MAN dokončil velkou zakázku pro Trondheim, dodal 189 autobusů. Jezdí i na bioplyn

Část dodávky autobusů MAN Lion’s City pro provoz v norském Trondheimu. Foto: MANČást dodávky autobusů MAN Lion’s City pro provoz v norském Trondheimu. Foto: MAN

Společnost MAN dokončila zakázku na dodávku celkem 189 autobusů pro provoz ve třetím největším norském městě. Do Trondheimu dvěma dopravcům

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Milan

Norsko je krome prijmu z ropy a ropneho prumyslu rozvojova zeme a zustane tomu tak i nadale i pres to ze budou jezdit na prdiky od kravicek nebo elektrinu z vody.
Jako narod uplne zdegenerovaly za 50let co maji neomezene rozpocty na blbosti.

Kubrt

Zaujala mě ta klimatizace – v Trondheimu jsem čtyři roky bydlel, ale dní, kdy bych užil klimatizaci, jsem tam zažil nula. Asi globální oteplování za těch 12 let co jsem pryč hodně pokročilo.

Martin V.

Že by topili tepelným čerpadlem, když mají k dispozici odpadní teplo ze spalovacího motoru? I když možná ho v mrazech a zvlášť u kloubáku v MHD není dost a místo „bufíku“ se klima bude hodit.

Dragoo

Hmm. A to byl takový problém při tak velkém množství finančních prostředků vyčlenit také něco na nákup nových tramvají? Stav trondheimských Düwagů je bída, stav kolejové infrastruktury pak totální katastrofa. A o tom, že ve městě by se uživilo víc tratí než jenom jedna příměstská linka nemluvě.

Hiko

To je pravda s těmi tramvajemi, busy v Trondheimu jsou teď špičkové, páteřní linky MHD zabezpečují tvz. metrobusy Van Hool Exqui.City (24metrové), pak to doplňují MANy jak větší, tak menší. Ale tramvaje jsou pořád ty samé, poprvé jsem se s nimi projel v roce 2007 a letos to je pořád ten samý „komfort“. A o inovaci vozidel jsem neslyšel, o rozšíření sítě tramvají už vůbec ne (myslím, že jsou rádi, že jim funguje aspoň ta jedna do lesa).

LiborV

Rád bych si jednou přečetl Volvo dokončilo kompletní dodávku 400 vozů na bioplyn/vodík atd. pro Prahu. Evobus dokončil dodávku 200 ekologických autobusů MB Citaro nové generace pro Brno. Utopie, já vím.

MildaIV

Nepřijde vám poněkud ironie, že nejvíce voziedl na alternativní pohon v EU je v zemi, která žije z prodeje ropy?

LiborV

Podpora alternativních pohonů ve veřejné dopravě je součástí oficiální steategie, která má snížit závislost norské ekonomiky na ropě a příjmech z jejího prodeje.

MildaIV

A jak přesně nutnost dotací ekologické dopravy snižuje závislost na příjmech z ropy? Mě se zdá, že ji naopak zvyšuje. A pokud myslíte ten blábol politikú, že se u nich budou vyrábět ekovýrobky, tak se samozřejmě budou vozit z Číny.

Kubrt

Nevím, co je na zemním plynu alternativní vůči ropě – pořád je to fosilní palivo, tudíž, jak už napsal MildaIV, ke snížení závislosti norské ekonomiky na ropě jeho používání nepřispěje. K tomu přispívají technologie na ropě na ropě/plynu nezávislé, třeba strojírenská výroba, IT služby atd. Ropa tvoří 26 % norského exportu, zemní plyn má úplně stejný podíl a jediné jeho dnešní kouzlo pro použití v dopravě je jeho nezatížení spotřební daní, v Norsku i v ČR.

Jiří Kocurek

Aternativní je v tom smyslu, že zemní plyn nepotřebuje rafinerii a taky u něj odpadá problem co s mazutem. A pokud jede městská teplárna na zemní plyn, tak těch pár autobusů … kýbl vody do přehrady.
Norsko má jedinou výhodu v tom, že tam naprší 3−4x víc vody než v ČR a v horských údolích se dá postavit spousta přehrad. Můžou prodávat přečerpávání jako službu.

Jiří Kocurek

Aby nedošlo k mýlce: Jistě, zemní plyn je potřeba upravit, především ho zbavit vodní páry. Ale není to tak náročný proces jako u ropy.

Myslivec

To by ale najprv Nórsko muselo byť v EU 🙂

MildaIV

Dobře, tak v EHP 🙂

Petr

Klasické bedny , klasická kvalita tak to má vypadat . Mají štěstí že neznají SOR .

VRT

Hlavně pořádná dodávka. Ne 10ks série.

Jiří Kocurek

Až to budou vyřazovat, tak by impérium Z mohlo obnovit vozový park. Pokud to za 10−12 let nebude ještě moc nové.