Lufthansa začíná s reaktivací A380 pro návrat do pravidelného provozu
Airbus A380 v Manile. Foto: Lufthansa Technik
Postupně se mají vrátit do provozu nejméně čtyři letadla.
Postupně se mají vrátit do provozu nejméně čtyři letadla.
Mohl by někdo vysvětlit (popř. napsat i článek) jak je to s ekonomikou provozu těchto obřích letadel ve srovnání s menšími? Já jsem žil v představě, že čím větší, tím lepší jak z hlediska potřeby lidské síly tak spotřeby, alespoň při dostatečné poptávce. Zjevně to tak ale není.
Čtyři motory = drahý provoz. Dva motory bývají ekonomicky efektivnější.
Pusťte si nějaký podcast s panem kapitánem Heclem, např. na kanále @flyrosta
Tohle je poněkud složitější a asi by to opravdu bylo na článek… Zásadním ukazatelem jsou ale náklady přepočítané na sedačku a dále indikátory CASK (cost per available seat kilometre vs. RASK (revenue per available kilometre). V tomto ohledu jsou relativně nejdražší právě malá letadla (Dash 8, ATR, E170), protože u letadel s větší kapacitou se náklady dělí na více přepravených cestujících. Navíc, náklady samotné nevypovídají nic o ekonomice provozu letadla na dané lince. I letadlo s relativně vysokými náklady může být na určité lince profitabilni… Nicméně, na příkladu EK PRG-DXB je možné docela dobře dokumentovat, že velké (4 motorové) letadlo… Číst vice »
Já jsem měl za to, že nové stroje (B787, A350) jsou díky masivnímu použití kompozitních materiálů o tolik úspornější, že to převáží výhody z velikosti A380. A B777-300ER je taky velmi dobrý. Skoro bych laicky řekl, že A380 přišel buď moc pozdě (dřív by předešel tu 77W a stihl by ještě dobu, kdy se masivně vyráběla čtyřmotorová letadla) a nebo příliš brzy (nepočkal na tu „kompozitovou dobu“).
S tou poptávkou – ona musí být nejen velká, ale i dostatečně koncentrovaná do malých časových oken (ideálně jednoho) během dne.
Podle recenzí a názorů vývoj A380 dal na základě poznatků vzniknout A350. Což byla nesporná výhoda a ušetřené peníze.
Ano, to tak je, ale to třeba i ve srovnání 777 vs A350, kde je vidět generační rozdíl, zejména co se motorů týče a jejich efektivity. Na příkladu stejné trasy uvedené výše má A359 s kapacitou 283 téměř poloviční náklady na palivo (57164€), a náklady na cestujícího jsou 315 €, takže i při nejnižší kapacitě je z hlediska nákladů nejvýhodnější. Problém je, že pokud na linku, kde máte poptávku, nemůžete nasadit větší kapacitu, tak vám začnou potenciální cestující utíkat jinam… Což může mít dopad do ekonomiky celé vaší sítě (pokud předpokládáme, že wide body provozují hlavně síťoví dopravci). A pak… Číst vice »
Tady asi jde spíš o to, že na nová letadla se dlouho čeká a A380 už mají, proto nemají moc na výběr čím budou létat. Ony se ty A380 navíc téměř nedají ani nikomu prodat.
Děkuji. Ano, takový článek bych si rád přečetl, ideálně s nějakými reálnými daty o spotřebě nebo třeba potřebě lidských zdrojů atd.
Na platformě tohoto serveru by se to myslím sneslo a nejen o létání, ale i o železniční nebo autobusové dopravě.
🤗👍
Výborně!!!!