Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Maďaři na měsíc uzavřou stanici Budapest-Nyugati. Vlaky z ČR pojedou na jiná nádraží

Západní nádraží v Budapešti prochází rekonstrukcí. Pramen: FB Magyar Építő
Západní nádraží v Budapešti prochází rekonstrukcí. Pramen: FB Magyar Építő
Kompletní rekonstrukce má být hotova za rok, náklady se pohybují kolem 9 miliard forintů (cca 660 milionů korun).

Kompletní rekonstrukce památkově chráněné budovy nádraží Budapest-Nyugati pályaudvar (Západní nádraží), která běží od loňského jara, si ve dnech 19. června až 17. července vyžádá úplnou výluku provozu. To se dotkne i cestujících, kteří využívají vlaky Českých drah mezi Českou republikou a Maďarskem.

Mezinárodní vlaky ČD kategorie EuroCity mezi Českou republikou a Maďarskem pojedou dle výlukového jízdního řádu. Vlaky EC 130/131 Báthory i všechny vlaky EC Metropolitan (vyjma EC 280/281) budou vedeny v uvedeném období do a ze stanice Rákospalota-Újpest. Vlaky EC 172/173 Hungaria a EC 280/281 Metropolitan pojedou do a ze stanice Budapest-Keleti pu (Východní nádraží). Oznámily to České dráhy.

Západní nádraží je využíváno přibližně 18 miliony cestujících ročně, jeho více než 140 let stará budova přitom už byla notně zchátralá. Kompletní rekonstrukce má být hotova za rok, celkové náklady se pohybují kolem 9 miliard forintů (cca 660 milionů korun). Rekonstrukcí mimo jiné prochází ocelová konstrukce zastřešení kolejiště nebo fasáda.

Budapešť - Západní nádraží. Autor: Herbert Ortner (diskuse · příspěvky) – Vlastní dílo, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=718131
Budapešť – Západní nádraží. Autor: Herbert Ortner (diskuse · příspěvky) – Vlastní dílo, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=718131
Odebírat
Upozornit na
guest
39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
V.N.

Na tomto nádraží jsem před několika lety byl. A byl jsem z něho unešený. Genius loci starého uherského království , bohužel však v totálně zdevastované podobě.

Roman Svačina

Nakolik že vyjdou ty Pardubice?

Iveta

No udělat se modernizace musí to chápu,ale zase ČD trochu zaspala.Chápu ,že Keleti se nenafoukne ,tak vlaky budou končit jinde ,ale mohli to zařídit jinak než končit v téhle dědině.Jo je tam MHD ,několik druhů ,ale cca 37 min do centra a když už jedu o půl hodiny déle přes Vysočinu ?Jinak přehodit vlaky na Nyugati a tvrdit jak se zkrátila cesta Metropolitanem až o 20 min je jako tvrdit ,že EC z Berlína je v Praze o 13 min dřív ,protože končí v Holešovicích a ne na hl /n.(to EC je jen příklad)Jo a jsem zvědavej jak na směrovkách… Číst vice »

Matěj

To srovnání Holešovic s Nyugati kulhá na obě nohy. Těžko se lze chlubit zkrácením jízdní doby počítaje čas v Holešovicích místo na hlavnim, protože Holešovice jsou na periferii na rozdíl od hlavního. To ale u Nyugati neplatí – je centru Budapeště dokonce blíže než Keleti, není tedy důvod se ostýchat to jako zkrácení jízdní doby prezentovat.

Radek Janata

Hlavní problém na Nyugati je málo přípojů, většina jich jede z Keleti.

Pro návštěvníka Budapešti je Nyugati většinou lepší.

Miroslav Zikmund

Na Nugátovém nádraží je zoufalý především podchod … i na můj poměrně liberální a otrlý vkus, je to za čárou …

kakov

a co je na něm špatného? děkuji

pohledem realisty

Například nemá prakticky žádné eskalátory ani výtahy (a to ani na nejfrekventovanějších trasách) …

roman

Náhodu ten se mi líbil. O pár minut mi ujel vlak na Ostravu a naštěstí v podchodu ráno točili pivo a u toho jsem sledoval jak policie sbírá bezdomovce kteří okupovali podchod.

F. K.

Podchod je normální, podobně jako na Keleti. A je v něm Spar se slušným výběrem a několik dalších krámků.

Twix

To myslíte asi ten druhý podchod (pokud nejsou propojené). Spar je u průčelí budovy, příslušný podchod je tak trochu ušmudlaný stejně jako ten Spar, ale jde to. Výživný podchod je ovšem tam kde končí ty předsunuté koleje – jak už bylo zmíněno, je komplet bariérový, ne moc dobře označený (i když je tam taky vestibul metra) a jsou tam opuštěné zrušené krámky s napůl staženou drátěnou roletou a před nimi takové ty zavírací kovové stánky, ale v poledne jsem jich viděl právě dost zaklapnutých. Není to místo kde bych se rád nacházel, to radši projít podél kolejiště (v dešti který… Číst vice »

David

Keleti se mi líbí víc, Nyugati je taková Masaryčka

medical_examiner

Taky postradatelné?

pohledem realisty

Jak pro koho!

