Lufthanse vadí AirTagy. Chytré lokalizátory od Applu už na jejich letech legálně nepoužijete

Apple AirTagApple AirTag

Aerolinka odkazuje na regulaci Mezinárodní organizace pro civilní letectví, která má vést sledovací zařízení jako nebezpečná.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Air Traveller

tak uz ho zase povolili 😀 to je cirkus .)

Karensky

No zrovna zitra s Lufthansou letím….Ale nemám žádné odbavené zavazadlo, jenom tašku s notebookem a tam jim asi airtag vadit nebude.
Nicméně je to docela divná story, baterie být problém nemůže a konektivita díky BT? No upřímně kolik lidí si společně s mobilem přepne do Air mode i hodinky? Nebo Ipad? Myslím že docela dost ne, takže těch aktivních BT zařízení je v letadle docela dost tak jako tak. Opravdu to vypadá, že prostě nechtějí aby jim lidi tolik viděli do karet, protože mlžení a posouvání problému je jejich oblíbená taktika.

Air Traveller

🙈

Mad_Majk

Ono hlavně BT i wifi jsou v letadlech povolené (nemusíte je vypínat 😉, i když zapnete AirPlane mód, tyto dvě funkce zůstávají aktivní)

Václav

Myslim si, ze tim, ze to ma znacku „Apple“ se situace z bezpecnostniho pohledu rychle vyresi, a pak uz to bude pouze o vymluvach aerolinek. Baterie by mela byt v pohode, protoze je velmi mala (limit do zavazadloveho prostoru, nikoliv na palubu, je pry 1g lithia a toto ma pry 0,1g) a bluetooth snad problem taky nebude, kdyz se na palube bezne pouziva Wi-Fi. Muze se na palube pouzivat bluetooth? Tzn. bezdratova sluchatka a podobne hracky? Vi to tady nekdo?

Karensky

Podle mě lze, pouze při vzletu a přistání nikoliv.

watslaw

No a jak to vypnete při vzletu a přistání v zavazadlovém prostoru?

Karensky

Omlouvám se, myšlena sluchátka. Airtag je nesmysl vypínat samozřejmě

Roman Soudný

Bluetooth kdykoliv, i během startu a přistání. Jediná podmínka je na velikost zařízení, musíte být schopný ho zároveň držet a ovládat jednou rukou.

Air Traveller

ano, jak bt tak wifi se pouzivat muzou.

ale
tady je rozdil – pokid mate telefon u sebe na palube, muzete ho vypnout , kdyz by bylo potreba

vec v odbavene bagazi vypnout nemuzete

Libcha

Mimochodem, zajímalo by mě, jestli přetrvávající nutnost přepínání mobilů do flight módu má ještě stále reálné technické opodstatnění, nebo je to takový historický relikt. Které konkrétní přístroje v letadle mohou být negativně ovlivněny činností mobilu, operujícího na klasických frekvencích pro GPRS, LTE, WiFi, bluetooth apod?

FlyingJ

Myslím že to přetrvává hlavně proto aby celé letadlo při vzletu/přistání hlasitě netelefonovalo a aby se věnovali bezpečnostním instrukcím místo s hlavou dole na mobilu.

Y.K.

WiFi a Bluetooth jsou běžně povolené a použitelné v Airplane módu. Naopak GPRS a LTE jsou nejisté. Nějaká rušení evidována byla, ale nic prokazatelného, nicméně je to podle principu „better safe than sorry“. Třeba jisté frekvence 5G v USA mohou rušit radiovýškoměry, nedávné zjištění. Navíc ty telefony hledají „BTS“ dost agresivně, což asi každý někdy slyšel když se hrkání naindukovalo někde poblíž reproduktorů nebo v zesilovači. Problém je, že trup letounu je plný antén, jsou tam citlivé analogové systémy na kterých stojí váš život (ILS, radiovýškoměry), nikdo nechce aby se to jednou utopilo v šumu panicky hledajících stovek telefonů na… Číst vice »

Air Traveller

pamatujete ty doby, kdy telefon, na ktery zrovna prichazel hovor (neno treba sms)
byl slyset v reproduktorech nebo treba delal page-up a page-down na pocitaci?

nejspis jste uz zapomel, ze

Lukáš F.

