Marné hledání dodavatele ETCS. Žádný se nepřihlásil ani RegioJetu
Lokomotiva 162 v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra
Další dopravce v Česku poznal, že splnit blížící se povinnost jezdit po koridorech s lokomotivami vybavenými zabezpečovačem ETCS nebude jednoduché.
Petr
Vopalevky
Pro p.Sůru : Zajímavý článek, děkuji. Co bych však chtěl vědět – požádat o další námět na článek – jak ETCS funguje, co je Level 2 jaké má výhody, co je level 3, jaké jsou výhody, nevýhody, co je RBC nebo kde je to umístěno a jak je to provázáno s CDP resp. jak se vlastně bude-nebude stavět vlaková cesta, nebo jaká je situace dnes ? Už se jezdí podle ETCS nebo jen někde a v jakém levelu ? Ano, všichni mi odpoví, zadej to googlu a nastuduj si to. Jsem ale starsiho data narození, nestačím sledovat vývoj zabezp.zařízení, jde… Číst vice »
Zkuste to pro začátek třeba zde: https://fel.zcu.cz/export/sites/fel/cz/about/conferences/2019/seminar_DE/materialy/01_Konopac_Pokracovani-zavadeni-ETCS-v-CR.pdf.
A když si na Youtube.com najdete můj profil, je tam pár videí přímo z lokomotivy.
Proč se tak pospíchá?
Nefungovalo by raději nařízení, že etcs musí mít všechny nové (/rekonstruované) mašiny a motivace pro dopravce kteří to budou mít dříve?
ETCS je velmi drahé zařízení (zjednodušeně lze říci, že stojí 10 miliónů kus) a pokud už jej musíme na lokomotivách mít, je rozumné je i používat (jinak například uplyne záruka úplně zbytečně).
Jeho bezpečnostní přínos bude nejlepší pouze v případě, že půjde o výhradní provoz, tedy všechny vlaky na dané trati pojedou s ETCS.
Přínos L2 je proti současně používanému zabezpečení dost malý. Opravdový přínos je L3, ale s tím se u nás zatím nepočítá.
Takže se nezvýší propustnost tratě?
I kdyby se zvýšila, nedopadne to potom tak, že už nebude potřeba, protože tak uzavřený a drahý systém, jakým se tímto železnice stane, bude prostě neefektivní?
Zatím se všude po zavedení propustnost snížila
To můžete něčím podložit? V Rakousku Švýcarsku si nestěžují. U nás se buduje trochu atyp řešení.
Co to melete, probůh? Bezpečnostní přínos L2 a L3 je stejný a oproti LVZ je zcela zásadní.
LVZ opravdu bezpečně kontroluje co?
L2 malý přínos? Oproti LS nebo ničemu? Hmmm.
Motivací pro dopravce má být sazba 0,95 krát cena za dopravní cestu, kterou ta lokomotiva projede. Měsíčně spíše nízké desítky tisíc v osobní dopravě, ještě slabší výsledek v nákladní. Dotace kecama 85%, reálně max. 55 a bude hůř, koblihy pro uplácení elektorátu něco stojí. Návratnost neexistuje. Nakonec se to „vyřeší“ smíšeným provozem donekonečna.
A jak by se projevil smíšený systém na kapacitě tratě?
Představuji si na autobloku 1) etcs vlak, 2) etcs těsně na délku klouzavého oddílu 3) mezera 4) u klacku vlak s lzv 😀
ETCS zatím klouzavé oddíly mít nebude. Ale pro zvýšení propustnosti by stačilo, kdyby ETCS uvažovalo se skutečným zpomalením již brzdícího vlaku.
Se nemuze Regiojet divit, kdyz svym dodavatelum neplati atd.
V tom to fakt není, moderních lokomotiv má více než ČD.
Firmy prostě nemají know how na ETCS v Peršingu a moc se jim do toho nechce, nebo si to nechají zacálovat.
No a pak jsou tu historická vozidla, třeba (ale ne výhradně) parovky. Jak si jejich provozovatelé (často spolky fungující napůl na principu dobrovolnické práce) budou pořizovat ETCS – a bude to vůbec fungovat?