Tomáš

Je to jen můj úhel pohledu.
Tak jak to udělali ve Vídni, se mi líbí.
Hlavně z přestupních důvodů.
Já jsem ještě zažil tramvaj č.18 , která byla sice zážitek, ale jen poprvé možná podruhé.
Pak už to byla jen ztráta času.

Nejsem žádný expert, ani architekt.

V Budapešti by to podle mně nešlo.
Navíc, je tam dobře vyřešeno rychlé spojení až na Déli.pu

medical_examiner

Ve Vídni jsou dokonce dvě nástupiště a dvě linky. Konkrétně O a 18.
V Praze mi to přijde lepší. Sice se člověk vyvenčí, ale jezdí mu tam 5, 9, 15, a 26…

Insider

Tři 🙂 Východním podchodem jezdí ještě linka D s taky velmi zajímavou trasou, protože jede kolem Belvederu, Karlsplatz, Burgring, Rathaus, Börse a pokračuje přes Heiligenstadt do půvabného Nußdorfu. Na opačnou stranu je od loňska protažena novou trasu na Absberggasse, kde navazuje na tzv. Balkan-Express, tedy linku 6.

Dom

Nepřijde vám 660mil. korun celkem málo na rekonstrukci historického nádraží v centru hlavního města?

Jan Sůra

Nesmíte to porovnávat s mistry ve vyhazování peněz z Dlážděné.

bkv

Díky za ukázání zaujatosti toho serveru…

Jaaaa

Bohužel je to pravda. V řadě na desátek nejsou jenom eFka.

BND 30

Vyhazování peněz to je taková nepěkná novinářská zkratka.
Samozřejmě, že ty peníze nepřijdou vniveč. Luděk S by vám vysvětlil proč ale asi už ne kam.

roman

Tak záleží co všechno v té částce je započítané

Kamui

Budapešť se třemi hlavovými nádražími je celkem nešťastná. Neplánují s tím něco dělat, stejně jako obdobný problém už vyřešili vedle ve Vídni?

Big Fat Fabulous Woman

Jn, v tomhle měla v 19. stol. Praha jako provinční město docela štěstí.

medical_examiner

Jojo…a nakonec to bude město, které bude mít jediné nádraží („hlavák“)

Jaaaa

He? Praha měla 4 hlavová nádraží. Jedno zbourali a z jiného se dalo protunelovat.

Josef

Možná plánují, ale myslím, že na to nemají jednoduše prachy… Teď je potřeba dát do rozumného stavu tratě.

Xander

Nemyslím že je to skutečný problém jako spíš šotoproblém. Že má každá dráha své nádraží je celkem běžná věc. Třeba v Paříži, Londýně nebo i Moskvě také neexistuje žádné hlavní nádraží. Cestujících tranzitujících skrz je minimum a těch pár co jsou si v klidu můžou přejet metrem/tramvají.

medical_examiner

A v Paříži je to tím absurdnější, že jsou ta nádraží víceméně vedle sebe… 😀

PilsenTom

no srovnávat Paříž, Londýn, nebo Moskvu taky nejde. Jen v Moskvě žije 2x víc lidí než v celém Maďarsku. Budapešť je relativně malá a bohatě by stačilo jedno centrální nádraží jako v Praze, Vídni nebo Berlíně

PilsenTom

mělo být srovnávat Paříž, Londýn nebo Moskvu s Budapeští nejde

Kalanis

Jako trať na Keleti vede prapodivná shybka.
Paris – Nord a Est jsou opravdu vedle sebe. Stejně jako Bercy a Lyon, které jsou oboje hlavové a dokonce vedou na jedny koleje.
Londýn je na tom obdobně s King’s Cross a St.Pankras a vedle je ještě Euston.

Jaaaa

Protože původní přímá trať z Keleti na východ byla zrušena a nahrazena z části metrem.

xyz

Mimochodem, i Berlín kdysi míval vícero velkých, hlavových nádraží.

jvoj

Jedno centrální nádraží se pokud vím neplánuje, co ale bude zajímavé, jestli se to postaví, tak se plánuje tunel mezi Nyugati a Déli, což bude primárně zajímavé pro traffic flow mezi dvěma konci aglomerace BP, které teď nejsou dobře propojitelné vlakem, ale může to ve výsledku skrývat i zajímavé možnosti pro mezinárodní spoje.

Knížecí rada

Čímž ale Nyugati víceméně dosáhne na roli centrálního nádraží.

Radek Janata

To byste na něj musel zavést i vlaky z východu.

Miroslav Zikmund

Moderní průjezdné je Budapest-Kelenföld. Jenže od Štúrova / Vácu se musí objet polovina Pešti ne příliš vysokou rychlostí po spojkách …