Letecké společnosti Letectví

Lufthansa vyřadila nejstarší A320, létal téměř třicet let

Průlet A320 registrace D-AIPA na závodem Airbusu v Hamburku. Foto: Lufthansa
Průlet A320 registrace D-AIPA na závodem Airbusu v Hamburku. Foto: Lufthansa

Jeden z prvních Airbusů A320 dolétal. Německá společnost Lufthansa tento týden vyřadila z provozu model s výrobním číslem 69, který bez tří měsíců létal třicet let a celou dobu v barvě německého dopravce.

Zdánlivě standardní a běžný krok pojala Lufthansa nečekaně sentimentálně: mimořádným průletem nad závodem Airbus v Hamburku, kde ho v roce 1989 vyrobili.

Letadlo A320-211 registrace D-AIPA se stalo legendou ještě za provozu: stejnou registraci má i model letadla, který slouží jako simulátor nácviku nouzových situací pro posádky v tréninkovém centru ve Frankfurtu. Není ale nejstarším A320 v provozu: airbus s výrobním číslem 29 létá ještě pro kubánskou společnost Cubana de Aviación.

Za sebou má více než 85 tisíc nalétaných hodin a téměř 57 tisíc úspěšných startů. Na poslední cestu se vydal včera do Sofie, kde ho rozebere místní pobočka Lufthansa Technik. Nejstarším A320 ve flotile Lufthansy je tak letadlo registrace D-AIPB, jen o čtyři dny mladší než likvidovaný stroj.

Lufthansa byla jedním z prvních zákazníků pro Airbusy A320, první začaly létat v roce 1989. Pro Airbus šlo o průlomový model. O úspěchu této řady svědčí nejlépe porovnání prodejů s odhady: Airbus počítal původně, že jich prodá za celý životní cyklus maximálně 800 kusů. Letos firma překročí s velkou pravděpodobností hranici 9 tisíc dodaných A320, 6300 jich má v objednávkových knihách.

 

 

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Vrba

30 let už je hezký věk, když se někdo hezky stará, nevidím problém. Já letěl D-AIMP “jen“ 29 let starým, ale mělo po celkové rekonstrukci interieru, takže uvnitř vypadalo jako nové, krásný světlý interier s novými sedačkami. Pro normálního koncového zákazníka je stáří draku letadla ve výsledku úplně jedno, pokud letí letadlem, kde se cítí fajn a dostane adekvátní servis. Mě to třeba později dost překvapilo že jsem letěl s 5* Lufthansou, letadlem z roku 1990 : )

Martin V.

Přijde mi zvláštní, že někomu letadlo vydrží (= vyplatí se mu ho udržovat v provozu) 30 let a jiný letadlo stejného typu vyřadí už po deseti letech aniž by mělo nehodu, třeba http://www.planes.cz/cs/photos?registration_id=26195&registration_name=VP-BRZ

Je nějaký rozdíl v údržbě vlastního letadla a letadla o němž všichni ve firmě ví, že se za 10 let vrátí leasingové společnosti?

JirkaA

Jenže u Vámi zmíněneho letadla byl problem s velmi važnymi strukturalními poškození. Na tom základě byl letoun vyřazen z provozu. Podotýkám že se nejdnalo o systemovou chybu. Aby se někdo nezhrozil že, všecky airbusy jsou na vyřazení.

JirkaA

A co se týká údržby tak vše je předepsaný výrobcem co kdy a jak. Tudíž není šance to šulit a když se letadlo vrací leasingovce tak ta si vše pohlídá do detailu.

Martin V.

U těch fotek píšou o hloubkové korozi. Ale jak k tomu takové letadlo přijde (když jiná stejného typu tím netrpí)? Chápu, že třeba autu nesvědčí solení silnic nebo vlhká garáž, to pak rezne fest. Ale letadla jsou na tom všechna dost podobně (střídání tlaku, teplot, vlhkosti), většinu času jsou beztak ve vzduchu a na letištích se nesolí…

JirkaA

Je to jednoduchý vemte si hliníkový plech ALCLAD 2024T3 nebo 7075T6 obrušte proti korozni ochranu která je v řádu desetin mm a simulujte podminky jako jsou v provozu. Na letadle je mraky poškození od kamínků, schodů a dalších věcí. Koroze je absolutně normální věc v letectví.

