Mario má schválení od Drážního úřadu, DPMB urychlí výrobu vlastních trolejbusů

Trolejbus SOR TNS 12 v ulicích Brna. Foto: DPMBTrolejbus SOR TNS 12 v ulicích Brna. Foto: DPMB

Letos v Brně sestaví osm trolejbusů. Výhodou je nižší cena i lepší znalost pro opravy.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) získal od Drážního úřadu schválení typu a průkazy způsobilosti pro první dva nové trolejbusy označené jako Mario. Jde o trolejbusy SOR TNS 12, které jsou unikátní v tom, že si je dopravce montuje sám za stavebnice.

Posun v celém projektu kompletace vlastních trolejbusů oznámil DPMB v tiskové zprávě. Dopravní podnik tak může pokračovat s výrobou dalších vozů: letos jich chce sestavit osm. Žádný jiný dopravní podnik si své trolejbusy nevyrábí. DPMB podle svého vyjádření ušetří na každém vozidle 2,5 milionu korun.

DPMB dokončil první trolejbusy Mario, které si skládá ze stavebnice

První dva trolejbusy z projektu Mario kompletovali naši zaměstnanci v dílnách v Komíně od podzimu 2022 do jara 2023, kdy jsme začali se zkušebním provozem. Protože se jedná o nový typ trolejbusu, bylo nutné projít sérií zkoušek a získat schválení tohoto typu. Nyní jsme od drážního úřadu získali průkaz způsobilosti, což nám umožňuje další výrobu těchto trolejbusů. V letošním roce proto nakoupíme a postupně začneme kompletovat dalších osm vozů tohoto typu. Podle rámcové smlouvy může podnik objednat do konce roku 2025 až 40 trolejbusů za 295 960 000 korun, což je 7,4 milionu korun za kus,“ řekl předseda představenstva DPMB Miloš Havránek.

Detailní znalost pro opravy

Trolejbusy z projektu Mario nesou typové označení SOR TNS 12. Výrobce dopravnímu podniku dodává karoserie vozů se všemi komponenty, které pracovníci dílen sami zkompletují a všechny systémy oživí. Kromě finanční úspory je dalším benefitem detailní znalost vozidel, která pak pomáhá při jejich opravách. Vozy s evidenčními čísly 3065 a 3066 Brňané v ulicích poznají i podle za sklem umístěných plyšových postaviček Maria a Luigiho ze stejnojmenné počítačové hry Mario. Konstrukce trolejbusu umožňuje v budoucnu v případě potřeby doplnit vozy o trakční akumulátory. Dodatečně tak mohou projít přeměnou na parciální trolejbusy. Stejným způsobem si DPMB montuje i vlastní tramvaje Drak.

DPMB je největším provozovatelem trolejbusové dopravy v České republice. V současné době disponuje 139 vozy. V posledních letech trolejbusový vozový park významně modernizoval, když nakoupil 40 nových kloubových trolejbusů 27Tr a 20 trolejbusů Škoda 32Tr a dalších 20 trolejbusů Škoda 32Tr výrobce dodá na přelomu roku 2024 a 2025.

Nové trolejbusy, které si sestavuje DPMB sám. Foto: DPMBNové trolejbusy, které si sestavuje DPMB sám. Foto: DPMBNové trolejbusy, které si sestavuje DPMB sám. Foto: DPMB
Tagy Dopravní podnik města Brna DPMB Mario SOR TNS 12
39 komentářů