Letecké společnosti Letectví

Máme peníze na měsíc, řekly Virgin Atlantic a požádaly soud o ochranu

Převzetí prvního A350-1000 pro Virgin Atlantic. Foto: Virgin Atlantic
Převzetí prvního A350-1000 pro Virgin Atlantic. Foto: Virgin Atlantic
Britské aerolinky nedostaly státní pomoc, chtějí získat čas na další úvěr. Americký soud jim má poskytnout ochranu před věřiteli.

Měl to být jeden z příkladů záchrany aerolinek bez státní pomoci. Před dvěma týdny britský dopravce Virgin Atlantic oznámil, že ho zachrání majitelé a další investoři. Dnes požádal americký soud o vstup do bankrotové ochrany podle tzv. Chapter 15.

Jde o druhou aerolinku ze skupiny Virgin Group miliardáře Richarda Bransona, která již vstoupila do bankrotové ochrany. Už od dubna je v podobném režimu australská pobočka Virgin Australia.

Virgin Atlantic létají jen na dálkových trasách, tedy v segmentu, který je postižen největším propadem poptávky v celém oboru. Firma v oznámení uvedla, že jí zbývají peníze maximálně na měsíc. Aerolinky obnovily provoz na konci července ve velmi omezeném rozsahu.

Chapter 15 se používá v americkém insolvenčním právu pro zahraniční firmy. Ve Virgin mají 49 % akcií americké Delta Air Lines. Aerolinky zatím dál létají. Firma vstup do bankrotové ochrany vysvětluje i tím, že chce získat čas na získání dalšího úvěru.

V polovině července aerolinky oznámily pětiletý restrukturalizační plán v hodnotě 1,2 miliardy liber. Podle oznámeného plánu firma propustí 3500 lidí v reakci na sníženou poptávku, zcela opustí londýnské letiště Gatwick. „Posledních šest měsíců bylo nejhorších, co jsme v naší šestatřicetileté historii zažili. Dosáhli jsme ale i přes bolestivá opatření něčeho, co mnozí považovali za nemožné,“ řekl šéf aerolinek Shai Weiss. Firma věří, že od roku 2022 bude opět v zisku.

Podle dohody Virgin Group investuje do firmy 200 milionů liber, dalších 400 milionů má poskytnout na zárukách. Do firmy vstoupí jako investor společnost Davidson Kempner, která poskytne 170 milionů liber, věřitelé odloží aerolinkám splátky více než 450 milionů liber.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Janina

Tuhle krizi přežijí pouze aerolinky, které získají nějakou formu pomoci ze státního eráru, buď přímo dotace jako Lufthansa nebo úvěr jako Ryanair. Navíc zřejmě krachnou i mnohé z těch, co nějakou pomoc dostanou, když bude příliš malá, protože konec krize je v nedohlednu (i v Evropě) a i ta nejlepší firma nemá cashflow na víc než cca rok.

Analytik

Přesně tak, zatím všichni krvácí a krachy přijdou hlavně v následujících měsících a letech. Tipuji, že do tří let bude aerolinek celosvětově polovina.

Gwann

No, ony to v důsledku hlavně odskaci leasingovky a zaměstnanci. Obojí budou muset jít s cenama dolů.

Y.K.

No ano, navíc to začíná vypadat, že nejlépe se zotaví lokální létání (uvnitř Číny, USA, EU atp.) zatímco dálkovka má oživení v nedohlednu a cestovní chaos tam ještě dlouhé měsíce bude nadkritický. Ti nejdražší ptáci pořád převážně stojí na zemi či se dokonce odepisují, nic ekonomicky pěkného.

...

To je tak, když se jede byznys na hraně, bez rezerv a v očekávání ničím neomezeného růstu.

Tomas

to je tak, když někdo komentuje téma, o kterém zjevně nemá ani páru.

RHood

A vy jste odborník na kterou část leteckého byznysu. Mám dojem, že asi na libovolnou.

Gwann

Tuhle katastrofu si opravdu neumí zafinancovat ze svého skoro nikdo. Logicky.

beija

A bez vaty.

Y.K.

To je bezva, že zrovna tohle téma tady zvedá člověk adorující extrémně levné letenky. Ono je dost těžké si dělat bilionové USD rezervy a zároveň mít konkurenční ceny. Takže je to vyvážené na ostří nože, občas někdo přepadl, na a v březnu někdo kopnul do stolu, takže jsou v háji všichni a bojují o život.

Vnější pozorovatel

Zase ta chřipka?

Janko

Pan majitel natahuje ruku a caka na pomoc… ? ci je mu luto nejaky ten milionik pustit z vlastneho ? co mi to pripomina…
„ze skupiny Virgin Group miliardáře Richarda Bransona“

rob

Další závistivec co se ozve jako první a který má radost z neúspěchu ostatních… k pláči

Jiří Kocurek

To je tady hluboce zakořeněné. Nechci kozu. Chci aby sousedovi kozu sebrali, zakázali. Totak, aby měl každý kozu. A někdo dokonce koně! Buď kozu pro všechny nebo pro nikoho. A protože já kozu nemám, tak ji nepotřebuje ani nikdo další. Natož aby potřeboval koně.

Peeetr

Branson je asi takovej miliardář jako Jančura.

Jan

Jančura už provozuje aerolinky?

Roman

Jančura neochutnal pozici letušky jako Branson u AirAsia

bohyn

Jo, jednou po prohrane sazce. Jiste si odnesl hromazdu zkusenosti.

Roman

I prohru bral s humorem.

beija

Ano, podobnost čistě náhodná. Ale Branson do médií střídavě nenaříkal a nevyhrožoval , dokonce zvažoval nějaké prodeje ostrova, aby zachránil některou ze svých aerolinek. To u oligarchy Šimáněho nevidíme, on si místo toho zajede na Hrad. A teď má SW ještě uzavřenou nějakou supervýhodnou smlouvu na nečekané lety. Doufám, že bude co nejdříve zveřejněna. Rozhodně ho to ale neopravňuje k tomu nazývat se strategickým dopravcem. Vypadá to spíše na malou domů, jako u dodávek z Číny během koronakrize. Už ten let za 20miliónů Kč do Nepálu byl značně předražený..https://zpravy.aktualne.cz/domaci/cesti-hasici-odleti-pomoci-do-bejrutu-se-smartwings/r~3a47764ed70a11ea8972ac1f6b220ee8/ Ale tehdy to nebyl Smartwings a jeho vlastníci v takovém popředí… Číst vice »

beija

Kolem roku 2011 byla poptávka po pronajmutí celého letadla pro fandy házenkářek a let do Brazílie. Tehdy to vyšlo kolem 6 miliónů Kč. Nakonec se to neuskutečnilo, nebylo volné letadlo v plné sezóně.

beija

Ještě se může jedat o nekomunikaci mezi ministerstvy..Ale přirozené by bylo sáhnout po letadlech armády, která jsou také placena z našich daní.
Každopádně je to strašná katastrofa pro Bejrút a pro Libanon. Vzpomínám na dobu, kdy byla ještě země v relativním rozkvětu..Známý tam byl cca před dvěma lety a také se mu tam líbilo..

beija

A přidávám omluvu za OT.