Autobusy Nová mobilita

Malaga testuje autonomní dvanáctimetrový autobus od Irizaru

Autonomní elektrobus Irizar pro Malagu. Pramen: Irizar
Autonomní elektrobus Irizar pro Malagu. Pramen: Irizar
„Vozidlo stačí uvést do automatického režimu a dále není potřeba do jeho provozu zasahovat.“

Malaga se stala prvním městem v Evropě, které vyslalo do ulic autonomní elektrický autobus o délce 12 metrů. Dosud se experimentuje spíše s autonomními mikrobusy. Cílem projektu, jehož příprava byla oznámena před rokem, je „zhodnotit potenciál využití autonomních vozidel v praxi“.

Elektrický autobus vyrobený španělskou firmou Irizar je schopný pojmout až 60 cestujících. Vůz je osazen speciálními technologiemi, které umožňují provoz bez zásahu řidiče a komunikují s infrastrukturou. Jinak je ale k nerozeznání od klasických autobusů.

„Autobus vždy ví, co se kolem něj děje,“ uvedl Rafael Durban Carmona, manažer španělského dopravce Avanza. Ačkoli pro provoz autobusu není potřeba žádné obsluhy, současné španělské zákony neumožňují výhradně autonomní provoz na veřejné komunikaci. Z toho důvodu je ve vozidle vždy přítomen řidič, který na počínání umělé inteligence dohlíží.

„Vozidlo stačí uvést do automatického režimu a dále není potřeba do jeho provozu zasahovat,“ doplnil jeden z řidičů autonomního autobusu Cristobal Mandonado.

Speciální autobus obsluhuje osmikilometrovou linku spojující přístav Levante s městským centrem. Linku během dne obkrouží celkem šestkrát. Podle současného starosty Malagy, Francisca De la Torre, jde o první projekt svého druhu v Evropě. Prvenství Malagy tak spočívá ve využití autonomního autobusu, který má standardní rozměry.

Autonomní vozidla se ale testují i jinde v Evropě. Například v Oslu se zkouší vozy, které mají fungovat jako veřejná doprava na vyžádání. Podobné je to v německém Hamburku, kde je provoz autonomního autobusu zkoušen v rámci projektu HEAT již od roku 2019. Projekt FABULOUS pak v minulém roce zahrnoval testování autonomního autobusu v plném provozu v celkem pěti městech – Gjesdal (Norsko), Helsinki (Finsko), Tallinn (Estonsko), Lamia (Řecko) a Helmond (Holandsko). Autonomní vozítka zkouší i Vídeň. Zmíněné projekty zahrnují pouze malé prototypy s přepravní kapacitou do 20 pasažérů.

Mimo Evropu se testují vozidla veřejné dopravy bez řidiče například v Singapuru, Detroitu nebo Dubaji.

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

Nevím proč se „auto(busová)mobilová“ doprava snaží předběhnout autonomii v řízení u drážní dopravy. Asi je to co do objemu možných financí zajímavější. Osobně ale preferuji bezpečnou posloupnost vývoje, tj. napřed vlaky/tramvaje, posléze autobusy a hodně daleko silniční osobní vozidla.

Savik

A řidiči nebudou mít co žrát…

súdružka Kolesárová

…nebudou mít co žrát, pokud nepůjdou dělat něco jiného.

Honza

Zajímalo by mě, proč u nás není u autobusů nějaká snaha o design. Minimálně v Praze je to vždy kostka s lehce zaoblenými hranami, a při tom podle fotky mohou i autobusy vypadat fakt dobře…

Adam

Naše autobusy vypadají dobře

Tibor

SORKY? Nic proti asi je to fetish 🙂

Řiditel

Média nás celkem často informují o testování různých autonomních vozidel ale jaksi nás již neinformují jaké jsou výsledky toho testování. Jak je v článku uvedeno, tak v Hamburku se testuje již od roku 2019, to by snad nějaké zkušenosti k pochlubení se již mohly být.

Juraj

Tak výsledky očividne nie sú nijak tragické, inak by boli plné noviny senzácií.
Tá pomalosť je čisto otázkou strachu z neznámeho.

*h8*

Z hlediska veřejné dopravy se zatím autonomní vozidla uplatňují většinou ve formě minibusů pro cca 10 až 12 osob. Z fáze testování jejich nasazení v některých místech již přešlo do pravidelného provozu. Obecně je po světě provozováno aktuálně víc než 500 vozidel v desítkách různých zemí. Informací o jednotlivých nasazeních a zkušeností z provozu je při troše hledání na netu hromady. Ideálně doporučuji hledat podle nejrozšířenějších typů vozidel – Easymile EZ10 a Navya Evo.

Konkrétně zkušenosti z provozu v Hamburku mají být představeny na světovém ITS kongresu, který se tam bude konat v říjnu t.r.