Fungovat to nebude. Stejně jako v Německu neprojedou bez zabezpečovače, tak po roce 2025 neprojedou ani v ČR. Šanci mohou mít velké parní lokomotivy, kde by se mohlo najít místo na technologii.
Bez ETCS to zatím vypadá na 60 km/h mezistaničně, 40 km/h přes stanice a k tomu se dá ještě přidat (pouze v případě, že s tím budou souhlasit všichni dotčení dopravci). Podle mých zkušeností ten největší souhlasit nebude…
Nemusíme si asi nalhávat, že rok 2025 je jen takové rámcové orientační datum a „migrační období“ se bude operativně prodlužovat podle toho, jak bude potřeba počkat na ty dva správné Národní Dopravce (ne, RJ ani LE mezi nimi fakt není 🙂 ).
Asi tak bych to definoval taky…
A nebude v případě nutnosti lepší než posunovat datum ukončení migračního období jen zredukovat rozsah tratí s výlučným provozem ETCS? Co všechno má v roce 2025 býr připravené? Jen Děčín – Praha – ČT – Břeclav a pak Bohumín – Břeclav? Nebo i tratě z Prahy přes Plzeň a ČB až k hranicím, „pravobřežka“, případně už i trať přes Vysočinu?
Do roku 2025 by +/- měl být celý I. koridor, celý II. koridor, propojka mezi I. a II. koridorem, IV. koridor do Budějovic z Prahy, a III. koridor Beroun – Cheb.
Dále pak Olomouc – Uničov a Otrokovice – Vizovice pokud se podaří pohnout s projektem (DÚR, PDPS). Havlíčkobrodská po roce 2025 – aktuálně se tuším teprve zpracovává Záměr projektu a je to spojené i s DOZ-izací celé štreky (= řízení z CDP Přerov), stejně tak i podkrušnohorská magistrála asi až daleko po 2025, jakož i Plzeň – České Budějovice.
Takže s tou parní katastrofou bych byl taky klidný. Cokoliv mimo současné koridory nebude nejmíň do 30. let.
Libcha: Na koridorove tratě parní lokomotivy po roce 2025 již nikdo nepustí. U regionálních tratí to zas takový problém nebude, protože nasazení ETCS tam bude v nedohlednu.
Nevíte jestli jednotky Regiojetu pro ústecký kraj budou mít ETCS?
Budou mít ETCS.
Problém bude, aby se na ně dostaly. Už tu padalo cosi o kolejovém odpojování, ne-li rovnou rušení. Čili štěpení sítě v rámci jejího propojování, ořezávání v rámci vylepšování. Už jen ta případná pomalá jízda po hlavní trati bude oboustranně nechtěná, jelikož zabere kapacitu a bude stát čas (i když energie se tak může do jisté meze i ušetřit). Ovšem, o nostalgii tu jde až ve druhé řadě, postižen bude i běžný provoz. Nebudou na takové legrace peníze a půjde se na silnice…
Je to cajk, je to cajk, je to cajk! Nic povinného od tohoto data nebude. To už je zjevně zjevné dnes, jen si to nechceme přiznat. Technologicky je to celé nezvládnuté pro svoji složitost a finančně nezvládnutelné. Tak a opět mě na téma ETCS mínusujte
Dal jsem ti plus 😀 škoda že můžu jen jeden.
Moji předřečníci. Ne, že bych byl z vývoje a z finanční stránky zrovna nadšen. Slibů o zajištění 85% financí ze státních prostředků (EU + ČR) jsem za posledních deset let slyšel mnoho, pravda je někde úplně jinde. Dotační program u velmi dobře připravených dopravců dovede dát cca 55% prostředků, sleva z ceny dopravní cesty nestačí ani na navýšení nákladů na údržbu zabezpečovačů. Každopádně jde o zhoršení konkurenceschopnosti železnice vůči ostatním druhům dopravy, nicméně zde jsou i další problémy, jako je kapacita, nemožnost pro odpor občanstva postavit další místa pro překládku zboží (terminály) atd. Nicméně nevěřím tomu, že by SŽDC ustoupilo… Číst vice »
SŽDC podléhá ministerstvu a věřím, že nebude politicky průchozí zrušit od 1. 1. 2025 podstatnout část osobní dopravy zejména na přípojných tratích z důvodu nedostatku vybavených vozidel.
