrostav (no a kolik jich už postavil MI roads?), ale zda je Budimex NEumí… což se mi zdá takové divné.

Petr

Přesně. Úplně stejný jako metro a Vincy

Edudant

Tak to že je neumí přiznal i sám Budimex, když se provozoval nějakým zvláštním pooddovatelem z Kolumbie. Klidně mohl předložit referenci, kde tunel stavěl sám.

Petr

Ty reference tam Budimex dal, asi už neměl co dalšího dodat. Prý po nich chtěli důkaz, že se na těch stavbách tunelů nějak podíleli. Já nevím. Prostě se mi zdá, že přes ty reference se dá s těma tendrama dobře manipulovat. Někde jsem zachytil informaci, že Budimex chce jít k soudu. Tak uvidíme.

Dalimil

Jak „prý“? Říkal jste, že jste rozhodnutí četl, tak víte přesně, co kdo chtěl a co kdo dokládal. Budimex nejdřív doložil referenci jen na ražbu a primární ostění, což ÚOHS neuznal jako splňující požadavek na „novostavbu tunelu“, protože ta zahrnuje i další práce. Pak doložil reference, který ale dělal ve sdružení s dalšíma a který kromě tunelů zahrnovaly i mosty, silnice apod. U těch zas nebylo jasný, jaký práce tam dělal, takže se těžko mohl holedbat něčím, co neumí reálně prokázat. Mohl teoreticky dělat i všechno kromě tunelů. Ani jedno není žádná šedá zóna, nic co by bylo problematický. Jde… Číst vice »

Dalimil

To rozhodnutí jste nečetl, protože ještě nebylo zveřejněno. Pokud jste ho náhodou četl, kopete za jednu ze stran, pro kterou pracujete, a pak Váš názor není relevantní.

Pořád jste nenapsal, proč je to rozhodnutí zvláštní. Píšete o nějakých personáliích, to ale nic neříká o právním posouzení věci. O tom zjevně nic nevíte.

Edudant

Na 99% tu zakázku nevyhodnocoval Mádl. A pro vyhodnocování zakázky jsou spíš právníci než technici.

Avoda

Mátl za lže.
Jak to, že je dle něj ŘSD bez viny? Reference Budimexu jim jednoznačně stačily, tak na tom měli trvat až do konce.

Protože až potom, co změnili názor (proč, jaké tlaky za tím byly?), se vše otočilo a všem zainteresovaným a informovaným bylo dopředu jasné, jak to nakonec dopadne.

Avoda

Měli trvat na původním rozhodnutí a hnát to klidně až před NSS.

Pokud občané akceptují, že o všem v tomto státě rozhodují nikým nevolení, nepostižitelní a prakticky neodvolatelní úřednici, tak ať se nediví, jak to tady vypadá. Já si na ty pohádky ze začátku devadesátých let o dohánění Západu během jedné dekády pamatuji dobře.

Jiří Kocurek

A kdyby to šlo až k NSS, tak by to splnilo účel, tedy neodkládat začátek stavby?

Petr

Mátl chce stavět, ne chodit k soudu. Tam to má hnát Budimex. Třeba se to ještě stane.

Tomas

Ale stavbu to asi nezastavi.Mozna usly zisk,takze si treba zaplatime za D11 nejakou tu miliardu navic a spokojeny bude Budimex i MI Roads.

Petr

Jinak s těmi soudy to máte těžký. Nemáte vůbec jistotu jak rozhodne i v úplně jasných případech. Není u nich žádná kontinuita, nerespektují ani rozhodnutí soudů nadřízených. Hlavně tedy Městský soud v Praze, to je chuťovka (osobní zkušenost). Tam by to chtělo povyházet kompletně celý.

Air Traveller

Neotocili az pote, co jim to UOHS omlatil o hlavu?

Avoda

ÚOHS s tím v tom smyslu nemá co dělat.

1. Budimex podal špatné refernece, takže měl být vyřazen, ale nebyl – tj. chyba na straně ŘSD.

2. Nebo ty reference byly v pořádku a na tom mělo ŘSD trvat do konce a dát to k soudu. Netrvalo a otočilo, i když bylo v právu – tj. chyba ŘSD.

