Autobusy Doprava ve městě Elektromobilita Informační technologie

Malaga bude testovat dvanáctimetrový autonomní autobus od Irizaru

Autonomní elektrobus Irizar pro Malagu. Pramen: Irizar
Autonomní elektrobus Irizar pro Malagu. Pramen: Irizar

Malaga se stane prvním městem v Evropě, které vyšle do ulic autonomní elektrický autobus o délce 12 metrů. Dosud se experimentuje spíše se samostatnými mikrobusy. Autobus pro 60 cestujících dodá ve spolupráci s řadou partnerů španělský výrobce Irizar, pro kterého jde o vůbec první vyrobené autonomní vozidlo. O představení nového autobusu v Malaze informoval na svých stránkách Irizar a server Busworld.org.

Do provozu by se měl autobus dostat během několika měsíců, počítá se s ním na linku mezi přístavem a centrem. Vozit by tak měl především výletníky z lodí. Autobus bude mít dva režimy. Při jízdě na „autopilota“ bude využívat přesný naváděcí systém, bude zároveň napojen na řídící středisko, odkud bude v reálném čase sledován. Autobus ale bude moci vést i řidič.

První autonomní autobus Irizar vzešel po třech letech vývoje z projektu AutoMost financovaného Centrem pro průmyslový technologický rozvoj (CDTI) španělského ministerstva hospodářství. Cílem centra je vývoj technologií pro automatizaci vozidel pro městskou dopravu a průmyslové areály.

„Tento autobus je připraven pro pilotní test ve skutečných provozních podmínkách Malagy. Jde o první zkoušku s autobusem této velikosti ve Španělsku. Testy nám bezpochyby poskytnou data a zkušenosti z každodenního provozu, což přispěje k dalšímu pokroku,“ uvedl výkonný ředitel divize Irizar e-mobility Hector Olabegogeaskoetxea.

Podobná vozítka se už v zahraničí běžně testují, nedávno je ve čtvrti Aspern vypustil do ulic vídeňský dopravní podnik. Testy probíhaly či probíhají i v dalších městech, například ve švýcarském Sionu, rakouském Salcburku nebo francouzském Lyonu. V tuzemsku by rádo využilo autonomní vozítka například Letiště Praha, legislativa to ale zatím neumožňuje.

 

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Cestovatel

Do pěti let to bude testovat každé větší město, do max deseti let to bude běžná záležitost..
Stejný tanečky se dělali kolem samořiditelneho metra – a dneska se z toho stává běžná záležitost (Milano, Paříž, Budapešť a za 5 let Praha..) – ano vím je to uzavřený systém v tunelu a že bus jezdí po ulici..
Pomůže to vyřešit problém s nedostatkem řidičů, neohrozí to miliony lidí – software nestávkuje – velmi potřebné zejména ve Francii

TPal.

Mít samořiditelné silniční vozidlo, které musí jezdit do zálivů, včas zareagovat na oranžovou, předjet efektivně cyklistu, které si taky musí všimnout, když nějaký řidič nechá své osobní vozidlo na v zálivu, které nebude překvapeno, že jiné auto nedalo přednost kde mělo… To si myslím, že do to 10 let nebude běžná záležitost. Tohle jsou všechno věci, které v odděleném kolejovém systému odpadají.

Ale smeknu klobouk až to někdo zvládne. 🙂

Radek

Krok za krokem. Nejdřív v uzavřených areálech, pak ve vilových čtvrtích nízkou rychlostí (tam, kde je stejně 30 pro všechno)…

Jiří Kocurek

Jo, ta oranžová je velký problém. Opravdu.
A nebo se to bude muset rozhodnout, jeslti to zraní lidi uvnitř nebo smete vybržďovače. Jeden vybržďovač sedí, dostal několik roků za úmyslné ublížení na zdraví, když vybrzdil autobus.

sledovatel webu

Škoda, že když už „Jiří Kocurek“ nesedí v base (protože hloupé pruzení je na to příliš malý přečin), tak že jeho debilitám redakce neudělí aspoň adekvátní „odměnu“ v podobě blokace – ale ono by to asi stejně bylo vlastně zbytečné, protože při jeho zjevné zlomyslnosti by se stejně jen nějak přejmenoval …

dopravopat

Do 10 rokov to nebude. Bude to skôr. Vývoj ide exponenciálne. Tipujem že za 5 rokov to bude už vychytané. Na čom to stroskotá je legislatíva a rôzni úradníci a pod.

súdružka Kolesárová

Krok spravnym smerem. Jsem zvedav, jak to bude v praxi fungovat, zejmena s ohledem na stojici cestujici a kriticke brzdeni pred prekazkou (rizika chybneho vyhodnoceni softwarem)

David M

Bude se dít to stejné, jako když řidič dupnul na brzdu, i když k tomu nebyl objektivní důvod 🙂

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO