lot
Zprávy

Lufthansa přistoupila na podmínky Evropské komise, kvůli státní pomoci se dobrovolně zmenší

Airbus A320neo společnosti Lufthansa v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Airbus A320neo společnosti Lufthansa v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Vedení německých aerolinek přistoupilo na podmínky Evropské komise, aby se výměnou za státní pomoc německé vlády vzdalo celkem 24 slotů na letištích ve Frankfurtu a Mnichově. Výměnou za to získá zhruba 9 miliard eur, což je největší státní pomoc aerolinkám v historii. Pomoc musí ještě schválit dozorčí rada, která v týdnu jednání přerušila právě kvůli této podmínce. Tečku za pomocí musí udělat ještě valná hromada.

Dohodu dnes oznámila Lufthansa. Německu se podařilo zmírnit podmínky požadované Evropskou komisi na celkem 24 slotů na hlavních základnách Lufthansy v Mnichově a Frankfurtu. Rok a půl může sloty převzít pouze nový dopravce na těchto letištích. Pokud žádný této možnosti nevyužije, budou je moci převzít stávající dopravci. Sloty mohou převzít pouze evropští dopravci, kteří sami neobdrželi výraznou státní pomoc.

Kvůli podmínce Evropské komise v týdnu dozorčí rada odmítla přijmout rozhodnutí z obav o oslabení pozice aerolinek na klíčových trzích. Znovu bude rozhodovat příští týden.

Záchranný balíček největším evropským aerolinkám schválil nový německý fond pro hospodářskou stabilizaci WSF v pondělí. Pomoc zahrnuje majetkovou injekci vlády, která získá v největší německé letecké společnosti podíl 20 procent koupí nových akcií za 300 milionů eur. Bude mít také dvě křesla v představenstvu. Tento podíl by WSF chtěl odprodat do konce roku 2023.

WSF také investuje do Lufthansy 5,7 miliardy eur prostřednictvím tiché účasti, což znamená, že získá kapitál bez hlasovacích práv. Letecká společnost rovněž získá syndikovaný úvěr až tři miliardy eur na tři roky od státní banky KfW a soukromých bank.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MPE

Sloty mohou převzít pouze evropští dopravci, kteří neobdrželi výraznou státní pomoc – no tak těch moc nebude…z velkých tak leda Wizz, a to ještě kdoví jestli…

LiborV

Je pravděpodobné, že rok a půl zůstane valná část Lufthansou uvolněných slotů nezaplněna. Podmínky splní málo kdo. Současně splnění podmínek nemusí nutně znamenat zájem dané evropské společnosti. Třeba proto, že jim létat třeba do Frankfurtu nemusí dávat ekonomický smysl. Jak je to se situacemi, kdy nějaký stát (Malta nebo jiný) nebo soukromý majitel jednu společnost nechá zbankrotovat a novou na jejích troskách založí?

Petr

Aerolinky dostanou pomoc, ale aby se jim náhodou nedařilo moc, tak se jim zakáže ztrátu částečně kompenzovat opuštěním slotů na svých bázích… Můžete mi tohle někdo racionálně vysvětlit?

Nekdo

Nemecko, to je ta zeme kde zaviraji jaderne elektrarny aby snizili emise CO2 a zaroven zi v pohotovosti uhelne, kdyby nefoukalo a nesvitililo slunce. Tam fakt hledate logiku?

kakov

lze diskutovat, zda je to nejlepší cesta, ale myšlenka je asi takováto:
1) chceme, aby bylo tržní prostředí, tj. velká konkurence,
2) dáme někomu balík peněz, tím mu poskytneme výhodu proti kokurenci,
3) aby tu konkurenci díky výhodě nezlikvidoval a neměl monopol, uděláme opatření, aby konkurence mohla také létat = přenechají jim sloty

Jiří 24

To jako že by se SW zmenšily pokud se za ně stát opravdu zaručí u banky 🤔 Zajímavá příležitost jak se zbavit vraků vzor OK-TVY, OK-TVP, OK-TVO, OK-SWT, OK-SWW a podobné starší 16 let 😏

Analytik

Pokud nebudou mít Smartwings využití pro stávající letadla, tak se budou muset zmenšit, platit za letadla se kterými nelétají v jejich situaci nemá smysl.

noerf

Jiří 24: Smartwings group by mohlo pomoci vyjednat s Boeingem náhradu škody za uzemněné a nedodané boeingy. A pokud někdy letadla 737 max vzlétnou, tak ty stávající letadla vyřadí.
Jestliže dnes počítají se ztrátou kvůli koronaviru 1,5 miliardy Kč a padla informace, že by mohli dostat od boeingu 2,5 miliardy Kč jako odškodnění, jde o miliardu rozdíl.