Žádná třetí možnost není.
Ale chápu, že sáhnou zdejším diskutujícím na Mátla a jeho svatozář se prostě nesmí.

Air Traveller

Je videt, ze moc nechapete svet kolem vas a mate ho smrskly do jakesi virtualni reality…

Avoda

Když dojdou argumenty, tak se napadá osoba oponenta.
Aneb typický projev „diskutujícího“ z novinek a dalších žump české pseudožurnalistiky.

Air Traveller

Když ono na tohle argumentovat moc nejde 🙂 Kdyby si RSD stalo za svym a dotahlo to az kdo ví kam, takbyste tady mudroval, ze to protahovali a kdesi cosi. Chápu, že je docela snadné vidět svět černobílou binární logikou ano/ne, ale on je mnohem složitější, komplexnější, a různorodější. A stejně tak, jako je různorodý svět, tak je různorodé i právo a jeho výklad. Ne nadarmo se říká, že nad jedním právním problémem bude mít 10 právníků 20 názorů a 4 různé, protiřečící roszudky. Tak to je, a tak to bude. Právo většinou není jednoznačné, protože život a situace, které… Číst vice »

Pako

Vždyť ŘSD trvalo na svém až do konce. Tedy do místa, kam až to šlo. Vysvětlím. Současné ŘSD kolem pana ředitele Mátla šlape jak hodinky a chrlí jeden kus dálnice za druhým. V okamžiku, kdy by se dostali do křížku s ÚOHS, tak by velice rychle došlo k zemětřesení v ŘSD a nastoupilo by vedení například typu SŽ s výsledky hodnými našeho pláče a bědování. Takže kompromis. Konec vzdoru výměnou za hladší průběh výběrek. No a kde vidíte tu lež? Navenek proběhlo všechno naprosto regulérně. Problém je v legislativním rámci fungování ÚOHS, ale to už je jiná písnička. A možná… Číst vice »

Petr

Tak Mátl je stavař, nebo alespoň to má vystudovaný. Třeba pro něj byly ty reference dostatečný. Pro úředníka Mlsnu ne. Tak to prostě chodí, víc lidí víc názorů.

Edudant

Máte je ředitel, tedy určitě nebyl členem komise a jako neclen komise nesmí do její činnosti nijak vstupovat, vlastně nesmí být ani nijak informován o jejím průběhu dokud není komise ukončena.

Gawain

Mlsna pouze potvrdil prvoinstační rozhodnutí. Představa, že to tam přezkoumává předseda úřadu je trošku naivní.

Tomáš

Já tam toho viníka vidím. To odvolatelé se zcela svobodně rozhodli, že budou držovat. Nikdo je nenutil zdržovat. Čímž jsou vinni. Pokud prohráli tady, mohli se místo zdržován soustředit na další soutěž.

SYN

Ostatně byli nejlevnější, což má svoji váhu… To do čeho jako amatér nevidím je zda námitky proti kvalifikačním předpokladům na ty tunely by znamenaly že se jim (a tím pádem i nám jako uživatelům) mohlo něco reálně „po*kazit“ nebo jestli ta námitka byl naprosto čistý formál…

Tomáš

To je ale nepovinuje se odvolávat. Mohli se svobodně rozhodnout to nechat být a soustředit se na další. V tom na vina je. Nikdo je nenutil, nikdo jiný za to odvolání nemůže.

Air Traveller

ok, takze to legrace nebyla.

takze az vas jednou nejaky soud odsoudi, treba kvuli nejake odpovednosti za zpusobenou skodu nekomu jinemu, kde ale okolnosti budou tak nejak 50:50, tak to radeji zaplatite a neodvolate se?

ok, slusnej oddil 🙂

janvagala

Proč vlastně ty výběrka dělat, že? Oprášíme firmu SSŽ a stavíme.
Chlape, v jaký době si zamrznul. To nemůžeš myslet vážně.

Air Traveller

Vysoká žkola života, odbor práv, červený diplom?

Doufám, že tohle nemyslíte vážně, a jenom si z ostatních děláte legracei.

Jiří Kocurek

Dost možná i rudý s hvězdičkou. 🙁

Jiří Kocurek

Provinil se tím, že se svobodně rozhodl využít svá práva?

Swariner

Panebože…