Kromě toho nevěřím, že dojde ke splnění cílů ohledně vybavení traťovou částí jinak, než masivním převáděním do nižších kategorií – vždyž v TEN-T je i trať České Budějovice – České Velenice a celostátní drahou jsou i Hostivice – Podlešín nebo Okříšky – Retz.
U některých tratí to bude jenom narovnání s realitou.
Převádět něco do nižších kategorií je naprosto (zejména) politicky a i věcně neprůchodné vzhledem k tomu, že síť TEN-T hlavní a doplňková je přímo uvedena v přílohách Nařízení EU/1315/2013, které je současně přímo použitelné ve všech členských státech se smyslu evropské legislativy a navíc to problém vůbec neřeší, protože i když trať není TEN-T, tak stejně tam pořád je dle Nařízení EK č. 919/2016 povinnost ETCS instalovat v případě: a) první instalace části subsystému „Řízení a zabezpečení“, která se týká vlakového zabezpečovacího zařízení; nebo b) modernizace části subsystému „Řízení a zabezpečení“ týkající se vlakového zabezpečovacího zařízení, která je již v… Číst vice »
Tím hůř, takže místo převádění do nižších kategoií se spíš dočkáme vypínání kódování a snižování rychlosti zpět na 100 km/h. Nebo Vy snad věříte, že se bude instalovat ETCS kolem České Lípy nebo Krnova?
Na tu Českou Lípu se aktuálně zpracovává Záměr projektu v rámci investiční akce „ETCS na trati Liberec (mimo) – Česká Lípa (mimo)“, který by měl říct co a jak, jestli dělat GSM-R, měnit stavědla a jít do Level 2 nebo to nechat pokud možno ve stávajícím stavu na elektromechanice a jít do Levelu 1. Hlavní problém ETCS-ka je ten, že je hodně drahé a s výjimkou 9-ti hlavních koridorů (= a i zde je to dost s otazníkem) v Evropě s tím vždycky proděláte „kalhoty“, protože tolik hmotných škod a mrtvých nikdy nebudete mít, aby se ta legrace zaplatila –… Číst vice »
Jenže Petře, tvůj názor zde není názorem většiny. Jednak pořád nepoukazuj na nejvyspělejší Německo, ale když už srovnávat, tak aby to bylo fér, tak s podobnými státy, tam se pak ukáže, jak kdo k čemu přistupuje. A taky se ukáže, jaký jsme z řady vystupující dementi. A pak taky, ten váš Metrans kterého zastupuješ, vozí výhradně bedny z terminálů k moři. Takže vy budete vždy pro, točíte se v úplně jiných finančních možnostech než ostatní a ze všech tratí vás zajímají jen ty čtyři koridory. A o starostech ostatních dopravců, jezdících ne jen na koridorech, nemáte v Uhříněvsi ani ponětí.… Číst vice »
Jen se neboj. Myslím, že zrovna já mám přehled docela dobrý. Nicméně cesta není ve snaze oddalovat výhradní provoz, popovídej si se svým šéfem.
Radku!!!!! 😉😉
???
P.Š.: Napsal jsem Ti vysvětlující sms😊
Související dotaz, byť z konkurenčního prostředí – přežijí stroje 150.2/151 nástup ETCS na koleje SŽDC?
Spíš mám obavu o vozidla SHV typu MUV či MVTV 2.0.
Tohle dopadne tak, že když pojedou tyhle vozidla, tak si SŽDC udělá výluku. 🙂
To je samozřejmě možné řešení…
Takže jenom na koridoru Praha – Třebová bude výluka defakto denně, protože se prostě tak často jezdí.
Sice jsem zahlédl nějaké dokumenty, že údajně na MVTV 2 (na MUVce není ani místo) bude ETCS namontováno, ale nevím zda tomu mohu věřit. Ale jsou to vynikající stroje pro práci a žádné nové je nedokáží plně zastoupit.