Podle mě nebude problém baterie, ale právě ta bezdrátová konektivita. Ze stejného důvodu, jako se musí vypínat mobily nebo přepínat do režimu Letadlo.

Roman Soudný

Když přepnete do režimu letadlo, Wifi a Bluetooth zůstanou zapnuté. A právě na Bluetooth Airtagy fungují. Stejně tak můžete mít zapnutá bezdrátová sluchátka.

david

Problem je to, ze se jim mnozi reklamace na ztratu zavazadel a nebo, ze neci zavazadlo zazilo neobvykle zrychleni.

Pokud to zakazou, tak na zaklade Airtag nepujde uplne reklamovat zavazadlo – je tam hned pokuta za zakazany uziti.

V letadle uz asi nevypina zareni skoro nikdo, navic tu je hodne BT zarini (sluchatka, apod.). Pokud by to opravdu byl problem, tak by tu pri tom objemu prepravy byly incidenty – a ty kupodivu nejsou.

Air Traveller

ale prosim vas 🙂 aspon si nevymyslejte

K.S.

Ať první ICAO spočte jaká je pravděpodobnost havárie způsobené takovouto baterií, nebo jakýmkoliv jiným elektronickým zařízením a tyto výsledky pravidelně v ročních intervalech zveřejňuje. Ostatně by to nebylo poprvé co se organizace ohánějí zastaralými daty. Ostatně není to tak dávno co vyšlo najevo že politika počítačových hesel ve společnostech je založena na zastaralé a poněkud nedokonalé studii. Takto to spíš smrdí snahou o to aby zabránili tomu aby si lidi pohlídali co se s jejich zavazadly skutečně děje, kde se nacházejí atd. Pokud letectví k cestujícím přistupuje s maximálně paranoidně a všechny má za teroristy, není-li prokázán opak, pak je… Číst vice »

Air Traveller

nebudte paranoik … co by se asi tak s temi kufry delo?

letectvi je nastesti radoby progres celkem ukradeny a jde cestou maximalizace bezpecnosti. diky cemu asi myslite, ze letecka doprava je ta nejbezpecnejsi na svete? ano, i diky (a hlavne) tomu, ze je konzervativni

K.S.

Pokud letectví předpokládá že ji každý pasažér chce unést letadlo a zbořit s ním barák, tak pasažéři mají plné právo se domnívat že jim letecké společnosti chtějí ukrást kufr. Whatever, jde o princip. Pokud nevěří letectví cestujícím, není důvod aby cestující věřili leteckým společnostem.

Ano, zdá se že letectví na vývoj kašle a místo toho své problémy řeší snahou všechny kolem omezovat. A tady nejde jenom o elektroniku cestujících.

Air Traveller

tvl… co to melete? v dobranech zapomeli rozdavat prasky?

opravdu nechapete jaky je v tom rozdil?

Jiří Kocurek

„zdá se že letectví na vývoj kašle“

Tím, že necertifikuje každý elekronický gadget na trhu? To by se z toho opupínkovali, prostě NERFku na palubu taky nevezmete.

K.S.

Třeba tím že cca 10 let nejsou s to dojít s jiným řešením „laserového problému“ které nebude znamenat represi. A ano i tím že nejsou s to zajistit že jejich systémy jsou kompatibilní s běžně prodávanými zařízeními které už jakousi certifikací musela projít a která pracují na technologiích které tu s námi jsou poměrně dlouho.

Y.K.

Jak může letectví vyřešit problém laserů bez represí? Zrušit v letadlech okna? Mít kolem letadla „světelný štít“ užívající technologie USS Enterprise NCC-1701?

K.S.

