Mátl: Středočeská D3 vyjde na 70 miliard, jízdu od Prahy k Meznu zkrátí na 30 minut

Dálnice D3 přes Posázaví, vizualizace. Pramen: ŘSDDálnice D3 přes Posázaví, vizualizace. Pramen: ŘSD

Mátl průzkumné štoly vnímá jako první stavební práce na dálnici D3 ve středních Čechách. Začínáme stavět, říká.

Odebírat
Upozornit na
guest
67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dmc

Jak se dá taky kouzlit s miliardama !!!

Ještě ráno tam bylo 50 mld a 20 minut (je to i součástí URL / www adresy) a nyní už 70 mld a 30 minut ?!

https://zdopravy.cz/matl-stredoceska-d3-vyjde-na-50-miliard-jizdu-od-prahy-k-meznu-se-zkrati-na-20-minut-256647/

Nezbláznil se někdo už z těch 20 mld úplatků..? 😛 :-/ 🙁

Dálnice

Priority jsou pojmenované přesně. D0 jako propojení všech dálnic z/do hlavního města, D3 jako jediná dálnice, která ještě není dotažená k Praze a D52 jako důležité severojižní tranzitní napojení na Rakousko. Prioritou druhého řádu jsou moravské úseky: D49 aspoň k Lípě (ale tady bude ještě hodně škodit ten poďobanej křivák), D55 od Bzence k Břeclavi a samozřejmě celá I/73. Naopak poslední úsek D1 otevírá za pár měsíců a D6, D7, D11 a D35 jsou rozpohybované natolik, že pokud se nestane něco nestandardního, za pár let jezdíme. A pak už oddělení, které bychom před Mátlem pojmenovali jako sci-fi: hlavně trasování nové… Číst vice »

Pajin

Pokud tunel trefí zlatou žílu, může to být levnější 🙂

Skutečným znalcům doporučuji návštěvu štol v údolí poblíž viaduktu u Žampachu.

John

Oni v okolí Jílovém nejspíš trefí spousty starých důlních del a jejich sanace bude stát ranec

Milan2

O tom žádná, že zde jsou stará důlní díla, ale s tím rancem bych rozhodně nestrašil.

pavel

„Nadprůměrných 1,2 miliardy za kilometr“ – slušná inflace, kdysi se uvádělo okolo 1 milion za kilometr D1.

Jan M

kdy

MrMarkus

Nikdy. Praha – Mirošovice (1971) 23 milionů Kčs na km.

pavel

Když se D1 stavěla.

PetrH

Taky si tohle pamatuju jako hlášku z dětství v 80. letech, ale myslím, že to bylo hodně nepřesné, viz údaj výše.
Pak v 90. letech to vycházelo asi 100 m nebo méně za kilometr.

David

A teď se pojďme podívat na železnici v rovině…

Pavel

Radku, proboha uz to postav. Take bych se primluvil za celou D0, D52, dostavte uz konecne D35 a taky dodelejte tu zakletou D49 pro mne za mne az na hranice se Slovenskem. Ale uz to vsechno proboha dostavte 🙂

Daniel Jablonecký

Asi jsi Pavle nepostřehnul, že „Radek“ není žádný monarcha.

Milan2

To nejspíš nebylo na pana ředitele Mátla. To byla modlitba ke svatému Radkovi, patronu všech silnic a dálnic v ČR. 🤭

leos

Dálnice středem hranice se Slovenskem by se hodila.

Karl vB.

Od jinak velmi racionálního pana Mátla mně optimistické formulace typu: – ŘSD tam už vykoupilo PRVNÍ pozemky! – „…v nejbližší době bude osazovat soška svaté Barborky“ – zcela nepodstatné – „ražení průzkumné štoly vnímám už jako samotné zahájení výstavby“ – osobní názor poněkud znejišťují. Daňové poplatníky zpravidla mnohem víc zajímá samotné UKONČENÍ stavby a ZPROVOZNĚNÍ celého díla. Co když výsledek ražení průzkumné štoly nedopadne podle očekávání a pro stavbu tunelu se bude muset hledat nové řešení? Velkorysý odhad jízdní doby z Prahy na hranici Jihočeského kraje 20 min., by si asi zasluhoval z jeho strany nějaké doplnění. Středočeská D3 má… Číst vice »

DavidS

Není průzkumná štola spíše pro typ ražby a co mohou očekávat a s čím počítat než jestli vůbec? Nikoliv ANO/NE ale JAK?

