Mátl: Opravy silnic po povodních vyjdou na dvě miliardy, stavby budou odolnější

Povodněmi poškozená komunikace na Jesenicku. Foto: ŘSDPovodněmi poškozená komunikace na Jesenicku. Foto: ŘSD

Silničáři v Opavě postaví mostní provizorium. Na jaře chtějí začít stavět nový odolnější most.

Odebírat
Upozornit na
guest
29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kolemletící

Je zde někdo obeznámený se situací v Opavě a vyjádřením p. Mátla o tom, že bude nový most v „trošku jiné poloze“? Kde by ho chtěli postavit? Hlavní silnice je jen jedna, je přímá, a všude kolem je zástavba.

franta

Mě příjde, že je baví stavět stále v ČR tak blbě ty nízké mosty. Aby je mohli co 20 let stavět znovu. Takový kolorit. Ano, někde to ve vazbě na okolní terén není jednoduché. Ale. Je to takové to české diletanství. Muselo by se to řešit systematicky. Průšvih je, že se tam vždycky udělá hráz, bazének. Řeka začne jít mimo koryto jinudy.. Přes domy.. Atd. Ocelové zábradlí to krásně zabarikáduje. No a ty domy obvykle v povodňové zóně pojištovny ani nepojistí. Takže lidi mají podle mě smolíka. Kdo ví, kolik Krnovu přispělo provedení nového obchvatu.. Jak je tam ten slavný… Číst vice »

rrr-su

Existuje plán na úplné nové vedení I/44 v nové stopě už od zprovozněného obchvatu Bludova (končící 4 pruh u Šumperka) za Kouty nad Desnou a z druhé strany nad Bělou pod Pradědem až k polským hranicím, ale pro ministerstvo dopravy to je nerentabilní stavba (nepočítá se ani s projektováním v řádů let). Tuto informaci mám přímo z M.D – strategie od jednoho úředníka. Ministerstvu je naprosté lhostejné, že silnice byla již v 1997, 2024 zcela na několik dní zcela v některých úsecích pod vodou. Prostě si to nedaly mezi priority a není to pro ně ekonomicky rentabilní v tuto chvíli.… Číst vice »

Mart

Asi se všichni shodnem na nutnosti protipovodňových opatření na ochranu sídel a infrastruktury.Co mi však chybí, je diskuse nad způsobem hospodaření v krajině.Nekonečné lány kukuřice a řepky na svažitých polích, většina pramenisť a drobných vodotečí v melioračních rourách,koryta opevněná a vydláždená i ve volné krajině.Ani v lesích to není žádná sláva.Lesní cesty a svážnice se zanedbanou protierozní úpravou,měnící se při deštích v koryta,kde voda unáší i docela velké balvany.Když se mnoho drobností posčítá,ničivost povodní to výrazné zesiluje.Něco by to udržitelnější hospodaření společnost samozřejmě stálo.Mozňá méně obhospodařovaných ploch,zato odolnější a hezčí krajina.Je jenom na nás,jaké máme priority.Zda rychlé peníze a líbivá… Číst vice »

Nose Peak

Obecně máte recht, ale dovoluju si podotknout, že kukuřice je v tom tentokrát nevinně…ta povodeň přišla z CHKO Jeseníky…

Asd

Tak doufám že ty silnice budou kousek dál od nynějšího řečiště. Pokud ne tak se bojím že za nějaký čas budeme muset řešit stejný problém. Každopádně nejen silničářům přeji hodně sil ať tu spoušť dají co nejdříve do pořádku.

sladlu

Zdlouhodobeho hlediska je efektivnejsi uznat slovo/volbu prirody a tvorby reciste … musime zkloubit podobu oprav silnic atd z pohledu jak RSD tak i sprave povodi a i zpohledu obci… kazda prekazka/stavba v recisti a podel ma nejaky vliv silu povodne!

Napr. Pod pojmem odolnejsi silnici si predstavim pevna vetsi zed lemujici silnice. Takove reseni urychly a zesili tok vody….

Potrebujeme min na druhe strane reky vybudovat rozlivove plochy!!! Mosty zvednout o nejaky ten metr nahoru!!! V tom nejlepsim a pripade posunout silnici dal od noveho koryta…

Jiří Kocurek

Nikdo nevyloučil zvýšení/rošíření mostů. Opěrná zeď je potřeba tam, kde tu silnici (ani železnici, ani cyklostezku, ani chodník) dál od řeky nedáte: Druhá opěrná stěna totiž zajišťuje svah nad ní.

