Malaga testuje autonomní dvanáctimetrový autobus od Irizaru
„Vozidlo stačí uvést do automatického režimu a dále není potřeba do jeho provozu zasahovat.“
Malaga se stala prvním městem v Evropě, které vyslalo do ulic autonomní elektrický autobus o délce 12 metrů. Dosud se experimentuje spíše s autonomními mikrobusy. Cílem projektu, jehož příprava byla oznámena před rokem, je „zhodnotit potenciál využití autonomních vozidel v praxi“.
Elektrický autobus vyrobený španělskou firmou Irizar je schopný pojmout až 60 cestujících. Vůz je osazen speciálními technologiemi, které umožňují provoz bez zásahu řidiče a komunikují s infrastrukturou. Jinak je ale k nerozeznání od klasických autobusů.
„Autobus vždy ví, co se kolem něj děje,“ uvedl Rafael Durban Carmona, manažer španělského dopravce Avanza. Ačkoli pro provoz autobusu není potřeba žádné obsluhy, současné španělské zákony neumožňují výhradně autonomní provoz na veřejné komunikaci. Z toho důvodu je ve vozidle vždy přítomen řidič, který na počínání umělé inteligence dohlíží.
„Vozidlo stačí uvést do automatického režimu a dále není potřeba do jeho provozu zasahovat,“ doplnil jeden z řidičů autonomního autobusu Cristobal Mandonado.
Speciální autobus obsluhuje osmikilometrovou linku spojující přístav Levante s městským centrem. Linku během dne obkrouží celkem šestkrát. Podle současného starosty Malagy, Francisca De la Torre, jde o první projekt svého druhu v Evropě. Prvenství Malagy tak spočívá ve využití autonomního autobusu, který má standardní rozměry.
Autonomní vozidla se ale testují i jinde v Evropě. Například v Oslu se zkouší vozy, které mají fungovat jako veřejná doprava na vyžádání. Podobné je to v německém Hamburku, kde je provoz autonomního autobusu zkoušen v rámci projektu HEAT již od roku 2019. Projekt FABULOUS pak v minulém roce zahrnoval testování autonomního autobusu v plném provozu v celkem pěti městech – Gjesdal (Norsko), Helsinki (Finsko), Tallinn (Estonsko), Lamia (Řecko) a Helmond (Holandsko). Autonomní vozítka zkouší i Vídeň. Zmíněné projekty zahrnují pouze malé prototypy s přepravní kapacitou do 20 pasažérů.
Mimo Evropu se testují vozidla veřejné dopravy bez řidiče například v Singapuru, Detroitu nebo Dubaji.