- Železnice •
- Stavebnictví •
- Infrastruktura •
- Voda •
- Zprávy
Lužec bude mít první zdvihací most na české železniční síti, osadí ho v úterý
Příprava pro zdvihací železniční most v Lužci je hotova. Pramen: ŘVC
Půl roku po zastavení provozu na lužecké lokálce a sejmutí starého železničního mostu z roku 1905 se Lužec nad Vltavou
Tlačítko od zvedání bude mít dráha nebo vodníci?
Zvedání se bude ovládat z komory Hořín
Docela se divím, že tahle lokálka se dočkala takové investice. Spíš bych čekal její likvidaci – provoz spíš nic než moc a souběžná silnice.
Je to vyvolaná investice ŘVC a na ministerstvu dopravy a SFDI zjevně nikdo tyhle akce nekoordinuje a kriticky nehodnotí, výsledkem čehož je obnova všeho, co přes ten kanál vede, bez ohledu na potřebnost. Tím nemyslím jen tu trať, ale i některé silniční mosty.
Osobně si myslím, že to šlo řešit levněji a to změnou nivelety tratě, byť by tam pak bylo 25 promile spádu. Most by pak stačil pevný. Údržba a provoz zvedacího vyjde za ty roky na pekelný ranec. Jenže ťok, kvok, kvok, perou se tam jak kohouti na dvorku mezi sebou. To umí dobře.
Já si myslím totéž. Vzniklo by sice něco vzdáleně připomínající svážný pahrbek, ale při rychlosti 40 km/h by to vlak byl schopen přejet i setrvačností, takže takto krátký spád by se ani nemusel nějak extra řešit. Nebo je na to na dráze nějaký paragraf, proč to nejde? Starý most měl podjezdnou výšku 4,80 m, nově požadují 7 m, takže převýšení všeho všudy 2,20 m.
Docela dost lidí dojíždí z Lužce n. Vlt. do Vraňan, kde pak přestupují na vlaky do Prahy, případně Ústí nad Labem. Takže tato lokálka má docela význam pro místní obyvatele.
Kolik je to docela dost? Když jsem tam před lety byl, bylo to na prsty jedné ruky. Díky za info.
Je pěkné, že jsem za 15 hodin dostal 4-, ale odpověď ne. Jak by řekla teta Kateřina, žádná odpověď, taky odpověď 🙂
Nebylo by levnější (nejen na stavbu, ale i na provoz) udělat zastávku až za kanálem a přes kanál lanovku? Nebo kdyby se lidem nechtělo těch pár set metrů, tak lanovku třeba ještě protáhnout skrz obec… 🙂
I pro nákladní dopravu, zejména při dobré koncepci do budoucna. I napojení do Mělníka by mělo svůj smysl.
Napojení do Mělníka by bylo vhodné řešit spíš nějak takto:
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.4428180&y=50.3781731&z=14&rm=9hDOExZeUugZ0g-ug10gU1gh1gRCg5n-xhTQYU-QLVZGJ1-146Y1DaV1CNT10jQ0EXTUfhjGTgS0JNVKG1Z.2NYDBnWI0NSCBDP60q6XgPqQ4ZdS7Y0W480W-Q1ZJOXW9NQg67M9flQKXDCIXBGGNDKC0DsAGHMfjJI7egjB7f51MCfkN6efj1SDf50YDA1ZiD0g6b01gP7fl0gZw
I to beru. Hlavně kdyby se to někdy udělalo. Přes ten Lužec a Hořín to bylo plánované u před hodně lety (snad i v době výstavby tratě) a dokonce se to oprašovalo snad kolem 80. let, ale nevím to přesně. jen vím, že se o tom mluvilo.
Spíš je otázkou proč se investuje do naprosto neperspektivní lodní dopravy v ČR. Už jen kvůli nedostatku vody, který lze očekávat i v budoucnu je to k ničemu. Naopak železnice bude mít stále větší důležitost i ve srovnání se silniční dopravou.
Vtipné na tom je, že kolej končí cca 300 m za mostem… Proč se zastávka neudělala před mostem, kde na to prostor je, a most nemusel být vůbec…mnoho milionů by se ušetřilo. .
Tak ku Praze stojí auta od Chomutova a od Hradce , protože nejsme schopni překlenout za Suchdolem Vltavu pro desetitisíce uživatelů denně, ale kus za Prahou se staví zdvihací most pro pět lidí v motoráku. Turecký hospodářství hadr.
Jisty rozdil mezi premostenim Vltavy u Luzce a u Suchdola bych videl. Nehlede na to, ze v tom Suchdole to nevisi na moste, ale na starostovi. A kdyz si vezmete, ze Suchdol je jen prvni obranna linie…
Mýlíte se: letitý starosta je sice dávno účinnou bariérou, ale ten rádoby „vnější“ okruh v celé té oblasti nechce prakticky nikdo – naopak o pouhý nízký most v Podbabě spojující Prahu 6 a Prahu 8 a přístupný pro nedálkovou netranzitní frekvenci a tramvaje, jaký byl navrhován už před 70 roky, by samozřejmě velký zájem byl, a nejen mezi občany Suchdola.
