lot
Letecké společnosti Letectví

Lufthansa váhá nad státní pomocí, dozorčí rada odložila své rozhodnutí. Nechce omezení na letištích

Průlet A320 registrace D-AIPA na závodem Airbusu v Hamburku. Foto: Lufthansa
Průlet A320 registrace D-AIPA na závodem Airbusu v Hamburku. Foto: Lufthansa

Měla to být na první pohled jen formalita: navrženou státní pomoc měla dnes schválit dozorčí rada Lufthansy a Evropské komisi měla odejít žádost o schválení balíčku v hodnotě 9 miliard eur. Plánovaná záchrana Lufthansy ale nečekaně zadrhla.

Dozorčí rada letecké společnosti dnes projednala celý balíček a jeho podmínky, nakonec ale odmítla rozhodnout a finální verdikt ještě odložila. O kroku informovala Lufthansa v tiskové zprávě.

Důvodem jsou podmínky Evropské komise pro schválení státní podpory. Ta chce, aby se Lufthansa vzdala části slotů na svých hlavních letištích v Mnichově a Frankfurtu. „To by vedlo k oslabení pozice Lufthansy na těchto klíčových základnách,“ uvedla firma v prohlášení. Chce proto ještě propočítat, jaké ekonomické dopady by tento krok měl na splácení státní podpory.

Německý fond pro hospodářskou stabilizaci WSF schválil v pondělí balíček pomoci devět miliard eur (245 miliard Kč). Pomoc zahrnuje majetkovou injekci vlády, která získá v největší německé letecké společnosti podíl 20 procent koupí nových akcií za 300 milionů eur. Bude mít také dvě křesla v představenstvu. Tento podíl by WSF chtěl odprodat do konce roku 2023.

WSF také investuje do Lufthansy 5,7 miliardy eur prostřednictvím tiché účasti, což znamená, že získá kapitál bez hlasovacích práv. Část tohoto podílu bude možné vyměnit za dodatečný majetkový podíl v objemu pěti procent, pokud by Lufthansa nesplácela úroky nebo by ji vláda chtěla ochránit před převzetím. Tichá účast zahrnuje platbu čtyřprocentního úroku pro letošní a příští rok. Úrok by se měl postupně zvyšovat až na 9,5 procenta, aby byla firma motivována k rychlému splacení pomoci.

Lufthansa rovněž získá syndikovaný úvěr až tři miliardy eur na tři roky od státní banky KfW a soukromých bank.

tagy
10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nekdo

Ne , to ne! Tohle musi u LH prijmout, jak muzou takhle delat bebi Vikoj a Simanemu a kazit jim kampan za zachranu kridelek?

Navrh pro Honzu Suru, nebo nekoho z kolegu: myslim, ze bylo by zajimave spracovat resersi kolik pomoci, v jake forme, a co za to nabidli ruzne aerolinky. I kdyz vsichni docela dobre tusime, co se z toho dalo pak vycist. Neni na to snad ani potreba nejake hlubsi ekonomicke vzdelani…

Milan_86

Na Slovensku mají jiné starosti: stavbu metra a plácání se po zádech, že tam prakticky nemají Covid.

sch

Pokud je Lufthansa v pozici, ze může počítat, zda jí státní pomoc stojí za sloty na dvou letištích, tak tu pomoc zjevně nutně nepotřebuje a proto je zbytečná.

RAF

Zároveň je zde kontroverze kvůli dceřiným firmám v daňových rájích.

beija

Jsou to lukrativní sloty..

Tomas

Zbavit se slotů v MUC a FRA? to je může prodat rovnou a nemustí si vázat kouli na noze ve formě podmínek státní pomoci.

v podstatě je to nabídka ve stylu, že stát by nabídl restauraci „my vám pomůžeme, ale přestanete vařit obědy“.

Y.K.

Zbytečná určitě není, ale je to koule na noze, takže oprávněně zvažují, jestli není nějaká jiná varianta u které by závazek byl méně bolestivý. Jsou to dva hlavní huby Lufthansy, takže ty sloty mají enormní hodnotu a mohlo by jim to pobořit síť.

Thisway

Pro redakci: V prvním odstavci máte 9 mld. korun místo eur.