Ahoj Honzo. Nevím jestli se to stane a tyto dvě řady to přežijí. Vím ale že bych jim to moc přál. Jsou to skutečné legendy na kolejích. A ti komu práce strojvedoucího něco říká a někdy na této lokomotivě i jel ví že to je pravda. Na žádné lokomotivě není takové “ svezení “ byla by to škoda kdyby ETCS znamenal jejich konec.
A co 350, ta není legenda?
Samozřejmě že také 😀 ale já odpovídal na komentář kde byly jmenovány řady 150 a 151 .
Jenže ty legendy budou mít za sebou již 47 let v provozu(v roce 2025).To už se asi nevyplatí do nich instalovat zařízení za mnoho milionů.Nebo budou jezdit do svých 70 let?
Ve světě šotoušků třeba do 200 let. Jsou to legendy a kdo je fíra, tak to ví. O tom se prostě nediskutuje. A jestli nám na ně sáhnete, jdeme do stávky.
Jako ze nechtějí Taurusy Vectrony a jiné pokrokové mašiny? Nejste vy z iDnes? Tam píšou občas pěkné bláboly .
To víš ze přežijí….. Tak dlouho tady nebudou, než bude ETCS a to se ještě po roce 2025 něco načekáme… Ono se tady taky nemělo jezdit už původně s vozidly bez TRS ( později GSMR) od roku asi 2004. Bez výjimky…. A je to podstatně jednodušší zařízení. A máme rok 2019…….
Přinejmenším 151.008 už ETCS má, takže ta by mohla.
Nikoliv „už“, ale „ještě“. A obávám se, že už není k ničemu, 10 let se nepoužívá, neupgraduje se soft ani se neudržuje technicky. Nedivil bych se, kdyby se v EVC usídlily kuny a v BTM zase myši.
myslím že termín v roce 2025 bude několikrát odsunut.
Ale pokud jsem to správně pochopil, tak „přechodné období“ přináší jenom náklady a komplikace pro všechny zúčastněné a teprve exkluzivní provoz podle ETCS umožní sklízet úrodu – tedy odstranit (či neobnovovat) návěstidla a hlavně kolejové obvody (které zbytečně žerou proud), využít kratší prostorové oddíly (tam, kde to přinese zvýšení kapacity), zkrátit předzváněcí doby na železničních přejezdech (pokud v té době ještě nějaké na koridorech zůstanou). Takže případný odsun termínu z roku 2025 někam do budoucna nebude zadarmo. Nebo se pletu?
Věřím, že ve svém popisu máte pravdu. Ale jestliže dopravci nebudou schopni osadit ETCS své mašiny a/nebo rozumě nakoupit nové, bude mít stt na výběr buď trvat na požadavku (a omezit dopravu na koridorech), anebo mít přechodné období a zachovat dopravu. Co byste v této Sophiině volbě vybral?
(já osobně bych vybral možnost odložení přepnutí na ETCS a tyto vámi popisované vícenáklady rozúčtovat mezi spoje které ETCS mít nebudou – právě ti dopravci a tolik jejich mašin zanedbalo přípravu a měli by nést náklady na provoz koridorů)
Osobně nevěřím tomu, že by mohlo být migrační období prodlouženo. Může to znamenat například zvýšené množství přepřahů nebo nutnost přípřeží (přetažení vlaku přes úsek s ETCS).
Celkově po dlouhých letech povídání a přešlapů když se to konečně rozjelo se přišlo na to, že kapacit není mnoho…
A až ono datum nastane, co bude bezpečnější? Dodržet datum a zboží, které v tu chvíli nebude moci být po kolejích převezeno, protože dopravce nemá (z jakéhokoli důvodu) na hnacím vozidle namontovánu vozidlovou část ETCS a nebo přepravu přesunout na silnici? (Kde je provoz ze své podstaty nezabezpečen).
Nebo z objektivních důvodů datum posunout, aby se bezpečnost dopravy (celku) nesnížila?
Přesně tato situace nastala nedávno ve Státech (jen tam místo ETCS mají mít PTC).