- Železnice •
- Infrastruktura •
- Logistika •
- Dopravci •
- Zprávy
Lýkožrout přihrál železnici byznys, vadí ale nízká kapacita tratí a nedostatek vagonů
Současná kůrovcová kalamita, která zasáhla především lesy na severní Moravě a ve Slezsku, výrazně zvýšila přepravu dřeva po železnici. Lýkožrout
Současná kůrovcová kalamita, která zasáhla především lesy na severní Moravě a ve Slezsku, výrazně zvýšila přepravu dřeva po železnici. Lýkožrout v Jeseníkách a Beskydech řádí s větší či menší intenzitou už třetím rokem, letos kvůli suchu opět přidal na aktivitě.
Největším přepravcem kalamitního dřeva je přitom ČD Cargo. Státní firma za první čtyři měsíce letošního roku přepravila dvojnásobek dřeva ve srovnání s rokem 2015. „Jde o více než 27 tisíc naložených vozů, což představuje více než 1,1 milionu tun dřeva,“ uvádí firma. Druhým největším přepravcem dřeva je IDS Cargo, které rovněž eviduje výrazně vyšší objemy než v minulosti. Letos od ledna do května přepravy meziročně vzrostly o 50 procent. Dřevo vozí i AWT.
Téměř klostermannovský dřevařsko-dopravní ráj má ale hned několik háčků. Všichni dopravci se potýkají s nedostatkem vagonů i nedostatečnou kapacitou regionálních tratí. „Železničních vozů je nedostatek nejen u nás, ale i v zahraničí. Na pomalejší oběh vozů má vliv několik faktorů. Prvním z nich je rozsáhlá rekonstrukce železniční infrastruktury v Maďarsku. Druhým je vliv imigrantů, protože se musí pečlivěji kontrolovat vozy na státní hranici mezi Rumunskem a Maďarskem,“ říká vedoucí obchodního oddělení IDS Cargo Pavel Kiss.
Největším problémem je ale podle něj nízká kapacita nakládacích stanic, kde se nepočítalo s tak velkými objemy přeprav. Dřevo se vozí vedle tuzemských zpracovatelů především do Německa, Rakouska a v posledních letech čím dál častěji do Rumunska. IDS Cargo je vozí na Balkán i jako tranzit z Polska. Rumunsku se podařilo díky západoevropským investicím vymanit ze škatulky vývozce surového dřeva, země se naopak stala zpracovatelem dřeva celoevropského významu.
Oldřich Sládek ze sdružení nákladních železničních dopravců Žesnad přidává do výčtu i další potíže, které musejí firmy řešit. Podle něj se nedaří vše vyvážet, chybí ale skladovací místa. „Problém je také s odpovědností za jednotlivé fáze přepravy dříví, aby například starostové dotyčných obcí neházeli problémy s devastací ploch na vlastníky nebo železniční dopravce, kteří s tím nemají nic společného,“ doplnil Sládek.