Ano, daly by se využít technologie rozšířen reality, to je jedna možnost, nebo by se asi dal udělat nějaký nástřik na sklo, který ten laser buď plně pohltí, nebo odrazí. Nebo se nabije a vyzáří to ve formě tepelného záření. Něco bude existovat. Navíc se bavíme jenom o poměrně malém počtu vlnových délek které je třeba blokovat.

Y.K.

„Nějaký“. S tím běžte radit výrobcům. 😀 Laser je světlo, sice koncentrované do úzkého svazku, ale pořád jen obyčejné viditelné světlo, může být červené, zelené, modré… Co nám ve spektru ještě chybí? Není to kompletní RGB?. Co se stane s oknem, když začnete filtrovat viditelné spektrum?

Co si tak představujete pod rozšířenou realitou v kokpitu Kefalín? IFR přístrojové vybavení nestačí? I přesto jsou okna v kokpitu potřeba a jsou důležitý prvek.

Air Traveller

navrh reseni ? pokud nejqky vymyslite, utehnou vam ruce.

ad represe – nekdy je ji malo. exotum, co laserem sviti na letadla by meli zprerazet ruce a zavrit.

Y.K.

Letectví na vývoj nekašle, jen vy máte dost naivní konzumem obluzený pohled. V konzumu nevadí, že něco selže, že se něco ruší tak že to zrovna nefunguje, dokonce to je u části produkce pravidlo. Spotřební blbiny také nemusí pečovat o přežití ve velmi nepřátelském prostředí, systémy letadel rozhodně ano. Bezpečnost tam nevznikne sama od sebe, protože to je velmi rizikové prostředí, snaží se všechna, opravdu všechna zbytečná rizika eliminovat. Je těžké eliminovat i rizika co k pobytu ve vzduchu patří, natož ta navíc. Když zvednete lidi do výšky, posouváte je obrovskou rychlostí, blbinat může způsobit, že se ta hříčka techniky… Číst vice »

Roman Soudný

Ještě existuje hodně letišť kde je baggage claim ve veřejné části a může tam bez kontroly nakráčet kdokoliv z ulice. A i na letištích kde to nejde Vám někdo může vzít kufr, klidně jen náhodou. S AirTagem se pak lépe hledá.

Ten Onen

Prostě nechtějí, aby jim lidé na reklamační přepážce mohli dokázat, že jim jejich personál lže. Typicky: Letíte třeba Frankfurt – New York a váš kufr nedorazí. Na přepážce se vám snaží tvrdit že kufr byl zapomenut ve Frankfurtu a že dorazí s dalším letem za pár hodin, že se máte zatím ubytovat a že vám kufr dovezou za pár hodin na hotel, všechny své věci budete mít včas nemusíte si nic kupovat a že jako omluvu vám dají třeba kupón do Starbucks za 10 USD. Po vaší urgenci z hotelu by vám řekli, že se „něco“ pokazilo, ale že už… Číst vice »

Air Traveller

vite o tom, ze rada aerolinek ma uz nyni online tracking kufru, takze online v aplikaci ci na webu presne vidite, kdy a kde se kufr nachazi?

Air Traveller

mimochodem – jaky vliv ma to, co pises, ma airtag?

zadny – pokud vam ten kufr prileti za tejden ze sydney, tak vam ty naklady lufthansa zaplati i bez airtagu.

Air Traveller

omo to tak jednoduche nebude … sama lufthansa v tom ma chaos a to, ze na twitru jednomu z uzivatelu napsali, ze air tag ne … je pravda

nicmene, nejspis to tak stejne skonci… jen to buse chvilku trvat. je ti stejny jak s mobily …

ps: jsme tu malinko s krizkem po funuse. je to vec stara uz par dnu

Vojtěch Očadlý

Celá kauza je ze všech stran komunikována dosti nejasně. NY Times uvádí například v nejnovějším článku následující:
https://www.nytimes.com/2022/10/11/travel/lufthansa-apple-airtags-luggage.amp.html