Petr Šída

samozřejmě ano

Karl vB.

Ano a pokud by se tam byly nějaké geologické složitosti narazilo, mohlo by to vyvolat i složitější a stavebně náročnější řešení, než se předpokládalo a mohlo by to mít vliv na délku stavby. Věřím, že tunel Pohůrka význam důkladného geologického průzkumu před stavbou jednoznačně prokázal.

DavidS

ok, mně z vašeho příspěvků přišlo, že myslíte jinou trasu. Špatně jsem pochopil

Karl vB.

Měl jsem na mysli způsob řešení tunelu ve vytyčené trase. Někdy se bohužel vyjadřuju dost neobratně a pak to může vyznít jinak, než jsem zamýšlel.

Petr Šída

zpusob řešení je kasnej, ražená trouba, NRTM

ta stola se razi pro zjištění presnych podminek pro ražbu

Petr

Děkujeme za analýzu, ale není na ni nikdo zvědavý, vy techniku

Y.K.

Průzkumná štola se skoro vždy nakonec stane součástí profilu tunelu. Dělá se kvůli tomu, aby se vědělo do čeho budoucí plnoprofilová ražba zřejmě NRTM jde, tedy jaké mohou dělat záběry, jak moc musí injektovat a co já vím co ještě. Rozhodně to není „tudy teda jo“, nebo „tudy teda ne“.

Jakub P

Jj, tech 20 minut by chtelo poradnou hvezdicku (v noci, pri nulovem provozu, po vyraznem zaokrouhleni, za beznych podminek nebude zrychleni zdaleka tak vyrazne a jeste bude zmenseno o prodlouzeni kolon v Praze a tesne u ni, zejmena kolem Vestce a Jesenice. Vysledkem bude spis vetsi pohodli nez vyrazne zrychleni.)

FrenkyUL

Hlavně bezpečnost a klid pro lidi kolem Benešova.

Martin

A kromě toho umožní tento úsek další rozšíření suburbií a další přísun aut na jih Prahy – který nedisponuje železnicí ani buspruhy a MHD tam pravidelně ve špičkách kolabuje.

Pavel Dvořák

Dalnice je na dalkovou prepravu, v tomto pripade smerem na jih CR. A na Tabor a Budejovice uz vede zeleznicni koridor.

zdenek

To je dost velký omyl, dálnice z podstatné části slouží k regionální denní dojížďce za prací a troufl bych si říct, že po dostavění bude víc než polovina lidí po středočeské D3 tak, že bude mít v Praze či jejím nejbližším okolí cíl a tranzit bude menší část. A samozřejmě – mnohem víc lidí sedne v tuto chvíli do auta, když už nebude stát na zasekané I/3 a situaci na jiných silnicích v Praze a okolí to samozřejmě zase zhorší.

FrenkyUL

Nepřeješ jim to co? Ani nám, kteří objedeme po D0 Prahu a chceme v klidu na jih.

zdenek

Nemám žádný pocity stran D3. Jen vidím, že lidi z Prahy a okolí jsou trvale odsouzeni, pokud jsou nuceni cestovat, k tomu, aby někde stáli a mačkali se. Buď ve veřejné dopravě kůži na kůži, nebo v autě plech na plech. To aglomerace nedokáže najít řešení takové, aby se jezdilo plynule, stejně jako ve všech obřích aglomeracích. Praha se zahušťuje, prstenec okolo Prahy taky.

Jakub P

Přeju, přeju, taky bych rád projel z opačného konce Prahy v pohodě po okruhu a pokračoval dál na jih, když tam autem mířím. Ale uvědomuju si realitu a nová dálnice bez adekvátní alternativy v podobě výrazného zlepšení příměstské železnice, výrazného zlepšování tangent v MHD v Praze a podpory (nebo aspoň odstranění omezení) výstavby přímo ve městě, prostě znamená znásobení dojíždění autem a kolony na okruhu i kolem něj. Pro nás z Prahy i pro vás, které Praha nezajímá a chcete ji jen objet. Není IMO řešení D3 nestavět, ale je kravina dělat z ní něco, co situaci samo o sobě… Číst vice »