Tomáš Zvára

Nelétal náhodou FRA-PRG? Před dvěma měsíci jsem tuhle linku letěl a podle Flightradar bylo našemu letadlo ke třiceti letům. Ani by mě nepřekvapilo, kdyby Němci posílali svoje nejstarší letadlo k nám…

Jen tak

ach ta česká priprdenost …

proc by proboha lufthansa posilala sve nejstarsi letadlo cilene k nam? myslite , ze letecka spolecnost resi, kam co leta, a zrovna do cech bude posilat neco (pokud neni nejak omezena prepisy a strukturou flotily – napr. pres more mohou letat jen letadla, ktera maji vesty a cluny – a ne kazde letadlo je jimi vybaveno)

letadla nejsou vazana na konkretni linky, ktere toci porad do kolecka.

TOMÁŠ ZVÁRA

Připrděnost, to v mém případě opravdu nehrozí, jen nemám moc rád Němce, to je vše. A myslel jsem si, že na téhle stránce se diskutující neuráží… Stalo se mi na linkách JED-JNB se Saudií, DOH-SGN s Qatar Airways a několikrát PRG-DXB, že jsem letěl tam a po X dnech zpět stejným konkrétním strojem. U Saudie je obrovský rozdíl ve stáří stroje, protože ty starší nemají flat bed seats a noční let do JNB je pak opravdu utrpení a tak jsem si kontroloval, že tuhle linku létali vždy A330 z várky, kterou koupili asi před osmi lety na ty moje dva… Číst vice »

Y.K.

Na konkrétní linku se typicky nasazuje jediný typ v daném období (i konkrétní podverze včetně sedadlové konfigurace kabiny), tak záleží kolik jich kdo flotile má, že. Třeba PRG – ICN s ČSA je jistota co poletí když mají jedinou A330, naopak Lufthansa má A320 kvanta a skutečně je neváže na konkrétní linky, to by jim dělalo zbytečnou zátěž v plánování. Největší výjimkou bývají letadla s platným ETOPS, ani nevím jestli Lufthansa nějaké A320 s ETOPS má. Letět se stejným strojem jistě možné je, ale u větších flotil je to spíše náhoda, podle toho jak vyjdou rotace. Je teda fakt, že… Číst vice »

Puvodni Pražák

Jistě. Akorát nevím, komu by se tím vlastně mstili, když odhadem minimálně 80% cestujících na téhle lince nejsou Češi… Naopak drobnost, co potěší, dost často říkají i v němčině i angličtině Praha.

Aleš

To, že se letadla u velkých společností nevážou na konkrétní linky je pravda, nicméně třeba Emirates posílají svojí A380 reg. A6-EUM prakticky pouze do Prahy.

adam

Tak záleží. Pražská trasa může být trochu atypická tím, že se sem posílají A380 v konfiguraci dvou tříd a 615 sedadly, tato letadla se posílají přednostně na linky s větší poptávkou po economy a nižší poptávkou po business třídě. Jak je vidět na fr24, kromě Prahy A6-EUM letěl minulý týden do Paříže, Hong Kongu a Londýna, byť Praha převažuje, to máte pravdu. Dokud sem létal A380 ve standardní konfiguraci 3 tříd, střídaly se stroje více a i jejich rozpisy na fr24 byly plné Bangkoků, Melbourne, Vídní, Düsseldorfů … atd. podobně, jako když si dnes kliknete na jakýkoli 777 od Emirates,… Číst vice »

Jen tak

Opět .. toto zaleží na dané konfiguraci. Emirates má 3 různé varianty A380.

Pokud má nějaké varianty omezený počet, a prodává danou variantu jen na vybrané destinace (to může být případ různých high density economy a podobných), tak se to projeví tak, že něktkeré destinace vidí konkrétní letadlo častěji.

A6-EUM je konfigurace pro 517 cestujících (v podstatě emirátí high density), a tato konfigurace se vyskytuje jen na pár destinacích (krom prahy ještě třeba londýn) .