Mátl: Středočeská D3 vyjde na 70 miliard, jízdu od Prahy k Meznu zkrátí na 30 minut

Dálnice D3 přes Posázaví, vizualizace. Pramen: ŘSDDálnice D3 přes Posázaví, vizualizace. Pramen: ŘSD

Mátl průzkumné štoly vnímá jako první stavební práce na dálnici D3 ve středních Čechách. Začínáme stavět, říká.

(8:40 jsme aktualizovali údaje o ceně a době jízdy, dodatečně se opravil Radek Mátl, pozn. red.)

Šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl věnoval aktuální díl svého ředitelského podcastu středočeské části dálnice D3. ŘSD tam už vykoupilo první pozemky a začíná se razit průzkumná štola k tunelu Kamenná Vrata.

Středočeská D3 by měla být podle Mátla hotová v letech 2031 až 2032. Jízda z Prahy k Meznu, kde nyní končí jihočeská část D3, se pak zkrátí z dnešní hodiny až o 30 minut. „Středočeská D3 je pro nás v současné době společně s Pražským okruhem a dálnicí D52 největší priorita. A ražení průzkumné štoly vnímám už jako samotné zahájení výstavby. Pro mě tím začíná stavba středočeské D3,“ řekl Mátl.

Odhad nákladů na celou středočeskou D3 dlouhou 58 kilometrů je nyní 71,3 miliardy korun, což vychází na výrazně nadprůměrných 1,2 miliardy za kilometr. Skutečná cena je ovšem většinou v tendrech nižší. Mátl cenu zdůvodňuje nejen tunely, ale i dalšími náročnými stavebními prvky.

„Součástí stavby jsou i náročné mostní estakády, nejvýznamnější je most přes Sázavu. Jsou také připravené valy, aby trasa co nejvíc zapadla do území,“ vysvětlil Mátl. Všech pět úseků středočeské D3 by se mělo stavět najednou a ve stejný okamžik také otevřít.

Středočeská část D3. Pramen: ŘSD

Středočeská část D3. Pramen: ŘSD

Tunel Kamenná Vrata je jedním ze tří velkých tunelů na středočeské D3. ŘSD tam bude razit průzkumnou štolu, podle Mátla se tam v nejbližší době bude osazovat soška svaté Barborky. „Štola je potřebná pro to, abychom tam pak dokázali postavit tunel. Je to tradiční způsob, jak při ražbě tunelů ověřit geologické podmínky,“ řekl Mátl.

Ražený tunel Kamenná Vrata o délce 1 690 metrů leží v plánech na úseku Praha – Jílové a bude patřit k nejnáročnějším stavebním objektům středočeské D3. Štoly se budou razit také u tunelů Luka a Prostřední vrch. Mátl přitom průzkumné štoly vnímá jako první stavební práce na dálnici D3 ve středních Čechách.

„Začínáme stavět. Máme zpracované dokumentace pro stavební povolení, na celou stavbu dálnice běží územní řízení a rozhodnutí by měla být vydaná ještě v průběhu letošního roku. Jsme připraveni posléze žádat o povolení záměru. A důležité je, že v letošním roce jsme naplno rozjeli výkupy pozemků. Po celé trase těch 58 kilometrů se začíná vykupovat. Cílem je, abychom v roce 2026 měli většinu vykoupenou, v roce 2027 by měly přijít archeologické výzkumy a nejpozději v roce 2028 by se mělo začít stavět,“ shrnul Mátl.

První pozemky se podle něj už povedlo vykoupit.

Středočeská D3 je rozdělena na pět úseků

Praha – Jílové – řízení vede Krajský úřad Libereckého kraje (ÚR zahájeno 14. srpna 2025)

Jílové – Hostěradice – Krajský úřad Libereckého kraje (ÚR zahájeno 14. srpna 2025)

Hostěradice – Václavice – Krajský úřad Libereckého kraje (ÚR zahájeno 14. srpna 2025)

Václavice – Voračice – Magistrát hl. m. Prahy (ÚR zahájeno 12. září 2024)

Voračice – Nová Hospoda – Magistrát hl. m. Prahy (ÚR zahájeno 17. června 2024)

Tagy Radek Mátl ŘSD středočeská část D3
28 komentářů