lvy

Takže aby nám po dálnici nejezdili lidi do práce, tak ji raději nepostavíme a odnesou to ti, kteří se potřebuji dostat odněkud někam a je jim celá Praha ukradená. Ale jinak bych vám zatleskal, pokud byste ty denní dojížděče dostal pryč z dálnic v okolí měst, je to vždy strašný opruz jak vám to tam naperou zprava, je jim všechno jedno, auto zasypané sněhem, dým z výfuku a tlačí na to co to jde jen proto, aby obvykle hned na dalším sjezdu sjeli do kolony ve městě…

zdenek

Asi máte problém s pochopením psaného textu. Ještě jednou pro vás a jednoduše – díky dálnici budou menší kolony, proto více lidí nasedne do aut a bude dojíždět do Prahy autem. Což znamená více aut v Praze a větší kolony na jiných místech než dnes. Problémy přenásí do míst, kde se slévá více dopravních proudů, takže na Pražský okruh, na sjezdy z Pražského okruhu do Prahy a na pražské křižovatky. Takže problémy budou jinde a s větším množstvím aut větší.

Stráťa

Tak jediná alternativa je změnit potřebné zákony a začít pořádně stavět v Praze, aby nebylo potřeba dojíždět, ale z toho se památkáři a starousedlíci po…ou.

J.K.

Tak v době dokončení D3 by se měl taky dokončovat okruh Prahy, takže pak snad na jih Prahy nepojede člověk co jí potřebuje objet a severem to bude kratší…

Daniel Jablonecký

Ano, to je pravda. Větší rozvoj výstavby v okrese Benešov se dá předpokládat. Část sice poberou vlaky na 210 a 221, část busy (některé linky pravděpodobně dálnici budou využívat) no a ten zbytek pojede auty. To není nikterak překvapivé.

Zdeněk

Tak brzy bude v Písnici metro a u něho P+R.

Vítek

Zajímavý detail – D35 již není považována za prioritu

Silničář v zácviku

Mátl bude mít patrně na myslí dálnice, které jsou v přípravné fázi. D35 má celá SP, a tím pádem běží VŘ (kromě Úlibice, kde se snad vypíše do konce roku) nebo staví.

M H

Možná proto, že jeden kus je v běhu PPP a zbylé se už staví…tedy D35 není priorita, protože je už „vyřešená“.

Tom

Naopak je to krásné, že D35 už není priorita, protože je v podstatě vyřešená.

Milda Froněk

Předně: Celá trasa dálnice do konce roku 2025 určitě nezíská pravomocné územní rozhodnutí. To je zkrátka nemožné, když dnes nikde není nepravomocné rozhodnutí ani na jednu část. Řízení v 1. stupni potrvá zhruba rok a půl, a po odvoláních zabere 2. stupeň dalších šest až dvanáct měsíců. EIA je platná přibližně do začátku roku 2027. Bez ní se stavět nebude. ŘSD se ovšem nikde nechlubí podáním žádosti o prodloužení její platnosti. Přitom je to proces na zhruba dva roky, což znamená, že dnes už je stejně pozdě. Takže bude nutná nová EIA. Chystá ji ŘSD? A kdy ji chce projednat? Času… Číst vice »

FrenkyUL

Ale no tak. Třeba je to Mátlova taktika. Už stavíme. Pár lidem praskne cévka a ostatní budou konečně jezdit. 🙂

Marek

Uživatel si již nepřeje diskutovat.

Karl vB.

Nějaký link na „Výňatek z tisku“ by byl?

Marek

Smazáno pro odkaz na organizaci šířící bludy

Karl vB.

Teď jsem zaznamenal, že redakce na základě požadavku pana Mátla provedla aktualizaci cenového údaje, takže mně pane Marku nezbývá, než vám gratulovat ke zdroji čerstvých informací.

DavidS

Reálně to bude kolem 40-50 vzhledem k tomu, že cena dálnic je většinou na 60-70 procentech odhadované částky.

Pavel Dvořák

A alternativni trasa by vysla tak na 50 mld., protoze musi zahrnout i rozsireni D1 mezi Mirosovicemi a Prahou.

DavidS

Jestli je myšleno ro rozšíření současné silnice, tak ta by vyšla možná i na více, krajina je tam také dosti členitá, vede blízko obydlí, musela by částečně do nové stopy.