Jakože by tenhle krátký a úzký mostek zachránil automobilovou dopravu v Suchdole jo?
Na severu Prahy ještě není ani EIA, obce a pražské části jsou proti a politikům se do toho nechce. Spojení Běchovice – D1 vázne už od 09/2018 na stavebním úřadě na Praze 22, kdy ŘSD podalo žádost na územní rozhodnutí. Na stavebním úřadě na Praze 22 je minimální posun. Jsou zahlceni jinou prací a nestíhají. Samozřejmě by vedení Prahy mohlo tento úřad personálně posílit, ale vedení Prahy to tak evidentně vyhovuje.
Hanzi, nestaví se pro pět lidí v motoráku, ale pro 200 v zahraniční výletní lodi, která přijede párkrát do roka, v tomhle jsou lokálky nevinně a je tu ještě horší vyhazování peněz, než do lokálek
zajímavé je že to Vám antilokálkářům nevadí (loď)
Právě že ty lidi patří do vlaku a není potřeba nic pro auta stavět nav íc.
Tak ty to musíš mít dobře hejblý ve škebli. Třeba místo ulic že bychom položili koleje?
Ty koleje i silnice už tam existují sto let, a tak stavět zbytečně další silnice, když dosavadní infrastruktura stačí, je hloupost umanutců, kteří už mají místo nohou kola a jezdit potřebují i na záchodovou mísu.
Vám se nemohu rovnat.
“ Podobně na tom je i nový most u Čelákovic.“
A já dosud žiju v domnění, že ještě nestojí… Je to jen drobnost, ale nový most ještě nestojí, aktuálně se pro něj připravuje místo.
Není náhodou několik let už zdvihací most v Kolíně?
Tam mají jen přípravu na zvedací most, ale ta „hejblátka“ nepořídili, protože okolo jsou stejně další mosty s menší podjezdnou výškou.
Co je v Lužci tak důležitého pro železniční dopravu, aby do středu obce musela vést? Podle map to vypadá na malý koncový úsek lokálky, to nemohla být trať zkrácena o ani ne kilometr a zakončena před mostem?
A o kolik se ten most bude zdvihat?
Jestli by náhodou nebylo levnější navýšit násep…
Otázka je, kolik lodí, které budou potřebovat zvednutí mostu, tím kanálem propluje za rok…tedy jestli vůbec ta investice ze strany ŘVC dává jako celek smysl či nikoliv…obávám se, že bez mnohamiliardových úprav Labe na stojatou hlubokou vodu jich moc nebude.
vy v tomto systému tunelů a zybtečných investic a nelogičností hledáte smysl? nedělejte to ..
Jsou to dlouhodobé investice na desítky /100/ let… s cílem umožnění po Vltavě proplutí „velkých“ lodí do Prahy (potažmo až do Budějovic)… a na Labi proplutí až do Pardubic. Zbývá postavit stupeň Hřensko a stupeň Přelouč. Němci do toho bodli vidle a za čárou natruc vyhlásili CHKO – nebylo v jejich zájmu aby loďařství z ČR fungovalo a bralo jim kšefty – teď když všecko krachlo a poslední živořící firmu koupili právě Němci – je i v jejich zájmu si vodní cestu po Labi do Hamburku prolobovat… Je to jen otázka času.. jsem optimista.. Budete se všichni ještě divit jak… Číst vice »
dělá se to pro jednu zahraniční výletní loď, která tudy propluje párkrát do roka, i ten již zmíněný motorák přepravý za rok mnohonásobně více cestujících než tahle loď
Smysl je takový, že při rošiřování silnice nesmíte znepřístpunit pole, dům, nádraží. Musíte to udělat tak, aby přístup zůstal zachován. Na ten přístup má „poškozená“ strana nárok. A když se ho nezřekne…. tak jedině diktatura. Ale vzhledem k tomu, že jsou to dva subjekty téhož ministerstva, tak ani ta diktatura nemusí pomoct.
Nenarážím na úpravy mostů, ale na to, že vodní cesta pro 7 m vysoké lodě je při běžně nesplavném Labi zcela zbytečná. Pak se samozřejmě nabízí otázka, zdali ty mosty musí být opravdu zdvihací, nebo by je šlo přestavět na vyšší. Nastoupat 2,5 metru by nemusel být problém ani pro vlak – pro osobní určitě ne a dlouhý nákladní tam asi často nejezdí (a kdyžtak je to kousek, tak by se tam dal tahat ze Všetat postupně po částech).
Dlouhý nákladní (jako že tam nejspíš nejezdí) by byl naopak lepší, protože ta přední část, co by už jela za mostem s kopce, by táhla do kopce před mostem tu zadní část vlaku. Dlouhé vlaky METRANSu jezdí sice kolem, ale do Lužce, co vím, nezajíždí. 🙂
Tak na tuhle trať ze Všetat je to docela zajížďka, asi myslíte Vraňany 😊 nicméně delší vlak se tam občas objeví, ústí tam vlečka z Betoniky.
Před mostem.