Známé místo u ValMezu, kde je štreka na patra: Už není kam uhýbat, 3 opěrné zdi jsou pro žeznici a 4. je dole pod silnicí, u řeky: https://mapy.cz/s/gupazajapo

sladlu

Je obecne zamysleni ;)… ano neznam konkretni pripad a misto 😉 Jiste nekde idealni reseni neni mozne. Ale vsadim se, ze kdy nekde se postavi zed, zak v dohledu par km se nepostavi rozlivova plocha. Videl jsem opak po kazdy povodni! Zasypat nove meandry ci zablokovat slepa ramena… a to i v lesich na lesnich komunikaci jen pro tezarske stroje :/

Je to drsny, ale tam kde za 20let voda 2-3x zdemolovala silnici a bohuzel i barak, kulturak, hospodu ci trafostanici atd by uz nikdo nic nemel stavet! Odkud pozemku je levnejsi pro stat a pojistovny 😉

Jiří Kocurek

„kulturak, hospodu“

Přežily několik století, není mnoho vesnic založených až v 19. století. Jen pak přišely 3 povodně a někdo s obecným pravidlem.

sladlu

Mozna obecni pravidlo. Ale hlavne reakci na novou podobu nepritele 😉 … pocasi se zmenilo razantne. Casy se meni… treba sankovat se jezdi na hory 😀 Bruslit se chodi na zimni stadiony. Jako dite jsem brusilo alespon min 4-8tydnu na rybnilu.

A mi lidi zmenili krajinu k horsimu. Ma horsi akumulaci vody a podporuje zvetseni prehrivani pudy…

Jiří Kocurek

PS: „Mnohokrát byl most ohrožován povodněmi, a to již v průběhu stavby: došlo k tomu v letech 1359, 1367, 1370, 1373 a 1374. “

Víte o který most a město se jendá?

Osobně bych nedokázal lidem říct do očí, že se mají vystěhovat, když jim voda poničila domov, že si ho nesmí opravit ani za svoje. Byl bych sám před sebou za bezcitného hada.

Libor

Zajímavé mi přijde, že v těchto situacích je velmi rychlé získání papíru pro tyto stavby, ať už most v Opavě, tak silnice 44 , obojí plánují postavit trochu jinak a lépe, což bych čekal stavební povolení. Jindy to trvá roky, každý se k tomu musí vyjádřit a tady už jsou termíny stavby. Skoro si říkám, když se chce, tak to jde…

David

Jo, ale pořád je to nahrazení něčeho co tam bylo. Takže žádný hádky o hluků, plašení dobytka, že tam jsou migrační cesty kde čeho, krajinný ráz… Maximálně bude širší vozovka, o pár metrů něco širšího, nové protihlukové stěny…

Frantisek X

Rozšíření silnic o celé metry bez povolení – to jde?

Libor

To právě nejde. I opěrná zeď si žádá povolení…

Jiří Kocurek

Havarijní oprava je něco úplně jiného. A pokud je k tomu potřeba něco víc (např. opěrná zeď), tak je možné požádat o zrychlené stavební řízení. Totéž pokud se má stavět nový širší most s chodníkem, který tam předtím nebyl. Chodci se v EIA moc neposuzují…

Šalina na Špilas

Na Opavský most údajně už projekt byl, jenom se uspíší zahájení.

noerf

Zajímavé porovnání přístupů ŘSD a SŽ v článcích za poslední dva dny. ŘSD uděláme komunikaci nadstandardní, aby odolala velké vodě a byla použitelná při mimořádných událostech. SŽ na trase z Plzně do Německa bude místy jednokolejka (volně přeloženo – bude to jednodušší pro nás, problémy v budoucnu nás nezajímají).

Jan

ŘSD se snaží přizpůsobit silnice povodním, zatímco dobrá správa se snaží přizpůsobit povodně železnici alespoň v mediální rovině…

Libor

Přesně… ‚ vrátíme řeku do původního koryta‘, řekl Mr. Svoboda

Frantisek X

Protože většina zdejší společnosti pořád tak nějak jede v myšlení „K čemu zlepšovat běžné železniční tratě?“, takže zatímco silnice se přeloží i se zlepšením parametrů, koleje se zpravidla jen vrátí, jak byly, nebo zruší. Pak se divíme, že máme všude čím dál více aut. A s nejspíše marnou nadějí vzhlížíme k VRT se stanicemi uprostřed polí jako ke spáse…

Tomáš Záruba

Ty „stanice uprostřed polí“ v celém tom systému ale budou řešit tak 5-10 % cestujících, takže pro drtivou většinu „normálních“ relací (zatím ofiko bez PL a LB kraje, bohužel) to vyřeší přinejmenším uspokojivě. A „natlačí“ to víc lidí i těm lokálkám.

Jiří Kocurek

Protože většina zdejší společnosti pořád tak nějak jede v myšlení „K čemu zlepšovat běžné železniční tratě?“,

Františku, běž raději protestovat proti zrychlení trati č. 300.

Petr

Stav naší tranzitní infrastruktury kritizuje NATO dlouho. Přeci si necháme diktovat. 😁

Patrik

Když většina národa považuje volbu Bureše za jakousi rebelii a upozornění na nadcházející ÁNO totalitu považuje za omezení voličských práv, tak je to pak těžké. To je jako když děckovi přikážeš, nelez na tu D1, sejme tě nějakej přetíženej kamion. Načeš on odpoví: Tato, ty mě nemáš co omezovat. No a pak dostaneš telefonát od koronera, že si máš jít posbírat synáčka z dálnice.

Jiří Kocurek

Kolik sražených děcek bylo na D1 za posledních 20 let?

Nešiř tady bludy.

David

Tak někde u Jihlavy si snad hráli na dálnici na Rytíře… Ale to spíš s dálnicí úplně nesouvisí