A. Mikulka

Hlavně třeba šestipruhová dálnice rozhodně nemá kapacitu dvou třípruhových. Stačí se podívat, jak řidiči využívají tři pruhy v úseku Mirošovice – Praha.

Zdeněk

Až bude D3 nebudou muset přidávat nové pruhy na D1, protože část dopravy to odkloní. A uleví se i I/3 směrem na Benešov.

leos

Kapacita dálnic by byla vyšší, kdyby se smělo předjíždět z obou stran. Řidiče jezdit co nejvíce vpravo stejně nikdo nenaučí, takže taková změna by prospěla (s omezením, že předjíždět zprava by se smělo jen opatrně a s malým rozdílem rychlostí).

Pavel Dvořák

Informace uvadene na strankach te vasi Alternativy jsou dost zavadejici informace. Ale to se dalo cekat.

Financni odhady alternativniho reseni jsou dost podstrelene a efektivita reseni taky skoro nulova. Jak tam mate zapocteny naklady na nutne rozsireni dalnice D1 od Mirosovic na Prahu, protoze uz ted je 6 pruhu na hrane. Odklon D3 a jeji privedeni na okruh v jinem miste vyrazne ulevi useku Mirosovice-Praha.

Kusi

Mě hlavně přijde, že ta Alernativa D3 počítá s tím, že lidé bydlící kolem současné I/3 jsou už přece zvyklí!!! Není přece problém přidat další pruhu, tak co, teď nebudeš mít silnici u baráku, ale na baráku!!!

FrenkyUL

Určitě nemají propočet, kolik bode stát bourání baráků.

Vojta

Přijde mi trochu optimismus mít letos ÚR na celou D3, když řízení na první 3 úseky běží 14 dnů. Těm zbývajícím úsekům už bych letos věřil více.
Jinak SP už bude řešit DESÚ?

PetrN

Těm 20 minutám co zmiňoval pan Mátl v podcastu jsem se včera docela pousmál, na trase 58km by to znamenalo průměrnou rychlost 174km/h 😀
Realita bude spíše kolem 30 minut vzhledem k tomu že bude po cestě hned 7 tunelů o celkové délce 7km s omezením na 100km/h…

František

Asi to bral podle toho, kolik mu to trvá s doprovodem na majáčky:)

beedat

Ale úspora bude ještě větší než těch 40 minut, kolik hodin já už nechal na těch zk**vených kruháčích u Benešova….

Jakub P

Nebojte, ve spicce je v kolonach budete nechavat stale, jen trochu jinde…

A to do te doby, dokud nekdo nevymysli a neprosadi pouzitelnej primestskej vlak z Prahy na jih. Coz je vzhledem k terenu a charakteru osidleni pomerne slusnej orech.

A. Mikulka

Už to píši asi potisícíkrát – ty kruháče jsou naprosto v pořádku, zk**vení jsou řidiči, kteří neumějí jezdit.

Frantisek X

Však mezitím schválí i na dálnicích 200 km/h. Mezitím Praha – Benešov po kolejích stále původní klikatou tratí spolu s místní obsluhou, protože jsme VRT odklonili k dalším poměrně rychlým tratím do Polabí. A na jihu i západě zase místní obsluhu narvali do dálkových průtahů. Aby nám těmi vlaky nejezdil moc velký podíl lidí, o věcech už ani nemluvě. Dopravní politika konzumerismu v praxi. 🙂 Ne, že bychom někde i dálnice nestavěli pro místní vazby, zatímco se nám místní silnice rozpadají, ale…

N.N.

Tak tentokrát pro změnu na železnici vadí místní obsluha, už žádné přidání zastávek…

DavidS

No to záleží, protože já v poslední době jel mezi koncem dálnice D3 a Prahou vždy v koloně a tudíž spíše než 90 tak často 30 a nebo max 50. Teď ještě umocněno úpravou křižovatky v Miličíně. Prostě ta silnice dávno nestačí a bohužel je to na ní poznat.

Zdeněk

Přesně, I/3 nestačí. Proto musí být nová D3 až do Prahy. A alternativní trasa kopírující I/3 není možná. Každá dálnice musí mít doprovodnou komunikaci a do křížení D1 a D3 u Mirošovic prostě nedáte. Kam to tam chcete nacpat?