Dotaz na autora: Nedalo by se někde zjistit, jak bude tohle „křížení“ vyřešeno po dopravní stránce? Kdo bude mít přednost? Vlak, nebo loď? Určitě už tohle někdo musel při přípravě řešit.
Přednost zprava :))
Ten, komu bude most překážet, přednost mít nebude.
Ale vážně. Očekával bych koordinaci mezi železničním a vodním provozem. Řídit to má správa povodí a ani lodí ani vlaků tam nebude tlačenice.
U lodí platí, že přednost má ten větší. Protože se mu hůř menávruje/zastavuje. Takže přednost bude mít loď před motoráčkem. Na průplavech v USA má loď přednost i před x-tisícitunovým vlakem (ne tak motorový člun, ten se dozajista vejde pod most). Protože i takovému vlaku se líp zastavuje než lodi v průplavu. Vlak tam má návěstidlo. Očekávám, že tady v ČR to bude podobné a loď bude mít přenost i před 800 tunami nákladního vlaku, pokud by se tam někdy takový sunul.
Já myslím, že to tak úplně nebude, protože vlak jede podle schváleného jízdního řádu – záleží tedy jak dlouho se bude most zvedat + za jak dlouho ho podpluje loď + za jak dlouho se most zvedne. Ale…….. Ráno poslední Os odjíždí po 6 hodině, proplavuje se od 7 hodin (tedy dříve nebude mít most kdo zvednout), dopoledne nejede nic. První vlak jede až po 15 hodině – ale pak přes most 2x za hodinu až do 21 hodin. Vzhledem k tomu, že proplavování končí v 17 hodin (v zimě v 15 hodin), těch kolizních možností zase tolik nebude. Velké… Číst vice »
Jako turistická atrakce to může být dobrý magnet. Kdybych věděl, kdy budou zvedat, tak bych se na to jednou jel podívat (a hlavně na zvednutý Hořín obložený kamenem). Třeba v Trollhättanu mají vodopády dvakrát týdně čtvrt hodiny, v letní sezóně každý den. Lidi se tam nahrnou s foťákama na most a pak pustí vodu. 🙂 https://www.vastsverige.com/en/trollhattan-vanersborg/produkter/trollhattan-waterfalls/
Tenhle vodopád je sice menší, ale jako turistická atrakce je to mnohem blíž – a navíc pro „tramvajové šotouše“ dokonce i s tramvají:
https://www.ceskesvycarsko.cz/cs/co-tu-delat/cile/lichtenhainer-wasserfall
Křížení lodí s vlakem bude řízeno dálkově s Hřenska.
Možná blbej dotaz, ale nikdy jsem to neviděl. Kdo takovou věc řídí a podle čeho? ŘVC nebo SŽDC? Poloha se někde signalizuje?
Vůbec ne, taky by mě zajímaly detaily. Jak se to bude zvedat, závislost na zabzař atd.
A využilo SŽ výluku aspoň k rekonstrukci tratě, aby mohlo dojít k zvýšení rychlosti?
Část mezi Vraňany a mostem je opravená. V Lužci jsou připravené nástupišťní prefabrikáty. Most krásný, ale jinak excelentní příklad vyhazování veřejných prostředků, aneb když je to z jiné kapsy, tak mě to netrápí.
Vyhazování veřejných prostředků? Měla tedy správa železnic trvat na zachování starého mostu a znemožnit investici, která vodní dopravě přinese značné úspory umožněním plutí větších lodí?
tu trať měli zrušit, asi jako jednu z mála…
Ano, vyhazování. Jsem přesvědčen, že je možné i jiné technické řešení, které bude z dlouhdobého hlediska mnohem levnější než zvedací most. Ovšem to by se kluci z MiniDopr museli umět dohodnout.
Před výlukou trvala cesta z Vraňan do Lužce 6 minut, to je moc?
Tak na to, že jsou to 3 km jízdy bez zastávky, to málo není. Tím neříkám, že bych považoval za rozumné, do této tratě sypat nějaké finanční nebo lidské zdroje, ale nechci se opakovat 😉
Myslím, že na tak krátké cestě je úplně jedno, jestli cestující pojede 3 minuty nebo 6, rozdíl je to zanedbatelný.
Faktický rozdíl je minimální, ale pocitový? – když jedu autem do vedlejší vesnice, tak taky jedu 90 kde to jde, a ne třeba 50 km/h, i když čas trávený na cestě by to moc neovlivnilo. No nic, je to zbytečná debata 🙂
Stejně tak jako Vám nikdo nebude narovnávat silnici mezi Horní a Dolní abyste tam mohl jet 90, tak to nebude dělat ani u podobné lokálky. Nemá to prostě význam…
Do Lužce se jede jak podle pravítka, tam není co rovnat, ale souhlasím, sem bych peníze neinvestoval, je to zbytečné.
Tam může být rychlost vysoká už jen díky trasování tratě. Jde jen o to to zajistit z hlediska svršku a spodku. Nic tomu nebrání.
Drobná technická: Silnice mezi Horní, Prostřední a Dolní Bečvou je již roky narovnaná, jedná se o mezinárodní tah E442 spojující mimo jiné Olomouc a Žilinu.