MAN pokořil s elektrobusem hranici 500 ujetých kilometrů na jedno nabití v reálném provozu
Testování elektrobusu MAN Lion’s City 12 E, při kterém ujel 550 kilometrů na jedno dobití. Foto: MAN
Delší dojezd podle výrobce umožní dopravním podnikům ušetřit za budování dobíjecí infrastruktury mimo garáže.
Elektřina u dopravních podniků (stálé trasy „kolem komína“), popelářů, pošťáků apod. je OK. Problém nastává, když se to cpe násilím běžným uživatelům gumokolů.
Gumokolům se nasílím nacpalo nepřímé/přímé vstříkování, katalyžátor, DPF, GPF. Nikdo významně neprostestoval, proč by to tady mělo být jinak?
Nebo jinak řečeno…koupil byste si nyní auto s karburátorem bez katalyzátoru?
Jenže tyhle změny nijak zvlášť neměnily vlastnosti auta, např. dojezd, délku čerpání paliva atd.
To není pravda, viz třeba spotřeba VW 1.2 HTP na dálnici díky nevhodně umístěnému katu.
Chtělo by to do ostrého provozu. Trochu nepohodlný na mne způsob nabíjení konektorem, ale tankování je stejné. Možná jsou na střeše kontakty, na fotce jsem je neviděl. Pokud jde o design, tak vůz má čisté linie včetně střechy , jako by to nebyl E Bus.
Že elektrický pohon v MHD funguje se ví už dávno. Jen se to teď zkouší bez trolejí.
Průměrný počet cestujících – na snímcích vidím obsazení na půl sedaček, tedy pod 20. Až tam půl dne bude jezdit po 80 (tedy pokud to hmotnost baterek s ohledem na celkovou hmotnost dovolí), budou asi čísla jinde. I když je fakt, že těch linek, kde se denně nalítá 500km (tedy průměr 25km/h od svítání do půlnoci) zas tolik není.
Sice se MAN pochlubil dojezdem až 550 km, ale taky se v té tiskové zprávě píše, že záruka po celou dobu živnosti baterií je dojezd 270 km. Takže to je zase jen rezerva do budoucna, jako když parciální trolejbusy značky Škoda mají třeba záruku dojezdu 10 km na baterie ač když jsou nové zvládnou na baterie ujet i třeba 15-20 km.
Teď je ideální teplota, kdy se nemusí topit, ani zapínat klimatizace. Tohle s dojezdem značně zamává.
Nabijeni neni dilem okamziku. Nekdy musim 2x az 3x zvednout pantograf nez to zacne nabijet.
Vy jezdíte s elektrobusem MAN?
Solaris a Mercedes. Potize s nabijenim oba dva typy . Obcas ale kdyz mam 15 min na nabijeni a 4 min ztratim tak to je znat.
Dělá to stejné nabíjecí místo, nebo různá místa stejně? Tohle u zmíněnych vozidel není vlastnost.
Byl zde velky plan jak ve meste budou nabijecky. A zustalo u jedine v pristavu protoze tam neni problem s proudem kvuli vyletnim lodim. Vsude jinde zjistili ze to mistni sit neutahne. Na jizni sit linek bylo vyberko. Na provoz linek je potreba cca 80 busu ale bude jich nakoupeno o cca 40 vice aby ridic s vybity bus mohl v garazi vymenit za nabity. 4o busu se vyrobi jen kvuli tomu ze nejsou nabijecky ve meste ale hloupe lidske ego jasa ze jezdi el busy. Tak asi tak v realu.
Pokud není dost proudu, tak to je problém. Tam kde už existují měnírny pro tramvaje nebo trolejbusy je to s proudem lepší.
Njn, ekologie v praxi..co k tomu dodat? To se vyplatí! A mezitím klasické busy jezdí, jezdí a jezdí..a když se o ně budou trošku starat, tak budou jezdit ještě za dlouho..
Skvělá zpráva pro Gwanna, umíráček pro gumokolisty 😀
Myslíte toho Gwanna, který se těší, až mu postaví zstávku před domem, aby nemusel z kopce jednu zastávku na tramvaj pěšky, ale svezl se trolejbusem? 😀
Ta zastávka tam dneska je jen pro směr do kopce.
Vidim kdyz jedu z kopce tak ukazatel max preblikne o procento vyse ale kdyz pridam opet se snizi. Piste kdo mate zkusenosti a ne jen neco vycteneho.
Z kopce jede bus za 0 spotrebu. Rekuperace je zanedbatelne.
Ono se tou rekuperací i se zrátami opravdu něco nastřádá. Od klávesnice to není vidět, ale pokud ji vypnete, rozdíl na stejné lince okamžitě poznáte.
Taky to není pravda, kolikrát se stane, že musím z kopce přidat, abych udržel rychlost a to nijak závratnou?
Jestli take imitovali zpozdeni a alespon z casti dne trochu procistili elektronky ostrejsi jizdou kdy ridic aby dohnal trochu casu tak pedal dukladne proslapne? A co klimoska nebo topeni. V zime nebo v lete dojezd klesa vyrazne. Odzkouseno v realnem provozu.
V kopcovitém terénu v reálném celodenním provozu je vhodné mít místo k částečnému dobití během přestávky řidiče. Každý řidič má nárok na přestávku na svačinu, na wc a oddech už teď. Najet pod sloup nedá žádnou práci a spustit nabíjení je dílem okamžiku. Ovšem s tímhle dojezdem se patrně dá obsluhovat i hodně širší okolí města.
Nevím jak jinde, se u nás ve městě se v MHD řidiči na pauzu většinou střídají. A na konečných mají pauzy většinou kolem 10 minut na obraty..takže to se za celý den ten bus moc nezastaví a hlavně nikde medobije 🤷 Za mě je ještě příliš brzo na nějaké větší nasazení této technologie ve větším měřítku (poměr ceny a výkonu pořád nic moc) 🤦
Další měli stabilní těžiště, to se mění podle toho, jak se umístí cestující, také to ovlivňuje spotřebu, mění se zatížení náprav a vzduchové pérování se upouští nebo napouští a nějak ten vzduch nafoukat taky musíte.
Svítili uvnitř?
Co to bude dělat za pár let, až poklesne kapacita baterie a přijdou netěsnosti
Jaké použili pneumatiky s jakou výškou vzorku (jen s pneumatikami a výškou vzorku dokázali výrobci NV při testech stáhnout spotřebu o cca 1,5l/100km).
Tohle vše dokáže celkovou spotřebu dost ovlivnit.
Mnichov je v rovině, placatej. To se to nahání kilometry. V kopcích to bude větší fuška 😀
Jenže když se jede do kopce, tak se taky potom někdy jede z kopce.
Nejdříve se ale nahoru musíte dostat.
To sice je pravda, ale záleží jak je linka vedená, u okružních může být výškový profil trasy docela zajímavý.