Magistrála se přesune do kolejiště, zasypou se parkoviště pro politiky. Začíná stavba tramvajové trati Muzeum

Výstavba 400 metrové tratě se bude koordinovat s bouráním podchodu a podzemních prostor bývalého parlamentu.
Pražský dopravní podnik (DPP) dnes slavnostně zahájil stavbu nové tramvajové tratě u Národního muzea. Krátký 400metrový úsek navazuje na výstavbu tratě na Václavském náměstí, se kterou tvoří jeden provozní celek. Součástí je napojení na stávající trať ve Vinohradské ulici a na Škrétovu ulici směrem k I. P. Pavlova.
Stavba trianglu se bude koordinovat s demolicí mostu pod Legerovou ulicí a zrušením podchodu pod magistrálou nedaleko křižovatky Legerovy a Vinohradské ulice. Tyto práce bude mít na starosti Technická správa komunikací, v prostoru podchodu bude v budoucnu zázemí pro městské zahradníky se skladem materiálu a nářadí, kuchyňkou a záchody.
20 měsíců prací
Tendr na zhotovitele vyhrálo sdružení firem PORR, PORR Bau a Hans Wendel CZ, projekt z velké části financují dotace z EU.
Kolejový triangl nad Muzeem postaví Porr, cena klesla o 50 milionů
Práce budou trvat celkem 20 měsíců, hotovo by mělo být v březnu 2027. Během nich bude obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku I. P. Pavlova – Muzeum.
V sobotu 14. června se začne odstraňovat stávající trať podél Legerovy ulice. Na jejím místě budou vybudovány dočasné dva pruhy magistrály, po kterých bude od začátku července vedena objízdná trasa kolem staveniště TSK.
V další etapě, trvající zhruba do konce března 2026 bude TSK provádět práce na obou mostních objektech. DPP využije záboru této části magistrály, naváže na zhruba 80 metrů dlouhý úsek kusých kolejí v tzv. muzejní oáze, které zde byly položeny jako základ budoucí tratě na Václavské náměstí už v roce 2018 během generální opravy historické budovy Národního muzea a vybuduje kolejové rozvětvení v křižovatce Legerovy a Vinohradské.
Ve třetí etapě, kdy se magistrála vrátí do původní stopy s novými povrchy, začne výstavba nové tramvajové tratě v úseku mezi Vinohradskou a Škrétovou ulicí. Trať zde bude v nové poloze s větší osovou vzdáleností vzhledem na vložený kolejový trojúhelník.
Nové přehledné zastávky
Prostor současných tramvajových zastávek Muzeum vedle Legerovy ulice a celé oblasti křižovatky Legerovy a Vinohradské ulice bude přestavěn. Nové zastávky s pracovním názvem Škrétova budou zcela bezbariérové, na rozdíl od současnosti umístěny proti sobě. Jejich nástupiště bude kapacitnější, na obou koncích budou přechody pro pěší.
Podobu stavby a architektonického pojetí veřejného prostoru v této lokalitě definoval už v roce 2017 Institut pro plánování a rozvoj studií „Kulturní distrikt“.
„Nová tramvajová trať Muzeum přinese nejen rychlejší a pohodlnější spojení mezi Vinohrady a centrem, hlavně ale výrazně zlepší orientaci a komfort pro cestující. Aktuálně nejsou zastávky bezbariérové a celá oblast působí nepřehledně – to se teď zásadně změní,“ uvedl při zahájení stavby náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Podle technického ředitele DPP Jana Šurovského se nový úsek zprovozní současně s tratí přes Václavské náměstí na konci června 2027. „Trať Muzeum má ve srovnání s Václavským náměstím o více než třetinu kratší dobu výstavby, proto s ní začínáme o rok později,“ popsal Šurovský.
Dvacetiměsíční délku výstavby 400 metrů dlouhé dvoukolejné tratě a kolejového trojúhelníku vysvětlil nutnou koordinací s bouráním mostu a podchodu pod magistrálou.
Díky provizorním pruhům na místě původní trati nedojde na magistrále k přerušení provozu, zachován bude ve dvou pruzích v každém směru.
Nikdy nedokončené garáže
Zmíněný bouraný most byl postavený v letech 1977/1978 společně s magistrálou nad nikdy nedokončeným a nevyužívaným podzemním prostorem pod Legerovou ulicí, který měl sloužit pro vybudování podzemních garáží pro Federální shromáždění.
Garáže nicméně nikdy postaveny nebyly a tento prostor v současnosti už podle města nelze smysluplně využít. Prostory mají podle TSK rozměry 625 m² plochy, volnou šířku minimálně 18 m a výšku maximálně 3 m.
Demolice železobetonové nosné konstrukce proběhne postupně v etapách, a to ve směru od Národního muzea k tramvajové trati. Po demolici bude mostní otvor vyplněn drenážním betonem. Stavební průzkum potvrdil skalní podloží v hloubce zhruba 2,5 metru.
Přerušení provozu tramvají
Od soboty 14. června do pondělí 16. června do ranního výjezdu bude obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku I. P. Pavlova – Muzeum – Flora, ve Vinohradské se budou budovat dočasné kolejové přejezdy.
Od pondělí 16. června až do dokončení stavby v březnu 2027 se pak přeruší provoz pouze v úseku I. P. Pavlova – Muzeum. Stavební práce se dotknou linek 11 a 13.
Linka 11 bude po celou dobu stavby jezdit po změněné trase SPOŘILOV … I. P. Pavlova – Náměstí Míru – Šumavská – Vinohradská vodárna – Perunova – Orionka – Flora … SPOJOVACÍ.
Linka 13 bude o víkendu 14. a 15. června zrušena. Od pondělí 16. června od bude díky nainstalovanému kolejovému přejezdu vedena ze zastávky OLŠANSKÉ HŘBITOVY do nové konečné MUZEUM. Náhradní doprava nebude zavedena.